PDA

View Full Version : Stil kene bayar walaupun tak dapat guna.... Tak Adil..


fazwan
26-04-2013, 12:08 PM
Salam Sejahtera..

Perasan tak , perkhidmatan yang ada kat malaysia ni mcm celcom, maxis,digi,telekom, astro, internet, dan bil utiliti dan sengakatan dengannya.. kalau kene bar atau kene potong, kita stil bayar perkhidmatan diorg walaupun kita tak dapat mengunakanya.. NI TAK ADIL... :mad:


Kenapa erk kerajaan malaysia taknak campur tangan dalam isu contrak yang pengunna nak tak nak kene sign, yang membebankan penguna ni?? mana pergi mana pergi jabatan hal ehwal penguna,jabatn yang berkuasa, pihak berkuasa tempatan, rasenye dah banyak dah org komplen mengikut saluran yang betul?? kenapa mereka tak ambik tindakan?? adakah ini kerana , mereka monopoli, dan syarikat besar yang tak beleh di usik??

fotosintesis
26-04-2013, 12:11 PM
aku penah kena gak masa tu ngan celcom.. tapi lain sket la.. kalau x aktif 3 bulan dia potong terus.. tapi kena bayar gak la yg 3 bulan kita gantung tu.. aku x bayar dekat setau bila nk p byr cuak gak la takut kena bayak. rupenye die cas 3 bulan je. pastu dikira x aktif. bayar yg 3 bulan tu je la

akecema
26-04-2013, 12:12 PM
contract bro
dah sain xley buat ape2

matlan
26-04-2013, 12:13 PM
aku penah kena gak masa tu ngan celcom.. tapi lain sket la.. kalau x aktif 3 bulan dia potong terus.. tapi kena bayar gak la yg 3 bulan kita gantung tu.. aku x bayar dekat setau bila nk p byr cuak gak la takut kena bayak. rupenye die cas 3 bulan je. pastu dikira x aktif. bayar yg 3 bulan tu je la

sAMA CAM AKU mEKSIS BUKBENG.....

amonre
26-04-2013, 12:13 PM
ini lah namanye sistem kapitalis....

parkis
26-04-2013, 12:15 PM
maxis pun 3 bulan je..tp if TM, selama x bayar 2 lah, bil nyer bertambah2. xder cut off..:mad:

fazwan
26-04-2013, 12:20 PM
Telekom = Internet + Telephone users = tak bayar = internet kene potong tapi stil kene charge perkhidmatan setiap bulan selagi tak bg tau kat depa..

Astro = tak bayar = kene potong (bil charge jalan mcm biasa,) (dah bayar = Kene charge lagi sebulan tak bayar (RM 20).

khairul385
26-04-2013, 12:32 PM
jom tukarrr...

erkk...ada kene mengena dengan PRU ke?

Don Malaya
26-04-2013, 12:36 PM
dah sain aggrement..dorunk yg beri servisss...nak wat cane lagi....

TT
26-04-2013, 12:37 PM
xmampu byr smpai kena potong pakai prepaid je..elakkan la pakai bil ni..mmg terlebih2 caj die..

ucop05
26-04-2013, 12:37 PM
dah sign contract. terima je lah term2 dalam tu. apa boleh buat. kalau bawak ke mahkamah pun, ikan bilis mcm kita ni mana boleh menang.

TT
26-04-2013, 12:38 PM
cukupla sekali terkena dgn celcom dlu..

rizalstudio
26-04-2013, 12:53 PM
pakai je la prepaid.. apa daaa....

jade83
26-04-2013, 01:04 PM
kena col centre mntk block dulu service.. klu x depa tibai smcm je

penabiru
26-04-2013, 01:12 PM
Betul tu. Kita yg sain kontrak tu. Mcm mana nak salahkan diorg. Kalo pada mulanya mmg xnak kena cas itu suma, xyah la sain kontrak tu kan?? Haha. Pakaila prepaid. Lagi senang nak kawal penggunaan. Tapi astro tu xleh buat apa la kut. Unless maybe pakai box lain ke....

H-S
26-04-2013, 01:14 PM
org kita x suke baca kontrak tapi suka komplen

masasly
26-04-2013, 01:28 PM
inilah bila monopoli. sepatutnya kedua2 pihak setuju dgn terma dan syarat..ni kita terpaksa ikut depa.dah depa je yg provide...yg berwajib pon, ngangaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa je la...,erkkkkkkkkkkkkkkkkkk.

kitaboleh
26-04-2013, 08:27 PM
Bila pengguna sign plan postpaid bermakna pengguna sudah setuju dengan T & C. Pengguna tak baca itu salah pengguna.
Pengguna setuju jika tak bayar bil dalam masa ditetapkan, line kena bar.
Pengguna setuju bil tetap berjalan selagi pengguna tidak membuat permohonan membatalkan talian.

Kalau tak setuju dengan T & C, jangan ambil pelan tersebut.

azam575
26-04-2013, 08:48 PM
sama lah ngan YES 4G postpaid .. huhuhu

azam575
26-04-2013, 08:49 PM
Bila pengguna sign plan postpaid bermakna pengguna sudah setuju dengan T & C. Pengguna tak baca itu salah pengguna.
Pengguna setuju jika tak bayar bil dalam masa ditetapkan, line kena bar.
Pengguna setuju bil tetap berjalan selagi pengguna tidak membuat permohonan membatalkan talian.

