PDA

View Full Version : Harga daging, ayam, sayur naik secara mendadak


syakirin
09-07-2013, 09:47 PM
Salam sume

Pagi tadi aku ke pasar bukit payong.. terengganu, cari ayam mentah.. bila nak bayar kena sampai RM17.. aku tanya penjual tu berapa sekilo ayam ni? Dia cakap RM9.80 sekilo.. hamaigad dekat 10 hengget baq ang! Minggu lepas aku beli RM8.30 sekilo lagi.. alih2 pagi ni dah naik dekat RM10 terus dah.. mahal sangat wei..

tadi dalam pukul 8 @TV9 ada cakap sebab penguatkuasa buat operasi harga ayam sebelum ni yang naik sehingga RM9 berjaya dikawal menjadi RM7.50 hingga RM8 balik dah.. ni ganu pe citer? Harga ayam cecah RM10 dah.. tolonglah buat sesuatu penguatkuasa..

ada tempat boleh buat aduan?...ke kalau buat aduan tak ada tindakan jugak..?

harga ayam:

dungun: RM10 sekilo
bukit payong: RM9.80 sekilo
kuala terengganu: RM9.50

harga ikan:

selayang:
a)dungun=RM11/kg
b)marang=11/kg

daging:
a)marang= RM24/kg

makanan di bazar:

a)ayam golek =RM26/sekor

amuk293
09-07-2013, 09:51 PM
aik..kat kampung aku tu...TT boleh repot tu..aiyaa,nnt raya lagi naik ooo..

iswaraburuk
09-07-2013, 09:52 PM
wooo ini ayam spesis apa ni tt?

TT
09-07-2013, 09:54 PM
pasar basah ni mmg harga ikut suka jela..ak mmg boikot dah..klo ada pasaraya beli kt sana..harga mmg lg murah

syakirin
09-07-2013, 09:55 PM
aik..kat kampung aku tu...TT boleh repot tu..aiyaa,nnt raya lagi naik ooo..

boh duk kapong ane?..aku pung dop tahu nk repot mane ni...haha..tapi rase gop ah kalu sapa sepuloh riya...

syakirin
09-07-2013, 09:56 PM
wooo ini ayam spesis apa ni tt?

ayam biasa...tapi harga luar biasa bro...

hyip-otai
09-07-2013, 09:57 PM
sy biasa beli kt pasar sebab fresh baru sembelih.. tapi harga nk sembelih org je.. terus beli kt pasaraya.

syakirin
09-07-2013, 09:59 PM
pasar basah ni mmg harga ikut suka jela..ak mmg boikot dah..klo ada pasaraya beli kt sana..harga mmg lg murah

pasaraya jauh dari rumah aku... dalam 30 minit.. macam lebih kurang sama je kalau kira minyak kete... dulu RM7.50 hingga RM8 je.. tak jauh sangat beza..tapi sekarang ni bila naik dekat RM10 sekilo memang tak patut la...

kOmAnDeR
09-07-2013, 09:59 PM
kt k.trg pn 9.50...der pn 9.80...mmg kt kuala ganu giler babas brg mahal... ikan selayang smpai rm10 ke rm11 sekilo tuh

aqu_fadhil
09-07-2013, 10:01 PM
belinkat pasar raya la tt.

wansr2
09-07-2013, 10:02 PM
mak ak beli ayam td rm 10 sekilo..lokasi..dungun..gler mhal..2 blum raye ag

G-Trader
09-07-2013, 10:03 PM
Mahal ngat ayang tranung :D

amuk293
09-07-2013, 10:03 PM
boh duk kapong ane?..aku pung dop tahu nk repot mane ni...haha..tapi rase gop ah kalu sapa sepuloh riya...

aku dok wakaf dua jer...dekat rumoh aku ade org proses ayam..biasa beli dgn dia jer...dia ada gok jual kat pasor bukit payong tu..

syakirin
09-07-2013, 10:03 PM
kt k.trg pn 9.50...der pn 9.80...mmg kt kuala ganu giler babas brg mahal... ikan selayang smpai rm10 ke rm11 sekilo tuh

tu ah bapok maha boh... natang pe maen sapa dekat 10 riya... tadop penguatkuasa ke sini ke gane? harga ikan layang tempat ambe RM12..

kOmAnDeR
09-07-2013, 10:06 PM
mat said kate loh gi ar...malaeh care aku..bkn area BN huhu

syakirin
09-07-2013, 10:08 PM
mak ak beli ayam td rm 10 sekilo..lokasi..dungun..gler mhal..2 blum raye ag

dungun kat pasor lame tu ke?...area tanjung? giler RM10 terus senang xpyah bagi beleng...

wansr2
09-07-2013, 10:13 PM
dungun kat pasor lame tu ke?...area tanjung? giler RM10 terus senang xpyah bagi beleng...

kt kedai kg ak..tp kedai 2 amek supply kt pasar dungun..tp giler babas nek harga..ikan mhal..ayam mhal...mkn sayur jela pasnie..haha:((:((

syakirin
09-07-2013, 10:14 PM
Mahal ngat ayang tranung :D

mahal nebeng ni... nanti dekat raya naik dekat RM12 sekilo agaknya berdasarkan pengalaman aku yang lepas... masa harga ayam tranung RM7 sekilo(standard pasar basah) dekat raya naik sampai RM9-Rm9.50..

syakirin
09-07-2013, 10:15 PM
kt kedai kg ak..tp kedai 2 amek supply kt pasar dungun..tp giler babas nek harga..ikan mhal..ayam mhal...mkn sayur jela pasnie..haha:((:((

parok orang ganu kena tibang dengan puok2 ni... dakpe boh.. ambe ingat nok repot gop.. tapi dok tahu ah penguatkuasa care ke dok...:((:((

kozu
09-07-2013, 10:17 PM
Pose lepas gitu gok....

