PDA

View Full Version : Saham Koperasi Felda


Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

SnakePlisken
01-07-2008, 03:54 PM
Ada ker orang felda kat dalam nih. Hari Saptu 28/06/2008 hari tuh ada keluar, saham koperasi felda bagi dividen 16.5%. Untung la orang felda.

reeez80
01-07-2008, 11:08 PM
ye la... tapi ader gak yang mohon, tapi tak kuar2 keputusan lagi... berapa lama mau tunggu??? ko ader jalan nak tanya status ke??

SnakePlisken
02-07-2008, 11:15 AM
ye la... tapi ader gak yang mohon, tapi tak kuar2 keputusan lagi... berapa lama mau tunggu??? ko ader jalan nak tanya status ke??


Aku tak dapat nak masuk, orang rumah jer yang boleh. Itu pon baru hari senin baru nih jer sain borang. Heheheh... ntah la.

Cuma jeles gak la bila dengar orang Felda dapat sampai 16.5%. Orang yang bukan dari Felda, yang ada bank rakyat punya saham ok gak la lagi, orang yang langsung bank rakyat pon tak der, nak harap ASB jer ker, macamana ??

Huhuhu... sayang oooo... ~X(

greatbiz2u
02-07-2008, 11:36 AM
Aku tak dapat nak masuk, orang rumah jer yang boleh. Itu pon baru hari senin baru nih jer sain borang. Heheheh... ntah la.

Cuma jeles gak la bila dengar orang Felda dapat sampai 16.5%. Orang yang bukan dari Felda, yang ada bank rakyat punya saham ok gak la lagi, orang yang langsung bank rakyat pon tak der, nak harap ASB jer ker, macamana ??

Huhuhu... sayang oooo... ~X(

rezeki orang felda pulak:)

beautifulmind
02-07-2008, 11:42 AM
kalo org x felda boleh beli ke?

wak
02-07-2008, 11:51 AM
kalo org x felda boleh beli ke?

Salam.
kalo x silap wak,saham KPF hanya untuk :

Peneroka-peneroka Felda, isteri dan anak-anak mereka yang warganegara Malaysia dan berusia tidak kurang daripada 18 tahun dan berkelakuan baik
Koperasi-koperasi peneroka Felda
Kakitangan-kakitangan Felda yang sedang bertugas dan isteri
Kakitangan-kakitangan Felda yang sudah bersara yang warganegara Malaysia dan sudah menjadi ahli Koperasi sebelum bersara
Koperasi-koperasi kakitangan Felda

lebih detail:http://www.felda.net.my/kpf/

p/s:wak pun anak felda:)paid

kalam79
02-07-2008, 12:03 PM
aku ank felda so ader chance ler..

SnakePlisken
02-07-2008, 12:06 PM
aku ank felda so ader chance ler..

Rasanya asalkan bapak mendaftar dengan felda, boleh jer kot.

SnakePlisken
02-07-2008, 12:10 PM
kalo org x felda boleh beli ke?

Kena carik orang rumah yang ada kaitan dengan felda la. Macam anak peneroka ker (macam aku la). Ataupon join jadi peneroka felda.

wak
02-07-2008, 12:10 PM
aku ank felda so ader chance ler..

Insya Allah.
tp apa yg perlu buat skrg,untuk anak felda kena dapatkan surat pengesaha dr pengurus felda yg menyatakan anda anak peneroka di felda XXXXXX.pas tu bwk surat tu ke pejabat KPF di Anjung Felda dan isi borang(untuk permohonan baru).

SnakePlisken
02-07-2008, 12:11 PM
Salam.
kalo x silap wak,saham KPF hanya untuk :

Peneroka-peneroka Felda, isteri dan anak-anak mereka yang warganegara Malaysia dan berusia tidak kurang daripada 18 tahun dan berkelakuan baik
Koperasi-koperasi peneroka Felda
Kakitangan-kakitangan Felda yang sedang bertugas dan isteri
Kakitangan-kakitangan Felda yang sudah bersara yang warganegara Malaysia dan sudah menjadi ahli Koperasi sebelum bersara
Koperasi-koperasi kakitangan Felda

lebih detail:http://www.felda.net.my/kpf/

p/s:wak pun anak felda:)paid

Rasanya betul la tuh wak. Saya pon tak boleh nak join.

wak
02-07-2008, 12:11 PM
so kalo dpt isteri(anak felda)leh ar pakai nama isteri tu...

wak
02-07-2008, 12:13 PM
Rasanya betul la tuh wak. Saya pon tak boleh nak join.

laaa..x leh join ker? apalagi cari la awek anak peneroka felda cepat2..:p

SnakePlisken
02-07-2008, 12:21 PM
laaa..x leh join ker? apalagi cari la awek anak peneroka felda cepat2..:p

Dah la wak. Orang rumah aku memang orang felda. Cuma masalahnya, aku dah suruh dia masuk dari tawon lepas lagik, dia jer macam tak percaya.

Bila baca suratkhabar, baru dia nak isi borang, itu pon ic photostat takder.

wak
02-07-2008, 12:26 PM
Dah la wak. Orang rumah aku memang orang felda. Cuma masalahnya, aku dah suruh dia masuk dari tawon lepas lagik, dia jer macam tak percaya.

Bila baca suratkhabar, baru dia nak isi borang, itu pon ic photostat takder.

adehhh...x per ar..mgkin dia phobia kot..

SnakePlisken
02-07-2008, 12:31 PM
adehhh...x per ar..mgkin dia phobia kot..

Masalahnya orang felda sendiri susah nak percaya dengan koperasi nih, saya ada gak la tanya orang-orang muda kat felda orang rumah nih, diorang pon tak join, isk, pelik la plak rasa. Kita yang kat luar nih punya la semangat nak join, diorang buat tak kesah jer.

wak
02-07-2008, 12:41 PM
Masalahnya orang felda sendiri susah nak percaya dengan koperasi nih, saya ada gak la tanya orang-orang muda kat felda orang rumah nih, diorang pon tak join, isk, pelik la plak rasa. Kita yang kat luar nih punya la semangat nak join, diorang buat tak kesah jer.

ya itu wak x nafikan.mmg rata2 kalo tanya penduduk di felda samada peneroka atau anak peneroka,mereka kurang ambik pot pasal peluang ni..
kadang2 kurang pendedahan pasal mende ni yg menyebabkan hal ni berlaku coz wak ada tanya mrk dan kebanyakan drpd mereka x tau KPF ni dan ada yg pikir KPF ni utk bapak mereka aje.~X(

WnB
02-07-2008, 12:43 PM
ye la... tapi ader gak yang mohon, tapi tak kuar2 keputusan lagi... berapa lama mau tunggu??? ko ader jalan nak tanya status ke??

kena tepon pejabat felda kita... kengkadang nama kita kpf dah register jadi ahli (selepas kita mohon). tapi pejabat felda kita banyak kerja.. tu yg terlepas pandang nak bgtau kita semula.

SnakePlisken
02-07-2008, 12:45 PM
ya itu wak x nafikan.mmg rata2 kalo tanya penduduk di felda samada peneroka atau anak peneroka,mereka kurang ambik pot pasal peluang ni..
kadang2 kurang pendedahan pasal mende ni yg menyebabkan hal ni berlaku coz wak ada tanya mrk dan kebanyakan drpd mereka x tau KPF ni dan ada yg pikir KPF ni utk bapak mereka aje.~X(

Tu la pasal wak, itu yang sayang dengan mereka, kita diluar nih macam jerung jer, asal ada peluang nak baham, tapi diorang yang peluang depan mata, macam tak kesah jer. Kesian saya dengan mereka wak.

WnB
02-07-2008, 12:49 PM
Ada ker orang felda kat dalam nih. Hari Saptu 28/06/2008 hari tuh ada keluar, saham koperasi felda bagi dividen 16.5%. Untung la orang felda.


aik...pasal apa dia bg bonus tengah tahun?????

SnakePlisken
02-07-2008, 12:54 PM
aik...pasal apa dia bg bonus tengah tahun?????

Isk, WnB nih orang felda ker ??? Takkan tak tau ?? Takkan orang luar plak yang tau ???

WnB
02-07-2008, 12:57 PM
Maybank ada tawarkan pinjaman utk masuk saham kpf....
sama macam pinjaman pelaburan ASB...

maksud macam kpf nie kira koperasi yg boleh dipercayai jugak laaaaa.... tp akan dtg tak tau laaa....

cawangan... kena g jln maktab punya.... tak pun yg dekat bangunan felda betul.... senang....

WnB
02-07-2008, 01:01 PM
Isk, WnB nih orang felda ker ??? Takkan tak tau ?? Takkan orang luar plak yang tau ???

:"> :"> :"> ia tak ia jugak.... :"> :"> :">

baru jer tau ttg nie.. tak sampai setahun.. tu yg tak tau bila dia isytihar bonus.. ingatkan hujung thn...

kalau tengah thn... kira satu kelebihan utk org felda.... cari satu pelaburan yg bagi pulangan hujung thn, lepas tu ada pulak saham felda... so hujung thn dapat keuntungan, tengah thn dapat keuntungan....

kiranya duit kita tak adalah putus utk hujung thn jer....

cth : saham bank rakyat bg hujung thn... so bln 12 dpt bonus...
saham felda bg bonus tengah thn.... bln 6 dapat lagi bonus...

so selang 6 bln dapat bonus...

SnakePlisken
02-07-2008, 01:10 PM
:"> :"> :"> ia tak ia jugak.... :"> :"> :">

baru jer tau ttg nie.. tak sampai setahun.. tu yg tak tau bila dia isytihar bonus.. ingatkan hujung thn...

kalau tengah thn... kira satu kelebihan utk org felda.... cari satu pelaburan yg bagi pulangan hujung thn, lepas tu ada pulak saham felda... so hujung thn dapat keuntungan, tengah thn dapat keuntungan....

kiranya duit kita tak adalah putus utk hujung thn jer....

cth : saham bank rakyat bg hujung thn... so bln 12 dpt bonus...
saham felda bg bonus tengah thn.... bln 6 dapat lagi bonus...

so selang 6 bln dapat bonus...

hehehe... tak kira bila dapat pon tak per, janji tau macamana nak uruskan apa yang dapat.

WnB
02-07-2008, 01:12 PM
hehehe... tak kira bila dapat pon tak per, janji tau macamana nak uruskan apa yang dapat.

betul2.....:D :D

reeez80
03-07-2008, 01:12 AM
yang aku pasti menda nie pun best gak... terjamin... cuma sayang nya untuk yang ader kaitan ngan felda aje...

reeez80
03-07-2008, 01:13 AM
kena tepon pejabat felda kita... kengkadang nama kita kpf dah register jadi ahli (selepas kita mohon). tapi pejabat felda kita banyak kerja.. tu yg terlepas pandang nak bgtau kita semula.

mekaseh ngan info ko....

SnakePlisken
03-07-2008, 09:17 AM
yang aku pasti menda nie pun best gak... terjamin... cuma sayang nya untuk yang ader kaitan ngan felda aje...

Kao carik ler awek felda buat bini.

reeez80
04-07-2008, 01:03 AM
heheheh... kalau jodoh tak kemana... heheheh....

aidiryatim
05-07-2008, 08:47 AM
aku da lama amik borang KPF nih.. cuma x send kt HQ KL jer.. sbb nk cukup fulus dulu:p .. klu la ada pilihan wdraw EPF masuk KPF.. sure aku canangkn semua warga FELDA terutamanyer generasi muda cam mawis n son, join KPF..
p/s:EPF amat merugikn

WnB
05-07-2008, 12:21 PM
aku da lama amik borang KPF nih.. cuma x send kt HQ KL jer.. sbb nk cukup fulus dulu:p .. klu la ada pilihan wdraw EPF masuk KPF.. sure aku canangkn semua warga FELDA terutamanyer generasi muda cam mawis n son, join KPF..
p/s:EPF amat merugikn

hantar leeeerrrrrr cepat2... Sebab nya bukan apa, ari tu den hantar brg awal thn.... tp 6 bln ( bln 6), baru den tau yg kpf dah luluskan (pejabat felda den banyak kerja:(scam :(scam , sampai 6 bln baru bgtau... itu pun sebab den yg call).. So dari tempoh tu kalau tak ada duit boleh simpan supaya ada duit.. tp kalau dah ada duit silap2 tempoh 6 bln tu duit boleh abih.... hehehehehheeeee
:)) :)) :)) :eek: :eek:

beautifulmind
06-07-2008, 08:07 AM
Insya Allah.
tp apa yg perlu buat skrg,untuk anak felda kena dapatkan surat pengesaha dr pengurus felda yg menyatakan anda anak peneroka di felda XXXXXX.pas tu bwk surat tu ke pejabat KPF di Anjung Felda dan isi borang(untuk permohonan baru).

berapa lama ambik proses utk lulus?

hnazzim
07-07-2008, 11:51 AM
berapa lama ambik proses utk lulus?

Biasanya, jika semua doc ada, ambik masa maximum dlm sebulan utk lulus... tapi dari masa ke semasa tepon lah office KPF untuk tanya status.

Aku nyer mengangis tgk dividen + bonus utk tahun lepas..:D :D :D

beautifulmind
07-07-2008, 12:15 PM
Biasanya, jika semua doc ada, ambik masa maximum dlm sebulan utk lulus... tapi dari masa ke semasa tepon lah office KPF untuk tanya status.

Aku nyer mengangis tgk dividen + bonus utk tahun lepas..:D :D :D

kenapa sampai menangis tu beb..

hehe..

WnB
11-07-2008, 12:54 PM
kenapa sampai menangis tu beb..

hehe..

menagis suka....:)) :eek:

p/s : nnazzim... nak tanya ttg bonus:

1. diisytiharkan dan dikira akhir thn ke tengah thn??

SnakePlisken
18-07-2008, 09:37 AM
Hari nih punya paper ada keluar, koperasi yang bagi dividen sehingga 20%.

Pergh, untuk orang felda, disamping saham dalam koperasi felda, saham koperasi dalam gugusan pon boleh bagi 20% gak.

Antara yang tersenarai, Koperasi Serbaguna Felda Chini Satu Bhd, Koperasi Peneroka-Peneroka Felda Mas Bhd, Koperasi Felda Maokil Dua Labis Bhd dan Koperasi Serbaguna Felda Gunung Besout 4 Bhd.

Huih, 16.5% dari koperasi felda, campur 20% dari koperasi dalam gugusan sendiri dan jadik 36.5% setahun tuh. Betul ker kira macam tuh ?

Kayo pak cik macam nih.

WnB
18-07-2008, 10:07 AM
Hari nih punya paper ada keluar, koperasi yang bagi dividen sehingga 20%.

Pergh, untuk orang felda, disamping saham dalam koperasi felda, saham koperasi dalam gugusan pon boleh bagi 20% gak.

Antara yang tersenarai, Koperasi Serbaguna Felda Chini Satu Bhd, Koperasi Peneroka-Peneroka Felda Mas Bhd, Koperasi Felda Maokil Dua Labis Bhd dan Koperasi Serbaguna Felda Gunung Besout 4 Bhd.

Huih, 16.5% dari koperasi felda, campur 20% dari koperasi dalam gugusan sendiri dan jadik 36.5% setahun tuh. Betul ker kira macam tuh ?

Kayo pak cik macam nih.

tak kut.. duit tu mesti duit lain2 tu....

kes 1.
maybe koperasi setiap gugusan felda ada masuk bawah koperasi felda.. ttp untung masuk ke koperasi gugusan tu dulu... lepas tu koperasi gugusan isytihar bonus.... so bonus yg diisytiharkan oleh koperasi gugusan akan diberikan kepada pelabur2 dlm koperasi gugusan.

kes 2.

ahli felda menjadi peserta bg kedua2 koperasi... so keuntungan daripada kedua2 koperasi akan diberikan berdasarkan pelaburan dalam setiap koperasi tersebut. Keuntungan sebenar adalah hasil tambah pelaburan dalam setiap koperasi * peratus keuntungan = purata shj..