Kalau tak setuju dengan T & C, jangan ambil pelan tersebut.
salah kerajaan .. tak memantau tindak tanduk TELCO kat MALAYSIA nie ....

so .. kasi tukar ... :)paid

miehensem
27-04-2013, 01:31 AM
aku ni lagi teruk..

stimix aku dah 4 bulan takleh pakai.. line problem.. report kat 100 berjuta kali dah.. bila org tm mai.. setel .. boleh guna 2 3 hari.. pastu jadi balik.. pastu call lagi.. esok mai.. boleh guna sehari.. lusa line putus.. esok call lagi.. pastu sama gak.. bole pakai sehari.. pastu takleh connect.. call lagi esok.. mai lagi teknisen tm.. kena la sumpah sikit2.. 2 3 hari je elok.. pastu jadi balik..

last2 hari tu.. dan hampir setahun jadi camtu.. tak larat nak call.. sampai kena potong..

ni baru p sambung tadi.. esok nak tepon 100 lagi..

miehensem
27-04-2013, 01:33 AM
p1 aku pun baru jadi jugak 2 minggu dah takleh connect.. apa la masalah tenet umah aku ni..

p1 punya kes.. wifi semua cun.. tp limited access.. dah bwk modem p p1... dia cakap semua elok.. base station je masalah..

aku tanya dia.. bila nak selesai masalah base station tu.. dia cakap tak tahu.. modem aku dia pegang kejap2 je.. nampak sgt malas nak layan.. yg layan tu awek shopping complex mcm tu la..

esok pegi lagi tempat lain utk p1 ni.. harap2 dia mau tukaq modem tanpa byk songeh.

WakMedS
27-04-2013, 01:39 AM
jom tukarrr...

erkk...ada kene mengena dengan PRU ke?

domam PRU ni .... :eek:

-RIZUAN-
27-04-2013, 01:47 AM
biasa la..terms2 semua haluihhh2 je tulisan..kadang2 brp byk page..aku pun tknk baca.bijak2....
mmg blacklist celcom dh...pakai prepayid je la:))

sakuragi fx
27-04-2013, 02:05 AM
dah sign contract. terima je lah term2 dalam tu. apa boleh buat. kalau bawak ke mahkamah pun, ikan bilis mcm kita ni mana boleh menang.

tu yang letih, servis tak dapat tapi still kena bayar sampai abes kontrak...:-?

hukum bayaran lebih tu sebenarnya RIBA...
pemberi masuk Neraka, penerima pun masuk Neraka...
polo kontrak punye pasal...:">

boyz371
27-04-2013, 03:05 AM
Kalau celcom 3 bulan je
kalau yes
fuh mmg kena sekat pon jalan
hampeh

napsqube
27-04-2013, 07:01 AM
maxis pun 3 bulan je..tp if TM, selama x bayar 2 lah, bil nyer bertambah2. xder cut off..:mad:

tapi skrg TM dah ok...kalau tunggak 3 bulan..dia potong terus, tolak deposit dan soh kita bayar balance je....

sygdanish7
27-04-2013, 11:16 AM
waa mcm ni pun boleh ke?? takkan bayar pree2 je kat stimik wpun tak dpt perkhidmatan yg sepatutnye :(

aku ni lagi teruk..

stimix aku dah 4 bulan takleh pakai.. line problem.. report kat 100 berjuta kali dah.. bila org tm mai.. setel .. boleh guna 2 3 hari.. pastu jadi balik.. pastu call lagi.. esok mai.. boleh guna sehari.. lusa line putus.. esok call lagi.. pastu sama gak.. bole pakai sehari.. pastu takleh connect.. call lagi esok.. mai lagi teknisen tm.. kena la sumpah sikit2.. 2 3 hari je elok.. pastu jadi balik..

last2 hari tu.. dan hampir setahun jadi camtu.. tak larat nak call.. sampai kena potong..

ni baru p sambung tadi.. esok nak tepon 100 lagi..

satlink
27-04-2013, 11:25 AM
Salam Sejahtera..

Perasan tak , perkhidmatan yang ada kat malaysia ni mcm celcom, maxis,digi,telekom, astro, internet, dan bil utiliti dan sengakatan dengannya.. kalau kene bar atau kene potong, kita stil bayar perkhidmatan diorg walaupun kita tak dapat mengunakanya.. NI TAK ADIL... :mad:

Pakcik aku dah tak mampu nak bayar Unifi, maklum dah pencen, pakai baru enam bulan, line kena potong dan bil semakin hari meningkat dan sekarang mencecah RM2400/-.

kalau nak claim pun, claim sahaja yg tertunggak tapi tidak, setiap bulan ditambah RM150/-. ini sama lah seperti ALONG... cuma tak simbah cat merah jer..

kalau nak cakap pasai kontrek/agreement... siapa yg buat dan ia boleh diubahsuai demi menjaga kepentingan pengguna, jangan lah berat sebelah.

Sebab tu lah kena undi Parti Keadilan Raakyat... :D

ini kali lah..

malayleaks
27-04-2013, 11:30 AM
Inilah yang dipanggil "Daylight Robbery".

