PDA

View Full Version : Tablet jenama Taiwan rosak tiga kali


balqis07
19-10-2012, 12:03 PM
JOHOR BAHRU – Tidak sampai dua minggu dibeli, sebuah tablet keluaran Taiwan berharga RM770 yang dibeli seorang peniaga rosak walaupun dua kali dibaiki oleh pihak penjual.

Menurut Ismail Abdul Halim, 39, berkata, tablet itu dibeli di sebuah pusat membeli-belah di bandaraya ini pada 16 Ogos lalu untuk dihadiahkan kepada anak bongsunya berumur lima tahun kerana berpuasa penuh.

Katanya, pada mulanya, dia dan isterinya mahu memilih tablet berjenama terkenal, namun atas saranan pihak penjual, dia memilih jenama keluaran Taiwan itu disebabkan lebih murah namun berkualiti.

“Ketika itu kami mahu membeli dua tablet dan memberi deposit sebanyak RM140, bagaimanapun kami berubah fikiran dan hanya membeli satu tablet sahaja untuk mencubanya dan akan membeli dua lagi tablet sekiranya berpuas hati.

“Dalam tempoh tidak sampai dua minggu, tablet itu tidak berfungsi. Saya membawanya kepada penjual berkenaan, setelah memeriksanya, mereka hanya menggantikan alat pengecas baru dan mendakwa bukan kerosakan tablet,” katanya ketika hadir ke mahkamah Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), semalam.

Menurutnya, selang beberapa hari kemudian, tablet berkenaan rosak lagi, dan dia menghantarnya semula untuk dibaiki.

Namun tidak sampai sejam, kerosakan sama berulang membuatkan dia mahu memulangkan semula kepada pihak penentang.

“Saya mahu pulangkan dan membeli tablet jenama lain, namun pihak penentang mahu bayar hanya RM500, sedangkan ia masih dalam jaminan dan kerosakan itu bukan berpunca daripada kami. Sebab itu saya terpaksa memfailkan kes ini di mahkamah TTPM,” katanya.

Sementara itu, Presiden Mahkamah TTPM, Quaik Chong Yu dalam penghakimannya memerintahkan pihak penentang memulangkan semula wang pihak yang menuntut sebanyak RM600 dalam masa 14 hari selepas award dikeluarkan.


sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/tablet-jenama-taiwan-rosak-tiga-kali-1.96003

prokelly
19-10-2012, 12:05 PM
JOHOR BAHRU – Tidak sampai dua minggu dibeli, sebuah tablet keluaran Taiwan berharga RM770 yang dibeli seorang peniaga rosak walaupun dua kali dibaiki oleh pihak penjual.

Menurut Ismail Abdul Halim, 39, berkata, tablet itu dibeli di sebuah pusat membeli-belah di bandaraya ini pada 16 Ogos lalu untuk dihadiahkan kepada anak bongsunya berumur lima tahun kerana berpuasa penuh.

Katanya, pada mulanya, dia dan isterinya mahu memilih tablet berjenama terkenal, namun atas saranan pihak penjual, dia memilih jenama keluaran Taiwan itu disebabkan lebih murah namun berkualiti.

“Ketika itu kami mahu membeli dua tablet dan memberi deposit sebanyak RM140, bagaimanapun kami berubah fikiran dan hanya membeli satu tablet sahaja untuk mencubanya dan akan membeli dua lagi tablet sekiranya berpuas hati.

“Dalam tempoh tidak sampai dua minggu, tablet itu tidak berfungsi. Saya membawanya kepada penjual berkenaan, setelah memeriksanya, mereka hanya menggantikan alat pengecas baru dan mendakwa bukan kerosakan tablet,” katanya ketika hadir ke mahkamah Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), semalam.

Menurutnya, selang beberapa hari kemudian, tablet berkenaan rosak lagi, dan dia menghantarnya semula untuk dibaiki.

Namun tidak sampai sejam, kerosakan sama berulang membuatkan dia mahu memulangkan semula kepada pihak penentang.

“Saya mahu pulangkan dan membeli tablet jenama lain, namun pihak penentang mahu bayar hanya RM500, sedangkan ia masih dalam jaminan dan kerosakan itu bukan berpunca daripada kami. Sebab itu saya terpaksa memfailkan kes ini di mahkamah TTPM,” katanya.

