PDA

View Full Version : Pelajar maut dihempap dinding bilik bacaan


eboss
27-09-2008, 02:08 AM
KUALA SELANGOR 26 Sept. – Lazimnya, Hari Raya Aidilfitri dikaitkan dengan kegembiraan.

Namun keadaan sebaliknya bagi Muhammad Fakri Aidilfitri Abd. Halim, 17, apabila menemui maut selepas dihempap dinding bacaan di asrama sekolahnya yang tiba-tiba runtuh malam tadi.

Pelajar tingkatan lima Sekolah Menengah Kebangsaan Datuk Harun, Tanjung Karang dekat sini meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Tanjong Karang dekat sini setelah cedera parah dalam kejadian pada pukul 7.40 malam itu.

Ketua Polis Daerah Kuala Selangor, Supritendan Ibrahim Chin berkata, ketika kejadian, mangsa sedang mengulang kaji bersama dua lagi rakannya di bilik bacaan tersebut yang terletak di tingkat satu bangunan asrama selepas selesai berbuka puasa.

Beliau berkata, semasa sedang mentelaah, dinding bilik bacaan tersebut yang dibina daripada batu-bata tiba-tiba runtuh dan menghempap mangsa yang duduk berdekatan dinding tersebut.

“Akibat kejadian mangsa mengalami kecederaan teruk di bahagian kepala dan tengkok sementara dua lagi rakannya tidak mengalami kecederaan kerana sempat menyelamatkan diri.

“Mangsa yang dikejarkan ke Hospital Tanjung Karang meninggal dunia semasa dalam perjalanan,” kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut Ibrahim, hasil bedah siasat terhadap mangsa mendapati mangsa meninggal dunia akibat pendarahan serius di kepala.

Tambah beliau, mayat mangsa telah dituntut keluarganya yang menetap di Taman Sri Gombak untuk urusan pengkebumian.

Beliau berkata, kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

Al-fatihah. Kena siasat macam mana boleh runtuh tanpa sebab nie.

kalau
27-09-2008, 02:10 AM
camner lak boley runtuh tue?

atlantis
27-09-2008, 02:11 AM
Beliau berkata, kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

senang nyer kerja

hazwan17
27-09-2008, 02:12 AM
ish runtuh???
mcm mane bleh runtuh erk...

hfz_khazli
27-09-2008, 02:12 AM
sian budak tuh..cmne plak leh jatuh la diniding tuh..

ejus
27-09-2008, 02:12 AM
kesian budak tu..macam mana leh jadi macam tu?

mj12
27-09-2008, 02:13 AM
pergh leh runtuh adeh

zamreda
27-09-2008, 02:18 AM
dinding runtuh ke atau rak buku runtuh?klau dinding runtuh dah tentu atap pon runtuh.

endingman86
27-09-2008, 02:35 AM
bahan binaan murah nie...

ejus
27-09-2008, 02:40 AM
macam tu pun ada..

fazarudin
27-09-2008, 02:43 AM
asrgtafirullah...alfatihah , nak raya dah nih.. huhu

camne la bole runtuh tuh

C_Kenek
27-09-2008, 02:52 AM
mrr2 kalau runtuh pastu ada kematian leh kategori mati mengejut tak?

lau_kau
27-09-2008, 02:56 AM
nie mesti bahana dari rasuah nie...siasat jgn xsiasat

C_Kenek
27-09-2008, 03:00 AM
jangan jadi highland tower dahla nanti satu skolah mati mengejut

edrais
27-09-2008, 03:25 AM
kena siasat nie, dinding boleh runtuh:-?
sekolah lak tu, under jkr ataupun dibina zaman kegemilangan pmc dulu.selamat samy vellu.

badawidollah
27-09-2008, 05:42 AM
bahan binaan murah nie...

satu lagi project barisan nasional

kozu
27-09-2008, 05:50 AM
runth?? pergh dahsyat kes ni..

mansurgilerduit
27-09-2008, 05:55 AM
ni mesti kes kontraktor sub-sub ke sub-kontraktor, kos jadi murah, last2 kualiti material rendah... agaknya la kot... ngehngeh

