PDA

View Full Version : Hang Tuah & Hang Jebat; Mitos atau Sejarah serta Misterinya

Pages : [1] 2 3 4

TamingSari
21-11-2006, 09:39 PM
Jika kisah ini benar, maka.....

Everyone knows who Hang Tuah is. Everyone knows that he was a great warrior, that he was loyal to his king, that he fought and defeated Hang Jebat in a gruelling duel. But I knew more about Hang Tuah than anyone else. No... I didn't read more than anyone else (how much more could a twelve-year-old have read anyway?). I knew more about Hang Tuah because he came to live with us a few months ago.

Yes, you heard me right. Hang Tuah did come to live with me and my family. Abah took him home one day. He had found the old man walking around the local playground one evening, while he was out jogging. It was getting dark and the old man had no place to go, so we took him in. Mak was not too happy about that, she thought the old man looked crooked. He was dirty and he didn't wear shoes. Mak said that people might think our family has gone weird. Abah just laughed. "Kasihan ...dia orang tua," he said.

My friends didn't believe me at first. They thought I was dreaming, or making things up, or just plain lying.

Azraai said that the old man was an alien from Mars and not Hang Tuah. Eqhwan laughed at me and said that either I or the old man must be mad. Anuar said that if Hang Tuah was still alive I wouldn't be able to understand what he said because he spoke classic Malay like in the hikayats. Hilmi (our local school's smart alec) tried to explain to me that the Melaka Empire was no more and that Hang Tuah was just a legend. He said that if Hang Tuah was still alive he would be at least five and a half centuries old and the latest edition of the Guinness Book of World Records stated that the oldest man in the world lived only to 120 years. Only Farid sympathised with me... and that was because he had an imaginary friend whom he always took along to play marbles with us.

I really didn't care what they said. I knew that old man was Hang Tuah. I know because I asked him myself.

The morning after we took the old man in, Mak asked me to wake him up for breakfast. I went to the spare room and found that he was already awake. He was sitting on the edge of the bed with a blue batik bundle on his lap.

"Jemput makan, Tok," I said, politely.

"Terima kasih," he said.

I was curious, so I asked, "Apa dalam buntil tu Tok?"

"Barang Tok... barang orang miskin," he replied.

Then he opened it up slowly. I saw him fiddle for something, then he took out a long keris with an ivory sheath. It was at least a foot long and studded with jewels.

"Ini keris Taming Sari," said the old man.

I snickered, "He! He! He!". I thought the old man was joking. Everyone knew that Taming Sari belonged to Hang Tuah and that it must have disappeared with its master.

The old man looked up at me. His eyes stared into mine. I felt a little queasy at that. His expression changed, he began to look angry. Suddenly his eyes drooped and he looked more hurt than angry.

"Kenapa cucu gelak?" he asked.

"Tak ada kenapa," I answered, a little frightened.

"Tok tahu, cucu ingat Tok bergurau." I kept quiet.

He began again, "Inilah keris Taming Sari yang sebenar. Ini keris Tok sendiri."

"Kalau begitu Tok ni tentulah..."

"Hang Tuah," he interjected, "nama Tok ialah Hang Tuah."

"Tapi Hang Tuah sudah mati."

He laughed, "Tidak, Tok belum mati. Tapi Tok sudah tua..."

"Berapa umur Tok?" I questioned.

"540 tabun."

TamingSari
21-11-2006, 09:40 PM
sambungannye...

Mak didn't really like Tok Tuah. But she didn't say anything when he just stayed on and on in the house. She didn't say a word when Abah and I took him to Hankyu Jaya to get some new clothes. She just kept quiet when Tok Tuah joined us to watch TV in the living room after dinner. I told her (and Abah) that the old man said that his name was Hang Tuah. She wrinkled her face (and Abah just laughed).

It was a Wednesday night and RTM had a slot then called "Teater P. Ramlee". It so happened that they were showing Phani Majumdar's "Hang Tuah". P. Ramlee, so young and thin, acted as the hero and the late Haji Mahadi was Sultan Mansor Shah.

When Jebat got killed, Tok Tuah pipped in, "Tidak langsung macam tu..."

