PDA

View Full Version : bagaimana negeri negeri di Malaysia mendapat nama-namanya


david.cronenberg
17-01-2013, 01:17 PM
1. SELANGOR
Antara cerita yang mengaitkan nama Selangor adalah daripada sejenis serangga yang digelar ‘langau’. Seorang pahlawan yang sedang dalam perjalanan ke utara telah tewas oleh seekor langau yang menganggunya ketika berehat di tebing sungai. Akhirnya pahlawan tersebut telah meneroka kawasan tersebut dan dijadikan penempatan yang diberi nama Se-Langau dan akhirnya menjadi Selangor.

Kononnya juga nama Selangor berasal dari pokok Mentangau yang banyak terdapat di kawasan pinggir sungai. Pohonnya besar dan rimbun dan boleh dilihat dari laut. Ada diantara pedagang mengatakan ‘aku singgah di Kuala Sungai Mentangau’ seterusnya berkembang kepada Kuala Selangau dan akhirnya menjadi Kuala Selangor.

Pendapat lain ada menyatakan Selangor berasal dari perkataan ‘salang’ dan ‘jemur’. Dikatakan Kuala Selangor menjadi tempat penyiksaan para penderhaka dengan cara disalang dan dijemur sehingga mati. Dua perkataan salang dan jemur dicantumkan menjadi ‘selangur’.

Maklumat ini telah di ambil dari laman web Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor (PADAT)

http://www.puchonghotels.co/images/selangor_map.gif

http://1.bp.blogspot.com/_tKOxaoQ86pk/SItGvumlsDI/AAAAAAAAAEM/Yvc58JTeHN0/s400/Masjid%2BSultan%2BSalahuddin%2BAbdul%2BAziz%2BShah %2B3.jpg

2) JOHOR

Nama silam Johor adalah "Ujung Tanah", sementara R.O Winstead dalam penulisannya pernah merujuk negeri Johor dengan nama "Wurawari", ianya adalah istilah jawa yang bermaksud "Air Jernih". Antara nama lama yang merujuk kepada negeri johor ialah, "Hujung Medini"(disebut dalam syair jawa Nagara kretagama), Ganggayu (nama Johor sebelum 1450) dan Langyu. Namun nama negeri lebih kuat dipercayai berasal dari perkataan arab iaitu "Jauhar" yang membawa maksud "Permata".

http://3.bp.blogspot.com/-7J0WStBqeHQ/TuCNdPwn2nI/AAAAAAAADLg/JoTum5Tbgso/s1600/legoland+johor+malaysia.jpg

http://wikitravel.org/upload/shared//thumb/a/ab/JohorBahru_Causeway.JPG/300px-JohorBahru_Causeway.JPG

3) KEDAH

Kedah mengikut catatan ramai sejarawan adalah negeri tertua di Tanah Melayu, ianya berdasarkan penemuan arkeologi tentang kewujudan penempatan serta aktiviti masyarakat Melayu Proto. Nama kedah mengikut rujukan catatan arab dan parsi ialah "Kilah", "Kalah" atau "Qalha". Dalam tulisan sanskrit Kedah dicatatkan sebagai "Kataha" atau "Kadara", sementara dalam naskah tamil ianya dikenali sebagai "Kadaram" atau "Kalaram". Tetapi menurut Wilkinson, nama negeri ini berasal dari perkataan "Kheddah" yang membawa erti perangkap Gajah, tetapi ada juga yang mengatakan Kedah adalah bermaksud "Gelas berkaki" dalam bahasa arab, ianya bersempena dengan perniagaan pedagang arab yang menjual gelas berkaki pada masa itu.


http://2.bp.blogspot.com/_ImMBdpQXNzc/S_x-LRy6NtI/AAAAAAAAACU/Cwm6JVYALZs/s1600/kedah_2a.jpg

http://www.cuti.my/Sub/Kedah/Langkawi/langkawi_island.jpg

4) KELANTAN

Mula muncul dalam catatan Ptolemy yang merujuk negeri ini sebagai Kalantan. Dikisahkan nama Kelantan diperkenalkan oleh orang India Utara, ianya berasal dari Bandar Koli, tempat kelahiran bonda kepada Gautama Buddha, nama Koli kemudian digabungkan dengan perkataan "Thana" yang bermaksuh Tanah, lalu jadilah "Kolithana" yang kemudiannya disebut oleh penduduk pada ketika itu sebagai "Kolamtanah" atau "Kolamtam" yang akhirnya menjadi Kelantan.