Malangnya tak ramai yang nak ambil peduli masalah yang dihadapi,untuk buat aduan jauh sekali.

Persatuan Pengguna dan SKMM telah bertindak dengan kapasiti masing2,tapi masalah masih berulang,seolah2nya pihak Telco dan mereka yang bersaing dalam industri ini "kebal" dari segala tindakan.

Persoalannya,siapa pihak yang mendalangi mereka ini?Kalau dah berulang kali membuat ONAR yang sama,maka pasti ada LEMBAGA yang menaungi mereka dari belakang.Seba itu mereka tidak TAKUT kepada undang2.

Seperti kes terbaru,dimana SKMM mengenakan denda yang berjutaan ringgit nilainya kepada syarikat telco kerana masalah panggilan terputus.Namun adakah mereka pihak telco risau dengan denda yang dikenakan?Saya yakin tidak.Jualan bersih selepas cukai jualan oleh Digi Malaysia dalam perniagaan prepaid sahaja mencecah BILLION RINGGIT Malaysia.Jadi apalah sangat denda yang bernilai JUTAAN RINGGIT Malaysia bagi mereka.Seperti membayar denda RM30.00 sahaja.

Pihak berkuasa terutama mahkamah patut mengkaji semula nilai denda yang harus dikenakan kepada mereka yang ingkar dalam industri telco ini,kerana nilaian jutaan ringgit bukan lagi satu jumlah besar bagi mereka,kerana mereka mampu mengaut berBILLION ringgit dengan mudah.

miehensem
27-04-2013, 11:36 AM
waa mcm ni pun boleh ke?? takkan bayar pree2 je kat stimik wpun tak dpt perkhidmatan yg sepatutnye :(

aku sayang nak terminate sebab plan bb lowcost tm.. 1mb rm66.. 4mb baru rm88 je..

joe_naga
27-04-2013, 11:39 AM
diorang apa peduli ngan adil, asalkan masyuk.

bagi aku, TM paling celaka bab bil2 ni.

sygdanish7
27-04-2013, 11:42 AM
guna maxis unlimited je la bro.. laju jugak 68hinggit je sbln.. aku pun subscribe at bdk cg gegirl tu

aku sayang nak terminate sebab plan bb lowcost tm.. 1mb rm66.. 4mb baru rm88 je..

joe_naga
27-04-2013, 11:43 AM
Bila pengguna sign plan postpaid bermakna pengguna sudah setuju dengan T & C. Pengguna tak baca itu salah pengguna.
Pengguna setuju jika tak bayar bil dalam masa ditetapkan, line kena bar.
Pengguna setuju bil tetap berjalan selagi pengguna tidak membuat permohonan membatalkan talian.

Kalau tak setuju dengan T & C, jangan ambil pelan tersebut.

aku xde sign2 pun terikat gak, cane? :p

Borhan89
27-04-2013, 11:44 AM
dh contract dgn diorg kn..slagi xhbs,jgn harap ler..

ali ridha
27-04-2013, 11:45 AM
memang tak patut depat buat laguni.susahkan kita je sebagai pengguna.

fazwan
27-04-2013, 04:22 PM
Kenapa erk kerajaan malaysia taknak campur tangan dalam isu contrak yang membebankan penguna ni?? mana pergi mana pergi jabatan hal ehwal penguna, rasenye dah banyak dah org komplen mengikut saluran yang betul?? kenapa mereka tak ambik tindakan?? adakah ini kerana , mereka monopoli, dan syarikat besar yang tak beleh di usik??

fazwan
27-04-2013, 05:06 PM
Pakcik aku dah tak mampu nak bayar Unifi, maklum dah pencen, pakai baru enam bulan, line kena potong dan bil semakin hari meningkat dan sekarang mencecah RM2400/-.

kalau nak claim pun, claim sahaja yg tertunggak tapi tidak, setiap bulan ditambah RM150/-. ini sama lah seperti ALONG... cuma tak simbah cat merah jer..

kalau nak cakap pasai kontrek/agreement... siapa yg buat dan ia boleh diubahsuai demi menjaga kepentingan pengguna, jangan lah berat sebelah.

Sebab tu lah kena undi Parti Keadilan Raakyat... :D

ini kali lah..

Hehehe undi adalah rahsia, tapi dah tau dah nak undi saper :-P

orangseni
28-04-2013, 01:51 AM
aku baru 2 bulan pakai strimix, dah masuk 4 kali aku kena call customer service repot sebab tak dak connection ... dahla guna pakej 4mbps = rm140 ... rasa rugi betul bila tak dapat guna ...

kali pertama, kedua setel dlm 24 jam ...
kali ketiga pagi td, setel xsampai 3 jam ..,
kalai keempat, petang tadi .... tak setel2 ...
nih aku terpaksa topup celcom 1 malaysia sebab nak pantau notification kat FB ...

sebelum nih aku pakai prepaid macam2 + vpn tapi sejak orang rumah mula berkecimpung dlm perniagaan online secara fulltime, kena la pakai internet laju + stabil ... prepaid nih kl time ok sedap la ... time tak ok, sakit hati ...