Sementara itu, Presiden Mahkamah TTPM, Quaik Chong Yu dalam penghakimannya memerintahkan pihak penentang memulangkan semula wang pihak yang menuntut sebanyak RM600 dalam masa 14 hari selepas award dikeluarkan.


sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/tablet-jenama-taiwan-rosak-tiga-kali-1.96003

jenis ape dirahsiakan..cer la bagi tau..asus ka..htc ka..

zerkind
19-10-2012, 12:08 PM
jenis ape dirahsiakan..cer la bagi tau..asus ka..htc ka..

rasanya keluaran Taiwan yg bukan branded. kalau branded mcm htc dan asus x dpt harga bwh RM770.

powell
19-10-2012, 12:12 PM
hbisla tergugat sket seller2 kat cg ni..hehehe..

sepalola2008
19-10-2012, 12:14 PM
beli la samsung bkn mahai pon topup 700 lg dah dpt....tambah memory 32gb perghhhhhh datok game leh main...yg best leh bukak apextrade tak payah call2 remiser lagi:eek::-:eek:

khairuls
19-10-2012, 12:26 PM
perghh....kayo pakcik ni... anak puasa penuh aje dh dpt tablet.

kesimpulannya jgn beli cap ayam punya tablet.

kalau CG takpe, sebab seller kat sini semuanya ok, nk refund pon senang :D

Yul-Minho
19-10-2012, 12:29 PM
ainol novo 7 ker???

penhitam
19-10-2012, 12:33 PM
JOHOR BAHRU – Tidak sampai dua minggu dibeli, sebuah tablet keluaran Taiwan berharga RM770 yang dibeli seorang peniaga rosak walaupun dua kali dibaiki oleh pihak penjual.

Menurut Ismail Abdul Halim, 39, berkata, tablet itu dibeli di sebuah pusat membeli-belah di bandaraya ini pada 16 Ogos lalu untuk dihadiahkan kepada anak bongsunya berumur lima tahun kerana berpuasa penuh.

Katanya, pada mulanya, dia dan isterinya mahu memilih tablet berjenama terkenal, namun atas saranan pihak penjual, dia memilih jenama keluaran Taiwan itu disebabkan lebih murah namun berkualiti.

“Ketika itu kami mahu membeli dua tablet dan memberi deposit sebanyak RM140, bagaimanapun kami berubah fikiran dan hanya membeli satu tablet sahaja untuk mencubanya dan akan membeli dua lagi tablet sekiranya berpuas hati.

“Dalam tempoh tidak sampai dua minggu, tablet itu tidak berfungsi. Saya membawanya kepada penjual berkenaan, setelah memeriksanya, mereka hanya menggantikan alat pengecas baru dan mendakwa bukan kerosakan tablet,” katanya ketika hadir ke mahkamah Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), semalam.

Menurutnya, selang beberapa hari kemudian, tablet berkenaan rosak lagi, dan dia menghantarnya semula untuk dibaiki.

Namun tidak sampai sejam, kerosakan sama berulang membuatkan dia mahu memulangkan semula kepada pihak penentang.

“Saya mahu pulangkan dan membeli tablet jenama lain, namun pihak penentang mahu bayar hanya RM500, sedangkan ia masih dalam jaminan dan kerosakan itu bukan berpunca daripada kami. Sebab itu saya terpaksa memfailkan kes ini di mahkamah TTPM,” katanya.

Sementara itu, Presiden Mahkamah TTPM, Quaik Chong Yu dalam penghakimannya memerintahkan pihak penentang memulangkan semula wang pihak yang menuntut sebanyak RM600 dalam masa 14 hari selepas award dikeluarkan.


sumber:http://www.sinarharian.com.my/edisi/johor/tablet-jenama-taiwan-rosak-tiga-kali-1.96003

aku nak buat gak la macam nih...:)cgrock:)cgrock ..tak puas hati ngan hp aku skang..