Catatan dalam ensiklopedia Ma Tuan-Lin ada menyebut tempat ini sebagai "Ko-lo". Dalam catatan China yang selainnya ada dikesan nama sepertu "Ho-lan-tan" atau "Kou-lo-tan". Sementara dalam peta De'eredia, wujud nama "Calantan Rio", sementara peta selainnya disebut "Calantan", "Calantam" dan "Calantao". Terdapat juga kisah bahawa nama Kelantan itu adalah bersempena dengan nama pokok "Gelam Hutan" yang tumbuh di pesisir pantai negeri Kelantan pada ketika itu.

http://www.maps-malaysia.com/images/kelantan.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-Nsvhlqcv_vA/Tiknt67L6II/AAAAAAAABzk/oufDi6dW0vU/s1600/JalanTemenggong%2BKota%2BBharu%2BKelantan.jpg

5) MELAKA

Selain dari kisah Parameswara yang menyaksikan seekor pelanduk menendang anjing hingga jatuh ke sungai dan Pokok Melaka tempat beliau bersandar ketika itu, terdapat teori lain bagaimana Melaka mendapat namanya. Dalam naskah lama "Sejarah Melayu" memang sudah disebut nama Melaka, ia mugkin dari istilah "Malakat" atau "Mulagah" yang digunakan oleh pedagang arab yang membawa maksud "pusat / tempat perdagangan ". Dalam bahasa sanskrit, Melaka mungkin dirujuk sebagai "Malayakolam" atau "Malayaka" yang membawa erti "negeri orang melayu".

http://mapsmelaka.com/images/map-home.png

http://www.utem.edu.my/apace2012/images/stories/a-famosa.jpg

6) NEGERI SEMBILAN

Nama negeri ini bersempena 9 negeri yang berada dibawah gabungannya, kawasan berkenaan ialah ;
1) Sungai Ujong
2) Naning
3) Rembau
4) Jelebu
5) Johol
6) Klang
7) Jelai
8) Ulu Pahang
9) Segamat

Negeri Sembilan kemudiannya menyerahkan Klang kepada Selangor, Ulu Pahang dan Jelai kepada Pahang dan Segamat kepada Johor. Rombakan kawasan kemudianya menyenaraikan 9 kawasan berikut sebagai negeri yang sembilan, iaitu:

1) Sungai Ujong
2) Rembau
3) Jelebu
4) Johol
5) Ulu Muar
6) Inas
7) Gunung Pasir
8) Terachi
9) Jempol

http://3.bp.blogspot.com/_deWtqtPj7vQ/TS5xIIwufAI/AAAAAAAABBQ/Kgkkx7za0Go/s1600/negeriSembilan.jpg

http://cdn4.vtourist.com/15/4233213-Seremban_Capital_of_Negri_Sembilan_Seremban.jpg

7) PAHANG

Nama klasik bagi negeri ini ialah Inderapura, nama Pahang telah ada sebelum adanya negeri Melaka, ianya dikenali sebagai Pahang Tua. Tiada kisah yang jelas bagaimana Pahang mendapat namanya, namun dalam bahasa Khmer, Pahang itu bermaksud "timah" yang mungkin juga ada kena mengena dengan Sungai Lembing yang terkenal dengan timah.

http://go2travelmalaysia.com/maps/images/pahang_map.jpg

http://sukanmalaysia2012.pahang.my/image/image_gallery?uuid=29cb6411-cf8b-4cf6-8196-0e14455b6756&groupId=18&t=1322107735245