SnakePlisken
18-07-2008, 11:46 AM
tak kut.. duit tu mesti duit lain2 tu....

kes 1.
maybe koperasi setiap gugusan felda ada masuk bawah koperasi felda.. ttp untung masuk ke koperasi gugusan tu dulu... lepas tu koperasi gugusan isytihar bonus.... so bonus yg diisytiharkan oleh koperasi gugusan akan diberikan kepada pelabur2 dlm koperasi gugusan.

kes 2.

ahli felda menjadi peserta bg kedua2 koperasi... so keuntungan daripada kedua2 koperasi akan diberikan berdasarkan pelaburan dalam setiap koperasi tersebut. Keuntungan sebenar adalah hasil tambah pelaburan dalam setiap koperasi * peratus keuntungan = purata shj..

Aiseh, salah la plak.

ingatkan Koperasi felda lain, koperasi gugusan tuh lain. Nak tau berapa banyak, campur jer dedua tuh.

Lain la plak cara nak kira.

hnazzim
19-07-2008, 12:44 AM
menagis suka....:)) :eek:

p/s : nnazzim... nak tanya ttg bonus:

1. diisytiharkan dan dikira akhir thn ke tengah thn??

bonus biasanya istihar tgh tahun ..end of June setiap tahun

WnB
19-07-2008, 08:03 AM
bonus biasanya istihar tgh tahun ..end of June setiap tahun

ooo ok..... :)cgrock :)cgrock terima kasih

WnB
04-11-2008, 12:33 PM
pinjama pelaburan utk KPF

hanya maybank jalan ***** jer yg bg (yg dekat bangunan felda tu laa.. nama jalan tak ingat)... maybank cawangan lain tak der...

term dia..
maksimum year adalah 10 thn..

maksimun pinjaman 90% daripada jumlah pelaburan..
--> menurut officer kat situ, kita nak pinjam 50000, bank akan minta daripada kita RM 5000 sebagai security bg kat bank.. bank laburkan laaa 50k yg kita pinjam ke koperasi

Interest rate
BLR + 1.25 = 8% daily rest --> kalau conventional
islamic --->> 9 %


untung tak untung.. kena kira sendiri laaa.. huhuhuhuhu..

aidiryatim
04-11-2008, 12:36 PM
pinjama pelaburan utk KPF

hanya maybank jalan ***** jer yg bg (yg dekat bangunan felda tu laa.. nama jalan tak ingat)... maybank cawangan lain tak der...

term dia..
maksimum year adalah 10 thn..

maksimun pinjaman 90% daripada jumlah pelaburan..
--> menurut officer kat situ, kita nak pinjam 50000, bank akan minta daripada kita RM 5000 sebagai security bg kat bank.. bank laburkan laaa 50k yg kita pinjam ke koperasi

Interest rate
BLR + 1.25 = 8% daily rest --> kalau conventional
islamic --->> 9 %


untung tak untung.. kena kira sendiri laaa.. huhuhuhuhu..

mmg ade ker? baru tau nih..:)cgrock
tp bab interst tu yg x bran.. risk seyy..~X( maybank nk untung ajer...
prestasi masa kini x menjamin prestasi masa depan

WnB
04-11-2008, 01:59 PM
mmg ade ker? baru tau nih..:)cgrock
tp bab interst tu yg x bran.. risk seyy..~X( maybank nk untung ajer...
prestasi masa kini x menjamin prestasi masa depan

yup... maybank jln maktab

samalaaa. bila tang interest tu yg #:-S~X(~X(
kena pulak zaman ekonomi macam nie..

#:-S#:-S#:-S

zack9199
14-11-2008, 01:04 AM
yup... maybank jln maktab

samalaaa. bila tang interest tu yg #:-S~X(~X(
kena pulak zaman ekonomi macam nie..

#:-S#:-S#:-S

JANGAN PENING :o:o~X(~X(
CUBA INTAI YANG NI........................WOW
Saja nak kongsi dengan ahli cg......
NI ADA SIKIT MAKLUMAT;...


INDEKS 100 KOPERASI TERBAIK MALAYSIA



KLUSTER BESAR

BIL. NAMA KOPERASI

1. BANK KERJASAMA RAKYAT MALAYSIA BERHAD [BANK RAKYAT]
2. KOPERASI PERMODALAN FELDA BERHAD
3. KOPERASI PESERTA-PESERTA FELCRA BERHAD
4. KOPERASI ANGKATAN TENTERA MALAYSIA BERHAD
5. KOPERASI TUNAS MUDA SUNGAI ARA BERHAD
6. KOPERASI KAKITANGAN PETRONAS BERHAD [KOPETRO]
7. KOPERASI SERBAUSAHA MAKMUR BERHAD
8. KOPERASI KEBANGSAAN PERMODALAN TANAH BERHAD
9. ANGKATAN KOPERASI KEBANGSAAN MALAYSIA BERHAD [ANGKASA]
10. KOPERASI KONSUMER MALAYSIA BERHAD
11. KOPERASI PEGAWAI-PEGAWAI KERAJAAN NEGERI KEDAH DARUL AMAN BERHAD
12. KOPERASI KEDAI BUKU UNIVERSITI MALAYA BERHAD
13. KOPERASI BANK PERSATUAN MALAYSIA BERHAD
14. KOPERASI PEKERJA-PEKERJA SHELL MALAYSIA BERHAD
15. KOPERASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA BERHAD
16. KOPERASI PEMBANGUNAN DAERAH LANGKAWI BERHAD
17. KOPERASI KOSWIP MALAYSIA BERHAD
18. KOPERASI SERBAGUNA FELDA CHINI SATU BERHAD
19. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA SEBERANG PERAK BERHAD
20. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN KERANGAI PENAGOH BERHAD
21. KOPERASI PEKEBUN GETAH DAERAH MUAR BERHAD
22. KOPERASI PEGAWAI-PEGAWAI KERAJAAN NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR BERHAD
23. KOPERASI SERBAGUNA FELDA SELANCAR DUA BERHAD
24. KOPERASI PEKEBUN GETAH JAJAHAN TANAH MERAH DAN JELI BERHAD
25. KOPERASI TENAGA NASIONAL BERHAD
26. KOPERASI PASAR MELAYU BALING BERHAD
27. KOPERASI FELDA SEBERTAK BERHAD
28. KOPERASI SERBAGUNA KAKITANGAN MAS MALAYSIA BERHAD
29. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN BUKIT TANDAK BERHAD
30. KOPERASI PENEROKA SUNGAI TENGI BERHAD
31. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH SEGAMAT BERHAD [KOPEDAS]
32. KOPERASI GURU-GURU SEKOLAH MALAYSIA BERHAD
33. KOPERASI PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD NEGERI KELANTAN BERHAD
34. KOPERASI UNIVERSITI UTARA MALAYSIA BERHAD
35. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH BATU PAHAT BERHAD
36. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN PANGGONG LALAT BERHAD
37. KOPERASI UNIKEB BERHAD
38. KOPERASI PENEROKA-PENEROKA FELDA AIR TAWAR 5 BERHAD
39. KOPERASI GURU PULAU PINANG BERHAD
40. KOPERASI FELDA KERTEH SATU KETENGAH JAYA BERHAD
41. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH KUALA TERENGGANU BERHAD
42. KOPERASI KAKITANGAN KERAJAAN TERENGGANU (KOKITAB) BERHAD
43. KOPERASI LADANG PEKEBUN-PEKEBUN KECIL MALAYSIA BERHAD
44. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN GUAL DALAM BERHAD,
45. KOPERASI TELEKOM MALAYSIA BERHAD
46. KOPERASI KAKITANGAN BANK RAKYAT BERHAD
47. KOPERASI JAYADIRI MALAYSIA BERHAD [KOJADI]
48. KOPERASI KAKITANGAN UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA BERHAD
49. KOPERASI MCIS BERHAD
50. KOPERASI KAKITANGAN FELDA BERHAD
51. KOPERASI SERBAGUNA KAKITANGAN BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD
52. KOPERASI PEMBANGUNAN DAERAH SETIU BERHAD
53. KOPERASI KEMAJUAN TANAH NEGERI JOHOR BERHAD
54. KOPERASI UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA BERHAD
55. KOPERASI PERMODALAN MELAYU NEGERI JOHOR BERHAD
56. KOPERASI PEKEBUN GETAH PASIR MAS BERHAD
57. KOPERASI ANGGOTA-ANGGOTA KERAJAAN BATU PAHAT BERHAD
58. KOPERASI PESERTA-PESERTA FELCRA GUGUSAN SERI BANDI KEMAMAN BERHAD
59. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH BANDAR BHARU BERHAD
60. KOPERASI PERMODALAN GURU-GURU DAN KAKITANGAN PERKHIDMATAN PENDIDIKAN
MELAYU TERENGGANU (KOMODAL) BERHAD
61. KOPERASI SIMPANG JALONG SUNGAI SIPUT (U) BERHAD
62. KOPERASI ANGGOTA KERAJAAN IPOH BERHAD
63. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH LARUT MATANG BERHAD
64. KOPERASI KOSPETA SEMENANJUNG MALAYSIA BERHAD
65. KOPERASI SERBAGUNA PEKERJA FELDA BERHAD
66. KOPERASI PENEROKA FELDA SUNGAI SAYONG BERHAD
67. KOPERASI PEKEBUN KECIL GETAH MACHANG BERHAD
68. KOPERASI KAKITANGAN BERNAS BERHAD
69. KOPERASI KAKITANGAN PERWAJA BERHAD
70. KOPERASI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN MELAYU PAHANG TIMUR BERHAD
71. KOPERASI PEKERJA INTEL BERHAD
72. KOPERASI PEGAWAI-PEGAWAI HUTAN MELAYU NEGERI PERAK (KOOP PEHUMA) BERHAD
73. KOPERASI UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA BERHAD
74. KOPERASI KAKITANGAN KERAJAAN DAN BADAN-BADAN BERKANUN TERENGGANU
(KOKANUN) BERHAD
75. KOPERASI JABATAN PENJARA MALAYSIA BERHAD [KOPEN]
76. KOPERASI PENEROKA FELDA LURAH BILUT BERHAD
77. KOPERASI POLIS DIRAJA PULAU PINANG BERHAD




KLUSTER SEDERHANA

BIL. NAMA KOPERASI

78. KOPERASI PEKEBUN KECIL NEGERI SEMBILAN BERHAD
79. KOPERASI PENEROKA FELDA BUKIT EASTER BERHAD
80. KOPERASI UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA BERHAD
81. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH KEMAMAN (KOPKEM) BERHAD
82. KOPERASI SERBAGUNA FELDA TERATAI (JENGKA 21) BERHAD
83. KOPERASI PERMODALAN KELANTAN BERHAD
84. KOPERASI PENEROKA-PENEROKA FELDA MAS BERHAD
85. KOPERASI PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN SAMARAHAN BERHAD
86. KOPERASI POS NASIONAL BERHAD [KOPONAS BERHAD]
87. KOPERASI PELABURAN KAKITANGAN BANK MUAMALAT MALAYSIA BERHAD
88. KOPERASI PENEROKA FELDA LOK HENG BARAT BERHAD
89. KOPERASI SERBAGUNA FELDA BUKIT GOH BERHAD
90. KOPERASI KREDIT DAN PELABURAN KAKITANGAN BANK NEGARA MALAYSIA BERHAD
91. KOPERASI PENEROKA FELDA CHIKU LIMA BERHAD
92. KOPERASI PESERTA-PESERTA RANCANGAN FELCRA GUGUSAN LUBUK SIREH PERLIS BERHAD
93. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH KAMPONG GAJAH PERAK BERHAD
94. KOPERASI MUSLIMIN MALAYSIA BERHAD [KOMUS]
95. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH KLUANG BERHAD
96. KOPERASI SERBAGUNA FELDA CHINI TIMUR SATU BERHAD
97. KOPERASI PEKEBUN GETAH DAERAH BESUT/SETIU BERHAD
98. KOPERASI PENEROKA-PENEROKA JENGKA 10 (MAWAR) BERHAD
99. KOPERASI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN NASIONAL BERHAD
100. KOPERASI PEKEBUN KECIL DAERAH BATANG PADANG SELATAN BERHAD

Pengumuman

Hari Bersama Pelanggan Bagi Bulan November2008
Kenyataan Akhbar SKM
-Skim Cepat Kaya-


Pemakluman Akta Koperasi (Pindaan) 2007


Direktori Usahawan
( MAHA 2008 )


Iklan Jawatan
Kosong

<< November 2008

No. Pelawat

47007470074700747007470074700747007

| Laman Utama |

Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM)
Tingkat 5-7, Blok J, Pusat Bandar Damansara, 50608, Kuala Lumpur
[Tel: 03-20935098] [Fax: 03-20935026]

[Dasar Privasi] [Dasar Keselamatan]

HAK CIPTA 2008 SURUHANJAYA KOPERASI MALAYSIA
Penafian: Suruhanjaya Koperasi Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami
kerana menggunakan maklumat dalam laman web ini.
Edit/Delete Message

ni ada 20 koperasi terbaik yang keluar paper.......hari tu...ulangan...

Default Maju Koperasi Untuk Negara
http://www.mecd.gov.my/index.php?opt...912&Itemid=160

Dari pada SURUHANJAYA KOPERASI MALAYSIA
Koperasi yang berjaya memberi dividen melabihi 25 % OLEH PM MALAYSIA

1. KOPERASI PERMODALAN KELANTAN BERHAD 175%
2. KOPERASI PUSAT PEMBANGUNAN KEMAHIRAN SARAWAK BERHAD 100%
3. KOPERASI PERKERJA-PERKERJA STEVEDORING TAWAU BERHAD @ KOPESTA 93.47%
4. KOPERASI DOKTOR MALAYSIA BERHAD 70%
5. UNITED DEVELOPMENT COOPERATIVE SOCIETY LIMITED 70%
6. KOPERASI KOLEJ KOMUNITI TELUK INTAN BERHAD 70%
7. KOPERASI KOLEJ KOMUNITI PASIR SALAK BERHAD 50%
8. KOPERASI KEMENTERIAN PERTANIAN & INDUSTRI MAKANAN SABAH BERHAD 50%
9. KOPERASI SERBAGUNA KAKITANGAN BAN HIN LEE BANK BERHAD 50%
10. KOPERASI MERCU WARISAN MALAYSIA BERHAD 40%
11. KOPERASI GABUNGAN PEKEBUN KECIL PERAK BERHAD 30%
12. KOPERASI SERBAUSAHA MAKMUR BERHAD 30%
13. KOPERASI POLIS TERENGGANU BERHAD 30%
14. KOPERASI RANCANGAN TANAH BELIAWANIS BUKIT SEGAMAT BERHAD 30%
15. KOPERASI PERUSAHAN TANAH SUNGGAI LUI NEGERI SEMBILAN BERHAD 30%
16. KOPERASI WANITA KEPALA BATAS BERHAD 30%
17. KOPERASI JAKOPEN BERHAD 30%
18. KOPERASI KOLEJ ISLAM SAINS TERENGGANU BERHAD 30%
19. KOPERASI PEGAWAI PEGAWAI TADBIR NEGERI KEDAH DARUL AMAN BERHAD 30%
20. KOPERASI BANK KERJASAMA RAKYAT MALAYSIA BERHAD 20%
http://www.mecd.gov.my/index.php?opt...912&Itemid=160
Reply With Quote

moga tahun depan makin tinggi dia pun dividen untuk ahlinya......kalau dah untung
apa salah bagi lebih kat ahli nya....terus maju koperasi

ib1722926848
14-11-2008, 11:34 AM
pinjama pelaburan utk KPF

hanya maybank jalan ***** jer yg bg (yg dekat bangunan felda tu laa.. nama jalan tak ingat)... maybank cawangan lain tak der...

term dia..
maksimum year adalah 10 thn..

maksimun pinjaman 90% daripada jumlah pelaburan..
--> menurut officer kat situ, kita nak pinjam 50000, bank akan minta daripada kita RM 5000 sebagai security bg kat bank.. bank laburkan laaa 50k yg kita pinjam ke koperasi

Interest rate
BLR + 1.25 = 8% daily rest --> kalau conventional
islamic --->> 9 %


untung tak untung.. kena kira sendiri laaa.. huhuhuhuhu..

aku dah tanya maybank jalan maktab tu... tgh pikir nak ambik loan KPF ke nak ambik loan ASB.. memang la dividen KPF tinggi tp bab interest tinggi la.. poning2

WnB
21-03-2009, 03:49 AM
aku dah tanya maybank jalan maktab tu... tgh pikir nak ambik loan KPF ke nak ambik loan ASB.. memang la dividen KPF tinggi tp bab interest tinggi la.. poning2

bab2 nak kena deposit security yg tak tahan tu.... ~X(~X(~X( manalaaaa nak cekau duit... tapi kalau kat sini, lagi cepatlaaa pulangannya.. huhuhuhuuu..

arejeeb
27-03-2009, 08:01 AM
aku dah tanya maybank jalan maktab tu... tgh pikir nak ambik loan KPF ke nak ambik loan ASB.. memang la dividen KPF tinggi tp bab interest tinggi la.. poning2

Salam.. Bro, better buat loan ASB max 200k.. pastu dividen 16k (8%) setiap tahun tu sumbat sket dalam KPF.. :D.. tambah la sket teknik ASBOD.. lagi mashyuk.. :)cgrock

nikiza
27-03-2009, 08:46 AM
baik wat personal loan untuk masuk kpf...PL baru 5-6% jer...

chikanot
27-03-2009, 09:15 AM
uik biar betul BLR+1.25% daily rest? mahalnye, asb loan sekarang nie pon semua blr-something. ish

qai
27-03-2009, 11:43 AM
minimum invest bape eh?
ke x kisah bape2?
susah x kalu nak withdraw?