Abah stared at Tok Tuah. Mak stared at Tok Tuah. I too, stared at Tok Tuah.

"Aku sudah tua masa tu, Jebat muda lagi. Jebat kuat. Dia sepak aku hingga aku tertiarap, kemudian aku berguling. Aku himpit dia. Aku kata sama dia 'baik sajalah kau mengalah'. Apa gunanya kita dua bersaudara bergaduh?"

Mak started to look worried again.

"Jebat tak mati."

Abah looked surprised. He said, "Habis tu, apa jadi pada dia?"

Tok Tuah said, "Aku tak mahu Sultan bunuh dia. Aku tahu Sultan zalim. Jadi, aku sorokkan dia di Ulu Melaka. Macam Tun Perak sorokkan aku masa aku difitnahkan. Lepas Melaka kalah dengan Portugis, Jebat ikut aku merantau."

I said, "Bila Jebat mati?"

Tok Tuah laughed, "Jebat belum mati. Baru tahun lepas aku jumpa dia. Dia meniaga di Kedah."

"Meniaga?" I said.

"Ya, Jebat duduk di Kulim. Dia meniaga kereta. Apa tu? Kereta 'second-hand' kata orang. Proton, Honda dan Nissan. Laku jualannya. Banyak orang beli."

One day, I took Tok Tuah on a walk around KL. He got bored just sitting in our small bungalow in Bukit Bandar Raya. So after school, we took the mini-bus to Central Market. Tok Tuah really enjoyed the walk. "Banyaknya orang..." he wondered. We ate at McDonald's. He didn't like the cheeseburger (well, he didn't like the cheese, though he loved the burger itself). After lunch, we went to Muzium Negara.

I showed him the frieze of a young Hang Tuah which was sculpted by an Englishwoman in the 1950s. It showed a handsome Hang Tuah in 'Baju Melayu' and 'samping'. He was holding Taming Sari in his hand.

"Siapa tu," Tok Tuah asked.

"Itu Tok-lah. ltulah orang putih gambarkan sebagai Hang Tuah. Hensem, kan?"

Tok Tuah chuckled, "Apa tulisan atas tu?"

"Ta' Melayu Hilang di-Dunia. Eh, takkan Tok tak ingat? Itu kan Tok yang cakap dulu?"

He kept quiet. Slowly he mumbled, "Ta' Melayu Hilang di-Dunia? Tak ingat pun."

Suddenly, he started, "Oh! Bukannya Ta' Melayu Hilang di-Dunia. Silap tu. Tok tak pernah cakap macam tu..."

"Habis tu?" I asked.

"Masa tu Tok tengah pergi masjid untuk sembahyang Maghrib. Isteri Tok ikut sekali. Dia tengah ambil air sembahyang di tepi perigi, kemudian kakinya tergelincir. Dia terjatuh masuk. Orang ramal pun menjerit-jerit sebab perigi itu dalam. Apa lagi, Tok pun terjunlah untuk selamatkan dia. Isteri Tok bukan sebarang orang, namanya Tun Sa'odah, anak Bendahara Tun Perak."

"Kemudian?" I urged.

"Bila Tok bawak dia naik, Temenggung Tun Mutahir ketawa. Katanya, Tok sayang betul pada isteri Tok. Tok pun jawab, "Mestilah... Ta' Isteriku Hilang di-Telaga. Jadi, mungkin orang silap dengar...!"

Tok Tuah stayed with our family for more than six months. He stayed at home in the first few weeks but he felt guilty not doing anything to contribute. So, one morning, he followed Abah to work. Abah was manager of a factory in Sungai Buluh which made video tapes and CDs. They needed a new 'jaga' or watchman. Tok Tuah got the job. Abah said, "Who better to guard us than the great Malay admiral Hang Tuah?"

The workers got along well with him. Amin, Abah's driver, said that Tok Tuah told them lots of funny jokes about Sultan Mansor of Melaka and his fifteen wives. Tok Tuah also got to know Rajalinggam, the sweeper, who he said reminded him of Mani Purindan, the father of Bendahara Tun Ali. Like Rajalinggam, Mani Purindan too came from Tamil Nadu and cooked delicious dhal curry.