8) PERAK

Sepertimana Pahang, Perak juga mempunyai nama klasiknya yang tersendiri, iaitu Gangga Negara, pusat pemerintahan Gangga Negara ialah di Beruas. Menurut Hikayat Merong Mahawangsa, nama Perak diberi bersempena dengan anak panah bermata perak yang dilepaskan oleh anak Raja Merong Mahapodisat Kedah. Anak panah itu dilepaskan ke kawasan yang dihajati beliau untuk dijadikan sebuah negeri.


http://www.wonderfulmalaysia.com/maps/map-perak-small.gif

http://ewh.ieee.org/r10/malaysia/cpmt//IEMT2012/photos/architecture-of-ipoh.jpg


9) PERLIS

Perlis dahulunya dikenali sebagai "kayang" atau "kayangan", dan nama Perlis diberi bersempena dengan nama seorang tua yang dianggap mempunyai keramat, iaitu "Tok Perlis". Ada juga versi lain bagaimana Perlis mendapat nama,berkemungkinan ianya berasal dari perkataan siam "Phrau Loi" yang bermaksud kelapa hanyut, kelapa hanyut ini dikatakan banyak dijumpai oleh orang-orang siam yang menggunakan laluan kuala sungai Perlis untuk ke Kedah. Sebutan "Phrau Loi" ini bila disebut oleh masyarakat tempatan akhirnya menjadi "Perleh".

http://www.maps-malaysia.com/images/perlis.jpg


http://4.bp.blogspot.com/_RVfZZFoahdY/TLLeV_wgTmI/AAAAAAAAADE/lVfSocYsFvY/s1600/kangar1.jpg

10) PULAU PINANG

Ianya berasal dari barisan pokok-pokok pinang di kawasan penempatan masyarakat asal melayu di kawasan pantai. Pulau Pinang pernah diberi nama "Prince of Wales" oleh Francis Light pada 11 Ogos 1786, tetapi mujur juga nama itu tidak lekat dan hanya wujud dalam catatan serta peta inggeris, tetapi tidak di bibir penduduk tempatan.

http://www.asiaexplorers.com/malaysia/penang/map.gif

http://www.asiaexplorers.com/malaysia/penang/komtar/03.jpg

11) TERENGGANU

Dipercayai berasal dari cahaya kilat yang dilihat oleh penduduk Kelantan, lalu mereka berkata "terangnya genu" atau maksud lainnya "terang sampai ke sana". Terdapat juga kisah yang mengatakan nama Terengganu berasal dari kisah penemuan taring gajah di sebatang sungai di Pulau Duyong, dek kerana saiz taring yang besar serta belum pernah dilihat oleh penduduk tempatan, mereka merujuk taring itu sebagai "Taring anu", sungai dimana taring tersebut dijumpai juga dikenali sebagai "Sungai Taring Anu".

http://dungun.net/wp-content/uploads/2008/11/terengganu-map.jpg

http://3.bp.blogspot.com/_NREKjdZ23Yg/TB37IGAvHhI/AAAAAAAAALY/ioSOHz4dOO8/s1600/3206057-street_scene_of_k_terengganu-Kuala_Terengganu.jpg


12) SABAH

Pernah dikenali dengan nama "Api-api", Sabah mendapat namanya daripada perkataan "Saba", iaitu sejenis pisang. Kebanyakkan penduduk asal menanam pisang ini di penempatan mereka di sekitar pantai untuk dijadikan sumber makanan.

http://www.sabah.edu.my/itmr011/sabah.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-pSEv0ihEjJ0/UAUaZlIdqzI/AAAAAAAAIMA/ElzZqxSU3B4/s640/5-kota-kinabalu-city.jpg

13) SARAWAK

Tiada kisah yang cukup popular untuk dijadikan sandaran bagaimana Sarawak mendapat nama, mungkin juga bersempena dengan nama Sungai Sarawak. Terdapat sumber dikalangan penduduk tempatan yang mengkisahkan nama Sarawak berasal dari ungkapan " serah pada awak", iaitu apabila Pengiran Muda Hashim menyerahkan pentadbiran negeri itu kepada James Brooke pada tahun 1841.