EzY-eLoaD
27-03-2009, 11:45 AM
aku yg keje dgn felda.dah dapt sijil pun.hehehe

WnB
27-03-2009, 04:22 PM
baik wat personal loan untuk masuk kpf...PL baru 5-6% jer...

boleh dipertimbangkan nie... hehehe

tjbumi
28-03-2009, 12:25 AM
Aku baru je hantar borang semalam. Tah le bila nak diluluskan... pegawai kat felda tu cakap... 6 bulan semestinye... atau mungkin lebih... tahun pertama tak dapat dividen... tahun ke 2 baru dapat... perghhh.... lama tu...:-?

WnB
30-03-2009, 06:41 PM
Aku baru je hantar borang semalam. Tah le bila nak diluluskan... pegawai kat felda tu cakap... 6 bulan semestinye... atau mungkin lebih... tahun pertama tak dapat dividen... tahun ke 2 baru dapat... perghhh.... lama tu...:-?

rajin2 call pejabat felda tu... kengkadang dah lulus... tp depa tak update kat kita.... lepas 3 bln, calll tanya.... 1 reminder... :D:D:D

tjbumi
31-03-2009, 11:51 AM
rajin2 call pejabat felda tu... kengkadang dah lulus... tp depa tak update kat kita.... lepas 3 bln, calll tanya.... 1 reminder... :D:D:D

No ahli tu dia hantar ke pejabat felda ker.. atau kat alamat rumah kita. Lagi satu.... dgn no ahli tu kita boleh gie pejabat felda kl tu kan utk buat deposit... tak perlu melalui pejabat felda lg. Tul ke camni...:-?

MasterZen
01-04-2009, 09:26 AM
baik wat personal loan untuk masuk kpf...PL baru 5-6% jer...

Aku setuju dgn cara nie... buat PL lg berbaloi drpd loan kpf dgn maybank!

Tapi ada tak sesapa yg blh update tentang offer terbaru?

WnB
05-07-2009, 04:20 AM
No ahli tu dia hantar ke pejabat felda ker.. atau kat alamat rumah kita. Lagi satu.... dgn no ahli tu kita boleh gie pejabat felda kl tu kan utk buat deposit... tak perlu melalui pejabat felda lg. Tul ke camni...:-?

dia hantar ke pejabat felda jaaaa.... tapi boleh call kpf utk tanya no ahli kita..

bila dah ada no... deposit masuk kat akaun kpf di maybank, boleh bawak slip masuk ke kpf/wisma felda utk tukarkan jadi sijil (dlm masa 10-15min jaaaa)... so tak yah melalui pejabat felda kita lagi....

cara nie lagi cepat dan secure...

WnB
24-07-2009, 02:30 PM
huhuhuhuu.. masuk kpf 1k dlm bulan 6 thn lepas.... abah cakap cuma dapat untung +-RM50. shj.. huhuhuhuhuhuhuhuuu... 5% shj.....

tapirbawaklori
24-07-2009, 02:34 PM
yang saham ni tak kira kutip deposit org ramai ker :)

WnB
24-07-2009, 04:47 PM
yang saham ni tak kira kutip deposit org ramai ker :)

waduh....... jgn.... tlg jgn serbu :((:((:((:D:D

tonga07
29-07-2009, 10:57 PM
:eek:itu la..
nnti ke serbu habis semua...:))

~X(

highway
22-10-2009, 07:37 PM
Ni kadar dividen yang dibayar tahun ini adalah 12.5%..turun 4 peratus jer...heheh...leh untung lagi kalo buat loan kot....limit invest berapa ha? ada limit ke?

thetu5
22-10-2009, 09:33 PM
Ni kadar dividen yang dibayar tahun ini adalah 12.5%..turun 4 peratus jer...heheh...leh untung lagi kalo buat loan kot....limit invest berapa ha? ada limit ke?

RM250K jer bro 1 family..klu ade adik beradik/mak/ayah dah invest RM20K, so ade lagi peluang 230K..:D

JEMPOL
28-10-2009, 04:36 PM
Aku baru je hantar borang semalam. Tah le bila nak diluluskan... pegawai kat felda tu cakap... 6 bulan semestinye... atau mungkin lebih... tahun pertama tak dapat dividen... tahun ke 2 baru dapat... perghhh.... lama tu...:-?

Salam.aku submit borang bulan 2 dulu. Tunggu takde khabar berita. Bila opis felda aku tepon rupanya dah ada nombor ahli, cuma tak inform opis aku dan aku.Hampehhh...
So, aku dah bank in RM1k dan bagi slip bank in kat opis felda aku. Nak tengok cammana dan bila sijil aku sampai buat cara macamni...

ahbond
28-10-2009, 04:44 PM
Salam.aku submit borang bulan 2 dulu. Tunggu takde khabar berita. Bila opis felda aku tepon rupanya dah ada nombor ahli, cuma tak inform opis aku dan aku.Hampehhh...
So, aku dah bank in RM1k dan bagi slip bank in kat opis felda aku. Nak tengok cammana dan bila sijil aku sampai buat cara macamni...

Cayalah...Hanya untuk anak-anak felda, keluarga felda...dan semuanya felda. Den masih belum buat sebegitu...Borang dah print cuma belum apply jer...

Nak tanya susah dan senangnyer urusan memohon nie?..Step2..

bye n salam
:)cgrock

JEMPOL
28-10-2009, 04:51 PM
Cayalah...Hanya untuk anak-anak felda, keluarga felda...dan semuanya felda. Den masih belum buat sebegitu...Borang dah print cuma belum apply jer...

Nak tanya susah dan senangnyer urusan memohon nie?..Step2..

bye n salam
:)cgrock

Urusannnya senang.Hantar borang kat opis felda kita dgn postal order RM5. Pastu tunggulah..dlm sebulan call direct KPF. Jangan jadi cam aku, tunggu berbulan rupanya dah ready tapi tak inform...rugi oooo...

ahbond
28-10-2009, 05:06 PM
Urusannnya senang.Hantar borang kat opis felda kita dgn postal order RM5. Pastu tunggulah..dlm sebulan call direct KPF. Jangan jadi cam aku, tunggu berbulan rupanya dah ready tapi tak inform...rugi oooo...

Maksudnyer, kita register dulu sebagai ahlilah...ader surat sokongan ker nak jadi ahli..step seterusnya..kalau kita nak tambah dana bagaimana prosesnya?..

:)cgrock

thetu5
28-10-2009, 06:27 PM
Maksudnyer, kita register dulu sebagai ahlilah...ader surat sokongan ker nak jadi ahli..step seterusnya..kalau kita nak tambah dana bagaimana prosesnya?..

:)cgrock

xyah surat2 sokongan..

1.sediakan wang pos RM5 tuk process fees

2.isi borg yg dorang sediakan bersama ic copy

3.dh siap nnt dorg akan forward ke pejabat Felda kat semarak tu (ini kerani pejabat felda saudara/i yg buatkan)

4.nnt pengarah/board of director FELDA akn buat meeting dan dorg akan usulkan permohonan2 ahli baru

5.tggu jawapan 4-8 bln(bergantung pada meeting diatas berapa lama dorg buat)-sntiasa follow up kerani felda kt pejabat tu

6.lepas dpt jawapan,dorg akan bg no AHLI SUADARA/I dan no akaun koperasi utk deposit duit

7.depositlh duit investment tu..(maksimum RM 250K tuk satu keluarga termasuk mak,ayah,adik-beradik)
-5642 1230 1580 -KOPERASI PERMODALAN FELDA BERHAD (maybank)
-keterangan urusniaga = nama penuh
-no rujukan = ic no

8.klu nk lagi advance blh apply LOAN dgn MAYBANK (OD facilities KPF blom sediakan lagi)

9.dah siap smua step2 kt atas ni,tggu jelah dividen yg dorg declare nnt..:)paid:)paid:)paid

7.dpt dividen bglh zakat 2.5%-lebih buatlah ape yg saudara/i suka :D

JEMPOL
28-10-2009, 11:00 PM
xyah surat2 sokongan..

1.sediakan wang pos RM5 tuk process fees

2.isi borg yg dorang sediakan bersama ic copy

3.dh siap nnt dorg akan forward ke pejabat Felda kat semarak tu (ini kerani pejabat felda saudara/i yg buatkan)

4.nnt pengarah/board of director FELDA akn buat meeting dan dorg akan usulkan permohonan2 ahli baru

5.tggu jawapan 4-8 bln(bergantung pada meeting diatas berapa lama dorg buat)-sntiasa follow up kerani felda kt pejabat tu

6.lepas dpt jawapan,dorg akan bg no AHLI SUADARA/I dan no akaun koperasi utk deposit duit

7.depositlh duit investment tu..(maksimum RM 250K tuk satu keluarga termasuk mak,ayah,adik-beradik)
-5642 1230 1580 -KOPERASI PERMODALAN FELDA BERHAD (maybank)
-keterangan urusniaga = nama penuh
-no rujukan = ic no

8.klu nk lagi advance blh apply LOAN dgn MAYBANK (OD facilities KPF blom sediakan lagi)

9.dah siap smua step2 kt atas ni,tggu jelah dividen yg dorg declare nnt..:)paid:)paid:)paid

7.dpt dividen bglh zakat 2.5%-lebih buatlah ape yg saudara/i suka :D

Sijil saham mungkin pejabat tolong ambikkan kali kita hantar bank in slip melalui opis.
Kalu nak secure dan deposit banyak, elok bank in dan bawak slip ke wisma FELDA .Katanya dalam 15 minit terus dapat sijil.

Dengar cerita, ada jugak yg tak berapa faham caranya. Dia orang bank in shj dan simpan slip sendiri...berjuta juga kKPF dapat duit entah dari mana..Terdengar cerita shjlah. Betul atau tidak, leh tanya KPF.Tapi ada jugak logiknya hal camni boleh berlaku.

JEMPOL
28-10-2009, 11:05 PM
8.klu nk lagi advance blh apply LOAN dgn MAYBANK (OD facilities KPF blom sediakan lagi)


Kalau dgn bonus KPF bagi, rasanya tak rugi loan Maybank.
Loan lagi aghhhh...:)

tjbumi
28-10-2009, 11:13 PM
Aku dah apply masa bulan 3 lepas. Dah 2 3 kali gak tepon pejabat felda kat HQ. Dia orang kata... "nama encik takde lagi ler... cuba chek balik kat pejabat felda encik...." Dah nak masuk bulan 11 dah nie.... Pejabat felda kat tempat aku yang lembab ker... atau HQ yg lembab.... Duit dah standby..... nanti bila dah abih baru le nak approve.... hmmm.... sabo aje ler....:(

aidiryatim
28-10-2009, 11:15 PM
xyah surat2 sokongan..

1.sediakan wang pos RM5 tuk process fees

2.isi borg yg dorang sediakan bersama ic copy

3.dh siap nnt dorg akan forward ke pejabat Felda kat semarak tu (ini kerani pejabat felda saudara/i yg buatkan)

4.nnt pengarah/board of director FELDA akn buat meeting dan dorg akan usulkan permohonan2 ahli baru

5.tggu jawapan 4-8 bln(bergantung pada meeting diatas berapa lama dorg buat)-sntiasa follow up kerani felda kt pejabat tu

6.lepas dpt jawapan,dorg akan bg no AHLI SUADARA/I dan no akaun koperasi utk deposit duit

7.depositlh duit investment tu..(maksimum RM 250K tuk satu keluarga termasuk mak,ayah,adik-beradik)
-5642 1230 1580 -KOPERASI PERMODALAN FELDA BERHAD (maybank)
-keterangan urusniaga = nama penuh
-no rujukan = ic no

8.klu nk lagi advance blh apply LOAN dgn MAYBANK (OD facilities KPF blom sediakan lagi)

9.dah siap smua step2 kt atas ni,tggu jelah dividen yg dorg declare nnt..:)paid:)paid:)paid

7.dpt dividen bglh zakat 2.5%-lebih buatlah ape yg saudara/i suka :D

boleh x transfer guna maybank2u jerk?
klu bab nk post2 nih.. urusan masukkn duit..kerani office malas skit, melainkn bagi RM20 duit minyak..laju jerk derang wat.. uhuks

aku2882
28-10-2009, 11:15 PM
Ada ker orang felda kat dalam nih. Hari Saptu 28/06/2008 hari tuh ada keluar, saham koperasi felda bagi dividen 16.5%. Untung la orang felda.

orang x felda x leh beli ker??

JEMPOL
28-10-2009, 11:18 PM
Aku dah apply masa bulan 3 lepas. Dah 2 3 kali gak tepon pejabat felda kat HQ. Dia orang kata... "nama encik takde lagi ler... cuba chek balik kat pejabat felda encik...." Dah nak masuk bulan 11 dah nie.... Pejabat felda kat tempat aku yang lembab ker... atau HQ yg lembab.... Duit dah standby..... nanti bila dah abih baru le nak approve.... hmmm.... sabo aje ler....:(

Better confirm balik dgn Pejabat Felda encik.

JEMPOL
28-10-2009, 11:20 PM
orang x felda x leh beli ker??

Mintak mahaplah henchik..memang utk Felda yg Glokal.

thetu5
29-10-2009, 03:46 PM
boleh x transfer guna maybank2u jerk?
klu bab nk post2 nih.. urusan masukkn duit..kerani office malas skit, melainkn bagi RM20 duit minyak..laju jerk derang wat.. uhuks

aku dh test,xboleh plak psl transfer ke akaun syarikat.

aku buat mayabank ke maybank via maybank2u xblh plak..reason,xleh transfer ke akaun syarikat..tp masa aku buat payment kat co lain pkai interbank transfer bleh plak maybank - HSCB..

pelik..aku rasa klu pkai cimb (cimbclick) ke akaun KPF (maybank) boleh kot..:D:D

waktong.UMOFX
29-10-2009, 03:50 PM
ingt baru nk wat loan nk pump dlm kpf..hu3

ahbond
10-11-2009, 06:41 PM
Den baru jer apply dekat opis felda kg den...clerk tu ckp..nie makan masa lama..mahu 4-5 bulan..hahaaa...padan muka aku sebab lambat sangat mendaftar...takper..yang penting step pertama telah diusahakan...tunggu step kedua pulak...biar lambat asalkan selamat..hahaaa

bye n salam

JEMPOL
11-11-2009, 11:39 PM
Den baru jer apply dekat opis felda kg den...clerk tu ckp..nie makan masa lama..mahu 4-5 bulan..hahaaa...padan muka aku sebab lambat sangat mendaftar...takper..yang penting step pertama telah diusahakan...tunggu step kedua pulak...biar lambat asalkan selamat..hahaaa

bye n salam

Tahniah...
Saya pulak dah sampai level dua...menunggu sijil KPF yg pertama.Testing nombor dulu.Kalu kompom, baru boleh letak lebih sikit.