ArePiz
28-04-2013, 10:43 AM
mmg mcm2 2 servis dorg..aku pn pnh kna pdhal da kna blokc tpi still kna byr...

zamreda
28-04-2013, 10:47 AM
klau dah setup 3g nie...mmg takleh mansuhkan...heran..aku pakai wifi tuk phone aku nie..

hp2309m
02-05-2013, 01:47 PM
Salam Sejahtera..

Perasan tak , perkhidmatan yang ada kat malaysia ni mcm celcom, maxis,digi,telekom, astro, internet, dan bil utiliti dan sengakatan dengannya.. kalau kene bar atau kene potong, kita stil bayar perkhidmatan diorg walaupun kita tak dapat mengunakanya.. NI TAK ADIL... :mad:


Kenapa erk kerajaan malaysia taknak campur tangan dalam isu contrak yang pengunna nak tak nak kene sign, yang membebankan penguna ni?? mana pergi mana pergi jabatan hal ehwal penguna,jabatn yang berkuasa, pihak berkuasa tempatan, rasenye dah banyak dah org komplen mengikut saluran yang betul?? kenapa mereka tak ambik tindakan?? adakah ini kerana , mereka monopoli, dan syarikat besar yang tak beleh di usik??

susah juga nak kata adil ke tak..sebab korang kena bar sebab tak nak bayar hutang..cuba bayar hutang tu lepas tu terminate akaun..tak pakai dah pastu then tak bayar..akaun tak jalan hutang tak der..sori la ya my 100dollar

smartlearning
09-05-2013, 10:27 AM
Sebenarnya astro ada buat sistem bila kena potong dia tak caj perkhidmatan tu since hari dia potong sampai hari kita sambung balik akaun astro.

Dia akan kira berdasarkan hari kita dapat perkhidmatan. Misalnya kalau sebulan caj RM30 tetibe kena potong dalam 25hb, so lagi 5 hari tu dia tak caj.

Package charge/30days X days of use.

Jedi
15-05-2013, 10:46 AM
Salaam.

Maaf BUMP topik lama.

Unifi pun sama kan?

Ada yang dah kena?

Aku kena block sebulan sebab ada bil tertunggak.

Sebulan yang aku TAK DAPAT GUNAKAN tu masih dimasukkan dalam bil.

RM149 lak tu.

Tak boleh ke buat aduan di mana2?

SKMM?
Persatuan Pengguna?

rizalstudio
15-05-2013, 11:00 AM
Salaam.

Maaf BUMP topik lama.

Unifi pun sama kan?

Ada yang dah kena?

Aku kena block sebulan sebab ada bil tertunggak.

Sebulan yang aku TAK DAPAT GUNAKAN tu masih dimasukkan dalam bil.

RM149 lak tu.

Tak boleh ke buat aduan di mana2?

SKMM?
Persatuan Pengguna?

ekkekekek.. nk cerita sebulan..
aku kena block dekat 3 bulan sebab xde sen dan aku kerap kerja luar.. tenet pun pakai mamak nyer wifi..

sebulan 88.00, sblum tu tertunggak 200(lebih) jadi .. mau x mau aku kena byr rm464(lebih) untuk sambung tenet aku balik..

member aku yg kena tm point tu pun ckp mmg cam tu.. kau kena suspended still kena byr.. sama la ngan astro.. da la nk sambung kena cas lagi..

jadi apa yg boleh dibuat.. ada sen byr lebih.. agak2 xleh nk byr.. call tm downgrade pakej paling murah.. (advice member aku)

tapi dlm hal ni .. ko pakai unifi.. paling murah rm149..

huhuhu.. susah tul keja sendiri ni..

Jedi
15-05-2013, 11:19 AM
ekkekekek.. nk cerita sebulan..
aku kena block dekat 3 bulan sebab xde sen dan aku kerap kerja luar.. tenet pun pakai mamak nyer wifi..

sebulan 88.00, sblum tu tertunggak 200(lebih) jadi .. mau x mau aku kena byr rm464(lebih) untuk sambung tenet aku balik..

member aku yg kena tm point tu pun ckp mmg cam tu.. kau kena suspended still kena byr.. sama la ngan astro.. da la nk sambung kena cas lagi..

jadi apa yg boleh dibuat.. ada sen byr lebih.. agak2 xleh nk byr.. call tm downgrade pakej paling murah.. (advice member aku)

tapi dlm hal ni .. ko pakai unifi.. paling murah rm149..

huhuhu.. susah tul keja sendiri ni..

Tu la.

Syukur dapat duit sikit...aku bayar yang tertunggak.
No mercy punya Unifi.