http://home.ntelos.net/~renders/sarawak.jpg

http://www.abctours.com.my/uploads//Sarawak%20Logo/Cat%20Statue.jpg


14) KUALA LUMPUR

Kuala Lumpur dibina pada tahun 1857 di kuala sungai Gombak dan Klang. Dalam Bahasa Melayu, maksud namanya adalah "kuala berlumpur." Pendudukannya bermula apabila seorang ahli keluarga kerajaan Selangor, Raja Abdullah, membuka Lembah Klang untuk pelombongan biji timah. 87 pencari gali Cina telah pergi ke sungai Klang dan memulakan prospek di daerah Ampang, yang pada masa itu kawasan hutan belantara. Walaupun 69 dari mereka meninggal dunia kerana keadaan penyakit wabak, pelombongan biji timah yang berkembang telah ditubuhkan. Ini menarik perhatian banyak pedagang yang berdagang keperluan asas kepada pelombong-pelombong untuk mendapatkan sebahagian dari biji timah. Pedagang membina kedai di kuala sungai Klang dan Gombak. Oleh kerana itu, sebuah bandar telah dilahirkan. Sejarah Kuala Lumpur juga amat berkait rapat dengan Haji Abdullah Hukum, yang merupakan salah seorang panglima kepada kerajaan negeri Selangor.
Sementara pekan itu membesar, Inggeris, yang menjajah Malaya pada waktu itu, merasa mereka harus melantik (Kapitan Cina, atau Kapten kepada orang Cina) untuk mentadbirkan keempatan itu dan memastikan ada undang-undang dan peraturan. Kapitan Cina yang pertama itu adalah Hiu Siew. Kapitan Cina yang ketiga adalah Yap Ah Loy, yang melihat kebesaran Kuala Lumpur dari pekan lombongan kecil yang sunyi hingga ia menjadi bandar Selangor yang terutama. Pada awalnya, Kuala Lumpur adalah pusat Perang Saudara Selangor, di mana dua persengkatan dapat ditanggapkan; pergaduhan di antara putera-putera Selangor ke atas keuntungan lombongan biji timah, dan suatu dendam berdarah di antara Kapitan Yap dan Chong Chong, yang mahu menjadi Kapitan. Kapitan Yap dan tulang belakangnya, Tengku Kudin, berjaya dan sejak masa itu, terima kasih kepada pimpinan bagus Kapitan Yap, Kuala Lumpur menjadi bandar yang terbesar di Selangor. Dia membina Kuala Lumpur, yang dihancurkan oleh Perang Saudara dan memenuhinya dengan pelombong Cina dari tempat lain di Selangor. Dia juga mengalakkan petani Melayu untuk tinggal dekat Kuala Lumpur untuk memudahkan bekalan sumber makanan.

http://www.lonelyplanet.com/maps/asia/malaysia/kuala-lumpur/map_of_kuala-lumpur.jpg

tempat makan syok

http://www.backpackingmalaysia.com/images/uploads/sights/kl-kampung-baru-entrance-gate-470.jpg

sumber buku ni oleh zakiah hanum

http://2.bp.blogspot.com/-KRXo8a1vEGw/UCH1KVvTOvI/AAAAAAAABcE/LF9Wfw2yCj0/s320/buku+nregeri.JPG

david.cronenberg
17-01-2013, 01:22 PM
salah satu kemungkinan bagaimanana selangor memperolehi namanya.


http://farm7.staticflickr.com/6167/6168503423_6d7d522d30_z.jpg

PokGuard
17-01-2013, 01:26 PM
sumber kat mana nih?

potensipips
17-01-2013, 01:28 PM
Nice info tt

ed_zero
17-01-2013, 01:30 PM
nice info..tq TT..

haimon
17-01-2013, 01:31 PM
menarik! tq TT

Keju Massam
17-01-2013, 01:35 PM
menarik dgn sejarah ini.

