PDA

View Full Version : Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??


tokputih
25-10-2008, 12:38 AM
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D

DreamCatcher
25-10-2008, 12:39 AM
ooo.. tak tahu plak den.. :D nice info..

kalau
25-10-2008, 12:45 AM
yg paling aku faham tue part 225/30/19.....tue jer.....lebih dari tue.......hehehe...aku tak tau.....bagus info nih.....

rissa
25-10-2008, 12:55 AM
ya VG... gunakanlah tayar FORTERA:D:D

p.s ditto tok!

shah_azli
25-10-2008, 01:05 AM
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D



maaf bro...aku nak betulkan skit info yg bg kat atas tu (yang aku highlight & bolt tu...aku x la pandai sgt tp tau la serba sedikit pasal tayar...

- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
***sebenarnya bukan tinggi tayar tu 70mm tp dia dipanggil aspect ratio iaitu 70% daripada lebar tayar tersebut....maksudnya ko kena kira 175 mm x 70 / 100...so dpt la tinggi tayar tu...

- jejari : R
*** R bukan maksudnya jejari bro...tp jenis balutan tayar (TIRE PLY)...R mewakili RADIAL PLY..ada juga dia tulis B iaitu mewakili BIAS PLY TIRE...ada juga tulis D iaitu mewakili DIAGNOL PLY TIRE..biasa 2 jenis ini digunakan oleh kenderaan berat mcm lori/bas sebab kelebihan dia utk menanggung beban yang tinggi...tp kekurangannya plak dia kurang memberi cengkaman & tidak sesuai utk conering...

- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk

*** sebenarnya A, B & C adalah tahap rintangan tayar terhadp haba...maksudnya tayar yg bertanda A adalah mempunyai rintangan terhadap haba cukup tinggi dalam ertikata lain tayar ni tidak akan terlalu panas jika berjalan terlalu jauh berbanding dengan tayar jenis B & C..Tayar C adalah gred yang paling rendah..tayar ni lebih panas kalo jalan jauh...biasanya ia lebih murah..

itu je yg dpt aku bgtau...kalo silap harap maaf..:)

LORDZ666
25-10-2008, 01:05 AM
info yang bagus!(loh korang ni tau pakai jer ke?)

isixisixisisix
25-10-2008, 01:05 AM
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
• indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
• indeks muatan 71 = 345 kg
• indeks muatan 125 = 1,677 kg
• simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
• A : kawasan panas
• B : kawasan bercuaca normal
• C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
• dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 – 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
• Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D



yerp btul tu bro.. dibuat pada tahun 2005.. part ni la tokei2 kedai tayar slalu tipoo sama pengguna,cth la... aku pi kedai hari ni.. 24 okt 2008.. so dia jual tayar tu less la 20 hengget dari kedai lain yg kata tayar tu tayar baru... istilahnya mmg betul tayar baru(belum diguna since 2005.. tapi bukan tayar yg baru kuar kilang... sebab tu la byk kes tayar yg baru beli tak sampai 6 bulan dah terkoyak( seolah2 tayar yg ditampal semula):(scam:(scam

pernah terkena kat keta abg aku masa test drive enjin baru.. masa tu aku yg bawa tiba2 tayar meletup dan koyak dalam kelajuan 130 km/j pd cuaca yg panas di highway karak.. :(scam:(scam:(scam~X(

p/s: gewd info bro.

rissa
25-10-2008, 01:21 AM
klau tayar made in CHINA plak camne tue :-?:-?

ExAvantz
25-10-2008, 01:28 AM
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D

:o
alamak... tayar aku betul2 limit 240kmh jek...
aku selalu pesit cecah speed 240kmh...
adoi... bahaya ni... uwaaaaaaa....

apapun tq 4 this info...
atleast memperingatkan aku...

tudung87
25-10-2008, 01:43 AM
good info..
baru cek tau...
:):)

tokputih
25-10-2008, 10:02 AM
maaf bro...aku nak betulkan skit info yg bg kat atas tu (yang aku highlight & bolt tu...aku x la pandai sgt tp tau la serba sedikit pasal tayar...

- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
***sebenarnya bukan tinggi tayar tu 70mm tp dia dipanggil aspect ratio iaitu 70% daripada lebar tayar tersebut....maksudnya ko kena kira 175 mm x 70 / 100...so dpt la tinggi tayar tu...