Dia guna nie sebagai alasan:
18.1 Without prejudice to any other rights or remedies and notwithstanding any waiver by TM of any previous breach by the Customer, TM may suspend the Service for a period determined by TM in its sole discretion for any reason whatsoever and/or, in the event that:


i) any fee and/or payment due hereunder for the Service provided is not settled in full on due payment date;
ii) the Customer fails to comply with the terms of this Agreement;
iii) any scheduled or unscheduled outages occur which cause interruption to the Service, including but not limited to maintenance of TM's equipment or systems

Tunggu la kontrak 24 aku tamat...aku stop terus.
Lepas tu aku BURUKKAN Unifi :)paid
Tak bertimbang rasa langsung.
Untung > mesra pengguna/pelanggan.

rahl
15-05-2013, 11:30 AM
da sain kontrak..
nk wat cmne pon..

fireuz
15-05-2013, 11:35 AM
aku ni lagi teruk..

stimix aku dah 4 bulan takleh pakai.. line problem.. report kat 100 berjuta kali dah.. bila org tm mai.. setel .. boleh guna 2 3 hari.. pastu jadi balik.. pastu call lagi.. esok mai.. boleh guna sehari.. lusa line putus.. esok call lagi.. pastu sama gak.. bole pakai sehari.. pastu takleh connect.. call lagi esok.. mai lagi teknisen tm.. kena la sumpah sikit2.. 2 3 hari je elok.. pastu jadi balik..

last2 hari tu.. dan hampir setahun jadi camtu.. tak larat nak call.. sampai kena potong..

ni baru p sambung tadi.. esok nak tepon 100 lagi..

Bro ajak la org TM tu duk umah bro skali.. kompom masalah setel :))

Jedi
15-05-2013, 11:36 AM
da sain kontrak..
nk wat cmne pon..

Harap2 SKMM alter kontrak tu satu hari nanti.

Vincent Valentine
15-05-2013, 11:52 AM
kalo pakai berukband ade ke sain kontrak? mbr aku buat takde sain2 bagai nie. :-?

drab
15-05-2013, 12:14 PM
Tu la.

Syukur dapat duit sikit...aku bayar yang tertunggak.
No mercy punya Unifi.


Dia guna nie sebagai alasan:


Tunggu la kontrak 24 aku tamat...aku stop terus.
Lepas tu aku BURUKKAN Unifi :)paid
Tak bertimbang rasa langsung.
Untung > mesra pengguna/pelanggan.



xpayah amek dah unifi ni.tgu wifi selangorku jah..mahal sgtla unifi ni

Missy^Dreamy
15-05-2013, 01:22 PM
dulu aku ada bil TM tak bayar. 1k plus jugak la. terus je takmo bayar, sampai la tetiba dpt call dr TM, nk proceed ke legal action sbb tak bayar.

jadi, aku explain la btul2, xde duit nk bayar semua. diorang suruh emel pastu bgtau masalah kewangan kita dan mintak diskaun. lepas dpt diskaun (dlm 60%), kita emel semula bgtau kita mampu byr bape tiap bulan. dorg buatkan jadual, sebulan rm50 pun xpe, sampai utang tu settle.

jd kwn2, kalau kita langgan, kita kena bayar. bab kena block sbb x bayar tu mmg salah kita la. kalau org sewa barang kita pastu x bayar pun kita rasa nak luku je kepala dia, kan?

takdela TM x bertimbangrasa sgt, sbb aku da kena dan diorg bg diskaun elok je. kalau P1 ya, mmg no mercy.

Jedi
15-05-2013, 01:48 PM
xpayah amek dah unifi ni.tgu wifi selangorku jah..mahal sgtla unifi ni

Salaam.

Bila akan dapat guna?

Kawasan yang diliputi?

Wah!
Kalau Selangor kasi free camni...makin menang besar PRU-14 nanti ^^
Harap2 Kerajaan Negeri ambil perhatian bab nie.

Cekik darah ISP, TNB, SYABAS semua tu.

sepalola2008
15-05-2013, 01:54 PM
Salam Sejahtera..

Perasan tak , perkhidmatan yang ada kat malaysia ni mcm celcom, maxis,digi,telekom, astro, internet, dan bil utiliti dan sengakatan dengannya.. kalau kene bar atau kene potong, kita stil bayar perkhidmatan diorg walaupun kita tak dapat mengunakanya.. NI TAK ADIL... :mad:


Kenapa erk kerajaan malaysia taknak campur tangan dalam isu contrak yang pengunna nak tak nak kene sign, yang membebankan penguna ni?? mana pergi mana pergi jabatan hal ehwal penguna,jabatn yang berkuasa, pihak berkuasa tempatan, rasenye dah banyak dah org komplen mengikut saluran yang betul?? kenapa mereka tak ambik tindakan?? adakah ini kerana , mereka monopoli, dan syarikat besar yang tak beleh di usik??

malaih nak komen den pun terkono ni...

sepalola2008
15-05-2013, 02:02 PM
dulu aku ada bil TM tak bayar. 1k plus jugak la. terus je takmo bayar, sampai la tetiba dpt call dr TM, nk proceed ke legal action sbb tak bayar.

jadi, aku explain la btul2, xde duit nk bayar semua. diorang suruh emel pastu bgtau masalah kewangan kita dan mintak diskaun. lepas dpt diskaun (dlm 60%), kita emel semula bgtau kita mampu byr bape tiap bulan. dorg buatkan jadual, sebulan rm50 pun xpe, sampai utang tu settle.

jd kwn2, kalau kita langgan, kita kena bayar. bab kena block sbb x bayar tu mmg salah kita la. kalau org sewa barang kita pastu x bayar pun kita rasa nak luku je kepala dia, kan?

takdela TM x bertimbangrasa sgt, sbb aku da kena dan diorg bg diskaun elok je. kalau P1 ya, mmg no mercy.
tu yg sebetulnya hutang ....kat sini leh ngelak,...DISANA?mana leh kan....