One morning, my teacher at school said, "Tomorrow I want you all to bring a model of an old artefact. Then I want you all to explain its importance in front of the whole history class."

Hilmi (always the teacher's pet) spent days working on a matchstick model of the Kuala Lumpur Railway Station. Azraai decided to build a spaceship instead. Eqhwan bought Anuar's origami keris for fifteen dollars and brought that to school. Farid asked his imaginary friend to draw a picture of Mel Gibson as Sir William Wallace. I? Well, I just brought Tok Tuah along.

My teacher was flabbergasted. She said, "Why have you brought this 'jaga' along?"

I smiled, "He's not just a 'jaga'. He's the great warrior Hang Tuah!"

My teacher said, "I'll call your father and tell him you're playing jokes in class."

"Please, Cikgu. Just listen to what he has to say," I insisted.

Tok Tuah stood in front of the class. He coughed. My teacher sighed. I smiled. My friends sneered. "Assalamualaikum," he said. "Wa'alaikum Salam," we answered.

Tok Tuah began his speech. He started out by saying that the Melaka we read about in the history books was very different from the real Melaka. He explained how the Sultan used to let anyone come to the palace with any complaints at all, and he would settle it there and then. He told us that he and his four friends used to go on tours to Pahang and Terengganu and Ujung Tanah, even to Siam, on great galliards with five big sails. He described to us that Melaka had 120,000 citizens, each of whom had land and houses of their own and that no beggars were allowed to go even a day without food and shelter. He mimicked Sultan Mansor's snarl, and Tun Perak's twitching handlebar moustaches and Jebat's swaggering walk. Finally, he told us how Melaka got corrupted by its wealth and warned us not to do the same now.

That day, Tok Tuah got a standing ovation. Even Teacher clapped. I? I got an 'A' for History.

Tok Tuah died seven weeks after that. He was 542 years old. It was during the Puasa month and he took the LRT from Sungai Buluh. He wanted to stop and buy some sweetmeats (he absolutely loved 'pau kaya'). When he arrived at Chow Kit station, he collapsed on the platform with a massive stroke.

They rushed him in an ambulance to Kuala Lumpur General Hospital but he was already gone. He didn't feel a thing.

We buried him at Ampang Cemetery, right across from the grave of Tan Sri P. Ramlee, who played him in that film. I visit the grave sometimes just to tell him that I'm now a lecturer in Malay History at Leyden University.

I still remember the day he walked through my door. It's as if it was just yesterday. Ah, well...

ayobz
21-11-2006, 09:42 PM
uih... ni citer bener atau rekaan cuma? sukar nak dipercayai... huhuhuhuhu...

TamingSari
21-11-2006, 09:47 PM
uih... ni citer bener atau rekaan cuma? sukar nak dipercayai... huhuhuhuhu...

perkara yg misteri memang susah nak percaya... aku pun tak percaya.. tp jalan citer dia wat aku terbawa2 lak..

Apa lagi cari lah hang jebat... hehehe

sNarFy
22-11-2006, 07:31 AM
Nice storyline.. is it for real? Where do you get this Tamingsari? From a blog?

TamingSari
22-11-2006, 02:17 PM
Nice storyline.. is it for real? Where do you get this Tamingsari? From a blog?

It's not real Fy.. For sure both of them pass away already 500 years ago... Tapi tu la.. storyline dia memang nice gile kentang.. Terbawak2 aku ngan storyline ni.. Ni artile dari satu forum mana ntah.. aku just copy paste an save je wat koleksi...

goldtrader
22-11-2006, 02:26 PM
bukan tamingsari tu kena baling dalam sungai Muar ke ??? dah bleh idup sampai 500 tahun takkan tak bleh idup lagi 500 tahun ...

huhuhuuhuhuuhu ... sakit mental kot

TamingSari
22-11-2006, 02:29 PM
bukan tamingsari tu kena baling dalam sungai Muar ke ??? dah bleh idup sampai 500 tahun takkan tak bleh idup lagi 500 tahun ...