wansr2
09-07-2013, 10:23 PM
parok orang ganu kena tibang dengan puok2 ni... dakpe boh.. ambe ingat nok repot gop.. tapi dok tahu ah penguatkuasa care ke dok...:((:((

hok pelik..sek2 melayu gop jual mhal 2...berat molek..~X(~X(

Din_Trg
09-07-2013, 10:28 PM
perghhh....teruk awok ning... cian ke org

syakirin
09-07-2013, 10:31 PM
perghhh....teruk awok ning... cian ke org

bulan pose bulan sembelih orang...bukan bulan sedekah buat ibadat doh... sokmo bile pose naik harga... kalu dang naek gok payoh nok turun doh...

nastrade
09-07-2013, 11:02 PM
Biasanya ayam yg mahal macam ni, ayam yg telah di didik dari kecil. Mungkin ibubapa ayam tersebut menerapkan nilai2 murni kepada ayam tersebut dari kecil sehingga besar.

akmal_tawau
09-07-2013, 11:06 PM
kt tawau skg ni kt psrn rm 8.50 sekilo...masa 2012 pnh naik hingga 10.80/kg & 2011 naik ke 11.30....

AuraSuccess_88
09-07-2013, 11:09 PM
masih murah berbanding negara jiran sbb kalau duit negara jiran dah 100 dah kalau jauh sikit..dalam rupiah lagi banyak.kekekke

G-Trader
09-07-2013, 11:10 PM
mahal nebeng ni... nanti dekat raya naik dekat RM12 sekilo agaknya berdasarkan pengalaman aku yang lepas... masa harga ayam tranung RM7 sekilo(standard pasar basah) dekat raya naik sampai RM9-Rm9.50..

Utung tokei ayang terik ning

sifar82
09-07-2013, 11:14 PM
Aku pun tkejut..tghari tadi anak nk mkn nasi briani..aku hulur la rm6..skali tokeh kedai kata skang dah rm8.50..tu harga lama bang..ayam pun dah naik hage..ni msti abg dah lama x dtg sini..
Hampeh tull..kalu time ayam turun hage xde lak nak turun hage nasi skali..
Apapun..selamat bpuasa smua..
Btw..aku beli nasi di kerteh..

Niyang
09-07-2013, 11:15 PM
X paham aku dgn gannu nih.... suma mahal.. adehhh... owg gannu tlg komen...

john_pablo
09-07-2013, 11:19 PM
harga barang naik lg

emasmoden
09-07-2013, 11:23 PM
Salam sume

Pagi tadi aku ke pasar bukit payong.. terengganu, cari ayam mentah.. bila nak bayar kena sampai RM17.. aku tanya penjual tu berapa sekilo ayam ni? Dia cakap RM9.80 sekilo.. hamaigad dekat 10 hengget baq ang! Minggu lepas aku beli RM8.30 sekilo lagi.. alih2 pagi ni dah naik dekat RM10 terus dah.. mahal sangat wei..

tadi dalam pukul 8 @TV9 ada cakap sebab penguatkuasa buat operasi harga ayam sebelum ni yang naik sehingga RM9 berjaya dikawal menjadi RM7.50 hingga RM8 balik dah.. ni ganu pe citer? Harga ayam cecah RM10 dah.. tolonglah buat sesuatu penguatkuasa..

ada tempat boleh buat aduan?...ke kalau buat aduan tak ada tindakan jugak..?

hang caya ka depa ni cakap, auta bg rakyat blh lah.
lepas depa balik sapa nak kawal lg.
:D:D

arepeace6065
09-07-2013, 11:25 PM
memang harga mahal tranung..xyah marah ke penjual la mungkin dia pon dpt harga mahal dri supplier xkan nk jual murah..nk hok murah skit g astaka rm7.99/kg mydin rm8.30/kg giant around rm8.50 kot 1kg..giant pernah wt promosi rm4.88/kg tp lening dorang pn x mampu nk bgi harga murah..so dekat situ kita bleh nampak bukan penjual yg saje2 nk markup harga..undi lgi bn

am.de.sign
09-07-2013, 11:33 PM
kena makang ikang bilih dohla pahni..

jerung
09-07-2013, 11:33 PM
aku rasa undi mana2 pun sama

MoHa
09-07-2013, 11:40 PM
tranung dr dulu lg mahal dr negeri lain klu brg mknan ni..x tahu bakpe..

poknik
10-07-2013, 12:17 AM
harga makanan kat trg memang mahal..

hasil kecekapan pemerintahan UMNO Terengganu

poknik
10-07-2013, 12:17 AM
double post.. sorry

kenoi
10-07-2013, 11:03 AM
somalam baghu den boli ayam kek aeon somban
keluaran dindings bungkus dalam plastik lg
RM6.50/kilo
dah timbang baru RM8.89
tp tu lah, ayam saiz M....beli 2-3 ekor ok la gak...

juweialhaj
10-07-2013, 11:45 AM
ayam kalau sekor rm17.80 ok ke mahal?