Jedi
15-05-2013, 05:49 PM
Salaam.

Aku dah email SKMM.

Ni reply dia;



Sekiranya tuan tidak berpuas hati dengan penyelesaian yang diberikan oleh pembekal perkhidmatan berkenaan atau aduan tuan masih tidak diselesaikan, sila majukan aduan tuan berserta dokumen atau sebarang maklumat tambahan (contoh: nombor akaun / nombor aduan / sesalinan bil terkini atau lain-lain maklumat berkaitan) kepada pihak Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) di talian 1 800 18 2222 atau emel ke aduan@cfm.org.my untuk tindakan selanjutnya.



Berkenaan CfM

Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) merupakan sebuah organisasi di bawah naungan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) ditubuhkan pada Februari 2001, selaras dengan keperluan Akta Komunikasi & Multimedia, 1998 (AKM).



Antara objektif dan tujuan CFM adalah menyediakan cara dan saluran untuk aduan, mengendali pertikaian dan sungutan yang berhubungkait dengan hal-hal pengguna bagi industri komunikasi dan multimedia. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.cfm.org.my

azam575
15-05-2013, 08:15 PM
aku kena ngan YES :eek:

sebelum aku tau YES prepaid buleh unlimited ...:eek:

edreena_my
15-05-2013, 09:28 PM
kepada mereka yg KENA JUGAK BAYAR walau perkhidmatan dah potong buat mcm saya...

kalu syarikat kutip hutang tu tepon tanye bila nak jelaskan hutang cakap kat dia buleh kalau nak saya bayar tapi make sure perkhidmatan yg diblok tu saya nak balik...

soyabean84
15-05-2013, 09:35 PM
Paling best astro skang staff diorg dok call mintak tukar decoder beyond, free katanya, tp ada cas tambahan RM20 utk channel HD setiap bulan, padahal ckp x pakai LCD, diorg ckp mg decoder tu mg dtg skali dgn pacakage HD jd lps upgrade RM20 tu automatik msk bill. Buat ape nk byr kalau xleh tgk? Suka2 je nk pow org...hehehehehe...

malayleaks
15-05-2013, 09:49 PM
Kalau ikutkan undang2 memang ada termaktub dan tercatat dalam mana2 industri di Malaysia.Tapi masalahnya undang2 bila tidak dikuatkuasakan,,maka ia hanya akan jadi tulisan semata2.

Nak harapkan pencerahan,bilamana kes dibawa ke mahkamah atau tribunal,dari situ kita boleh lihat peguam akan membuka lembaran undang2 yang menyatakan sub seksyen mana yang memperuntukkan hak kita sebagai pengguna.

Timbal baliknya,pengguna seperti kita boleh menang kes,yang menjadi masalah ialah ramai yang tak sanggup nak masuk tribunal untuk bicarakan kes.Kalau dah kes makan masa berbulan sampai bertahun,padahal nak bagi clearance dalam RM ratus sahaja,buang masa dan tenaga.

Sebab tuh pihak industri Telco BERANI bermain api dengan pengguna,sebab mereka anggap pengguna macam kita nie hanya mengharapkan belas ihsan mereka,kerana monopolinya sama sahaja.Anda lari dari mulut MAXIS,masuk CELCOM pun sama.

Jadi kena berikhtiar untuk fahamkan serba serbi undang2 dan hak kita sebagai pengguna.

Berkenaan P1,ramai dah sakit hati,tapi tunggu masa jer laa GreenPacket nak lupuskan P1.Sebab P1 bukan lagi memberi pulangan yang lumayan buat GreenPacket.

Wea Izre
15-05-2013, 10:09 PM
kawe penah kena ngan maxis,cukuplah sekali,huhu,mmg kena berhati2 pasnih

Jedi
16-05-2013, 07:21 AM
Salaam.

kawe penah kena ngan maxis,cukuplah sekali,huhu,mmg kena berhati2 pasnih

Aku pun pernah kena dengan Maxis awal 2012.

Salesgirl dia tak citer betul2 pasal Maxis.
Ingatkan RM100 tu unlimited use cam Unifi.
Rupa2nya kena top up.
Kalau dari awal la aku tahu...tak nak aku amik.

Kafir laknat...dalam neraka telanlah air nanah tu.
Padan muka kau.
Cam haram perangai semata2 nak makan hasil dunia sampai tindas/menipu orang.


Sakit hati gak duit kita banyak habis.
Tapi memikirkan dunia ni ujian...dan duit tu leh cari.
Berjaya gak la pujuk hati :)cgrock

Kalau ikutkan undang2 memang ada termaktub dan tercatat dalam mana2 industri di Malaysia.Tapi masalahnya undang2 bila tidak dikuatkuasakan,,maka ia hanya akan jadi tulisan semata2.

Nak harapkan pencerahan,bilamana kes dibawa ke mahkamah atau tribunal,dari situ kita boleh lihat peguam akan membuka lembaran undang2 yang menyatakan sub seksyen mana yang memperuntukkan hak kita sebagai pengguna.