huhuhuuhuhuuhu ... sakit mental kot

yg sakit mental tu, yg ada org mengaku pewaris sah sultan melaka.. kebanyakkan alat kebesaran melaka ada kat dia skang, tinggal darjah kebesaran, keris di raja ngan ape ntah satu lagi.. skang nak bawak kat majlis raja2 lak kes ni... mental tul..:(

StanNero
26-11-2006, 03:21 PM
yg sakit mental tu, yg ada org mengaku pewaris sah sultan melaka.. kebanyakkan alat kebesaran melaka ada kat dia skang, tinggal darjah kebesaran, keris di raja ngan ape ntah satu lagi.. skang nak bawak kat majlis raja2 lak kes ni... mental tul..:(

ngko ada blog mamat tue? ako luipa nak salin la...

fadlifine
26-11-2006, 03:29 PM
Hang tuah ada berketurunan Cina bukan Melayu. Nama pun dah nama cina.. Hang Li Po , Hang Tu Ah, Hang Seng, Hang li Que. Pangkat Hang ni salah satu taraf bangsawan Cina dahulu kala..
Nama Melayu 500 tahun dulu Kuntum, Daik, Pendek, Awang.

StanNero
26-11-2006, 03:33 PM
Hang tuah ada berketurunan Cina bukan Melayu. Nama pun dah nama cina.. Hang Li Po , Hang Tu Ah, Hang Seng, Hang li Que. Pangkat Hang ni salah satu taraf bangsawan Cina dahulu kala..

emm fakta tue ada gak betui..ako pun fikir kenapa hang li po, pun ada nama Hang..

TamingSari
26-11-2006, 03:34 PM

Memang ada ahli sejarah yg tekan kan hal ni... dan aku sendri pun percaya depa berlima berketurunan cina. Tapi byk ulamak berpendapat depa semua wali...

TamingSari
26-11-2006, 03:36 PM
emm fakta tue ada gak betui..ako pun fikir kenapa hang li po, pun ada nama Hang..

byk gak sejarah melayu membuktikan bangsa melayu berasal dari negeri china.. lalala...

StanNero
26-11-2006, 03:36 PM
Hang Tuah: Satu Interpretasi Bukan Melayu
Kenny Chee

Pertama, terima kasih kepada Sdr Shahabudeen kerana menulis pandangannya Hang Tuah Berbangsa Cina.

Memang banyak diperkatakan tentang Hang Tuah berketurunan Cina, terutama setelah Wawasan 2020 diumumkan oleh seorang perdana menteri yang mengubah paradigmanya, dari pendukung ketuanan Melayu kepada pendukung meritokrasi, serta pendukung teori bahawa orang Melayu, berasal dari imigran Indonesia.

Walaupun Hang adalah satu nama keluarga Cina, Hang juga adalah satu gelaran kepada orang Melayu zaman dahulu, seperti Tuan, Wak dan Wan. Dalam loghat orang Melayu Kedah, Hang adalah satu panggilan yang sudah lama dipakai, dan perdana menteri kita juga menggunakannya bila berinteraksi dengan rakyat Kedah yang sering bergaul dengannya.

Dalam sejarah orang Melayu, Hang Tuah adalah anak kepada Hang Mahmud dan Dang Merduwati dari komuniti Orang Laut Bintan, satu daripada suku kaum Orang Melayu Asli, nenek-moyang kepada orang Melayu Deutero (Melayu "Melayu") seperti Sdr. Mahathir, Sdr. Anwar Ibrahim dan Sdr. Abdullah Ahmad Badawi yang kita hormati.

Ayah Hang Tuah adalah batin kepada Orang Laut Bintan, dan seorang panglima perang Sultan Iskandar Shah, sultan Melaka yang pertama (baginda yang bergelar Parameswara atau Permaisura sebelum beragama Islam). Hang Mahmud terlibat dalam pembukaan negeri Melaka oleh Sultan Iskandar, yang sebelum itu bersemayam di Kelang, Palembang, Singapura dan Muar, sebagai maharaja empayar Sri Vijaya atau Selangor Tua.