PulunSakan
27-09-2008, 05:56 AM
berita ni kadang2 nak percaya 100% pun takut :(scam, tp buddak yg mati tu memang betul 100%

contoh baru2 ni diberitakan hanfon china meletup, beria2 cerita hanfon meletup, tup2 aku tengok gambar nya, bukan hanfon tp charger. takkan wartawan tak boleh beza hanfon dgn charger dia. sengal sungguh. tu dr segi teknikal yg sungguh mudah, budak tadika pun tau beza hanfon ngan charger.

kalu dinding bata runtuh, ikut pandangan aku sebagai tukang rumah dan kontraktor, adalah imposible, terutama sekolaah bawah seliaan jkr. kecuali dah modified atau tengah modified (buat ubahsuaian). atau rak jer yg runtuh. atau frame tingkap runtuh atau sesuatu yg menghempap dinding tu dari sebelah luar.:o

profesor
27-09-2008, 06:02 AM
dinding runtuh ker atap yg runtuh.. wartawan ni kan leh percaya sgt.. lebih2 lg wartawan hiburan.. :-?

Innalillah.. Al-Fatihah buat Allahyarham..

kiera
27-09-2008, 06:02 AM
mcmana boleh runtuh ni..????

noorshah
27-09-2008, 06:02 AM
yang sedih nya nama Muhammad Fakri Aidilfitri Abd. Halim, tak sempat nak sambut H.R Aidilfitri..
Al-Fatihah..

hyfactive
27-09-2008, 06:08 AM
bahan binaan murah nie...

dia bergayut daa....jgn salahkan org lain...:(scam

hatisuka
27-09-2008, 06:09 AM
Innalillah... Moga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama shuhada. Al-Fatihah...

erDrAg00n
27-09-2008, 06:12 AM
al fatihah....kesian kat arwah

mustopa_a
27-09-2008, 06:21 AM
pihak berkenaan kena buat siasatan nih.. apa faktor kegagalan tu .. adakah punca dari kontraktor atau kejuruteraan..

kenapa dinding boleh runtuh..:o:o:o

hatisuka
27-09-2008, 06:21 AM
ohhh... bukan dinding simen lah... nampak mcm dinding pembahagi bilik darjah jer ( sliding kayu yang berlipat-lipat ). Ni gambar dlm utusan online.

http://i534.photobucket.com/albums/ee346/hatisenang/dn_01_1.jpg

otaida00taj
27-09-2008, 06:39 AM
nak tahu perkara sebenar kena la tanya orang tempatan kat sana.

VAMP
27-09-2008, 07:50 AM
wartawan nie pun kdng2 suke tokok-tambah bg berita jadi panas.

Ran
27-09-2008, 08:56 AM
saper kontraktor yg buat nih...niela akibat nk kaut untung lbh lebh...keje main cincai jer

sconsult
27-09-2008, 09:08 AM
Menurut Ibrahim, hasil bedah siasat terhadap mangsa mendapati mangsa meninggal dunia akibat pendarahan serius di kepala.

Tambah beliau, mayat mangsa telah dituntut keluarganya yang menetap di Taman Sri Gombak untuk urusan pengkebumian.

Beliau berkata, kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.
Al-fatihah. Kena siasat macam mana boleh runtuh tanpa sebab nie.[/QUOTE]

Ibrahim mana yang ***** sangat ni?

bandela_razak
27-09-2008, 10:09 AM
aku br baca kt paper. kecian bdk ni. xsmpt nk raya

irsaffy
27-09-2008, 03:24 PM
kesiannyer...takziah

reeez80
27-09-2008, 03:37 PM
macam mana la dinding tu boleh runtuh...

adil2604
27-09-2008, 03:39 PM
kuala selangor 26 sept. – lazimnya, hari raya aidilfitri dikaitkan dengan kegembiraan.

Namun keadaan sebaliknya bagi muhammad fakri aidilfitri abd. Halim, 17, apabila menemui maut selepas dihempap dinding bacaan di asrama sekolahnya yang tiba-tiba runtuh malam tadi.