Timbal baliknya,pengguna seperti kita boleh menang kes,yang menjadi masalah ialah ramai yang tak sanggup nak masuk tribunal untuk bicarakan kes.Kalau dah kes makan masa berbulan sampai bertahun,padahal nak bagi clearance dalam RM ratus sahaja,buang masa dan tenaga.

Sebab tuh pihak industri Telco BERANI bermain api dengan pengguna,sebab mereka anggap pengguna macam kita nie hanya mengharapkan belas ihsan mereka,kerana monopolinya sama sahaja.Anda lari dari mulut MAXIS,masuk CELCOM pun sama.

Jadi kena berikhtiar untuk fahamkan serba serbi undang2 dan hak kita sebagai pengguna.

Berkenaan P1,ramai dah sakit hati,tapi tunggu masa jer laa GreenPacket nak lupuskan P1.Sebab P1 bukan lagi memberi pulangan yang lumayan buat GreenPacket.

P1 tu pun aku banyak dengar rumblings dari pengguna.

Dah la pejabat dia jauh.

Jedi
16-05-2013, 11:02 AM
Korang dah try email/call?
Aku nak tahu gak diorang leh tolong ke?


Sekiranya tuan tidak berpuas hati dengan penyelesaian yang diberikan oleh pembekal perkhidmatan berkenaan atau aduan tuan masih tidak diselesaikan, sila majukan aduan tuan berserta dokumen atau sebarang maklumat tambahan (contoh: nombor akaun / nombor aduan / sesalinan bil terkini atau lain-lain maklumat berkaitan) kepada pihak Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) di talian 1 800 18 2222 atau emel ke aduan@cfm.org.my untuk tindakan selanjutnya.



Berkenaan CfM

Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) merupakan sebuah organisasi di bawah naungan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) ditubuhkan pada Februari 2001, selaras dengan keperluan Akta Komunikasi & Multimedia, 1998 (AKM).



Antara objektif dan tujuan CFM adalah menyediakan cara dan saluran untuk aduan, mengendali pertikaian dan sungutan yang berhubungkait dengan hal-hal pengguna bagi industri komunikasi dan multimedia. Untuk maklumat lanjut, sila layari www.cfm.org.my

syakirin
16-05-2013, 11:10 AM
sebab tu sebelum langgan apa2 servis ni tengok kontrak dia...ada yang sampai 2 tahun kontrak pun ada...

datulniswan
16-05-2013, 11:22 AM
aku dah terkene. P1wimax..
da kene potong slma 2 bulan tapi cas masih jalan.
smpi skg da bape ribu pn x amek kire da..
ape kite kene buat??
bayar jek o biar jek?

malayleaks
16-05-2013, 12:09 PM
aku dah terkene. P1wimax..
da kene potong slma 2 bulan tapi cas masih jalan.
smpi skg da bape ribu pn x amek kire da..
ape kite kene buat??
bayar jek o biar jek?

Buat report kat helpdesk P1,ambil tiket number atau case number sebagai rujukan.

Lepas tuh report ke SKMM.

Pastikan ada isu dalam kes yang dihadapi,misalannya line internet tak stabil dan sebagainya.

Biasanya lepas kena sound dengan SKMM,pegawai P1 tuh akan call dan cuba pujuk,dan adakalanya bayaran yang tertangguh tuh akan diwaive,tapi selepas isu dah dikenalpasti oleh juruteknik P1.

Jedi
16-05-2013, 02:09 PM
Salaam.

sebab tu sebelum langgan apa2 servis ni tengok kontrak dia...ada yang sampai 2 tahun kontrak pun ada...

Unifi 2 tahun.
Disember ni habis la kontrak aku.

Serik dah.

aku dah terkene. P1wimax..
da kene potong slma 2 bulan tapi cas masih jalan.
smpi skg da bape ribu pn x amek kire da..
ape kite kene buat??
bayar jek o biar jek?



Uih!

Biar betul?

Lagi teruk tue.

Kau kena fight lagi ganaz dari aku fight dengan Unifi.

datulniswan
16-05-2013, 03:52 PM
tau pon. fight pun x gune aku rase. xde mane2
badan yg leh solve ke masalah mcm neh???

popzz
16-05-2013, 03:57 PM
bro dan kekawan semua, pengalaman aku ngan celcom n streamyx. line dimatikan sebab tak bayar, kontrak masi jalan, aku diminta byar semua sekali termasuk selepas line dipotong. aku buat komplen ngan skmm / mcmc atas alasan disuruh byar tapi perkhidmatan tak ada. akhirnya aku hanya diminta bayar setakat aku guna saja. ratus2 yg dicaj selepas line dipotong tidak payah bayar.

nasihat aku trus jer buat komplen kalau rasa diri dianiya. kes aku dua2 selamat. all the best :)

datulniswan
16-05-2013, 04:33 PM
bro dan kekawan semua, pengalaman aku ngan celcom n streamyx. line dimatikan sebab tak bayar, kontrak masi jalan, aku diminta byar semua sekali termasuk selepas line dipotong. aku buat komplen ngan skmm / mcmc atas alasan disuruh byar tapi perkhidmatan tak ada. akhirnya aku hanya diminta bayar setakat aku guna saja. ratus2 yg dicaj selepas line dipotong tidak payah bayar.

nasihat aku trus jer buat komplen kalau rasa diri dianiya. kes aku dua2 selamat. all the best :)

thanks..aku ingat nk wt mcm tu la senang..
sakit ati tgk bil byk benor,padahal 2 bulan jek yg tertunggak

Jedi
16-05-2013, 05:29 PM
Salaam.