TT
10-07-2013, 11:51 AM
ayam kalau sekor rm17.80 ok ke mahal?

okla tu..ada 2kilo tu..ayam dtg dh mati ke sembelih depan buyer?

td ak pg giant pun dah naik rm7..biasa paling mahal 6.49 sekilo..paling murah 4.98 mcm tula..adela hari2 die dpt murah mcm tu..ada lori ayam terbalik kot hari tu :))

skYnEt-gEnIUs
10-07-2013, 12:03 PM
wkt pose stendet rege brg naek...

wong_fei_hung
10-07-2013, 12:17 PM
Semalam kat pasaraya rumah aku harga sekilo rm8.9

fotosintesis
10-07-2013, 12:23 PM
lepas ayam naik nih harga makanan kat pasar ramadhan pon jd isu.. tgk la x caye..

suprol
10-07-2013, 12:31 PM
saploh hengget? tertinggi setakat ni yg penah aku dengar... last weekend kat pasar borong selangor rm8/kg... ada kawan kat subang cakap rm8.70/kg... ni sepuluh ringgit kira mahal sangat dah tu

zaralove
10-07-2013, 12:40 PM
semlm kat Kipmart tampoi, ayam sekilo 6.50.. pesal ganu mahal ngat ni..

juweialhaj
10-07-2013, 12:41 PM
okla tu..ada 2kilo tu..ayam dtg dh mati ke sembelih depan buyer?

td ak pg giant pun dah naik rm7..biasa paling mahal 6.49 sekilo..paling murah 4.98 mcm tula..adela hari2 die dpt murah mcm tu..ada lori ayam terbalik kot hari tu :))

sembelih dah bro. kalau sembelih depan buyer lambat la nak tunggu cabut bulu semua kan.

ayam semalam tak habis kot bro. tu yg murah. ayam suntik ni cepat sgt hanyir

hannuz1010
10-07-2013, 12:46 PM
Mahalnya..cepatla naik haji

zerkind
10-07-2013, 12:48 PM
mahal siot...

razoraz
10-07-2013, 12:50 PM
ngape harga ayang kt ganu lg mahal dr kl?

abuali
10-07-2013, 12:53 PM
ayang prekk..

budokganu
10-07-2013, 01:00 PM
kat maidin mall muroh skit kut....

balqis07
11-07-2013, 08:46 AM
http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.181184.1373502613!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg

KOTA BHARU - Pengguna di sekitar Kota Bharu mengeluh apabila harga daging, ayam dan sayur naik secara mendadak biarpun baru semalam puasa bermula.

Pesara guru, Rapie Daud, 67 dari Mentuan berkata, harga daging didapati meningkat dari RM22 sekilogram kepada RM24 sekilogram sejak tiga hari lalu di kawasan Kubang Kerian dan Wakaf Stan.

“Selain harga daging, peningkatan harga ayam dari RM6 sekilogram kepada RM7 sekilogram boleh membebankan pengguna. Sepatutnya peningkatan harga ini tidak terjadi kerana pada bulan puasa banyak kos diperlukan untuk membeli makanan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Sementara itu, Wan Rahimah Wan Daud, 62 berkata, kenaikan harga bekalan mentah seperti sayur-sayuran boleh memberi kesan kepada mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

Wan Rahimah berkata, bagi harga timun, harganya bertambah dari RM16 sekilogram kepada RM18 sekilogram, manakala harga cili merah dari RM10 sekilogram kepada RM13 sekilogram.

“Bagi mereka yang makan gaji, kenaikan harga bekalan mentah ini tidak ketara dirasai, tetapi ia amat dirasai kepada orang kampung yang tidak mempunyai gaji tetap.

“Pihak berkaitan perlu membuat pemantauan dan mengambil tindakan dalam usaha membolehkan nasib pengguna terbela, selain kerajaan perlu mengotakan janji mengutamakan rakyat,” katanya.

Bagi peniaga, Jamilah Isa, 47 berkata, kenaikan harga daging lembu kampung itu meningkat tiga hari lalu setelah harga lembu mahal.

“Biarpun harga daging meningkat, namun permintaan terhadapnya pada bulan puasa juga bertambah menyebabkan kita tiada pilihan untuk membelinya,” katanya.



sumber:http://www.sinarharian.com.my/harga-daging-ayam-sayur-naik-1.181181

the_smith
11-07-2013, 08:51 AM
klu naik then turun balik xpe...tp kalau naik x trun2 mmg sia2 la duit BRIM dapat...

bro drummer
11-07-2013, 08:55 AM
klu naik then turun balik xpe...tp kalau naik x trun2 mmg sia2 la duit BRIM dapat...

kate nye BRim cukup untuk setahun:">

TT
11-07-2013, 09:00 AM
supplier sudah marah..ini raya wa kasi hantam lu orang puas2

mirah_delima
11-07-2013, 09:03 AM
makanlah apa yg termampu

balqis07
11-07-2013, 09:06 AM
permintaan yang tinggi terhadap makanan dalam bulan puasa le yang menyebabkan harga barangan makanan naik mendadak giler.....inilah masanya peniaga ambik kesempatan nak buat duit.

wanchaidek
11-07-2013, 09:08 AM
parah la mcm ni

kawebiz
11-07-2013, 09:08 AM
mana pasukan pemantau harga nie..
x ada apa2 tindakan ke.??

asal pose jer...mesti semua barang naik harga...
semua nak untung besar...

joee
11-07-2013, 09:11 AM
masalah yg tak penah selesai tiap kali masuk ramadhan...

dh dkt nk raya nanti pun sama...

razoraz
11-07-2013, 09:11 AM
patutle tokey ayam bleh pakai hilux baru.. kt tempat aku ler..