Pelajar tingkatan lima sekolah menengah kebangsaan datuk harun, tanjung karang dekat sini meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital tanjong karang dekat sini setelah cedera parah dalam kejadian pada pukul 7.40 malam itu.

Ketua polis daerah kuala selangor, supritendan ibrahim chin berkata, ketika kejadian, mangsa sedang mengulang kaji bersama dua lagi rakannya di bilik bacaan tersebut yang terletak di tingkat satu bangunan asrama selepas selesai berbuka puasa.

Beliau berkata, semasa sedang mentelaah, dinding bilik bacaan tersebut yang dibina daripada batu-bata tiba-tiba runtuh dan menghempap mangsa yang duduk berdekatan dinding tersebut.

“akibat kejadian mangsa mengalami kecederaan teruk di bahagian kepala dan tengkok sementara dua lagi rakannya tidak mengalami kecederaan kerana sempat menyelamatkan diri.

“mangsa yang dikejarkan ke hospital tanjung karang meninggal dunia semasa dalam perjalanan,” kata beliau kepada pemberita di sini hari ini.

Menurut ibrahim, hasil bedah siasat terhadap mangsa mendapati mangsa meninggal dunia akibat pendarahan serius di kepala.

Tambah beliau, mayat mangsa telah dituntut keluarganya yang menetap di taman sri gombak untuk urusan pengkebumian.

Beliau berkata, kes itu diklasifikasikan sebagai kematian mengejut.

al-fatihah. Kena siasat macam mana boleh runtuh tanpa sebab nie.

paper hari ni ada keluar cerita ini...al-fatihah

bintang4
27-09-2008, 03:40 PM
Masak Jurutera Daerah Kuala Selangor nak menjawab ni..
dapat hamper beso2 pun dah tak seronok ni..:D

nad1
27-09-2008, 03:42 PM
Al-Fatehah.. Innalillah..

hyfactive
27-09-2008, 03:48 PM
saper kontraktor yg buat nih...niela akibat nk kaut untung lbh lebh...keje main cincai jer

aku org tanjung...sekolah tu memang dah lama..tapi top2 student lahir dr situ...bangunan lama memang kayu2 lagi,jd bila arwah ni bergayut2...tumbang la dia...sian dia..al-fatihah untuk arwah...bukan silap sesape...silap sekolah jugak yg tak prihatin pada bagunan old scool...

aris
27-09-2008, 05:18 PM
Al fatihah..

alonso
27-09-2008, 05:34 PM
Al-Fatihah.. Innalillah

Biggie
27-09-2008, 06:20 PM
Al-Fatihah... mai la sama2 kita sedekahkan..

sTawBeRrY
27-09-2008, 08:14 PM
cian nyer
takziah wat family arwah

surfer957
27-09-2008, 08:16 PM
kesian..... camner leh ghoboh dendeng ta ?

z3t_ex
28-09-2008, 12:08 AM
Al-Fatihah..
ade 'gempak' bumi ker kt tjg karang tuh?
:-?

rissa
28-09-2008, 12:42 AM
innalilahwainnalilahirojiuuun...

:(

vedder9
29-09-2008, 08:18 AM
macam mana la dinding tu boleh runtuh...

Sekadar berkongsi pandangan..
Dinding bata boleh runtuh kalau x diikat dengan betul :-

1. pastikan tie rod disediakan pada sisi tiang untuk mengukuhkan ikatan bata. Normally tie rod yang dipasang bersaiz 6 -8 mm.

2. Stiffener dibina pada keluasan tertentu bata bagi mengukuhkan binaan dinding bata.

3. dawai x-mat dipasang setiap 4 lapisan bata.

4. Kontraktor yang prihatin turut memasang fish tale pada bahagian atas dinding bata yang bersentuhan dengan rasuk untuk menguatkan lagi ikatan.

Kegagalan menyediakan perkara 1 dan 2 boleh mengakibatkan dinding bata runtuh .

raja_bukitsiguntang
30-09-2008, 12:22 PM
terima kasih di atas penerangan yg mantap tersebut

ikscentre
30-09-2008, 12:30 PM
al-fatihah...
takziah pada kuarge mangsa..
plu wat siasatan teperinci nih..