Yul-Minho
17-01-2013, 01:41 PM
10) PULAU PINANG

http://www.asiaexplorers.com/malaysia/penang/komtar/03.jpg


kenangan pahit ~X(~X(

dan manis... :">

**rindu pulok kt komtar..

MerongMahawangsa
17-01-2013, 01:41 PM
dulu ingat Pahang asal dari org Kedah pegi satu tempat cakap Pak Hang! ..jadilah Pahang

buta it
17-01-2013, 02:11 PM
sejarah dh buktikan yg rampas tanah melayu sikit2 untuk bangsa asing adalah melayu sendiri.. sultan2 beri lampu hijau pada ingeris dan cina india masuk sini.. dan jadi wagarnegara akhirnya.. umno yg ingin menegakan bangsa melayu dah x relevan lg utk dijadiman isu.. bangsa melayu dah terlambat jauh k belakang .. tibalah isu pilihan rakyat undi pas untuk kebangkitan agama islam untuk mentadbir negara 1 malaysia yg dikongsi cina.india.melayu.dll.. kelebihan etika disiplin pakaian.rancangan dll.. agama islam yg tidak memilih bangsa sama ada cina.india dan melayu...

david.cronenberg
17-01-2013, 03:09 PM
kenangan pahit ~X(~X(

dan manis... :">

**rindu pulok kt komtar..
budak penang la nih dok layan queensbay & tepi lautnya.

irsaffy
17-01-2013, 03:29 PM
http://i288.photobucket.com/albums/ll176/irsaffy/Calantan.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll176/irsaffy/Triganu.jpg

The Straits Times, 18 April 1846, Page 2
Mission to Calantan.

SOURCE (http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/straitstimes18460418.2.5.aspx)

Yul-Minho
17-01-2013, 03:31 PM
budak penang la nih dok layan queensbay & tepi lautnya.

den kerja kat komtar dulu..
8tahun jgk.. mmg byk la kenangan..
dulu klu tgk komtar, rasa nk pegi bom jah.. :D

jutawanzaman
17-01-2013, 03:37 PM
Nasib baik nama asal tu dah bertukar...kalau la sekarang ni guna nama asal...fuh...mmg klasik la...

david.cronenberg
17-01-2013, 05:40 PM
den kerja kat komtar dulu..
8tahun jgk.. mmg byk la kenangan..
dulu klu tgk komtar, rasa nk pegi bom jah.. :D
patutlah. lama tu 8 tahun puan.

david.cronenberg
18-01-2013, 09:18 AM
http://i288.photobucket.com/albums/ll176/irsaffy/Calantan.jpg

http://i288.photobucket.com/albums/ll176/irsaffy/Triganu.jpg

The Straits Times, 18 April 1846, Page 2
Mission to Calantan.

SOURCE (http://newspapers.nl.sg/Digitised/Article/straitstimes18460418.2.5.aspx)
terima kasih masta irsaffy tepek keratan nih. nama terengganu masa nih triganu uhm. lama tu.

RuthlessFairy
18-01-2013, 09:24 AM
sejarah dh buktikan yg rampas tanah melayu sikit2 untuk bangsa asing adalah melayu sendiri.. sultan2 beri lampu hijau pada ingeris dan cina india masuk sini.. dan jadi wagarnegara akhirnya.. umno yg ingin menegakan bangsa melayu dah x relevan lg utk dijadiman isu.. bangsa melayu dah terlambat jauh k belakang .. tibalah isu pilihan rakyat undi pas untuk kebangkitan agama islam untuk mentadbir negara 1 malaysia yg dikongsi cina.india.melayu.dll.. kelebihan etika disiplin pakaian.rancangan dll.. agama islam yg tidak memilih bangsa sama ada cina.india dan melayu...

CariGold Forum > GENERAL DISCUSSION > General Chat > Historical, Myth, Legend
bagaimana negeri negeri di Malaysia mendapat nama-namanya


tolong fahami tajuk.

thx

david.cronenberg
18-01-2013, 10:08 AM
Dengan ini beta mengistiharkan negeri ini dibuka dengan nama “Melaka”.

http://4.bp.blogspot.com/_PaHjx_ocsrs/SY9s6TmhgRI/AAAAAAAAAI4/3k_doRdAxKs/s1600/Parameswara+copy.gif

Uzyr R
18-01-2013, 04:24 PM
menarik jugak sekali sekala baca bab sejarah..

david.cronenberg
19-01-2013, 01:08 AM
Nasib baik nama asal tu dah bertukar...kalau la sekarang ni guna nama asal...fuh...mmg klasik la...
klasik dan susah nak sebut.

skYnEt-gEnIUs
19-01-2013, 01:48 AM
nice share tt....

jutawanzaman
21-01-2013, 12:48 PM
klasik dan susah nak sebut.