GASTER123
11-07-2013, 09:13 AM
ayam golek pun rata2 sekor rm20..

ticang
11-07-2013, 09:15 AM
sikit2 naik sikit2 naik. apa la diaorang ni memang pentingkan diri sendiri betul la. nak kaya cepat. pk la kesan ke atas pengguna. ekonomi negara. ******* betul....pegi mampus la lu...

nak harap kerajaan ambil tindakan toksah harap. harap cakap je lebih. operasi situ operasi sini. barang naik jugak. buatla satu tindakan drastik utk bg pengajaran kat peniaga2 ni tak naikkan barang sesuka hati. barang naik atas dasar apa pun tak tau la. minyak tak naik pun. *******.

mattcutt
11-07-2013, 09:16 AM
semalam aku beli ayam panggang sekor baru 9 ringgit, aku makan sehingga sahur sekor tu, kongsi dgn kucing aku , baru habis, kalau x meman gx habis la

latape
11-07-2013, 09:17 AM
aku perasan harga telor pun naik jgak sebelum posa lagi

GamezStar
11-07-2013, 09:25 AM
terima je la .. PRU hary tu korang da decide benda ni ..

slvrchair
11-07-2013, 09:50 AM
bela ayam sendiri abeh citer LOL

arzaraza
11-07-2013, 09:57 AM
harga daging dah RM26 kalau dapat RM24 tu kira murah lagi la.
harga ayam pun dah RM8 ++
harga ikan pun naik sama.

kalau Xdak duit kena puasa la.

nazrirazra
11-07-2013, 10:02 AM
Selalu naik harga sebab raya lah, bonus la, naik gaji la. Rasa ada moleknya barang yang naik harga tu kita letak muka supplier kat tepi jalan kata dia ni tipu harga sebab naikkan harga. kasi malu. Agak2 jadi ker?

nazrirazra
11-07-2013, 10:03 AM
terima je la .. PRU hary tu korang da decide benda ni ..

Pe kaitan ngan PRU lak?.. :D

Zahar Julietbravo
11-07-2013, 10:05 AM
Kata BR1M ada. Bersyukur la katanya. Hehe :)

StaRz_V
11-07-2013, 10:27 AM
aduh.. defisit lg la nmpknye cmni..

myfast01
11-07-2013, 10:28 AM
kat kota bharu jer ker harga naik... :eek::eek::eek:

-RIZUAN-
11-07-2013, 10:29 AM
kata akan ada pemantauan berterusan dr kerajaan..cit podahh

amie71
11-07-2013, 10:31 AM
kata akan ada pemantauan berterusan dr kerajaan..cit podahh

pemantauan mendanya... org wat report kt KPDNKK dia bg tau lg 2 minggu baru ambik tindakkan... mana skuad sukarela yg diwar2kan..

kerja malas tp bonus nk lebih 2bln

-RIZUAN-
11-07-2013, 10:42 AM
pemantauan mendanya... org wat report kt KPDNKK dia bg tau lg 2 minggu baru ambik tindakkan... mana skuad sukarela yg diwar2kan..

kerja malas tp bonus nk lebih 2bln

tang kerja malas tp nak bonus lebih 2 bulan yg tk tahan tu:)):)):)).

tapi tu la hakikat
..manja

stonz
11-07-2013, 10:51 AM
ok la tu...BRIM kan ada

amie71
11-07-2013, 10:56 AM
tang kerja malas tp nak bonus lebih 2 bulan yg tk tahan tu:)):)):)).

tapi tu la hakikat
..manja

mmg la tk tahan.. sbb aku tak ada kuasa mcm dia utk ambik tindakkan..

bila la penguatkuasa kat malaysia nie nak berubah...

laharjaya
11-07-2013, 11:01 AM
Selalu naik harga sebab raya lah, bonus la, naik gaji la. Rasa ada moleknya barang yang naik harga tu kita letak muka supplier kat tepi jalan kata dia ni tipu harga sebab naikkan harga. kasi malu. Agak2 jadi ker?

tak payah lar RAYA ... ini semua salah RAYA

lockon
11-07-2013, 11:05 AM
PANTAU ja la..no action

apoeki
11-07-2013, 11:08 AM
terima je la .. PRU hary tu korang da decide benda ni ..

klo team 1 lgi mng konpom ker brg x naik..huhuhu

oxygenO2
11-07-2013, 11:08 AM
sonyap jer pok menteri...

amwatie
11-07-2013, 11:10 AM
pak menteri tak g pasar tu yg tak tau...........

dEEn74
11-07-2013, 11:22 AM
pasal ayam daging naik harga pn nak kecoh ke..masih murah lg la berbanding negara jiran..kerajaan sdg bertungkus lumus dan tidak mengenal erti jemu memantau harga semenjak slps merdeka lg...sampaikan pembekal pn dh kaya raya dipantau..Brim pn kan bnyk lg bole cover punya lah..

Zero_M
11-07-2013, 11:37 AM
masalah zaman berzaman..patut kena tegas lg ni..
jgn wayang je..
hope xde la pak menteri keluar statement kalo x suka sila kuar dr msia..

cyberiz
11-07-2013, 11:40 AM
brg mahal pun masih beli lagi...

Keyroll
11-07-2013, 11:41 AM
patutle tokey ayam bleh pakai hilux baru.. kt tempat aku ler..

ooo... kat umah aku 1 family pakai hilux... start dari bapak turun ke mak... dan anak2....

emasmoden
11-07-2013, 11:42 AM
harga ikan kat psr borong pun dah mahal, dah cam sama je kat psr mlm.
huhu.

jerul
11-07-2013, 11:43 AM
patutle tokey ayam bleh pakai hilux baru.. kt tempat aku ler..

tau xpe...ms ni nk kaut untung

syakirin
11-07-2013, 11:58 AM
ayam golek pun rata2 sekor rm20..

tempat aku ayam golek RM26 sekor.. pasal apa?harga ayam mentah sekilo pun dah RM10.. kegilaan apakah ini sampai membebankan rakyat... aku dah report kpdnkk pun macam tak jalan je...

syakirin
11-07-2013, 12:01 PM
http://www.sinarharian.com.my/polopoly_fs/1.181184.1373502613!/image/image.jpg_gen/derivatives/landscape_400/image.jpg

KOTA BHARU - Pengguna di sekitar Kota Bharu mengeluh apabila harga daging, ayam dan sayur naik secara mendadak biarpun baru semalam puasa bermula.