Ada tak korang dapat call dari no nie?

03-41414141

Debt collector kot...dia suruh aku bayar bil Unifi.

Ada yang kata scam.


bro dan kekawan semua, pengalaman aku ngan celcom n streamyx. line dimatikan sebab tak bayar, kontrak masi jalan, aku diminta byar semua sekali termasuk selepas line dipotong. aku buat komplen ngan skmm / mcmc atas alasan disuruh byar tapi perkhidmatan tak ada. akhirnya aku hanya diminta bayar setakat aku guna saja. ratus2 yg dicaj selepas line dipotong tidak payah bayar.

nasihat aku trus jer buat komplen kalau rasa diri dianiya. kes aku dua2 selamat. all the best :)



Syukur...berjaya pun :)cgrock

Aku tengah tunggu reply dari cfm.org.my

RuthlessFairy
16-05-2013, 05:33 PM
Salam Sejahtera..

Perasan tak , perkhidmatan yang ada kat malaysia ni mcm celcom, maxis,digi,telekom, astro, internet, dan bil utiliti dan sengakatan dengannya.. kalau kene bar atau kene potong, kita stil bayar perkhidmatan diorg walaupun kita tak dapat mengunakanya.. NI TAK ADIL... :mad:


Kenapa erk kerajaan malaysia taknak campur tangan dalam isu contrak yang pengunna nak tak nak kene sign, yang membebankan penguna ni?? mana pergi mana pergi jabatan hal ehwal penguna,jabatn yang berkuasa, pihak berkuasa tempatan, rasenye dah banyak dah org komplen mengikut saluran yang betul?? kenapa mereka tak ambik tindakan?? adakah ini kerana , mereka monopoli, dan syarikat besar yang tak beleh di usik??

what u can do bila kau sendiri dah setuju dah sign agreement, honey?

RuthlessFairy
16-05-2013, 05:35 PM
Telekom = Internet + Telephone users = tak bayar = internet kene potong tapi stil kene charge perkhidmatan setiap bulan selagi tak bg tau kat depa..

Astro = tak bayar = kene potong (bil charge jalan mcm biasa,) (dah bayar = Kene charge lagi sebulan tak bayar (RM 20).

pembetulan.

astro, kalau kau dah kene potonr, astro akan tolak balik bilangan hari yg ko x dpt tonton tu.

contoh. kau kene potong 5 hari.
bill akan datang, astro akan buat pelarasan semua dan tolak balik prorata 5 hari yg ko tak tgk tu.

montellofx
21-10-2013, 08:20 PM
Korang dah try email/call?
Aku nak tahu gak diorang leh tolong ke?




136367

memang CFM akan tolong. kes aku dah settled. Syukur...
Kisahnya aku langgan data GPRS. masa langgan tuu company maxis tak cakap ada kontrak 2 tahun. Katanya pay per use. Aku telah di beri free handphone.... so, bila aku dah tak nak guna line tsbt, aku diam jer dan dikenakan bil tanpa penggunaan data GPRS serta fees yg maxis sendiri terminate rm1000. so aku buat aduan kat CFM.. hanya 3 minggu ambik masa utk settled kes ni...

Syukur alhamdullah!!!

Jedi
21-10-2013, 08:33 PM
136367

memang CFM akan tolong. kes aku dah settled. Syukur...
Kisahnya aku langgan data GPRS. masa langgan tuu company maxis tak cakap ada kontrak 2 tahun. Katanya pay per use. Aku telah di beri free handphone.... so, bila aku dah tak nak guna line tsbt, aku diam jer dan dikenakan bil tanpa penggunaan data GPRS serta fees yg maxis sendiri terminate rm1000. so aku buat aduan kat CFM.. hanya 3 minggu ambik masa utk settled kes ni...

Syukur alhamdullah!!!



Salaam.

Alhamdulillah.

Syukur sangat2.

Aku tewas lak.
Kena gak bayar Unifi.

Nasib baik la kontrak tamat Februari 2014.
Kalau tak, on the spot aku terminate.

Licik Unifi ni.
Unifi TAHU aku dah buat report kat SKMM dan CFM, Unifi blok lagi sekali sehingga aku
settle bil tertunggak yang aku tengah fight tu.

Nak tak nak, aku terpaksa settlekan gak.

Dasat betul Unifi ni zalimi pengguna.
Tak bertimbang rasa dan no mercy.



Hati2 la korang dengan Unifi lepas nie.
Kalau nak cekik duit, hebat diorang nie.

Dah la servis cam haram; setiap minggu mulai2 Jumaat sampai Ahad...slow cam haram.
Sebab traffic ramai.

atlantis
21-10-2013, 08:40 PM
skemmer berlesen. dilindungi undang2(tnc).

giant.1989
21-10-2013, 08:50 PM
kwn aku pn penah kena. celcom. dh terminate lama dh. tpi xbyr bil yg lepas. smpai 1 tahun bru dia tergerak ati nk p byr skali bil bergnda. myb bunga2 cinta dari celcom kot.