Betul tu...hehehe

david.cronenberg
21-01-2013, 04:00 PM
mari kenali asal usul nama negeri kelahiran tuan/puan.

azam74
21-01-2013, 04:47 PM
Selangau?...aisey, jadik tak best lak nama negeri aku ni...

babyblacky
21-01-2013, 04:48 PM
baru tau..thnks TT :)

TokCu
22-01-2013, 10:38 AM
1. [COLOR="red"][U]11) TERENGGANU

Dipercayai berasal dari cahaya kilat yang dilihat oleh penduduk Kelantan, lalu mereka berkata "terangnya genu" atau maksud lainnya "terang sampai ke sana". Terdapat juga kisah yang mengatakan nama Terengganu berasal dari kisah penemuan taring gajah di sebatang sungai di Pulau Duyong, dek kerana saiz taring yang besar serta belum pernah dilihat oleh penduduk tempatan, mereka merujuk taring itu sebagai "Taring anu", sungai dimana taring tersebut dijumpai juga dikenali sebagai "Sungai Taring Anu".



satu versi lagi ialah sekumpulan pemuda dari Kelantan menyusuri Sungai Terengganu dan melihat warna pelangi terang dari sungai tersebut. Pelangi dalam dielek kelantak disebut sebagai "ganu".
dari situlah bermulanya 'trang ganu' dan menjadi Trenganu dan dieja sebagai Terengganu.

david.cronenberg
04-03-2013, 05:24 PM
Selangau?...aisey, jadik tak best lak nama negeri aku ni...
pelik nama lama tu.

raywanji
04-03-2013, 05:45 PM
sejarah dh buktikan yg rampas tanah melayu sikit2 untuk bangsa asing adalah melayu sendiri.. sultan2 beri lampu hijau pada ingeris dan cina india masuk sini.. dan jadi wagarnegara akhirnya.. umno yg ingin menegakan bangsa melayu dah x relevan lg utk dijadiman isu.. bangsa melayu dah terlambat jauh k belakang .. tibalah isu pilihan rakyat undi pas untuk kebangkitan agama islam untuk mentadbir negara 1 malaysia yg dikongsi cina.india.melayu.dll.. kelebihan etika disiplin pakaian.rancangan dll.. agama islam yg tidak memilih bangsa sama ada cina.india dan melayu...

pebende masuk politik lak nih????kalau nak cite pasal ngundi, pilihanraya, UMNO, PAS, banyak lagi tempat lain..pasal sejarah pun nak kait ngan politik ke?bosan la bro..cukup2 la tu..

p/s: aku berak tak lawas lak tadi..ape kaitan ngan politik eh?leh tlg elaborate?kalo kau berjaya mmg hebat la..:eek:

Breekachu
04-03-2013, 05:49 PM
eh bukan sabah berasal dari filipina yang mana sultan dia dari sulu? yang kiram tu? :eek::eek::eek::eek::eek:

ebumah
23-12-2013, 11:04 AM
satu versi lagi ialah sekumpulan pemuda dari Kelantan menyusuri Sungai Terengganu dan melihat warna pelangi terang dari sungai tersebut. Pelangi dalam dielek kelantak disebut sebagai "ganu".
dari situlah bermulanya 'trang ganu' dan menjadi Trenganu dan dieja sebagai Terengganu.

ada dua tiga versi yg biasa dicerita..
yg jarang diperkatakan, terengganu asalnya dari ter'kanun'/qonun/
wallahualam.:-?

Zek Thuganomics
23-12-2013, 12:09 PM
poark luuuuuuuuuuuuuuuuu