Pesara guru, Rapie Daud, 67 dari Mentuan berkata, harga daging didapati meningkat dari RM22 sekilogram kepada RM24 sekilogram sejak tiga hari lalu di kawasan Kubang Kerian dan Wakaf Stan.

“Selain harga daging, peningkatan harga ayam dari RM6 sekilogram kepada RM7 sekilogram boleh membebankan pengguna. Sepatutnya peningkatan harga ini tidak terjadi kerana pada bulan puasa banyak kos diperlukan untuk membeli makanan,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, di sini, semalam.

Sementara itu, Wan Rahimah Wan Daud, 62 berkata, kenaikan harga bekalan mentah seperti sayur-sayuran boleh memberi kesan kepada mereka yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

Wan Rahimah berkata, bagi harga timun, harganya bertambah dari RM16 sekilogram kepada RM18 sekilogram, manakala harga cili merah dari RM10 sekilogram kepada RM13 sekilogram.

“Bagi mereka yang makan gaji, kenaikan harga bekalan mentah ini tidak ketara dirasai, tetapi ia amat dirasai kepada orang kampung yang tidak mempunyai gaji tetap.

“Pihak berkaitan perlu membuat pemantauan dan mengambil tindakan dalam usaha membolehkan nasib pengguna terbela, selain kerajaan perlu mengotakan janji mengutamakan rakyat,” katanya.

Bagi peniaga, Jamilah Isa, 47 berkata, kenaikan harga daging lembu kampung itu meningkat tiga hari lalu setelah harga lembu mahal.

“Biarpun harga daging meningkat, namun permintaan terhadapnya pada bulan puasa juga bertambah menyebabkan kita tiada pilihan untuk membelinya,” katanya.



sumber:http://www.sinarharian.com.my/harga-daging-ayam-sayur-naik-1.181181

peningkatan dari RM6 ke RM7 membebankan sampai kuar surat khabar?... kat terengganu ni RM8 harga normal dan sehari sebelum pose dah naik RM10 dah sekilo... kpdnkk tak buat tindakan walaupun aduan telah dibuat.. harga sama jugak... yang bebannya rkyat ganu ni.. harga ayam paling mahal!

erro_sennin
11-07-2013, 12:03 PM
x elok utk kesihatan makan byk ayam, daging.
sayur kena tanam sendiri.

~saranan pak menteri ~ :eek::eek:

TensionSokmo
11-07-2013, 12:04 PM
alhamdullillah saya makan roti canai je sepanjang bulan ramadhan.
dugaan untuk saya di bulan barakah ini.
jika pihak2 tertentu tidak menjalankan kewajipannya sejak dulu2,
itu kehendaknya untuk mereka memperjelaskan di depan ALLAH nanti

syakirin
11-07-2013, 12:04 PM
kat maidin mall muroh skit kut....

muroh dekat 8riya gok boh rasenye.. xkan ambe nok g medin semata nok beli ayam je? minyak kete xmasuk lagi tu.. tu ambe beli pasar bukit payong je..hok dekat dengan umah.. org hok rumoh dekat dengan pasaraye laen cite la... hehe

-pojie-
11-07-2013, 12:05 PM
tiap-taip tahun mcm nie...

syakirin
11-07-2013, 12:06 PM
harga ayam golek RM26 sekor.. paling mahal dalam sejaroh ganu... ekekeke..

zdman
11-07-2013, 12:13 PM
harga ayam golek RM26 sekor.. paling mahal dalam sejaroh ganu... ekekeke..

22 btu buruk

PokGuard
11-07-2013, 12:15 PM
harga daging dah RM26 kalau dapat RM24 tu kira murah lagi la.
harga ayam pun dah RM8 ++
harga ikan pun naik sama.

kalau Xdak duit kena puasa la.

Dh nak bukak pose nak mkn pe boh???

zdman
11-07-2013, 12:16 PM
yg mahal jgn la beli boikot saje...luaskan kuasa mu bab kata jdt..

fauzizul
11-07-2013, 12:16 PM
hayaaaaa..... manyakkk mahal woooo :o

nsr7777
11-07-2013, 12:17 PM
gunakan hak sbg pengguna...

time bln pose ni..org mmg top form kalu membeli belah ni..trutama makanan..

peluang ni....apa lagi...ramai le yg amik kesempatan...

say-p
11-07-2013, 12:19 PM
Mahal tul.nti dekat raya, berapa la harganya...

kamal_kampong
11-07-2013, 12:20 PM
ada pihak main harga ler tu..

kurangkan beli ayam..beli lain2 dulu dlm seminggu ke..insyaAllah bila krg permintaan harga akan menjunam balik..

seganu
11-07-2013, 12:21 PM
Salam sume

Pagi tadi aku ke pasar bukit payong.. terengganu, cari ayam mentah.. bila nak bayar kena sampai RM17.. aku tanya penjual tu berapa sekilo ayam ni? Dia cakap RM9.80 sekilo.. hamaigad dekat 10 hengget baq ang! Minggu lepas aku beli RM8.30 sekilo lagi.. alih2 pagi ni dah naik dekat RM10 terus dah.. mahal sangat wei..

tadi dalam pukul 8 @TV9 ada cakap sebab penguatkuasa buat operasi harga ayam sebelum ni yang naik sehingga RM9 berjaya dikawal menjadi RM7.50 hingga RM8 balik dah.. ni ganu pe citer? Harga ayam cecah RM10 dah.. tolonglah buat sesuatu penguatkuasa..

ada tempat boleh buat aduan?...ke kalau buat aduan tak ada tindakan jugak..?

