PDA

View Full Version : Doa untuk mudahkan orang bayar balik hutang


yatiemn
29-01-2013, 03:58 PM
Assalamualaikum,
korang tau apa2 doa yg elok diamalkan untuk mintak orang yang liat nak bayar balik hutang ngan kita?

jazakallahu khairan..

fadziledel
29-01-2013, 04:01 PM
ade ke? doa bg terbukak hati utk bayar hutang ?

g_kan
29-01-2013, 04:04 PM
panjatkan doa pd Allah taala je yakin dan tawakkal........

tokputih
29-01-2013, 04:06 PM
Ada... Banyak dalam internet... Blh cari..

irsaffy
29-01-2013, 04:21 PM
bg je tazkirah kt org xmo byr utang tu...
-Sabda Rasulullah saw., “Jiwa orang mukmin itu tergantung dengan hutangnya sehinggalah dia menjelaskannya.” (HR Muslim)...
-Sabda Rasulullah saw., “Orang mampu, yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah suatu kezaliman.” (HR Bukhari)

Tidak dapat masuk syurga jika tidak mahu bayar hutang

fauzizul
29-01-2013, 04:22 PM
doa lam bahase melayu blh je wase tt :)

yatiemn
29-01-2013, 04:25 PM
bg je tazkirah kt org xmo byr utang tu...
-Sabda Rasulullah saw., “Jiwa orang mukmin itu tergantung dengan hutangnya sehinggalah dia menjelaskannya.” (HR Muslim)...
-Sabda Rasulullah saw., “Orang mampu, yang sengaja melengah-lengahkan pembayaran hutang adalah suatu kezaliman.” (HR Bukhari)

Tidak dapat masuk syurga jika tidak mahu bayar hutang

ni mmg dlm perancangan, mengumpulkan hadith dan al-Quran..

ada doa khusus yg diamalkan para Nabi tak?

yatiemn
29-01-2013, 04:26 PM
dlm bm, bi, arab.. insyaaAllah sy buat tp nak yg khusus..

redho dgn dugaan Allah tp terus berusaha dan berdoa..

ariflatip
29-01-2013, 04:29 PM
sembahyang hajat juga..

TT
29-01-2013, 04:33 PM
dah doakan utk tt..amin

skYnEt-gEnIUs
29-01-2013, 04:34 PM
hadooooiy,mmg prob kalo nk minta hutang smule...

Yul-Minho
29-01-2013, 04:35 PM
http://1.bp.blogspot.com/-BOXRZR3oaTU/TWWzuUpuUbI/AAAAAAAAAjo/jfLGOjl2RxQ/s400/Doa+apabila+menghadapi+tekanan+%2528stress%2529.jp g
Memudahkan orang bayar hutang dan melepaskan diri dari ketakutan serta menghilangkan tekanan

**den google jumpa ni jer..

"Hasbunallahuanikmalwakil"

sumber (http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=en-MY&q=cache:abwaRMNDmmcJ:http://doa-dan-amalan.blogspot.com/2011/02/doa-memudahkan-orang-bayar-hutang-dan.html%2BDoa+untuk+memudahkan+orang+bayar+balik+ hutang&gbv=2&gs_l=heirloom-hp.12...8969.8969.0.9563.1.1.0.0.0.0.125.125.0j1.1 .0...0.0...1c.2.EcyyJ74-hVk&ct=clnk)

irsaffy
29-01-2013, 04:40 PM
ni mmg dlm perancangan, mengumpulkan hadith dan al-Quran..

ada doa khusus yg diamalkan para Nabi tak?

Mungkin boleh cuba ayat ni..

Doa mudah bayar hutang – Al’Imran ayat 26, 27

Baca mulai dari “Allahumma malikal mulki”, tidak perlu sebut “qulillah”

http://osamabinladen.files.wordpress.com/2006/11/1.png?w=450

[26] Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

[27] Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

SOURCE (http://osamabinladen.wordpress.com/2006/10/09/doa-mudah-bayar-hutang-alimran-ayat-26-27/)

irsaffy
29-01-2013, 04:48 PM
Tak pun yang ni..

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/480449_457288557635095_903251935_n.jpg

CARA MENUNTUT HUTANG BAGI PENGHUTANG YANG TAK BAYAR HUTANG

cuba amalkan membaca doa dibawah.

“La ilaaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzhalimin.”
...

(Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolonglah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang yang menzalimi diri sendiri. (Al-Anbiyaa : 87).

jzie85
29-01-2013, 04:53 PM
Banyakkan membaca SUrah At-Tahrim. Sei jumpa dalam wasiat ustaz2 terdahulu. InsyaAllah org yang berhutang dgn kita mudah bayar hutang

faizalaka
29-01-2013, 04:55 PM
http://1.bp.blogspot.com/-BOXRZR3oaTU/TWWzuUpuUbI/AAAAAAAAAjo/jfLGOjl2RxQ/s400/Doa+apabila+menghadapi+tekanan+%2528stress%2529.jp g
Memudahkan orang bayar hutang dan melepaskan diri dari ketakutan serta menghilangkan tekanan

**den google jumpa ni jer..

"Hasbunallahuanikmalwakil"

sumber (http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=en-MY&q=cache:abwaRMNDmmcJ:http://doa-dan-amalan.blogspot.com/2011/02/doa-memudahkan-orang-bayar-hutang-dan.html%2BDoa+untuk+memudahkan+orang+bayar+balik+ hutang&gbv=2&gs_l=heirloom-hp.12...8969.8969.0.9563.1.1.0.0.0.0.125.125.0j1.1 .0...0.0...1c.2.EcyyJ74-hVk&ct=clnk)


Thanks for sharing.. :)paid :)paid

yoepitm
29-01-2013, 07:53 PM
halal kan..
je..yakin ngan rezeki Dia

yatiemn
19-02-2013, 12:14 PM
Mungkin boleh cuba ayat ni..