Empayar Sri Vijaya adalah negara yang merentasi Selat Melayu atau sekarang dipanggil Selat Melaka. Ia didirikan oleh Orang Laut Kelang seawal abad ke-2, dan berpusat di beberapa ibu negara, seperti Kelang, Kuala Selangor, Siak Sri Indrapura, Jambi, dan Palembang. Negara ini juga dipanggil Selang Ur (Selangor) iaitu negeri Orang Selang (atau Orang Selat). Orang Selat adalah orang yang memanggil dirinya sebagai Orang Melayu sempena bukit tempat istana raja mereka didirikan.

Hang Mahmud, selain berdarah Orang Laut Bintan, juga berdarah Orang Laut Sulawesi, iaitu Orang Bugis. Keluarga diraja Bugis selalu berdagang dengan keluarga diraja Melayu Sri Vijaya, dan putera raja Bugis berkahwin ke dalam keluarga batin Orang Laut Bintan, yang memimpin angkatan laut Sri Vijaya dan Melaka. Jadi, Hang Tuah melalui bapanya berdarah raja Bugis. Begitu juga sahabat karibnya Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka adalah anak-anak saudara Hang Mahmud.

Orang Bugis adalah golongan Melayu Asli Borneo (nama betul pulau itu adalah Brunei sempena suku kaum Brunei yang paling berkuasa dan mendirikan negara mereka sendiri). Mereka dan juga orang Melayu Asli lain yang menghuni seluruh kepulauan Melayu asalnya tinggal di pulau Brunei. Orang Melayu Asli pulau Brunei pula, berhijrah dari tanah besar Asia Tenggara, tempat asal bangsa Melayu.

Mengenai Hang Li Po, puteri dinasti Ming di China itu adalah Li Po sahaja dan panggilan Hang diberi kepadanya oleh Sultan Mansur Shah, yang mengahwininya. Hang adalah panggilan rakyat jelata yang berkhidmat untuk Sultan Melaka menerusi sistem kerah. Ini melibatkan ketua-ketua orang Asli (Melayu Proto) dan orang bukan Melayu, termasuk yang menjadi isteri muda raja-raja Melayu. Anak Sultan Mansur dengan Li Po bergelar Paduka Tun Mamat kerana dilantik sebagai pembesar yang menjaga daerah Kelang (sekarang Selangor moden), satu daripada ibu negeri kedua Melaka, selain daerah Johor.

Hang Tuah bukan pengikut Hang Li Po kerana Hang Tuah adalah menteri pertahanan atau Laksamana Melaka semasa Sultan Mansur Shah melawat negara China untuk meminang puteri Li Po. Hang Tuah mengiringi Sultan Mansur Shah ketika melawat negara China kerana dia adalah Laksamana Melaka, yang anggota tenteranya adalah Orang Laut Bintan

Mengenai Hang Jebat, dia tidak menderhaka kepada raja dalam erti kata yang sebenar. Hang Jebat memberontak kerana Sultan Ma sur Shah melawat negara China untuk meminang puteri Li Po. Hang Tuah mengiringi Sultan Mansur Shah ketika melawat negara China kerana dia adalah Laksamana Melaka, yang anggota tenteranya adalah Orang Laut Bintan

Mengenai Hang Jebat, dia tidak menderhaka kepada raja dalam erti kata yang sebenar. Hang Jebat memberontak kerana Sultan Mansur Shah menghukum bunuh Hang Tuah, yang difitnah oleh ejen Siam, musuh tradisi Melayu Melaka. Bapa saudara Sultan Mansur, Bendahara (Ketua Menteri) Tun Perak, yang menjadi orang kuat Melaka yang sebenar, tahu bahawa Hang Tuah tidak berzina dengan isteri raja. Dia menyembunyikan Hang Tuah di Kelang. Tun Perak telah menasihati Sultan Mansur Shah berangkat bersama keluarganya dan pembesar lain ke Kelang semasa Hang Jebat menguasai Melaka. Di sana, Tun Perak telah membawa Hang Tuah mengadap sultan, dan sultan telah mengampunkan Hang Tuah.