Bro..sila call nombor ni WAN ISA BIN WAN HARUN PEGAWAI
PENGUATKUASA KPDNKKHEP - 096204694 laporkan aduan pada dia..

Motorolla
11-07-2013, 12:23 PM
peningkatan dari RM6 ke RM7 membebankan sampai kuar surat khabar?... kat terengganu ni RM8 harga normal dan sehari sebelum pose dah naik RM10 dah sekilo... kpdnkk tak buat tindakan walaupun aduan telah dibuat.. harga sama jugak... yang bebannya rkyat ganu ni.. harga ayam paling mahal!

Tak pa.... orang ganu kaya kaya belaka.

oxygenO2
11-07-2013, 12:27 PM
mak aiii...makan ayam ke makan duit camni...

syakirin
11-07-2013, 12:29 PM
ada pihak main harga ler tu..

kurangkan beli ayam..beli lain2 dulu dlm seminggu ke..insyaAllah bila krg permintaan harga akan menjunam balik..

kalau saya sorang yang buat... orang lain beli gak takde guna.. benda ni kena ada campurtangan dan tindakan dari pihak yang berkuasa...

syakirin
11-07-2013, 12:37 PM
Salam sume

Pagi tadi aku ke pasar bukit payong.. terengganu, cari ayam mentah.. bila nak bayar kena sampai RM17.. aku tanya penjual tu berapa sekilo ayam ni? Dia cakap RM9.80 sekilo.. hamaigad dekat 10 hengget baq ang! Minggu lepas aku beli RM8.30 sekilo lagi.. alih2 pagi ni dah naik dekat RM10 terus dah.. mahal sangat wei..

tadi dalam pukul 8 @TV9 ada cakap sebab penguatkuasa buat operasi harga ayam sebelum ni yang naik sehingga RM9 berjaya dikawal menjadi RM7.50 hingga RM8 balik dah.. ni ganu pe citer? Harga ayam cecah RM10 dah.. tolonglah buat sesuatu penguatkuasa..

ada tempat boleh buat aduan?...ke kalau buat aduan tak ada tindakan jugak..?

harga ayam:

dungun: RM10 sekilo
bukit payong: RM9.80 sekilo
kuala terengganu: RM9.50

harga ikan:

selayang:
a)dungun=RM11/kg
b)marang=11/kg

daging:
a)marang= RM24/kg

makanan di bazar:

a)ayam golek =RM26/sekor

update harga ikan dan daging...

ponn
12-07-2013, 09:16 AM
Slm warga cg...nampaknya isu harga ayam xabis2 smnjak awal ramadhan ini.dijangka harga ayam yg tinggi akan berlarutan hingga syawal menjelang.sy mencadangkan agar kita stop beli ayam buat masa ini supaya harga kembali stabil...jom ramai2 kita boikot...

DNi
12-07-2013, 09:17 AM
masak rendang daging lak...

tp kuah kacang kena letak ayam..???

xpe2 tukar ayam pada kerang...

tidusz
12-07-2013, 09:20 AM
klu boikot ayam, nnt kene beli ikan plak.ikan mahal lg dr ayam.ni la kehidupan di malaysia.daging lg le mhl.ry thn ni mkn nc dgn kicap je.

ponn
12-07-2013, 09:20 AM
masak rendang daging lak...

tp kuah kacang kena letak ayam..???

xpe2 tukar ayam pada kerang...
Setuju..:)cgrocke

keepitreal
12-07-2013, 09:22 AM
aku mmg dah lama tak beli ayam, cuma masalah ikan pun mahal ooo..7 ekor ikan selar RM17 ringgit ooo kat putrajaya nie

ezeynet
12-07-2013, 09:22 AM
buat NFC lembu takde..
lepas ni buat NFCII pulak..ayam tetap takde..
bn tetap di tahimu pengundi..

Shuko
12-07-2013, 09:23 AM
Slm warga cg...nampaknya isu harga ayam xabis2 smnjak awal ramadhan ini.dijangka harga ayam yg tinggi akan berlarutan hingga syawal menjelang.sy mencadangkan agar kita stop beli ayam buat masa ini supaya harga kembali stabil...jom ramai2 kita boikot...

peniaga2 pasar semua borong ayam time2 nih.
kita tak beli ayam dekat pasar.. tapi nanti beli jugak ayam dekat pasar juadah hehe

simn
12-07-2013, 09:24 AM
aku rasa masyarakat ssh nk boikot ayam. majoriti akan masak lauk ayam.

m0mo~
12-07-2013, 09:27 AM
tanya harga..kalau mahal jangan beli dan cakap kuat2 MAHALNYERRRRRRRRRRRRRR

akira_sempoi
12-07-2013, 09:28 AM
Semua barang mahal. Emmmmmmm

CLIFF 'EM ALL
12-07-2013, 09:28 AM
semua nk mahal...makan kurma aje laaa...

nita8786
12-07-2013, 09:28 AM
masak rendang daging lak...

tp kuah kacang kena letak ayam..???

xpe2 tukar ayam pada kerang...

daging lg mahal..
minggu lps beli kt pasar malam rm25 sekilo..huhu

DNi
12-07-2013, 09:30 AM
Setuju..:)cgrocke

YEAH...!!! :)cgrock

AYAM NI PN DA JELAK DA...

DLU MMG SUSAH NK MKN AYAM...