AzMiLLioNaiRe
12-11-2009, 01:15 AM
kalau bukan org felda nak apply leh x?

CikSukan
12-11-2009, 01:28 AM
Ada ker orang felda kat dalam nih. Hari Saptu 28/06/2008 hari tuh ada keluar, saham koperasi felda bagi dividen 16.5%. Untung la orang felda.

Tingginya dividen..Alahai sedih tul sebab tak memenuhi syarat untuk beli..#:-S

TT nak tanya, boleh pakai proxy tak? Guna nama anak felda yg takda modal, kita invest pakai nama dia, bila matang let say invest 100K then setahun dapat RM16,500 bagi kat proxy RM500, balance pemodal ambil. :)

DanielAriffin
12-11-2009, 01:47 AM
Tingginya dividen..Alahai sedih tul sebab tak memenuhi syarat untuk beli..#:-S

TT nak tanya, boleh pakai proxy tak? Guna nama anak felda yg takda modal, kita invest pakai nama dia, bila matang let say invest 100K then setahun dapat RM16,500 bagi kat proxy RM500, balance pemodal ambil. :)

Hello geng...
Kang proxy bawak lari duit keriau lak.. :p

JEMPOL
12-11-2009, 04:26 PM
Tingginya dividen..Alahai sedih tul sebab tak memenuhi syarat untuk beli..#:-S

TT nak tanya, boleh pakai proxy tak? Guna nama anak felda yg takda modal, kita invest pakai nama dia, bila matang let say invest 100K then setahun dapat RM16,500 bagi kat proxy RM500, balance pemodal ambil. :)

itu satu caranya.
aku tau ada sorangtu dia guna proxy beli 200,000 unit. tiap tahun dia bayar upah tuan punya acount rm5000 setahun.
tahap percaya mahu tinggi. takde agreement apa apa, just trust.
rare thing to happen this day...:)

waktong.UMOFX
22-11-2009, 01:06 PM
biasa brapa lama proses ye?aku dah daftar akaun kpf. wang pos pon da buat

JEMPOL
03-12-2009, 05:01 PM
Salam warga FELDA.
Tengahhari tadi masa aku nak membeli grams emas kat Maybank aku terserempak dengan Chairman KPF, Dato' Zainal Hassan.
Katanya dana KPF dah hampir 1.5 billion.Kalu sampai 2 billion, KPF nak tutup dah pembelian saham takut tak mampu bayar bonus macam sekarang.
So katanya, kalu nak beli saham mungkin 2010 tahun terakhir, lepastu tak tahu bila bukak balik..
So warga FELDA Carigold...belilah selagi mampu dan boleh..:D
Dapat untung emas nanti aku pasti beli KPF pulak:D

highway
05-12-2009, 12:02 AM
Salam warga FELDA.
Tengahhari tadi masa aku nak membeli grams emas kat Maybank aku terserempak dengan Chairman KPF, Dato' Zainal Hassan.
Katanya dana KPF dah hampir 1.5 billion.Kalu sampai 2 billion, KPF nak tutup dah pembelian saham takut tak mampu bayar bonus macam sekarang.
So katanya, kalu nak beli saham mungkin 2010 tahun terakhir, lepastu tak tahu bila bukak balik..
So warga FELDA Carigold...belilah selagi mampu dan boleh..:D
Dapat untung emas nanti aku pasti beli KPF pulak:D

hmmm baik keluarkansemua duit ASB sekarang....beli kpf..nnt dah tutup kepunan pulak kan....

JEMPOL
05-12-2009, 10:14 AM
hmmm baik keluarkansemua duit ASB sekarang....beli kpf..nnt dah tutup kepunan pulak kan....

Itulah yang sebaiknya..:D

shidi2020
05-12-2009, 11:02 AM
bini aku anak peneroka....dia n adik beradik dia langsung xamik port pasal KPF nie.....aduh...nape aku br tau ni...dah kawin dgn dia 4thn tp br je tau dia leh join KPF...sedih tol aku...dia lebih caya kat ASB je....

nape org2 FELDA xkesah sgt ttg KPF ni ye...padahal org2 FELDA nie byk duit woooo...umah diorg kan memain punya besor....

kalo aku nak masuk KPF tp guna nama wife nak apply camne ye..sesapa tlg aku.....kalo bleh PM ye sbb jrg buka thread nie....

aku dok penang...wife aku anak Felda Gunung Besout Perak....

ajibs
05-12-2009, 11:07 AM
aku yg anak felda pon xtau sgt pasal menda2 nie...aku prnh dgr2 camtu jer..xtau plak dividen nyer beso..iskh2..modal xde plak skang nie nak bli..

Niyang
05-12-2009, 11:14 AM
aku yg anak felda pon xtau sgt pasal menda2 nie...aku prnh dgr2 camtu jer..xtau plak dividen nyer beso..iskh2..modal xde plak skang nie nak bli..

Awk jadi proxy sy la...kekekekke :D

hafizuka
05-12-2009, 11:23 AM
bini aku anak peneroka....dia n adik beradik dia langsung xamik port pasal KPF nie.....aduh...nape aku br tau ni...dah kawin dgn dia 4thn tp br je tau dia leh join KPF...sedih tol aku...dia lebih caya kat ASB je....

nape org2 FELDA xkesah sgt ttg KPF ni ye...padahal org2 FELDA nie byk duit woooo...umah diorg kan memain punya besor....

kalo aku nak masuk KPF tp guna nama wife nak apply camne ye..sesapa tlg aku.....kalo bleh PM ye sbb jrg buka thread nie....

aku dok penang...wife aku anak Felda Gunung Besout Perak....

Senang je bro

1. Gi Pejabat FELDA
2. Amik Borang KPF
3. Isi borang dan sediakan wang pos mengikut nilai tertera pada borang KPF
4. Serahkan berserta dokumen2 yang diperlukan
5. Tunggu kelulusan nanti dapat sijil

Selamat melabur, letak je dalam 500 dulu nanti ada duit tambah, yang penting jadi ahli dulu

Kat FELDA area N9 ramai dah penuh RM250k mostly chinese and indians, diorang mmg terkejar2 KPF ni

ajibs
05-12-2009, 11:31 AM
aku br tpn mak aku tadi..ape yg tahu,tmpt aku nie felda kasi pnjman rm10k setiap peneroka tapi atas nama para suami jer..tp duit dividen tu xleh amik plak sampai matang br leh amik..sebb duit dividen akan ditolak untuk byr pnjaman tu..bapak aku ade amik kpf nie..

hafizuka
05-12-2009, 11:32 AM
dia buat cam loan ASB la tu huhuhuhu

dasat FELDA tempat mak hang, loan KFP

ajibs
05-12-2009, 11:34 AM
Awk jadi proxy sy la...kekekekke :D

xtakut sy bwk lari ker..he..
xleh tggu2 lama nie..isnin nie leh balik kg nak g jumpa pengurus felda..he..nak tya lebih lanjut..

shidi2020
05-12-2009, 11:35 AM
nak bini aku jadi Proxy Niyang pon boleh.....
kecik tapak tangan Kawah aku tadahkan.....hehehhehe

ajibs
05-12-2009, 11:40 AM
aku nie nama jer anak peneroka felda..tp byk menda ttg felda nie yg aku xtau..apala nak jadi aku nie..lg2 menda yg dtgkan keuntungan nie..:(

shidi2020
05-12-2009, 11:43 AM
kat Penang ade pejabat Felda ke????

aku bkn ape...kalo benar bagai dikata nak suh bini aku tarik balik duit dlm ASB dia boh dlm KPF lak.....

aggreement n sijil ade kan...so Koperasi ni mmg ok la kan...xgitu...

anak_jatiperak
05-12-2009, 12:45 PM
Salam...org luar boelh masuk ka

Niyang
05-12-2009, 12:46 PM
xtakut sy bwk lari ker..he..
xleh tggu2 lama nie..isnin nie leh balik kg nak g jumpa pengurus felda..he..nak tya lebih lanjut..

kekekek... uik.. siap bg warning awal2...kekekek.. :D:))

ajibs
05-12-2009, 12:56 PM
kekekek... uik.. siap bg warning awal2...kekekek.. :D:))

itu mmg kena tnya dulu...sebab ini melibatkan duit n kepercayaan yg tinggi..
boleh bawak pergaduhan beso bab duit nie...he..
tapi sebenonyer aku xkisah..sape2 nak join guna nama aku xdehal nyer..

papepon aku mmg nak g bli saham nie dgn segera..
rugi woo kalu melepas..~X(

Sang_Buana
05-12-2009, 02:01 PM
aku punya no ahli belum daftar lagi..dah bayar jadi ahli bulan 2 sampai skrg tak dpt dpt lagi ni...:((

@je_LooL
18-12-2009, 11:00 AM
mmg betul...tp tu khas utk warga felda sahaja...peneroka felda sahaja..harap maklum

WnB
18-12-2009, 12:01 PM
aku punya no ahli belum daftar lagi..dah bayar jadi ahli bulan 2 sampai skrg tak dpt dpt lagi ni...:((

call kpf terus... jgn tunggu pejabat felda tempat kita bgtau... mau tunggu bertahun2... .call kpf bagi nama n no IC... kalau dah siap masa tu juga leh dapat no ahli... terus boleh guna..

ajibs
19-12-2009, 10:40 AM
aku baru daftar isnin lepas...xtau la bila dapat no ahli..

sahran4441
20-12-2009, 11:20 AM
aku baru daftar isnin lepas...xtau la bila dapat no ahli..

mean baru antaq borang ke..hehe
baru siap isi borang nak antaq..:D

JEMPOL
23-12-2009, 04:17 PM
mean baru antaq borang ke..hehe
baru siap isi borang nak antaq..:D

TAHNIAH kerana anda telah memulakan langkah pertama.
Isnin baruni aku tambah pelaburan terus diKPF kat Wisma Felda,Kuala Lumpur.
Masukkan duit kat maybank di wisma felda kemudian terus ke counter KPF amik sijilnya.10 minit selesai semua urusan...

kat situ aku terus tanya pasal loan KPF dgn bercagarkan sijil KPF kita..sijil 50k leh loan 50k!!!6% interest.
Kalu SSP BSN leh loan camtu pada rate 3.5%!!sayang betul SSP tak berapa banyak.kalu tak better loan kat BSN masuk KPF :D
aku ingat nak loan dan beli lagi sijil KPF sementara dibuka peluang utk 2010 nanti..
selamat melabur..:D

wanpip
23-12-2009, 05:51 PM
TAHNIAH kerana anda telah memulakan langkah pertama.
Isnin baruni aku tambah pelaburan terus diKPF kat Wisma Felda,Kuala Lumpur.
Masukkan duit kat maybank di wisma felda kemudian terus ke counter KPF amik sijilnya.10 minit selesai semua urusan...

kat situ aku terus tanya pasal loan KPF dgn bercagarkan sijil KPF kita..sijil 50k leh loan 50k!!!6% interest.
Kalu SSP BSN leh loan camtu pada rate 3.5%!!sayang betul SSP tak berapa banyak.kalu tak better loan kat BSN masuk KPF :D
aku ingat nak loan dan beli lagi sijil KPF sementara dibuka peluang utk 2010 nanti..
selamat melabur..:D

salam,
6% interest tu fixed ke?
bank mana yang bagi?

arafatprofit
23-12-2009, 07:39 PM
Sijil KPF tu terbuka pada semua orang ker atau org Felda sahaja.

wanpip
23-12-2009, 09:17 PM
Sijil KPF tu terbuka pada semua orang ker atau org Felda sahaja.



salam,
kpf terbuka untuk semua peneroka felda,isteri peneroka,anak2 peneroka dan kakitangan felda sahaja kalau tak salah..

ahbond
24-12-2009, 02:41 AM
Sekadar ingin berkongsi..

http://uploadpic.org/thumb-33671.jpg (http://uploadpic.org/showpic-33671/sejarah_dividen_kpf.jpg)

:)cgrock

bye n salam

JEMPOL
24-12-2009, 12:39 PM
salam,
6% interest tu fixed ke?
bank mana yang bagi?

KPF yg bagi loan utk pelabur KPF bercagarkan sijil KPF yg sedia ada.Maksima dia bagi loan 50k dan tempoh bayar maksima dlm masa 7 tahun.
Memandangkan KPF mungkin tak amik dah pelabur selepas 2010, aku ingat nak top up sebanyak mungkin sampai maksima...dengan apa cara sekalipun:D

arafatprofit
29-12-2009, 06:54 PM
aiseh...tak buka untuk org luar ker. Kalau tak, aku dah terjun

JEMPOL
30-12-2009, 04:16 PM
aiseh...tak buka untuk org luar ker. Kalau tak, aku dah terjun

Patutnya org FELDA berebut dgn KPFni.
Tapi aku tengok tak berapa berminat berbanding ASB.Adik beradik akupun tak berapa nak dengar apa aku cakap.Kuota utk satu family 250,000 share.aku ingat aku nak amik semua...:)):)):))Target 2010.

bijakasb
30-12-2009, 07:12 PM
update baper taun nie KPF bagi dividen...

twitter
30-12-2009, 09:57 PM
wah berita baik nie..aku ada dengar gak..tapi x berkesempatan lagi nak wat...huhuhu...lepas nie nak apply kat pejabat felda ler...erm..mcm mane ngan dividen??masukd dalam bank ker???

ahbond
30-12-2009, 10:18 PM
Dividen KPF

http://uploadpic.org/thumb-35258.jpg (http://uploadpic.org/showpic-35258/sejarah_dividen_kpf.jpg)

bijakasb
31-12-2009, 12:01 AM
Dividen KPF

http://uploadpic.org/thumb-35258.jpg (http://uploadpic.org/showpic-35258/sejarah_dividen_kpf.jpg)

emm cantik setiap taun..nanti aku nak tambah lagi lah

hafizuka
31-12-2009, 12:25 AM
aku baru ingat nak bukak utk mak aku, sebab anak peneroka tapi apakan daya, atas sebab peribadi, tak dapat nak bukak

pentingnya ilmu, kalau tak kita akan jadi kataawah tempurung

JEMPOL
31-12-2009, 09:12 AM
wah berita baik nie..aku ada dengar gak..tapi x berkesempatan lagi nak wat...huhuhu...lepas nie nak apply kat pejabat felda ler...erm..mcm mane ngan dividen??masukd dalam bank ker???

Dalam application form ada tanya utk masuk account maybank atau tambah share atau amik cash kat opis.kalu masih bukak lagi dan tak memerlukan..aku cadang compoundkan ajer.

twitter
01-01-2010, 10:16 AM
Dalam application form ada tanya utk masuk account maybank atau tambah share atau amik cash kat opis.kalu masih bukak lagi dan tak memerlukan..aku cadang compoundkan ajer.

thank you bro...

JEMPOL
01-01-2010, 11:12 AM
Slamat tahun baru buat seluruh warga FELDA dan pelabur KPF.
Semoga untung tahunni dapat 16% macam 2008 he he he..
kalu masuk bulan DEC 2009, bulan July 2010 leh dapat bonus??

anak_jatiperak
01-01-2010, 12:09 PM
Salam........mcm mana nak masuk saham Felda

ghazaliseman
01-01-2010, 03:05 PM
ada alternatifnya..saya sekadar berkongsi maklumat..bukan nk promosi.

SKM LULUS DIVIDEN 14% KOWAHIDA

SALAM KEPADA SELURUH PEMEGANG SAHAM KOPERASI WAHIDA HPA BHD (KOWAHIDA)

Alhamdulillah, syukur kehadrat Allah swt, Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) dengan resminya telah meluluskan permohonan KoWahida untuk melakukan pembayaran dividen 14% kepada seluruh pemegang saham berakhir Jun 2008 di bawah Persatuan 24 Peraturan-Peraturan Koperasi 1995.