- jejari : R
*** R bukan maksudnya jejari bro...tp jenis balutan tayar (TIRE PLY)...R mewakili RADIAL PLY..ada juga dia tulis B iaitu mewakili BIAS PLY TIRE...ada juga tulis D iaitu mewakili DIAGNOL PLY TIRE..biasa 2 jenis ini digunakan oleh kenderaan berat mcm lori/bas sebab kelebihan dia utk menanggung beban yang tinggi...tp kekurangannya plak dia kurang memberi cengkaman & tidak sesuai utk conering...

- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk

*** sebenarnya A, B & C adalah tahap rintangan tayar terhadp haba...maksudnya tayar yg bertanda A adalah mempunyai rintangan terhadap haba cukup tinggi dalam ertikata lain tayar ni tidak akan terlalu panas jika berjalan terlalu jauh berbanding dengan tayar jenis B & C..Tayar C adalah gred yang paling rendah..tayar ni lebih panas kalo jalan jauh...biasanya ia lebih murah..

itu je yg dpt aku bgtau...kalo silap harap maaf..:)

terima kasih kerana membantu...

muorian
25-10-2008, 10:09 AM
kalau ada banyak rekahan pada tayar camne plak yer?? bunga ok lagi? nak kena tukar ke?

tokputih
25-10-2008, 10:14 AM
kalau ada banyak rekahan pada tayar camne plak yer?? bunga ok lagi? nak kena tukar ke?

bawa tayar tu kedai tayar dan tanya boleh guna lagi atau tidak... biasanya kalau dah camtu baik tukau aje..

anida80
25-10-2008, 10:28 AM
info yg baik:)

putat76
25-10-2008, 10:30 AM
good info la bro thanks :D

adioz88
25-10-2008, 10:44 AM
tayar kereta tak tau
kalau tayar motor, kat tepi tu boleh trace tarikh pengeluaran
jadi, kalau nak beli tayar fresh, berkualiti tinggi bel tayar yang tak sampai setahun pengeluaran untuk motor

ADI78
27-10-2008, 12:37 AM
cun la tuan tanah nih...mmg baguih info ni..:)cgrock:)cgrock

mj12
27-10-2008, 12:43 AM
thanks tok...

iwak
27-10-2008, 12:47 AM
tringat mase blaja kt skola dulu

jiwo kacau
27-10-2008, 12:49 AM
entah lah yg den tawu kod tolong olang tipu olang....:))

azmi8888
27-10-2008, 07:52 AM
yg paling penting tgk thn dibuat... sebab jangka hayat tayar selepas dibuat adalah 3 thn (kalau tak salah aku la, kalau salah tlg betulkan) kalau ada jual murah, cek thn bila dibuat.

jaih
27-10-2008, 04:00 PM
nice info...tq..ni lerr part yg paling aku **** dlm keta heheh...yg lain aku tau..yg neh mmg aku **** amat..yg aku tau saiz 12..13..16..hahah.tebal nipis n memacam no aku tak tau..cuma baru2 neh baru belajar pasal had angin kat tyr..yg nak baca psi tuh hahah...mcm siott

Rizza
28-10-2008, 04:56 PM
wah complete terus
tau tgk tahun je dgn size tyr
tahun pon taktau la sampai minggu ke berape tu

kez
28-10-2008, 06:13 PM
cun info ni.. ade sesape ade info pasal hangin tayar tak..
kalau highway berapa nak isi.. jalan kampung lubang2 baper nak isi..
hujan,panas,muatan berat, naik sorang, tayar depan,tayar belakang...
semua ni aku xambik kisah.. aku bantai je semua sama.. ade sape2 nak share info?

menteri kewangan
28-10-2008, 10:11 PM
:o
alamak... tayar aku betul2 limit 240kmh jek...
aku selalu pesit cecah speed 240kmh...
adoi... bahaya ni... uwaaaaaaa....

apapun tq 4 this info...
atleast memperingatkan aku...

aku pon samer gak arr...#:-Snasib baek..

shah_azli
30-10-2008, 08:29 PM
cun info ni.. ade sesape ade info pasal hangin tayar tak..
kalau highway berapa nak isi.. jalan kampung lubang2 baper nak isi..
hujan,panas,muatan berat, naik sorang, tayar depan,tayar belakang...
semua ni aku xambik kisah.. aku bantai je semua sama.. ade sape2 nak share info?