SKRG TGK AYAM PN DA X LALU LG...

NAK LAK AYAM SKRG JENIS CUCUK2 BAGI CEPAT BESAR...

HARGA BUKAN MAIN LG...

:)paid

arzaraza
12-07-2013, 09:30 AM
kita sudah pilih apa yg kita mahu.

sekarang trima aje la.

nak makan ayam, ayam mahal
daging pun dah naek harga, ikan pun sama naik jadi kita makan nasi dgn kicap je sudah la.

GASTER123
12-07-2013, 09:31 AM
kesian kat penjual..dah la dpt harga tinggi,sekali xlaku kene boikot..

badrush
12-07-2013, 09:31 AM
haduh ayamm.....kucing belaan aku makanan dia ayam rebus.marah kat kucing aku ckp ayam mahal jgn mkn banyak2, merajuk plak lari masuk bilik mogok lapar..

bleh ke bela ayam, pastu time nak amik daging ayam, siat daging dia sikit..tak payah sembelih..

sconsult
12-07-2013, 09:32 AM
Semua mahal...sebab org Malaysia kuat makan, ramai dah gemuk2 belaka.

suprol
12-07-2013, 09:32 AM
tanya harga..kalau mahal jangan beli dan cakap kuat2 MAHALNYERRRRRRRRRRRRRR

:)) mcm ni lar aku buat.... bdk jual ayam tu senyum jek... semalam kat pasar borong selangor rm7.80/kg kurang 20 sen dari awal ramadhan hari tu...

midi2020
12-07-2013, 09:33 AM
Slm warga cg...nampaknya isu harga ayam xabis2 smnjak awal ramadhan ini.dijangka harga ayam yg tinggi akan berlarutan hingga syawal menjelang.sy mencadangkan agar kita stop beli ayam buat masa ini supaya harga kembali stabil...jom ramai2 kita boikot...

sangat sangat setuju.. cadangan yg sangat bernas sekali..

MYSCRIFISE
12-07-2013, 09:33 AM
ikan selar dkt nsk satu kilo 14.55sen

m0mo~
12-07-2013, 09:34 AM
:)) mcm ni lar aku buat.... bdk jual ayam tu senyum jek... semalam kat pasar borong selangor rm7.80/kg kurang 20 sen dari awal ramadhan hari tu...

pantang larang die buat sekali je bro..

buat lagi skali pisau potong ayam tu ade kemungkinan melekat kat bahu ko..:eek::eek::eek:

midi2020
12-07-2013, 09:37 AM
YEAH...!!! :)cgrock

AYAM NI PN DA JELAK DA...

DLU MMG SUSAH NK MKN AYAM...

SKRG TGK AYAM PN DA X LALU LG...

NAK LAK AYAM SKRG JENIS CUCUK2 BAGI CEPAT BESAR...

HARGA BUKAN MAIN LG...

:)paid

jelak tu apa ya?

gerbangkayangan
12-07-2013, 09:40 AM
Mkn daging tikus jela....

arizo razzo
12-07-2013, 09:42 AM
alah kan ayah dafi kata nak bawak masuk ayam bulat nanti, pasni murah la huhuhuhuu

Nazj
12-07-2013, 09:43 AM
Kalau bab boikot brgn org-org kita jugak, aku tak sampai hati, itu sumber rezeki diorg...TAPI kalau boikot barang2 Israel sanggup la aku:D

niagamurohsokmo
12-07-2013, 09:53 AM
kenapa x impoet jer ayam2 ni..kat mydin n giant lg murah...masih bwh rm7 lagi...

joeaxe
13-07-2013, 01:49 PM
bapak dafi tu ****...peniaga pasar dia kacau...peniaga pasaraya naikan barang dia buat **** je..jgn percaya la kalo ada potongan 70%..menupi je

TT
13-07-2013, 01:58 PM
cili mcm harem..termaki ak puasa2 ni..selalu beli 99sen eh tadi kena 1.40..40% naik tu

abuyah
13-07-2013, 05:01 PM
Salam sume

Pagi tadi aku ke pasar bukit payong.. terengganu, cari ayam mentah.. bila nak bayar kena sampai RM17.. aku tanya penjual tu berapa sekilo ayam ni? Dia cakap RM9.80 sekilo.. hamaigad dekat 10 hengget baq ang! Minggu lepas aku beli RM8.30 sekilo lagi.. alih2 pagi ni dah naik dekat RM10 terus dah.. mahal sangat wei..

tadi dalam pukul 8 @TV9 ada cakap sebab penguatkuasa buat operasi harga ayam sebelum ni yang naik sehingga RM9 berjaya dikawal menjadi RM7.50 hingga RM8 balik dah.. ni ganu pe citer? Harga ayam cecah RM10 dah.. tolonglah buat sesuatu penguatkuasa..

ada tempat boleh buat aduan?...ke kalau buat aduan tak ada tindakan jugak..?

harga ayam:

dungun: RM10 sekilo
bukit payong: RM9.80 sekilo
kuala terengganu: RM9.50

harga ikan:

selayang:
a)dungun=RM11/kg
b)marang=11/kg

daging:
a)marang= RM24/kg

makanan di bazar:

a)ayam golek =RM26/sekor

tiap tahun kita sembang benda yang sama..

sepatutnya kita dah ambil pengajaran..

tahun depan kita tengok kalendar cari peristiwa2 besar..dan sebelum sampai tarikh tu..kita beli awal2 siap..barang2 kering yang perlu..

kerkrong
13-07-2013, 07:21 PM
bersyukur la bro....sbb masa g beli ayam tak kena tembak atau bom ngan pengganas...malaysia masih aman takde perang (kerajaan kata)

rayban
13-07-2013, 07:23 PM
Pesal time2 musim perayaan jer muncul isu2 nie? :-?