Sehubungan dengan itu, pihak KoWahida akan menghantar surat penyata saham dan dividen kepada pemegang saham dan akan sampai selewatnya hujung bulan ini. Para pemegang saham yang menerima surat tersebut dikehendaki menjawab surat tersebut bagi menyatakan hasrat untuk menebus dividen atau melabur kembali sebagai saham.

Sebarang pertanyaan sila hubungi HQ koperasi di no tel 049773813/049773814 atau email ke copwahida@gmail.com atau kowahida@yahoo.com

MARI MELABUR DAN TERUS MELABUR KE KO WAHIDA.

zali8057
11-02-2010, 12:56 AM
haloo tt..
sijil kpf boleh buat od x..heheh. agak2nye bank terima x?

loan balik dgn kpf dengan bercagarkan sijil saham 6% tinggi tu..
alangkah baiknye kalauu kpf ni boleh lanjutkan lg tempoh pembayaran pinjaman kepada 10 thn..

anuarul
11-02-2010, 07:55 AM
haloo tt..
sijil kpf boleh buat od x..heheh. agak2nye bank terima x?

loan balik dgn kpf dengan bercagarkan sijil saham 6% tinggi tu..
alangkah baiknye kalauu kpf ni boleh lanjutkan lg tempoh pembayaran pinjaman kepada 10 thn..

Rasanya mcm tak bOleh di OD kan je...kalau boleh ako buat dah arituuu..hehehehee:D

p/s bukan anak felda :D

revolusi
11-02-2010, 08:09 AM
Ada ker orang felda kat dalam nih. Hari Saptu 28/06/2008 hari tuh ada keluar, saham koperasi felda bagi dividen 16.5%. Untung la orang felda.
aku lom masuk koperasi lagi la..best nye dpt dividen cam tu...

zali8057
11-02-2010, 10:48 AM
aku dah daftar & dah dah dapat no ahli thun lepas..
cuma modah nak labur..
plan aku akan jual emas aku 600gm tu sebab aku dah boring dgn emas ni..
buat masani aku x da kelapangan masa nak g tanya bank lg..
*kira kita cagar sijil juga tu.. xkan kpf @ bank x bagi.

liana29
12-04-2010, 08:43 AM
sye sebenarnya keliru...kpf ni felda punyeka...tp bank yg uruskan mybank.... kalu deviden kpf 10%-16% setahun...mcm ner pulak dengan interst yg dikenakan mybank pulak....... sape2 yg arif bole x jelaskn lg dgn lbh detail...............

rie72usa
13-04-2010, 10:37 AM
sye sebenarnya keliru...kpf ni felda punyeka...tp bank yg uruskan mybank.... kalu deviden kpf 10%-16% setahun...mcm ner pulak dengan interst yg dikenakan mybank pulak....... sape2 yg arif bole x jelaskn lg dgn lbh detail...............

kpf tu felda punya, tetapi ada link ngan maybank... cam ASB jugak lah, ASB tu PNB punya tapi ada link ngan semua bank... sama cam lesen gak... JPJ punya tp ada link ngan pej pos..., interest tu ada kalau buat loan ngan maybank (tak semua maybank bg loan kpf hanya cawangan tertentu spt di jengka pahang)... dividen pula kpf masukkan terus ke akaun maybank... kalau takde akaun maybank, dividen kpf akan jadi sijil balik... harap maklum

rie72usa
13-04-2010, 10:44 AM
wah berita baik nie..aku ada dengar gak..tapi x berkesempatan lagi nak wat...huhuhu...lepas nie nak apply kat pejabat felda ler...erm..mcm mane ngan dividen??masukd dalam bank ker???

masa register kat borang tu isilah no akaun maybank... nanti dividen akan di masukkan ke akaun tu, tp kalau takde akaun maybank, dividen akan jadi sijil...

rie72usa
13-04-2010, 10:50 AM
wah berita baik nie..aku ada dengar gak..tapi x berkesempatan lagi nak wat...huhuhu...lepas nie nak apply kat pejabat felda ler...erm..mcm mane ngan dividen??masukd dalam bank ker???

masa register kat borang tu isilah no akaun maybank... nanti dividen akan di masukkan ke akaun tu, tp kalau takde akaun maybank, dividen akan jadi sijil...

amins33
13-04-2010, 10:51 AM
saham kat koperasi sekolah aku bg 20%...tp max investment 3k je...huhuh

rie72usa
13-04-2010, 11:12 AM
aku br tpn mak aku tadi..ape yg tahu,tmpt aku nie felda kasi pnjman rm10k setiap peneroka tapi atas nama para suami jer..tp duit dividen tu xleh amik plak sampai matang br leh amik..sebb duit dividen akan ditolak untuk byr pnjaman tu..bapak aku ade amik kpf nie..

jangan tanya pejabat felda, mereka tak buat loan kpf... 10k tu utk promosi peneroka je... hubungi kpf untuk buat loan...

untuk makluman kalau nak buat loan ngan kpf mesti ada sijil kpf dulu, dr nilai tulah loan akan diluluskan.. cthnya sijil 30k maka loannya 30k lah... maksimum 100k 6% fix, maksimum 10 thn...

untuk permohonan sila bawa slip gaji, salinan ic, sijil kpf, salinan akaun maybank utk 3 bulan

rie72usa
13-04-2010, 11:17 AM
Sekadar ingin berkongsi..

http://uploadpic.org/thumb-33671.jpg (http://uploadpic.org/showpic-33671/sejarah_dividen_kpf.jpg)

:)cgrock

bye n salam

SEJARAH DIVIDEN + BONUS KPF

Tahun 2000 - 12.0%
Tahun 2001 - 12.5%
Tahun 2002 - 11.5%
Tahun 2003 - 14.5%
Tahun 2004 - 14.0%
Tahun 2005 - 14.0%
Tahun 2006 - 15.0%
Tahun 2007 - 16.5%
Tahun 2008 - 12.5%

harap maklum.....

ahbond
13-04-2010, 08:35 PM
Sekadar ingin bertanya kepada yang sudah lama dalam KPF ini. Dividen KPF dibayar pada bulan berapa setiap tahun?...adakah bulan pembayaran dividen berubah2?...bye n salam

rie72usa
13-04-2010, 09:57 PM
Sekadar ingin bertanya kepada yang sudah lama dalam KPF ini. Dividen KPF dibayar pada bulan berapa setiap tahun?...adakah bulan pembayaran dividen berubah2?...bye n salam

biasanya kpf akan bayar 2 kali iaitu bulan 7 dan bulan 8, cara pembayaran bergantung kpd keputusan mesy yg diadakan tiap2 hujung bulan jun, pd masa tulah dibincangkan berapa dividen dan bonus akan diberi dan cara pembayaran bonus...

contohnya dividen tahun 2007 iaitu 16.5%, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun maybank pd bulan 7, 6.5% dibayar untuk kali ke 2 ke akaun maybank juga samada bulan 8 atau bulan 9.

Tahun 2008 iaitu 12.5%, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun maybank pd bulan 7, 2.5% dibayar untuk kali ke 2 ke akaun maybank juga samada bulan 8 atau bulan 9.

Tahun 2006 iaitu 15% pula, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun pd bulan 7, 5% lagi dijadikan sijil.

aidiryatim
13-04-2010, 10:12 PM
ari tu adik tepon, nk tny status permohonan.. apply bln 2..dia ckp... sedang diproses.. (ke derang ni nk sedapkn ati org je n malas nk cekkn nama?)

emping
13-04-2010, 10:31 PM
Sekadar ingin bertanya kepada yang sudah lama dalam KPF ini. Dividen KPF dibayar pada bulan berapa setiap tahun?...adakah bulan pembayaran dividen berubah2?...bye n salam

brother ni msyukk ni :)paid

ahbond
15-04-2010, 09:23 AM
brother ni msyukk ni :)paid

Mana ader masyuk bro....sekadar menambah portfolio investment yang selamat jer...ehehehe...bye n salam

ahbond
15-04-2010, 09:26 AM
biasanya kpf akan bayar 2 kali iaitu bulan 7 dan bulan 8, cara pembayaran bergantung kpd keputusan mesy yg diadakan tiap2 hujung bulan jun, pd masa tulah dibincangkan berapa dividen dan bonus akan diberi dan cara pembayaran bonus...

contohnya dividen tahun 2007 iaitu 16.5%, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun maybank pd bulan 7, 6.5% dibayar untuk kali ke 2 ke akaun maybank juga samada bulan 8 atau bulan 9.

Tahun 2008 iaitu 12.5%, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun maybank pd bulan 7, 2.5% dibayar untuk kali ke 2 ke akaun maybank juga samada bulan 8 atau bulan 9.

Tahun 2006 iaitu 15% pula, cara pembayarannya 10% dimasukkan ke akaun pd bulan 7, 5% lagi dijadikan sijil.

Mekasih info yang baik...
Semalam tanya kaunter penambahan saham, officer perempuan tu beritahu...biasa bulan 7 sekali (dividen) dan bulan 9 sekali (bonus)...baru pestime eheheeh...masih lagi belum terlambat...
:)cgrock

ahbond
15-04-2010, 09:27 AM
ari tu adik tepon, nk tny status permohonan.. apply bln 2..dia ckp... sedang diproses.. (ke derang ni nk sedapkn ati org je n malas nk cekkn nama?)

Saya lima bulan...baru berjaya disahkan sebagai ahli KPF...

KIOS
15-04-2010, 09:30 AM
saya tak sampai sebulan.
urusan melalui phone jek.

masa tu dok sabah.
buat cek atas nama kpf n shoot ke ofis jalan gurney.
tak sampai seminggu dah dapat respon. alhamdulillah...

sijil depa anto ke alamat rumah abah aku.

dividen depa bayar 2 kali setahun.. hehe..

ahbond
15-04-2010, 09:38 AM
Sekadar berkongsi maklumat :
Sepintas lalu sehingga 31 Dis 2009

Bilangan Anggota : 207,974

Jumlah Modal Syer : RM 1.56 Billion

Jumlah Asset : RM 722.05 juta

Sehingga penghujung tahun2009 keanggotaan dan pedeposit KPF berjumlah 207,974 atau 88% atau lebih kurang 183,000 terdiri daripada kumpulan peneroka dan selebihnya 12% atau 25,000 lagi terdiri daripada kumpulan kakitangan. Ini bermakna setiap 10 org anggota, 8 org adalah daripada kumpulan peneroka.
Dari segi modal syer pula, daripada jumlah RM 1,558,316,028 yang terkumpul, RM 1,124,718,073 atau 72% adalah sumbangan kumpulan peneroka manakala RM 430,034,233 atau 28% dimiliki kumpulan kakitangan
Sumber : Warkah KPF , keluaran Mac 2010

bye n salam:D

abg yie
07-05-2010, 09:39 PM
manalah anak2 felda ni menyorok... takde ke cerita2 terkini berkenaan kpf....

ahbond
07-05-2010, 11:38 PM
manalah anak2 felda ni menyorok... takde ke cerita2 terkini berkenaan kpf....

Mereka bukan menyorok..tapi sedang berusaha utk menambah pelaburan dan sdg dok mengira brp % tahun nie...Den agak jerlah...hahaha...
kasi up sikit.

:)cgrock

kayu_jati
07-05-2010, 11:45 PM
betolbetol....

rie72usa
08-05-2010, 10:42 PM
Mereka bukan menyorok..tapi sedang berusaha utk menambah pelaburan dan sdg dok mengira brp % tahun nie...Den agak jerlah...hahaha...
kasi up sikit.

:)cgrock

Amboi banyaknya tambah pelaburan spai tak sempat nak masuk thread ni!!!!....

Mintak2 jangan lah di stop dulu untuk penambahan saham tahun ni... bulan depan meeting ni.... risau gakkkk

ahbond
08-05-2010, 11:51 PM
Amboi banyaknya tambah pelaburan spai tak sempat nak masuk thread ni!!!!....

Mintak2 jangan lah di stop dulu untuk penambahan saham tahun ni... bulan depan meeting ni.... risau gakkkk

Harap begitulah....mana nak cekau duit nie....tunggu keputusan meeting...brp dividen gan apa yang bro mentionkan tu....harap meeting akan memberikan kesan yang positive kpd KPF....maju KPF, ahli akan mendapat menfaatnya juga....

:)cgrock

rie72usa
09-05-2010, 04:00 PM
Harap begitulah....mana nak cekau duit nie....tunggu keputusan meeting...brp dividen gan apa yang bro mentionkan tu....harap meeting akan memberikan kesan yang positive kpd KPF....maju KPF, ahli akan mendapat menfaatnya juga....

:)cgrock

Abang dah buat PL bulan lepas pastu duit tu buat ODASB dan duit OD pump dlm KPF, jadi makan serampang dua mata.....

Tapi kne byar pun 2 tempat lah..... PL dan interest OD, hehehe

tjbumi
09-05-2010, 10:53 PM
Satu je aku tak suka bab KPF nie. Dividen di hantar ke pejabat felda daerah. Pastu kena plak pada pegawai yang banyak mulut. Sibuk riuh sekampung pasal dividen yang kita dapat. Lagi banyak lagi le riuh se felda. Cam hampas...

ahbond
10-05-2010, 01:40 AM
Abang dah buat PL bulan lepas pastu duit tu buat ODASB dan duit OD pump dlm KPF, jadi makan serampang dua mata.....

Tapi kne byar pun 2 tempat lah..... PL dan interest OD, hehehe

Nak kena buat cam brolah....sebab ODASB baru jer duit masuk....best gak cari nie....takper dua tempat kena bayar..tapi yang penting ada untung....best best...

:)cgrock

ahbond
10-05-2010, 01:48 AM
Satu je aku tak suka bab KPF nie. Dividen di hantar ke pejabat felda daerah. Pastu kena plak pada pegawai yang banyak mulut. Sibuk riuh sekampung pasal dividen yang kita dapat. Lagi banyak lagi le riuh se felda. Cam hampas...

Bro, rasa boleh masuk direct ke akaun Maybank (shj)...sebab hari tu gie pejabat KPF dan officer kaunter bagitahu boleh masuk ke akaun kalau kita ader akaun maybank...dan penyata akan diserahkan melalui pos ke alamat yang kita register...Rasanya cara gie lagi senang kot...

Cuba bro tanya secara phone call ke pejabat KPF...mana tahu boleh dia org letakkan no akaun maybank bro ke?....bye

:)cgrock

tjbumi
10-05-2010, 01:01 PM
Bro, rasa boleh masuk direct ke akaun Maybank (shj)...sebab hari tu gie pejabat KPF dan officer kaunter bagitahu boleh masuk ke akaun kalau kita ader akaun maybank...dan penyata akan diserahkan melalui pos ke alamat yang kita register...Rasanya cara gie lagi senang kot...