bro..average tekanan angin dlm tayar 30psi @ 210kPa @ 2bar
x kira la saiz tayar ape...guide tu bole digunapakai...kecuali kalo kenderaan berat mcm lori/bas.
xde manual yg kata tekanan angin tayar utk higway/jln kg/ jln lubang2/hujan/panas dll...semua sama...
just pengetahuan aku...:)

Blues
30-10-2008, 08:33 PM
Yang aku tahu b4 just pasal minggu ke baper dan tahun bila.. thanks 4 sharing :)

silverchair959
30-10-2008, 08:43 PM
hoho...tayar blakang aku dedua 1802....maknanya...

tahun 2002 !!! bahaya nih...bukan bahaya dah...amat2 bahaya huhuhuh

tycocool85
30-10-2008, 08:52 PM
nsib baik xd kete lg..
heheheheh

Blues
30-10-2008, 08:57 PM
hoho...tayar blakang aku dedua 1802....maknanya...

tahun 2002 !!! bahaya nih...bukan bahaya dah...amat2 bahaya huhuhuh

bahaya tu bro.. kalau mcm ni biasanya keta yg jarang jalan.. Dok bawah garaj manjang :D

silverchair959
30-10-2008, 09:01 PM
bahaya tu bro.. kalau mcm ni biasanya keta yg jarang jalan.. Dok bawah garaj manjang :D

mmg bahaya...sebab milage dah 170K++ huhuhuuhuh

hanamichie
12-12-2008, 04:07 PM
nak taya u all semua ape tekanan angin yg sesuai untuk tayar 195/50/15
??? depan 210 belakang 200 ker...

mrafif
11-10-2009, 03:06 PM
nak taya u all semua ape tekanan angin yg sesuai untuk tayar 195/50/15
??? depan 210 belakang 200 ker...

bubuh je 220 depan n blakang.. :D

kunang
10-01-2011, 02:41 PM
Apa erti kod pada sisi tayar kenderaan kita??

Kadang kala kita terleka dan tidak mengambil kira dalam membeli tayar kenderaan kita, ia boleh mengakibatkan kemalangan atau ketidaksuaian dengan kederaan kita, cuba kita perhatikan dan renungan sejenak mengenai kod atau simbol yang terdapat di bahagian sisi tayar kenderaan kita....
Contoh maklumat pada permukaan sisi tayar :

175/70R13/82H

- lebar permukaan bawah tayar : 175 mm
- lebar permukaan sisi tayar : 70 mm
- jejari : R
- diameter rim : 13 inchi
- indeks muatan & symbol kelajuan : 82H
indeks muatan 82 = tayar itu boleh menampung muatan 475 kg
indeks muatan 71 = 345 kg
indeks muatan 125 = 1,677 kg
simbol H = kelajuan maksimum dgn tayar tersebut ialah 210 km/h
SENARAI KOT:
S - 180 km/j
T - 190 km/j
U - 200 km/j
H - 210 km/j
V - 240 km/j
Z - melebihi had laju 240 km/j
W - 270 km/j
Y - 300 km/j
ZR - untuk tayar yang mengatasi kelajuan 270 km/j keatas


TREADWEAR 240 TRACTION A TEMPERATURE A 1905

- kadar kehausan bunga tayar : 240 (semakin tinggi nilai, semakin lambat haus)
- kekuatan cengkaman tayar : TRACTION A (paling bagus AA diikuti A, B & C)
- ketahanan suhu : TEMPERATURE A
A : kawasan panas
B : kawasan bercuaca normal
C : kawasan sejuk
- tarikh pembuatan : 1905
dua no pertama = minggu keberapa dibuat (dari minggu 1 52) jika 19 maka tayar itu dibuat pada minggu ke-19 atau minggu ke-2 bulan mei.
Dua no terakhir = tahun ia dibuat. Jika 05 maka dibuat pada 2005
*Selamat membeli tayar....:D

mantap ni tok :)cgrock:)cgrock:)cgrock:)cgrock

terima kasih

superbikekids
22-01-2011, 12:00 AM
nak tambah cikit TT..
kalau beli tayar baru akan ada marking warna merah..
nak pasang tayar baru marking merah kena bg sama dgn kedudukan kepala tiup di rim tayar utk seimbangkan berat tayar dgn rim..so tayar boleh thn lebih lama,
selalunya kedai tayar x akan pasang ikut marking 2 sbb nak bg tayar cepat botak:)cgrock:)cgrock