Beli je kat pasaraya lg murah dari paar basah nie. Beli dkt econsave @ mydin. Jauh lebih murah dari tmpt lain.

Ada je tmpt yg jual murah nie. PILIHAN di tangan anda tak perlu nak merungut sgt :D

HIDUP KENA RELAX! :)cgrock

rayban
13-07-2013, 07:24 PM
bapak dafi tu ****...peniaga pasar dia kacau...peniaga pasaraya naikan barang dia buat **** je..jgn percaya la kalo ada potongan 70%..menupi je

asal aku g beli td kat mydin ok jer?? :)) haihhhh ko nie

BOCEH
13-07-2013, 07:25 PM
ikan tongkoi 2 ketui pun rm 8
mampuih gak camni

oldskoolrocka
13-07-2013, 07:26 PM
tiap tahun kita sembang benda yang sama..

sepatutnya kita dah ambil pengajaran..

tahun depan kita tengok kalendar cari peristiwa2 besar..dan sebelum sampai tarikh tu..kita beli awal2 siap..barang2 kering yang perlu..

Mcm tu taun depan 2 bulan sebelum raya aku dah beli ayam.peram smpi raya :))

Cili bawang semua beli awal2 jugak.masa raya je semua dah kecut :))

sanz
13-07-2013, 08:10 PM
ape lagi semua. boikot la barang2 ni. makan pasir la kamu.

abuyah
14-07-2013, 02:19 AM
Mcm tu taun depan 2 bulan sebelum raya aku dah beli ayam.peram smpi raya :))

Cili bawang semua beli awal2 jugak.masa raya je semua dah kecut :))

Habis tu... apa cadangan lain yang bernas ?

shah_ae
15-07-2013, 10:15 AM
Habis tu... apa cadangan lain yang bernas ?

makan sayur dgn sardin je la bos...

Mizz Adilla
15-07-2013, 10:17 AM
alah aku dulu beli ayam setengah ekor je. x sampai sekilo pun.harga rm8..
aiya. lepas ni makan telur je lah.
ikan pun mahal sini.

theamsuda
15-07-2013, 10:54 AM
Biasanya ayam yg mahal macam ni, ayam yg telah di didik dari kecil. Mungkin ibubapa ayam tersebut menerapkan nilai2 murni kepada ayam tersebut dari kecil sehingga besar.

aduhh..kalau makan ayam ni memang terasa nilai murninya...:eek::eek::eek::eek::eek::eek:

poknik
15-07-2013, 11:30 AM
ayam paling murah kat trg skrg ni rm8 sekilo

poknik
15-07-2013, 11:31 AM
daging lembu rm23 sekilo

aziqzainal
15-07-2013, 11:37 AM
wooo ini ayam spesis apa ni tt?

ayam duduk banglo .. :)):))

ejalim
15-07-2013, 11:44 AM
orang kg yg jual kt pasar tu untung berapa sen sgt jer.. sian org kampung kan...kita ni blh la jgk tekan tenet.. duduk...

haziq
15-07-2013, 12:01 PM
rasanya orang bujang tak kisah kot harga ayam naik..sebab dorang beli siap kat bazar ramadhan :">

oxygenO2
15-07-2013, 12:04 PM
tiap tahun kita sembang benda yang sama..

sepatutnya kita dah ambil pengajaran..

tahun depan kita tengok kalendar cari peristiwa2 besar..dan sebelum sampai tarikh tu..kita beli awal2 siap..barang2 kering yang perlu..

klu aku ade freezer da lame wat camni..

wanchaidek
15-07-2013, 12:09 PM
jalan terbaik setakat ni
makan nasi dengan ubi kayu jela
disebabkan harga ayam yg naik xmustahil telur ayam pon naik gak nanti
kecuali telur kita xnaik

sekian....

kOmAnDeR
15-07-2013, 12:10 PM
ayam paling murah kat trg skrg ni rm8 sekilo

katner tu poknik

cyberiz
15-07-2013, 12:14 PM
tu dia naik mencanak2 dh mcm dlm chart plak dh..

joe_kacak jugak
15-07-2013, 12:19 PM
itu pasal gov masih blom umumkan bonus raya lgi..
blom umum pon dah naik mndadak..sikit hr lg klu umum naik 2,3 kali dadak la kot..

Ariff81
15-07-2013, 12:20 PM
makan sayur dgn sardin je la bos...

sadin mahal bos, sadin cap ayam dh mcm mkanan org kaya:))

poknik
15-07-2013, 12:29 PM
katner tu poknik

pasar tani k. trg.. itu pun 2 minggu lepas

kenoi
16-07-2013, 08:51 AM
duit kita pegang
kalo x puas hati jangan beli

alternatif:
sentiasa alert dgn offer di hypermarket
kt tesco ayam sekilo 5.99
kt aeon ayam sekilo 6.50
atau kita benti makan ayam sebulan

lg pon belum pernah ada kes org mati sebab tak makan rendang ayam di pagi raya bro...hehe

daus450
31-07-2013, 03:01 PM
seluruh malaysia kna boikot beli ayam 1-2 bulan :)cgrock

Hobin
31-07-2013, 03:05 PM
2 minggu lepas beli kat pasar keramat...sekilo 8 hinggit....skrg berapa?

emasmoden
31-07-2013, 03:10 PM
sayur mahal - tanam sayur
ayam mahal - jgn beli ayam, beli daging
daging mahal - jgn beli daging, beli ikan
ikan mahal - jgn beli ikan dan jgn makan.
:):)