Cuba bro tanya secara phone call ke pejabat KPF...mana tahu boleh dia org letakkan no akaun maybank bro ke?....bye

:)cgrock

Memang le dia akan masukkan duviden ke akaun Maybank kalau kita letak time permohonan dulu. Yang tu aku dah buat. Rekod untuk semua simpanan peneroka & anak2 peneroka ada kat pejabat felda memasing. Memang takleh nak tutup. Yang aku concern tu pasal pegawai2 felda yang banyak mulut nie. Kau tau je le kalau time dividen keluar, dia orang akan check siapa yang dapat paling tinggi. Ala... cam kita le kalau dapat performance bonus nak gak tahu siapa yang paling tinggi. Pastu, bising sana sini.... Tu yang tak best tu. Dah tahu diam ok ler.#:-S

ahbond
10-05-2010, 01:15 PM
Memang le dia akan masukkan duviden ke akaun Maybank kalau kita letak time permohonan dulu. Yang tu aku dah buat. Rekod untuk semua simpanan peneroka & anak2 peneroka ada kat pejabat felda memasing. Memang takleh nak tutup. Yang aku concern tu pasal pegawai2 felda yang banyak mulut nie. Kau tau je le kalau time dividen keluar, dia orang akan check siapa yang dapat paling tinggi. Ala... cam kita le kalau dapat performance bonus nak gak tahu siapa yang paling tinggi. Pastu, bising sana sini.... Tu yang tak best tu. Dah tahu diam ok ler.#:-S

Oooo...biasalah tu mulut manusia...klu mulut tempayan boleh gak kita seal...hehehehe...."abislah dicanangnya anak sipolan nie dapat duit dividen tinggi...mana dia cekau duit entah...mesti jual dadah kot...." inilah antara ayat2 yang biasa diungkapkan dulu...hahhaaa
Apa2 pun bro...ini lumrah manusia...biar kita dengan cara kita...bagaiman kita topup itu cara kita...yang penting halal...hahaha

:)cgrock

rie72usa
10-05-2010, 03:07 PM
Bro, rasa boleh masuk direct ke akaun Maybank (shj)...sebab hari tu gie pejabat KPF dan officer kaunter bagitahu boleh masuk ke akaun kalau kita ader akaun maybank...dan penyata akan diserahkan melalui pos ke alamat yang kita register...Rasanya cara gie lagi senang kot...

Cuba bro tanya secara phone call ke pejabat KPF...mana tahu boleh dia org letakkan no akaun maybank bro ke?....bye

:)cgrock

Tak susah bro..., bro call je KPF pastu cakap kat diaorg nak sruh dividen masuk kat a/c maybank...

Nanti diaorg akan minta no ic dan no a/c maybank dan semua tu settle....

Boleh buat on-line je bro... 03-26942095 KPF

Saya punya pun yang tertinggi di zon felda pat saya, bukan di felda tp satu zon..., kecoh satu felda, nasib baik mereka tak kenal bapak saya bab selama tinggal di felda org kenal bapa saya dgn panggilan lain, jadi tak tahu nama sebenar bapak saya....

Tu blum full 250k, klu tidak meletup.... hehehe

rie72usa
10-05-2010, 03:10 PM
...."abislah dicanangnya anak sipolan nie dapat duit dividen tinggi...mana dia cekau duit entah...mesti jual dadah kot...." inilah antara ayat2 yang biasa diungkapkan dulu...hahhaaa

Nasib baik jual dadah, kalau hisab dadah.... nayaaa oooo!!!!

ahbond
10-05-2010, 07:11 PM
Saya punya pun yang tertinggi di zon felda pat saya, bukan di felda tp satu zon..., kecoh satu felda, nasib baik mereka tak kenal bapak saya bab selama tinggal di felda org kenal bapa saya dgn panggilan lain, jadi tak tahu nama sebenar bapak saya....

Tu blum full 250k 8-**, klu tidak meletup.... hehehe

=D> cayalah bro....macam nielah anak peneroka...hahahaaa...dah boleh belanja den makan mee goreng nie...hahahaa...Bilolah den nak mcm nie...Insyallah boleh nie...:)cgrock

ahbond
10-05-2010, 07:15 PM
...."abislah dicanangnya anak sipolan nie dapat duit dividen tinggi...mana dia cekau duit entah...mesti jual dadah kot...." inilah antara ayat2 yang biasa diungkapkan dulu...hahhaaa

Nasib baik jual dadah, kalau hisab dadah. :(scam... nayaaa oooo!!!!

Bab nie yang den lomah nie...sobab ghamai generasi felda terjerumus kelembah hino ini dulu...harap skrg nie generasi felda sudah boleh berfikir seperti bro rie72usa....menjana duit dr OPM..yess...KPF boleh membantu warga felda...heheheh :)cgrock

rie72usa
10-05-2010, 09:36 PM
=D> cayalah bro....macam nielah anak peneroka...hahahaaa...dah boleh belanja den makan mee goreng nie...hahahaa...Bilolah den nak mcm nie...Insyallah boleh nie...:)cgrock

Kene baca betul2 ayat abg bro.....

Tu belum full 250k..... maknanya bukan ada banyak bro, ciput je, lebih kurang bro je, klu banyak kaya arrrr, hutang banyak ada arrr.

Setakat mee goreng no hal punya, takyah tunggu 100k, 10k pun boleh.... hehehe

rie72usa
10-05-2010, 09:41 PM
Bab nie yang den lomah nie...sobab ghamai generasi felda terjerumus kelembah hino ini dulu...harap skrg nie generasi felda sudah boleh berfikir seperti bro rie72usa....menjana duit dr OPM..yess...KPF boleh membantu warga felda...heheheh :)cgrock

Memang ramai generasi felda terjerumus kelembah hino ini dulu....

Sekarang tak lagi, ramai dah yg berjaya dlm kehidupan...

Hanya yang berfikiran cetek shj menuju ke arah tu...

Abg dlu serumah ngan mamat2 camni, tp masa tu fikiran abg masih waras dan tahu menilai mana baik mana buruk, jd terselamatlah...alhamdulillah...

Member2 serumah dlu, ada yg dah meninggal dan ada yg kuar masuk pusat, hanya abg terselamat...

waktong.UMOFX
10-05-2010, 09:46 PM
Memang ramai generasi felda terjerumus kelembah hino ini dulu....

Sekarang tak lagi, ramai dah yg berjaya dlm kehidupan...

Hanya yang berfikiran cetek shj menuju ke arah tu...

Abg dlu serumah ngan mamat2 camni, tp masa tu fikiran abg masih waras dan tahu menilai mana baik mana buruk, jd terselamatlah...alhamdulillah...

Member2 serumah dlu, ada yg dah meninggal dan ada yg kuar masuk pusat, hanya abg terselamat...

ikut tajuk weh...lari tajuk ni...jom bncg pasal kpf...agak2 brapa tuk % tuk tahun ni :D

rie72usa
10-05-2010, 09:53 PM
ikut tajuk weh...lari tajuk ni...jom bncg pasal kpf...agak2 brapa tuk % tuk tahun ni :D

Tu ahhhh, tersasul lah pulak....

Rasa2 14% kot...., tahun 2007 je, KPF buang tebiat bg 16.5%....hehehe

rie72usa
10-05-2010, 09:57 PM
Dah tak sabar nak tgu bulan 6 ni.... nak dengar brape nak bg div....

Jangan stop dah lah....

Rasa cam tak cukup lagi je 2B tu...., KPF nak 500 juta lagi tuuu...

Bukan sikit....

ahbond
10-05-2010, 10:01 PM
Memang ramai generasi felda terjerumus kelembah hino ini dulu....

Sekarang tak lagi, ramai dah yg berjaya dlm kehidupan...

Hanya yang berfikiran cetek shj menuju ke arah tu...

Abg dlu serumah ngan mamat2 camni, tp masa tu fikiran abg masih waras dan tahu menilai mana baik mana buruk, jd terselamatlah...alhamdulillah...

Member2 serumah dlu, ada yg dah meninggal dan ada yg kuar masuk pusat, hanya abg terselamat...

Alhamdullilah bro tak terjebak....cayalah. :)cgrock


ikut tajuk weh...lari tajuk ni...jom bncg pasal kpf...agak2 brapa tuk % tuk tahun ni :D

Kita berbalik cerita KPF balik...eheheh...Den ghaso lebih sikit dari tahun lalu...lebih dari 12%....harap2. :D

rie72usa
10-05-2010, 10:06 PM
Alhamdullilah bro tak terjebak....cayalah. :)cgrock




Kita berbalik cerita KPF balik...eheheh...Den ghaso lebih sikit dari tahun lalu...lebih dari 12%....harap2. :D

Tu ahhhh, tersasul lah pulak....

Rasa2 14% kot...., tahun 2007 je, KPF buang tebiat bg 16.5%....hehehe

Averagenya dlm 14%.... doa2 lah.... tp tak tahu lah bab rege buah cam tahun2 lepas je....

ahbond
10-05-2010, 10:21 PM
Tu ahhhh, tersasul lah pulak....

Rasa2 14% kot...., tahun 2007 je, KPF buang tebiat bg 16.5%....hehehe

Averagenya dlm 14%.... doa2 lah.... tp tak tahu lah bab rege buah cam tahun2 lepas je....

Betul tp dia juga turut kira dengan unit pelaburan lain yg telah dibuat oleh KPF dalam sector lain....mungkin akan lebih dari tahun lepas (2008 = 12.5%)...Okay gak...eheheh :)cgrock

rie72usa
10-05-2010, 10:24 PM
Betul tp dia juga turut kira dengan unit pelaburan lain yg telah dibuat oleh KPF dalam sector lain....mungkin akan lebih dari tahun lepas (2008 = 12.5%)...Okay gak...eheheh :)cgrock

Tahun 2008 KPF rugi banyak dlm pelaburan saham, mungkin tahun ni tak kot... jadi boleh bagi lebih...

Janji lebih dari tahun lepas, kira ok lah...

rie72usa
10-05-2010, 10:31 PM
KPF ni kalau kira dah banyak dananya.... yelah koperasi ke 2 lepas bank rakyat...

Kenape interestnya tinggi jugak (6% p.a) bila kita buat loan ngan dia... patutnya bagilah keistimewaan skit pada generasi felda ni...

Barulah semangat nak buat loan dan tambah dana...

Pastu pinjaman utk bli motor mahal gila (1% sebulan) @ 12% setahun....

dontbullshit
10-05-2010, 10:50 PM
Betul tp dia juga turut kira dengan unit pelaburan lain yg telah dibuat oleh KPF dalam sector lain....mungkin akan lebih dari tahun lepas (2008 = 12.5%)...Okay gak...eheheh :)cgrock
Aku anak felda....biasa sebelum2 nie aku dgr antara 14-16.5%,thn lepas yg teruk 12.5%.....sebelum dia ikut dividen bank rakyat dan LTAT...tapi 2/3 tahun nie dah tak ikut dah....

Tahun nie jgn tekejut klu dia bagi bawah 10%....pasal ape??? pasal tu dah byk perabis masa mengundi PRK Hulu Selangor hari tu...nak pancing unid org felda...org ingat sikit ker habis kat situ????? sendri mau ingat beb!!! mane dtg duit tu semua...

ahbond
10-05-2010, 11:01 PM
Aku anak felda....biasa sebelum2 nie aku dgr antara 14-16.5%,thn lepas yg teruk 12.5%.....sebelum dia ikut dividen bank rakyat dan LTAT...tapi 2/3 tahun nie dah tak ikut dah....

Tahun nie jgn tekejut klu dia bagi bawah 10%....pasal ape??? pasal tu dah byk perabis masa mengundi PRK Hulu Selangor hari tu...nak pancing unid org felda...org ingat sikit ker habis kat situ????? sendri mau ingat beb!!! mane dtg duit tu semua...

Ada logic gak...tapi klu KPF nie dividen kurang may be percent untuk org felda sokong gomen pun kurang gak...apa2 pun harap tidak kurang dari 10%...target denlah yang paling minimal...berdasarkan tahun2 lepas...amin :">

ahbond
10-05-2010, 11:03 PM
KPF ni kalau kira dah banyak dananya.... yelah koperasi ke 2 lepas bank rakyat...

Kenape interestnya tinggi jugak (6% p.a) bila kita buat loan ngan dia... patutnya bagilah keistimewaan skit pada generasi felda ni...

Barulah semangat nak buat loan dan tambah dana...

Pastu pinjaman utk bli motor mahal gila (1% sebulan) @ 12% setahun....

ye tak ye juga...eehhh...

cdan
10-05-2010, 11:06 PM
wahh... suka korang dapat invest dlm KPF.... dividen tinggi....
den pun nak masuk felda jugak.....

ahbond
10-05-2010, 11:16 PM
wahh... suka korang dapat invest dlm KPF.... dividen tinggi....
den pun nak masuk felda jugak.....

Bro cdan...org felda gak ker?...cukup kelayakan bro mohonlah....selain emas, asb..kpf juga baik investment...eheheh :))

tjbumi
12-05-2010, 12:24 AM
Bro cdan...org felda gak ker?...cukup kelayakan bro mohonlah....selain emas, asb..kpf juga baik investment...eheheh :))

Wah semua tu kau masuk ke ahbond. Mesti lebat nie...:-?

Icecape
12-05-2010, 12:31 AM
Untung org Felda ye... baru je member aku bg tau tadi. Dia dah dump semua duit personal loan dia masuk saham KPF. Dalam diam2 rupanya....rezeki dia la org felda.

ahbond
12-05-2010, 12:35 AM
Wah semua tu kau masuk ke ahbond. Mesti lebat nie...:-?

:D Sekadar ambil tahu...tapi KPF adalah portfolio investment yang harus diutamakan...den guna ODASB sebagai platform kearah memenuhkan hajat...eheheh

:)cgrock

ahbond
12-05-2010, 12:37 AM
Untung org Felda ye... baru je member aku bg tau tadi. Dia dah dump semua duit personal loan dia masuk saham KPF. Dalam diam2 rupanya....rezeki dia la org felda.

Begitulah bro...KPF nie ingin menolong warga Peneroka disamping anak-anak dia org....Klu takde KPF ASB pun boleh gak...cuma average dividen dia kurang sikit dari KPF...masih ada peluang gak. Better than never...:D

bye n salam:)cgrock

rie72usa
12-05-2010, 10:16 PM
:D den guna ODASB sebagai platform kearah memenuhkan hajat...eheheh

:)cgrock

Ni mesti habis ahbond buat kuat duit od utk invest kat KPF....

tgal utk byar interest je....

srupe cam den...hehehe

mansur79
14-05-2010, 04:25 PM
SEJARAH DIVIDEN + BONUS KPF

Tahun 2000 - 12.0%
Tahun 2001 - 12.5%
Tahun 2002 - 11.5%
Tahun 2003 - 14.5%
Tahun 2004 - 14.0%
Tahun 2005 - 14.0%
Tahun 2006 - 15.0%
Tahun 2007 - 16.5%
Tahun 2008 - 12.5%

harap maklum.....
bro,

dividen 2009 dah declare ke?berapa percent KPF bagi tahun 2009??

ahbond
14-05-2010, 08:57 PM
Ni mesti habis ahbond buat kuat duit od utk invest kat KPF....

tgal utk byar interest je....

srupe cam den...hehehe

Lebih kurang gitulah bro...eheheh OPM jo..ehehe:)) :)cgrock

ahbond
14-05-2010, 08:59 PM
bro,

dividen 2009 dah declare ke?berapa percent KPF bagi tahun 2009??

Lum lagi...nanti depa mesyuarat bulan 6...insyallah ujung bulan 6 tahulah...untuk 2009...bulan 7..leh dapat dividen. Betulkan kalu salah...sebab nie 1st time...:">
:)cgrock

tjbumi
16-05-2010, 06:26 PM
Lum lagi...nanti depa mesyuarat bulan 6...insyallah ujung bulan 6 tahulah...untuk 2009...bulan 7..leh dapat dividen. Betulkan kalu salah...sebab nie 1st time...:">
:)cgrock

Satu bulan leh dapat ke dividen tu. Kau dah pernah dapat ke ahbond. Aku first time nie. Tak sabo le pulak nak dapat dividen dari KPF. #:-S

ahbond
16-05-2010, 08:38 PM
Satu bulan leh dapat ke dividen tu. Kau dah pernah dapat ke ahbond. Aku first time nie. Tak sabo le pulak nak dapat dividen dari KPF. #:-S

Den pun sama...:))

rie72usa
17-05-2010, 11:36 AM
Satu bulan leh dapat ke dividen tu. Kau dah pernah dapat ke ahbond. Aku first time nie. Tak sabo le pulak nak dapat dividen dari KPF. #:-S

Kalau ada saving antara jan 2009 hingga dis 2009, maka adalah dividennya...

Walaupun 1 bulan, janji sijil tu bertarikh 1hb atau sebelum, maka adalah dividen utk bulan berikutnya... susah pulak nak di jdkan ayat...