Doa mudah bayar hutang – Al’Imran ayat 26, 27

Baca mulai dari “Allahumma malikal mulki”, tidak perlu sebut “qulillah”

http://osamabinladen.files.wordpress.com/2006/11/1.png?w=450

[26] Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai Tuhan yang mempunyai kuasa pemerintahan! Engkaulah yang memberi kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

[27] Engkaulah (wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya.

SOURCE (http://osamabinladen.wordpress.com/2006/10/09/doa-mudah-bayar-hutang-alimran-ayat-26-27/)

irsaffy, syukran.. jazakallah. In shaa Allah akan saya amalkan, Moga Allah permudahkan.

yatiemn
19-02-2013, 12:16 PM
http://1.bp.blogspot.com/-BOXRZR3oaTU/TWWzuUpuUbI/AAAAAAAAAjo/jfLGOjl2RxQ/s400/Doa+apabila+menghadapi+tekanan+%2528stress%2529.jp g
Memudahkan orang bayar hutang dan melepaskan diri dari ketakutan serta menghilangkan tekanan

**den google jumpa ni jer..

"Hasbunallahuanikmalwakil"

sumber (http://webcache.googleusercontent.com/search?hl=en-MY&q=cache:abwaRMNDmmcJ:http://doa-dan-amalan.blogspot.com/2011/02/doa-memudahkan-orang-bayar-hutang-dan.html%2BDoa+untuk+memudahkan+orang+bayar+balik+ hutang&gbv=2&gs_l=heirloom-hp.12...8969.8969.0.9563.1.1.0.0.0.0.125.125.0j1.1 .0...0.0...1c.2.EcyyJ74-hVk&ct=clnk)

yul-minho, syukran.. jazakallah.

Alhamdulillah saya dah start amalkan ayat ni. Moga Allah permudahkan.

yatiemn
19-02-2013, 12:21 PM
Tak pun yang ni..

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/480449_457288557635095_903251935_n.jpg

CARA MENUNTUT HUTANG BAGI PENGHUTANG YANG TAK BAYAR HUTANG

cuba amalkan membaca doa dibawah.

“La ilaaha illa anta subhanaka inni kuntu minazzhalimin.”
...

(Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolonglah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang yang menzalimi diri sendiri. (Al-Anbiyaa : 87).

irsaffy, syukran.. alhamdulillah doa ni mmg dah lama menjadi amalan harian. dlm bab hutang ni, saya akan ingatkan dlm hati dan bayangkan org2 yg berhutang apabila membaca doa ni.

Rezeki itu milik Allah, Dia yang Maha Mengetahui...

yatiemn
19-02-2013, 12:27 PM
halal kan..
je..yakin ngan rezeki Dia

yoepitm, rezeki itu mmg milik Allah tapi kita harus juga berusaha untuk dapatkan balik apa yg Allah pinjamkan kpd kita spy kita blh manfaatkan kpd yg lebih berhak.

Alhamdulillah, sy yakin jika Allah kata mmg itu rezeki sy, pasti akan dikembalikan walau dr sumber yg lain.. usaha sebelum berserah sbb sy berckp psl ratusan ribu $$..

bg yang berhutang tu, jgn pulak jd kaya di dunia, muflis akhirat..

sevensix
02-04-2013, 11:31 AM
Assalamualaikum,
korang tau apa2 doa yg elok diamalkan untuk mintak orang yang liat nak bayar balik hutang ngan kita?

jazakallahu khairan..

DOA UNTUK MEMBUKA HATI ORANG SUPAYA CEPAT MEMBAYAR HUTANG.
Hendaklah dilakukan Solat Sunat Tahajud dahulu.
Selepas bacaan Surah Al-Fatihah pada raka’at Pertama dan Kedua bacalah :
1. Surah Al-Insyirah 3X
( Alam Nashrah )
Surah An-Nashr 4X
( Qul a'u zubirabin nas )
3. Surah Al-Ikhlas 7X
(Qul Huwallah hu ahad )
Selepas selesai solat hendaklah berzikir seberapa banyak yang boleh sambil berniat di dalam hati supaya dibukakan dan dilembutkan hati si anu untuk membayar hutang kita. Insyaallah jika diizinkan Allah cepatlah kita dapat menerimanya.
Zikir nya :
Allah Humma Inni, A’u zubikamin, Gholabatid daini, Wasyamatatil, Aqda’a

sumber : http://wirawijayadoa.blogspot.com/

yatiemn
26-04-2013, 12:17 PM
DOA UNTUK MEMBUKA HATI ORANG SUPAYA CEPAT MEMBAYAR HUTANG.
Hendaklah dilakukan Solat Sunat Tahajud dahulu.
Selepas bacaan Surah Al-Fatihah pada raka’at Pertama dan Kedua bacalah :
1. Surah Al-Insyirah 3X
( Alam Nashrah )
Surah An-Nashr 4X
( Qul a'u zubirabin nas )
3. Surah Al-Ikhlas 7X
(Qul Huwallah hu ahad )
Selepas selesai solat hendaklah berzikir seberapa banyak yang boleh sambil berniat di dalam hati supaya dibukakan dan dilembutkan hati si anu untuk membayar hutang kita. Insyaallah jika diizinkan Allah cepatlah kita dapat menerimanya.
Zikir nya :
Allah Humma Inni, A’u zubikamin, Gholabatid daini, Wasyamatatil, Aqda’a

sumber : http://wirawijayadoa.blogspot.com/

Thank you sevensix.. Moga Allah mudahkan usaha sy dan bukakan jln utk si polan byr balik hutang mereka pd saya, In Shaa Allah.