Luqmanul Hakim
19-10-2012, 12:36 PM
Kena hati-hati dengan barangan buatan Negara China... sebab banyak kes dah macam artikel nie...

prokelly
19-10-2012, 12:40 PM
aku nak buat gak la macam nih...:)cgrock:)cgrock ..tak puas hati ngan hp aku skang..

kena dgn caranya tuan dapat pulangan semula la..boley google website tribunal

anita aisya
19-10-2012, 12:45 PM
Kena hati-hati dengan barangan buatan Negara China... sebab banyak kes dah macam artikel nie...

betul.barangan keluaran cina mudah rosak

boyz371
19-10-2012, 12:49 PM
Beli je ngan geng2 CG

danlahni
19-10-2012, 02:10 PM
nasib baik dalam waranti lagi

zinedine
19-10-2012, 11:29 PM
Ini barang buatan Taiwan jenama apa ni? pada aku la kan antara barang jenama buatan Taiwan dgn China, lebih baik Taiwan lagi sebab diorang ikut teknologi Jepun & Korea..Bnyak yg terkenal macam:

-Acer
-Asus
-HTC
-MSI
-Gigabyte
-iMation
-BenQ
-Realtek
-Broadcom
-Foxconn
-AOpen
-Lite On
-Biostar
-D-Link
-TP-Link
-Cyberlink
-C-Media
-Chaintech
-Elitegroup
-JMicron
-MStar


Orang2 yg biasa dlm dunia ICT mesti kenal dgn jenama2 ni.

hafizan78
20-10-2012, 06:37 AM
nak buat guana, barang clone...

hafizan78
20-10-2012, 06:38 AM
Nie yg anpa jenama kot...

tanahliat73
20-10-2012, 06:47 AM
alang2 punya harga,baik sambar yg branded drp brg taiwan

feer6452
20-10-2012, 07:26 AM
fullamak.... mahal kut tablet tu nak kasi anak main... hehe.beli yang murah2 sudah

fitxleaf
20-10-2012, 07:39 AM
aku rse mcm brg mrah tp pjual tu jual mhal.mcm xde kualiti sgt pdhl hrga da rm770 dh.

FaZiL^aFiZi
20-10-2012, 07:41 AM
kes naya ni... 3x rosak.... kalo buatan malaysia baru tahan lasak.

AuraSuccess_88
20-10-2012, 07:47 AM
rasanya keluaran Taiwan yg bukan branded. kalau branded mcm htc dan asus x dpt harga bwh RM770.

hurm..memang tk dpt lau yg berjenama..kecuali time promosi

taza
20-10-2012, 07:47 AM
Patut refund jew :)dari mula bila bawa tribunal sama gak kena refund :))

FXminded
20-10-2012, 07:48 AM
kes naya ni... 3x rosak.... kalo buatan malaysia baru tahan lasak.

betol tu.. beli je tablet 1malaysia.. kompom 15 taun tk payah tukau:)):eek::)):eek:

zamreda
20-10-2012, 07:52 AM
setakat tablet murah nie...dahlah lembab...baik tambah sikit...ada samsung tab 7.0 yng tade sim gprs..mmg dpt murah

heavenly_king
20-10-2012, 07:53 AM
apa brand kena bagi tahu lah..... kurang2 pengguna lain berhati2.... Main sebut Taiwan je... Semua produk dari sana x berkualiti ke?

hafizk
20-10-2012, 08:09 AM
stkt ni huawei s7 ok lg.alhmdllh..

noraini@azlan
20-10-2012, 08:10 AM
ala baru 3 kali huhu

mbpuser
20-10-2012, 08:18 AM
Better la beli yang berjenama
Masalah macam ni yg kita x nak

Dobit127
20-10-2012, 08:28 AM
Better la beli yang berjenama
Masalah macam ni yg kita x nak
kadang kala yang berjenama tu banyak jugak masalah.... Tapi selalunya Sykt berjenama dia pentingkan custemer services... Terutamanya dari sykt Barat... Sykt2 Jepun dan Korea mula ikut stail Barat.... China dan Taiwan lambat lagi ler....

Yang penting, kualiti berbaloi dengan harga dibayar....

mdrizad
20-10-2012, 08:33 AM
aku pun nak buat gak lah... printer aku dah sebulan claim warranty tak dapat2 lagi ni...

balqis07
20-10-2012, 06:51 PM
biasalah barang murah biasanya kurang berkualiti.

syahays
20-10-2012, 06:52 PM
770..mahal da tu...