Contoh:

sijil 1/12/2009, maka dptlah dividen utk bulan dis shj...
kalau sijil 2/11/2009 maka dividen hanya 1 bulan jugak, iaitu utk bulan dis shj...

ahbond
17-05-2010, 08:15 PM
Kalau ada saving antara jan 2009 hingga dis 2009, maka adalah dividennya...

Walaupun 1 bulan, janji sijil tu bertarikh 1hb atau sebelum, maka adalah dividen utk bulan berikutnya... susah pulak nak di jdkan ayat...

Contoh:

sijil 1/12/2009, maka dptlah dividen utk bulan dis shj...
kalau sijil 2/11/2009 maka dividen hanya 1 bulan jugak, iaitu utk bulan dis shj...

Mananya..dividen dikira dari bulan jan to dis setiap tahunlah?...atau dari bulan tujuh ke bulan enam setiap tahun?...first time KPF...klu dr bulan jan to dis..tak merasalah gamaknya...hahaaa....apa2 pun payung sudah disediakan....bye n salam

Syidie Uglycatchy
17-05-2010, 08:26 PM
menarik nih!!!

epi_san
17-05-2010, 08:27 PM
kalau korang nak tawu orang cina berebut2 nak masok KPF ni...
orang melayu kite (peneroka) berebut2 nak cagar gran tanah sebab nak g dangdut

tjbumi
18-05-2010, 12:09 AM
kalau korang nak tawu orang cina berebut2 nak masok KPF ni...
orang melayu kite (peneroka) berebut2 nak cagar gran tanah sebab nak g dangdut

Tu le orang cina sibuk simpan duit. Orang kita sibuk buang duit. Kata dema... biar papa asal bergaya.... tapi tak semua la kot...:-?

shidi2020
18-05-2010, 12:46 AM
still valid g ke KPF nie....xtutup g erk?????

ikhwanii
18-05-2010, 01:31 AM
kalau korang nak tawu orang cina berebut2 nak masok KPF ni...
orang melayu kite (peneroka) berebut2 nak cagar gran tanah sebab nak g dangdut

tak jugak bro, ramai orang Melayu sekarang dah celik jugak..
jadi tanggungjawab kita lah nak ubah minda orang2 di sekeliling kita...memang susah jugak sebab ramai orang Melayu minat skim cepat kaya ngan MLM jer..

katani17
18-05-2010, 08:35 AM
Mananya..dividen dikira dari bulan jan to dis setiap tahunlah?...atau dari bulan tujuh ke bulan enam setiap tahun?...first time KPF...klu dr bulan jan to dis..tak merasalah gamaknya...hahaaa....apa2 pun payung sudah disediakan....bye n salam

Pengiraan dividen kpf adalah seperti pengiraan berlari spt asb. Pengiraan kpf mengikut tarikh tutup tahun kewangan kpf iaitu dari 1 Jan hingga 31 Disember.

katani17
18-05-2010, 08:38 AM
Kalau ada saving antara jan 2009 hingga dis 2009, maka adalah dividennya...

Walaupun 1 bulan, janji sijil tu bertarikh 1hb atau sebelum, maka adalah dividen utk bulan berikutnya... susah pulak nak di jdkan ayat...

Contoh:

sijil 1/12/2009, maka dptlah dividen utk bulan dis shj...
kalau sijil 2/11/2009 maka dividen hanya 1 bulan jugak, iaitu utk bulan dis shj...

X silap kalo 2/11/2009 dapat 2 bulan rasanya. Janji sblm ujung bulan 11/2009. Pengiraan dia sama mcm asb

rie72usa
18-05-2010, 08:47 AM
Mananya..dividen dikira dari bulan jan to dis setiap tahunlah?...atau dari bulan tujuh ke bulan enam setiap tahun?...first time KPF...klu dr bulan jan to dis..tak merasalah gamaknya...hahaaa....apa2 pun payung sudah disediakan....bye n salam

Dividen dikira dari jan hingga dis setiap tahun...

Mesyuarat setiap hujung jun tahun berikutnya utk menentukan kadar div + bonus...

Untuk div + bonus pd julai ini berdasarkan simpanan antara jan 2009 hingga dis 2009....

Harap maklum...

rie72usa
18-05-2010, 08:53 AM
X silap kalo 2/11/2009 dapat 2 bulan rasanya. Janji sblm ujung bulan 11/2009. Pengiraan dia sama mcm asb

Sorry salah info....

Tarikh sijil antara 1hb hingga 5hb akan dikira div utk bulan tersebut...

contohnya:

sijil 2hh nov 2009 - div dikira 2 bulan
sijil 5hb nov 2009 - div dikira 2 bulan juga
sijil 6hb nov 2009 - div dikira 1 bulan sahaja iaitu utk bln dis shj

ahbond
18-05-2010, 09:24 AM
kalau korang nak tawu orang cina berebut2 nak masok KPF ni...
orang melayu kite (peneroka) berebut2 nak cagar gran tanah sebab nak g dangdut

Alamak...ini semua kes seperti kera dapat bunga nie...mungkin dulu tapi skrg minda gen-2 sudah berubah...eheheh...dan tak semua kot..ehehe
:)cgrock

ahbond
18-05-2010, 09:26 AM
Tu le orang cina sibuk simpan duit. Orang kita sibuk buang duit. Kata dema... biar papa asal bergaya.... tapi tak semua la kot...:-?

Setuju dengan bro tjbumi....:D

ahbond
18-05-2010, 09:29 AM
Dividen dikira dari jan hingga dis setiap tahun...

Mesyuarat setiap hujung jun tahun berikutnya utk menentukan kadar div + bonus...

Untuk div + bonus pd julai ini berdasarkan simpanan antara jan 2009 hingga dis 2009....

Harap maklum...

Tarikh sijil antara 1hb hingga 5hb akan dikira div utk bulan tersebut...

contohnya:

sijil 2hh nov 2009 - div dikira 2 bulan
sijil 5hb nov 2009 - div dikira 2 bulan juga
sijil 6hb nov 2009 - div dikira 1 bulan sahaja iaitu utk bln dis shj

Mekasih big bro rie72usa ...info yang berguna...bye n salam

waktong.UMOFX
18-05-2010, 09:35 AM
aku dah dpt sijil yg bulan 4...huhuh...skang tggu tuk bulan 5 :D

ahbond
18-05-2010, 09:38 AM
aku dah dpt sijil yg bulan 4...huhuh...skang tggu tuk bulan 5 :D

Wow :o..bro susun setiap bulan nie...best :">

aced
18-05-2010, 10:36 AM
masa aku join feb 2009, kaunter kat kpf tu cakap kena masuk sblm atau pd 10hb setiap bulan utk kiraan div. bulan tu jugak. ade betul ke? kena call kpf nih..

rie72usa
18-05-2010, 02:25 PM
aku dah dpt sijil yg bulan 4...huhuh...skang tggu tuk bulan 5 :D

Alamak banyaknya sijil.... nape tak buat skali harong je...

rie72usa
18-05-2010, 02:27 PM
masa aku join feb 2009, kaunter kat kpf tu cakap kena masuk sblm atau pd 10hb setiap bulan utk kiraan div. bulan tu jugak. ade betul ke? kena call kpf nih..

Alamak banyaknya info...

Masa abg tanya aritu org KPF ckap spai 5hb je...

Tak tahulah KPF ni mana yg betul... 5hb ke 10hb

rie72usa
18-05-2010, 02:40 PM
Bagaimanakah perkiraan dividen dibuat?

1.Dividen dibayar mengikut tempoh pemegangan saham dalam tahun tersebut berasaskan baki minimum pada tiap-tiap bulan.

2.Baki minimum saham dikira dengan mengambil kira pembelian hanya pada 1 haribulan dan dikurangi dengan jumlah pengeluaran dalam bulan berkenaan.

3.Manakala pembelian selepas 1 haribulan akan ditambah kedalam baki minimum bulan berikutnya

tjbumi
18-05-2010, 04:38 PM
Tai kat KPF nie kita cam rugi 6 bulan jer. Kalau ASB awal tahun (Jan) dah dapat dividen. Kalau kat KPF, simpanan Jan - Dis, dividen dikira dalam bulan enam tahun berikutnya. So, enam bulan rugi le untuk dividen tu. Kalau dapat awal2 bulan Jan, mungkin dapat dividen lebih untuk tahun selanjutnya. Kalau kita topup balik le dividen tu.

rie72usa
19-05-2010, 09:03 PM
Tai kat KPF nie kita cam rugi 6 bulan jer. Kalau ASB awal tahun (Jan) dah dapat dividen. Kalau kat KPF, simpanan Jan - Dis, dividen dikira dalam bulan enam tahun berikutnya. So, enam bulan rugi le untuk dividen tu. Kalau dapat awal2 bulan Jan, mungkin dapat dividen lebih untuk tahun selanjutnya. Kalau kita topup balik le dividen tu.

Dah macam tu kiraannya, nak buat camne...

Jadi top uplah dlu dari jan hingga jun tiap2 tahun sebelum dividen keluar... dah keluar div, top up lah lg....

Tapi pada abg untuk kali pertama je, rasa rugi... pastu utk tahun2 seterusnya kita akan seronok bab 2 kali dpt dividen...

Jan dpt div ASB, julai dpt div KPF....

ebizz
19-05-2010, 10:03 PM
salam

best la sapo-sapo hok ada peluang melabur dale KOOP nih...kita tak dok line tapi beras ada (biras) tp tak sedap la. :((:((:((:((

Pump 100K...... 15K setahun ....pergh...:D

tjbumi
20-05-2010, 12:45 AM
Dividen yang KPF beri sentiasa berubah. Kena ingat dividen terdahulu tidak melambangkan dividen yang akan diberi pada masa hadapan. Tapi so far, memang dapat lebih dari 10%. Tu yang aku tahu.

rie72usa
20-05-2010, 09:38 AM
Dividen yang KPF beri sentiasa berubah. Kena ingat dividen terdahulu tidak melambangkan dividen yang akan diberi pada masa hadapan. Tapi so far, memang dapat lebih dari 10%. Tu yang aku tahu.

Kadar div + bonus untuk 10 tahun dari tahun 1998 - 2008

1997 - 10.00
1998 - 11.00
1999 - 14.00
2000 - 12.00
2001 - 12.50
2002 - 11.50
2003 - 14.50
2004 - 14.00
2005 - 14.00
2006 - 15.00
2007 - 16.50
2008 - 12.50

Bro, div 10% hanya pada tahun 1997 sahaja... 13 tahun yg lepas...

rie72usa
20-05-2010, 09:39 AM
Doa2 lah moga tahun ni 14%...

hehehehe....

katani17
20-05-2010, 09:52 AM
Doa2 lah moga tahun ni 14%...

hehehehe....


Sepatutnya mmg boleh dapat 14%. Sbb kerajaan dah turunkan kumpulan wang rizab statutori dari 22% kpd 12%. Makna kpf ada spare cash nak bagi dividen

katani17
20-05-2010, 09:56 AM
Tai kat KPF nie kita cam rugi 6 bulan jer. Kalau ASB awal tahun (Jan) dah dapat dividen. Kalau kat KPF, simpanan Jan - Dis, dividen dikira dalam bulan enam tahun berikutnya. So, enam bulan rugi le untuk dividen tu. Kalau dapat awal2 bulan Jan, mungkin dapat dividen lebih untuk tahun selanjutnya. Kalau kita topup balik le dividen tu.

Mmg rugi kalo jenis orang kira particular. Benda nie jadi mcm nie sbb setiap koperasi nak bayar dividen kena lulus oleh perwakilan mesyuarat agong. Pastu baru boleh bayar

ahbond
20-05-2010, 10:41 AM
Mmg rugi kalo jenis orang kira particular. Benda nie jadi mcm nie sbb setiap koperasi nak bayar dividen kena lulus oleh perwakilan mesyuarat agong. Pastu baru boleh bayar

Betul tu...Yang penting KPF tetap no 1 dlm potfolio investment den...eheheh:D

katani17
20-05-2010, 11:18 AM
Betul tu...Yang penting KPF tetap no 1 dlm potfolio investment den...eheheh:D

sama lar dgn den. Tapi fulus jer kurang nak masuk. Ada duit lebih br boleh masuk kpf

rie72usa
20-05-2010, 11:33 AM
sama lar dgn den. Tapi fulus jer kurang nak masuk. Ada duit lebih br boleh masuk kpf

Sama la dengan den...

Tapi den tak rasa rugi pun...
Dividen pertama je kita rugi sebab 18 bulan baru dapat...
Pastu utk tahun seterusnya cam biasa je...

Contohnya:
Dpt div 7/2010 10k pastu simpan balik maka kita akan dpt div utk 10k td 5 bulan utk tahun 2010, dan 6 bulan utk tahun 2011...

Lebih kurang setahun gak dpt dividennya....masih untung byk...

rie72usa
20-05-2010, 11:38 AM
Sepatutnya mmg boleh dapat 14%. Sbb kerajaan dah turunkan kumpulan wang rizab statutori dari 22% kpd 12%. Makna kpf ada spare cash nak bagi dividen

Kalau kpf ada spare cash, bolehlah bg 16%.... hehehe berangan lak aku niiii....

katani17
20-05-2010, 12:41 PM
Kalau kpf ada spare cash, bolehlah bg 16%.... hehehe berangan lak aku niiii....

rasa paling tinggi pun 14%. Tupun bagi 2 kali sbb 10% pertama x payah nak mintak kelulusan . Baki 4% dpat lpas lulus permohonan. Tahun nie dpat dividen bulan 6 or 7?

katani17
20-05-2010, 12:42 PM
Sama la dengan den...

Tapi den tak rasa rugi pun...
Dividen pertama je kita rugi sebab 18 bulan baru dapat...
Pastu utk tahun seterusnya cam biasa je...

Contohnya:
Dpt div 7/2010 10k pastu simpan balik maka kita akan dpt div utk 10k td 5 bulan utk tahun 2010, dan 6 bulan utk tahun 2011...

Lebih kurang setahun gak dpt dividennya....masih untung byk...

Bro diorg compare dgn asb yang tarikh tutup kewangan bln 12 dpat bln 1 next year. Apepun terpulang kat diri sendiri. Cuma kena faham kalo nak wat keluar duit kpf amik masa skit compare to asb yang dpat on the spot

ahbond
20-05-2010, 02:31 PM
Bro diorg compare dgn asb yang tarikh tutup kewangan bln 12 dpat bln 1 next year. Apepun terpulang kat diri sendiri. Cuma kena faham kalo nak wat keluar duit kpf amik masa skit compare to asb yang dpat on the spot

Tp klu pergi dekat KPF sendiri mungkin cepat kot...eheh...Bagi den KPF nie tabung yang kita kena anggap paling susah nak dipecahkan....maknanya bukan duit kegunaan emergency...hehehe...:D
bye n salam

rie72usa
20-05-2010, 02:34 PM
Bro diorg compare dgn asb yang tarikh tutup kewangan bln 12 dpat bln 1 next year. Apepun terpulang kat diri sendiri. Cuma kena faham kalo nak wat keluar duit kpf amik masa skit compare to asb yang dpat on the spot

Yup betul...

Tapi kalau nak on the spot kene turun KL lah...

Tapi bagus jugak kalau susah buat kluar... bab duit tak habis...

Penuhkan KPF sementara peluang masih ada... nanti dah stop mcm bank rakyat, dah putih mata...

Lambat bebeno nak tgu declare div kpf ni... nak balasah loan ASB plak ni, guna div KPF utk byar monthly...

BLR semakin naik plak tu... lambat2 rugi...

ahbond
20-05-2010, 02:38 PM
rasa paling tinggi pun 14%. Tupun bagi 2 kali sbb 10% pertama x payah nak mintak kelulusan . Baki 4% dpat lpas lulus permohonan. Tahun nie dpat dividen bulan 6 or 7?

Apa pun dividen yang akan diumumkan kelak...pasti akan megembirakan...den menunggu tahun depan pulak..eheheh..:D

rie72usa
20-05-2010, 02:40 PM
Bro diorg compare dgn asb

Takpe bro... diaorg campare ngan asb bab diaorg takde kpf...

Kita ada kpf kene compare ngan bank rakyat...

Tahun ni bank rakyat bg 15%, mintak2 kpf boleh bg seiringan dgnnnya...

ASB div nya, dikira satu tahun, bonus nya dikira average 10 tahun...

KPF pulak div dan bonus dikira sekali, utk 1 tahun.... lagi untung...

rie72usa
20-05-2010, 02:42 PM
Apa pun dividen yang akan diumumkan kelak...pasti akan megembirakan...den menunggu tahun depan pulak..eheheh..:D

Ahbond start saving kat kpf bila... tahun lepas takde saving ke...

ahbond
20-05-2010, 03:23 PM
Takpe bro... diaorg campare ngan asb bab diaorg takde kpf...


:)) Hahaha...:)) sukanya dengan ayat nie...Walaubagaimanapun...ASB/ASW juga portfolio investment yang baik...sebab dia mempunyai fasilities OD...yang mana boleh membantu untuk menambah baikkan lagi kewangan seseorg itu sekiranya dimanage dengan betul...bye n salam

:)cgrock

katani17
20-05-2010, 03:34 PM
Takpe bro... diaorg campare ngan asb bab diaorg takde kpf...

Kita ada kpf kene compare ngan bank rakyat...

Tahun ni bank rakyat bg 15%, mintak2 kpf boleh bg seiringan dgnnnya...

ASB div nya, dikira satu tahun, bonus nya dikira average 10 tahun...

KPF pulak div dan bonus dikira sekali, utk 1 tahun.... lagi untung...

Kiranya skang kpf the best option lar. Bank rakyat pun dah tutup n x bleh nak tambah. Cuma kalo ada2 simpanan asb dan kpf lagi bagus dari segi diversify. Sbb l[as dpat dividen asb bln 1 dpat plak kpd bln 7.

katani17
20-05-2010, 03:36 PM
Tp klu pergi dekat KPF sendiri mungkin cepat kot...eheh...Bagi den KPF nie tabung yang kita kena anggap paling susah nak dipecahkan....maknanya bukan duit kegunaan emergency...hehehe...:D
bye n salam

Btul. Kpf nie boleh dijadikan emergency fund utk setiap org( biasanya 3-6 bulan expenses). Tapi ntah bila nak cukupkan kouta 250k utk kpf nie

ahbond
20-05-2010, 03:36 PM
Ahbond start saving kat kpf bila... tahun lepas takde saving ke...

:(( sedih :((
Kewujudan KPF disedari petengahan tahun 2009...almaklumlah...duit pun tengah duk sipi-sipi jer...tapi mohon pada bulan 11 2009 dan lulus pada tahun 2010 bulan feb...maka bulan tiga 2010 telah rasmi menjadi ahli berbayar KPF...hahaaa:)) dan skrg saya sudah boleh beralih kepada portfolio kedua pulak iaitu ASB/ASW....:D :">

:)cgrock bye n salam

katani17
20-05-2010, 03:38 PM
Apa pun dividen yang akan diumumkan kelak...pasti akan megembirakan...den menunggu tahun depan pulak..eheheh..:D

Tahun nie pun rasa lama den menunggu. Tahun dpan rezeki lain plak. NAnti ahbond akan kenyang makan dividen:eek:

katani17
20-05-2010, 03:40 PM
:(( sedih :((
Kewujudan KPF disedari petengahan tahun 2009...almaklumlah...duit pun tengah duk sipi-sipi jer...tapi mohon pada bulan 11 2009 dan lulus pada tahun 2010 bulan feb...maka bulan tiga 2010 telah rasmi menjadi ahli berbayar KPF...hahaaa:)) dan skrg saya sudah boleh beralih kepada portfolio kedua pulak iaitu ASB/ASW....:D :">

:)cgrock bye n salam

Janji ada permulaan dan kesedaran. Kpf nie saya masuk bila ada rezeki lebih. Kalo monthly saving dumb kat asb

rie72usa
20-05-2010, 03:40 PM
:(( sedih :((
Kewujudan KPF disedari petengahan tahun 2009...almaklumlah...duit pun tengah duk sipi-sipi jer...tapi mohon pada bulan 11 2009 dan lulus pada tahun 2010 bulan feb...maka bulan tiga 2010 telah rasmi menjadi ahli berbayar KPF...hahaaa:)) dan skrg saya sudah boleh beralih kepada portfolio kedua pulak iaitu ASB/ASW....:D :">

:)cgrock bye n salam

Alamak, takde lah div utk julai ni yek...

Tapi takpe, harap bersabar... tak lari gunung di kejar...

rie72usa
20-05-2010, 03:43 PM
Janji ada permulaan dan kesedaran. Kpf nie saya masuk bila ada rezeki lebih. Kalo monthly saving dumb kat asb

Yup betul...

Saya pun buat camtu... monthly saving simpan kat ASB...

Bulan jan tiap tahun masuk ke KPF...

Tapi kene beringat sijil KPF tempoh matang 1 tahun, sijil hanya boleh d tebus selepas 1 thn, jd duit emergency jgn simpan di KPF / ASB...

Baik simpan kat a/c OD... hehehe, boleh wat kurang interest... maklumlah dah pkai habis....

katani17
20-05-2010, 03:46 PM
Yup betul...

Saya pun buat camtu... monthly saving simpan kat ASB...

Bulan jan tiap tahun masuk ke KPF...

Tapi kene beringat sijil KPF tempoh matang 1 tahun, sijil hanya boleh d tebus selepas 1 thn, jd duit emergency jgn simpan di KPF / ASB...

Baik simpan kat a/c OD... hehehe, boleh wat kurang interest... maklumlah dah pkai habis....

Right bro. X brani nak pkai jurus rempit kpf lagi. Chapter loan asb kena wat kira2 3 tahun baru habis

rie72usa
20-05-2010, 04:01 PM
Right bro. X brani nak pkai jurus rempit kpf lagi. Chapter loan asb kena wat kira2 3 tahun baru habis

Tak brani jgn pakai lagi... simpan dlu jurus tu nanti makan diri

Abg dah guna habis jurus yg ada, skrg bukan stakat gali lubang je, tp nak jd tasik dah....

Tapi takpe, asalkan masyukkkk....

katani17
20-05-2010, 04:05 PM
Tak brani jgn pakai lagi... simpan dlu jurus tu nanti makan diri

Abg dah guna habis jurus yg ada, skrg bukan stakat gali lubang je, tp nak jd tasik dah....

Tapi takpe, asalkan masyukkkk....

Tengok rezeki mcm mana nanti. Risau gak kalo kpf plak limit or stopkan saham dia. Nanti jd mcm kes bank rakyat. Nanti kena wat mesyuarat tingkap dulu. Bro gaji masyuk boleh cover lagi interest waima tasik pun

rie72usa
20-05-2010, 04:12 PM
Tengok rezeki mcm mana nanti. Risau gak kalo kpf plak limit or stopkan saham dia. Nanti jd mcm kes bank rakyat. Nanti kena wat mesyuarat tingkap dulu. Bro gaji masyuk boleh cover lagi interest waima tasik pun

Gaji masuk ngan monthly loan dah nak sama banyak bro...

Gaji 3k je, isteri tak keje...

PL1 - 624/month
PL2 - 265/month
OD - 300/month
Loan ASB - 377/month
Rumah - 356/month
Kete - 220/month
JUMLAH = 2142

Bulan jul ni pas kuar div KPF ingat nak buat utk bini loan ASB 100k pulak...

Kasi rempit gila2...

hehehe...

atas tu baru kira bayar hutang belum kira dividen yg dapat...

katani17
20-05-2010, 04:17 PM
Gaji masuk ngan monthly loan dah nak sama banyak bro...

Gaji 3k je, isteri tak keje...

PL1 - 624/month
PL2 - 265/month
OD - 300/month
Loan ASB - 377/month
Rumah - 356/month
Kete - 220/month
JUMLAH = 2142

Bulan jul ni pas kuar div KPF ingat nak buat utk bini loan ASB 100k pulak...

Kasi rempit gila2...

hehehe...

atas tu baru kira bayar hutang belum kira dividen yg dapat...

Ada baki lagi tue kalo tolak dari 3k. Kalo bro tunggu div kpf utk wat loan asb maknanya dividen kpf mesti lebat punya. Tue belum kira side income lain. Saya follow dari belakang je skang

rie72usa
20-05-2010, 04:21 PM
Ada baki lagi tue kalo tolak dari 3k. Kalo bro tunggu div kpf utk wat loan asb maknanya dividen kpf mesti lebat punya. Tue belum kira side income lain. Saya follow dari belakang je skang

Takde side income bro...

Makan div je...

ahbond
20-05-2010, 04:26 PM
Tak brani jgn pakai lagi... simpan dlu jurus tu nanti makan diri

Abg dah guna habis jurus yg ada, skrg bukan stakat gali lubang je, tp nak jd tasik dah....

Tapi takpe, asalkan masyukkkk....

Cayalah bang...klu dah jadi tasik tapi tak lemah kira hebat jurus nie...yang penting kita tahu bagaimana nak mengolah jurus nie menjadi jurus lebih hebat...hahahaa....:D

ahbond
20-05-2010, 04:28 PM
Takde side income bro...

Makan div je...

Samalah kita....:D

katani17
20-05-2010, 04:28 PM
Takde side income bro...

Makan div je...

Xpe bro. Janji lepas bayar bulan kira ok lar tue. Kpf nie ada bagi sumbangan utk anak yang cemerlang dlm periksa?

katani17
20-05-2010, 04:33 PM
Samalah kita....:D

Maknanya nie seme geng2 otai nie. Den jelar benginner

waktong.UMOFX
20-05-2010, 04:36 PM
aku nk pump lg kat sini...slagi boleh..hhuhuhu

rie72usa
20-05-2010, 04:37 PM
Xpe bro. Janji lepas bayar bulan kira ok lar tue. Kpf nie ada bagi sumbangan utk anak yang cemerlang dlm periksa?

Oh, yeke tak tahu la pulak, KPF ada bg ke, yg tahu khairat je...

Tapi anak abang tak cemerlang pun, ckup makan je UPSR la...

Bapak dia asyik dok pusing2 duit spai lupa nak ajar anak sekolah...

Dah hantar tusyen tak jalan gak, mungkin belum terbuka mindanya lagi..., bapak dia dlu tu macam tu jugak...

katani17
20-05-2010, 04:43 PM
Oh, yeke tak tahu la pulak, KPF ada bg ke, yg tahu khairat je...

Tapi anak abang tak cemerlang pun, ckup makan je UPSR la...

Bapak dia asyik dok pusing2 duit spai lupa nak ajar anak sekolah...

Dah hantar tusyen tak jalan gak, mungkin belum terbuka mindanya lagi..., bapak dia dlu tu macam tu jugak...

Xpe lar. Ada lar rezeki anak tue nanti. Sebenarnya ramai orang x perasaan apa peluang dan kelebihan masuk koperasi

rie72usa
20-05-2010, 04:45 PM
Samalah kita....:D

Teman seperguruan ni....hehehe

Majulah KPF demi ANAK FELDA DAN SEIRINGAN DENGANNYA

rie72usa
20-05-2010, 04:53 PM
Xpe lar. Ada lar rezeki anak tue nanti. Sebenarnya ramai orang x perasaan apa peluang dan kelebihan masuk koperasi

Tapi abang rasa bukan orang tak perasan apa peluang dan kelebihan KPF, tapi diaorg tak tahu...

Pernah abang pergi rumah emak saudara di TRG, tanya sepupu sepapat pasal KPF, mereka semua tak tahu pun...

Bapak2 mereka pun tak tahu, bapak diaorg tahu ada KPF tp tak tahu utk apa tu KPF dan apa KPF boleh buat, mereka hanya tahu potong sawit je... cukup bulan ambil duit...

Kebanyakan mereka lebihkan pada ASB, dan tak tahu camne nak daftar dgn KPF.., serupa ngan abang..., duduk felda bukan main lama tp tak pernah dengar tang KPF, pastu pulak, duk felda ni mana ada bergaul ngan pengurus.. mereka org VIP kita semut merah, nasib baik bli rumah dan kebetulan asst pengurus felda duk belakang umah abang, jd dr situ mulanya cerita KPF...

Pastu apa lg dum!!!!! gali telaga

katani17
20-05-2010, 05:10 PM
Tapi abang rasa bukan orang tak perasan apa peluang dan kelebihan KPF, tapi diaorg tak tahu...

Pernah abang pergi rumah emak saudara di TRG, tanya sepupu sepapat pasal KPF, mereka semua tak tahu pun...

Bapak2 mereka pun tak tahu, bapak diaorg tahu ada KPF tp tak tahu utk apa tu KPF dan apa KPF boleh buat, mereka hanya tahu potong sawit je... cukup bulan ambil duit...

Kebanyakan mereka lebihkan pada ASB, dan tak tahu camne nak daftar dgn KPF.., serupa ngan abang..., duduk felda bukan main lama tp tak pernah dengar tang KPF, pastu pulak, duk felda ni mana ada bergaul ngan pengurus.. mereka org VIP kita semut merah, nasib baik bli rumah dan kebetulan asst pengurus felda duk belakang umah abang, jd dr situ mulanya cerita KPF...

Pastu apa lg dum!!!!! gali telaga

Lpas telaga gali tasik plak ek.


Nie sebenarnya benefit yang koperasi bagi kat anggotanya

1) elaun kedatangan mesyuarat agong
2) dividen
3) pinjaman
4) bantuan musibah
5) hadiah kecemerlangan periksa anak
6) khairat kematian

ahbond
20-05-2010, 05:23 PM
Maknanya nie seme geng2 otai nie. Den jelar benginner

kita sama-sama beginner bro :((...eheheh...:">

ahbond
20-05-2010, 05:26 PM
Lpas telaga gali tasik plak ek.


Nie sebenarnya benefit yang koperasi bagi kat anggotanya

1) elaun kedatangan mesyuarat agong
2) dividen
3) pinjaman
4) bantuan musibah
5) hadiah kecemerlangan periksa anak
6) khairat kematian

Terima kasih Good Info nie...:)cgrock

ahbond
20-05-2010, 05:32 PM
Tapi abang rasa bukan orang tak perasan apa peluang dan kelebihan KPF, tapi diaorg tak tahu...

Pernah abang pergi rumah emak saudara di TRG, tanya sepupu sepapat pasal KPF, mereka semua tak tahu pun...

Bapak2 mereka pun tak tahu, bapak diaorg tahu ada KPF tp tak tahu utk apa tu KPF dan apa KPF boleh buat, mereka hanya tahu potong sawit je... cukup bulan ambil duit...

Kebanyakan mereka lebihkan pada ASB, dan tak tahu camne nak daftar dgn KPF.., serupa ngan abang..., duduk felda bukan main lama tp tak pernah dengar tang KPF, pastu pulak, duk felda ni mana ada bergaul ngan pengurus.. mereka org VIP kita semut merah, nasib baik bli rumah dan kebetulan asst pengurus felda duk belakang umah abang, jd dr situ mulanya cerita KPF...

Pastu apa lg dum!!!!! gali telaga

Saya pun sama...KPF nie baru jer tahu..itu pun bila terjumpa dekat forum CG gan BJ...baca dan terus bertanya dengan pakcik google...terus print borang dan bawa balik kampung terus register...walaupun terlewat tetapi sekurang-kurangnya saya masih lagi sempat dan tidak ketinggalan untuk menjadi ahli KPF...Sepatutnya dipejabat-pejabat Felda dikhususkan penerangan mengenai kebaikan dan apa itu KPF....Semoga ini menjadi pemangkin kepada saya untuk terus mencukupkan kuota...hehehee....insyallah pasti boleh. Bagaimana?..mengikut masing-masing punya strategi...

Teruskan usaha kita untuk diri kita sendiri dan keluarga...:)paid

ahbond
20-05-2010, 05:34 PM
Teman seperguruan ni....hehehe

Majulah KPF demi ANAK FELDA DAN SEIRINGAN DENGANNYA

Abg senior...saya junior... :"> ehehehe...ilmu masih kurang...belum ada jurus hebat mcm bro lagi....:D