Pengunduran sultan Melaka ke ibu negeri keduanya, Kelang, adalah satu taktik strategik yang dirancang oleh Tun Perak yang bijak. Tun Perak adalah pakar perang secara pengunduran strategik, satu taktik yang berjaya menangkis serangan Siam ke atas Melaka dan Johor. Dari Kelang, Tun Perak, Hang Tuah dan Sultan Mansur telah mengumpulkan tentera-tentera dari negeri-negeri naungan Melaka seperti Kedah, Kelantan, Siak, Minangkabau dan Mandahiling. Tentera ini telah mengalahkan Hang Jebat yang mentadbir Melaka sebagai "wakil raja". Hang Jebat telah ditangkap oleh Sultan Melaka dan dihukum bunuh. Tetapi Sultan Melaka telah membenarkan Hang Jebat, yang pernah berjasa kepadanya, memilih cara hukuman.

Hang Jebat telah meminta supaya orang yang paling kuat dan berani di empayar Melaka bertikam keris dengannya. Akibatnya, Hang Tuah, yang disangka mati, telah dihantar oleh sultan untuk bertarung dengan Hang Jebat.

Kita tidak akan tahu sama ada Hang Tuah benar-benar membunuh Hang Jebat. Atau adakah Hang Tuah membunuh seorang penjahat dan mengatakan kepada Sultan dan Bendahara bahawa Jebat telah mati. Disebabkan Hang Tuah adalah sahabat baik Tun Perak, dan Tun Perak adalah orang yang paling kuat di Melaka, Hang Tuah mungkin telah melepaskan Hang Jebat dan membunuh seorang penjahat.

Sejarah Melayu yang ditulis oleh cicit Tun Perak, Tun Seri Lanang, sebenarnya banyak memburukkan imej raja dan pembesar Melaka yang awal, seperti Sultan Mansur, Hang Tuah dan Tun Perak. Tun Seri Lanang berkhidmat sebagai bendahara semasa Empayar Melaka berpindah pusatnya ke Johor, dalam abad ke-16. Empayar itu, yang digelar Empayar Johor-Riau-Selangor-Pahang, sempena empat ibu negaranya, banyak dipimpin oleh raja yang lemah, dan pembesar yang rasuah dan zalim.

TamingSari
26-11-2006, 03:42 PM
Kita tidak akan tahu sama ada Hang Tuah benar-benar membunuh Hang Jebat. Atau adakah Hang Tuah membunuh seorang penjahat dan mengatakan kepada Sultan dan Bendahara bahawa Jebat telah mati. Disebabkan Hang Tuah adalah sahabat baik Tun Perak, dan Tun Perak adalah orang yang paling kuat di Melaka, Hang Tuah mungkin telah melepaskan Hang Jebat dan membunuh seorang penjahat.

"Aku sudah tua masa tu, Jebat muda lagi. Jebat kuat. Dia sepak aku hingga aku tertiarap, kemudian aku berguling. Aku himpit dia. Aku kata sama dia 'baik sajalah kau mengalah'. Apa gunanya kita dua bersaudara bergaduh?"

Mak started to look worried again.

"Jebat tak mati."

Abah looked surprised. He said, "Habis tu, apa jadi pada dia?"

Tok Tuah said, "Aku tak mahu Sultan bunuh dia. Aku tahu Sultan zalim. Jadi, aku sorokkan dia di Ulu Melaka. Macam Tun Perak sorokkan aku masa aku difitnahkan. Lepas Melaka kalah dengan Portugis, Jebat ikut aku merantau."

StanNero
26-11-2006, 03:45 PM
citer yang ko bagi ni betui ke.. :eek:

yg taming sari tu bohng la..rekaan semata2 hehe..
ada gak yg ckp Hang tuan nie pompuan.. hmm

TamingSari
26-11-2006, 03:46 PM
Stan aku tak ingt a kat mana...

Ni gambo Sultan Melaka Baru.. hehe.. mase ni br naikkan tamingsari dari sungai duyung

StanNero
26-11-2006, 03:58 PM
hehe rekaan je tu... khayalan..:rolleyes:

ako xpuas hati la.. mana blog dia erk..hari tu kat metro dia kasik.. so kuar tak taming sari time tue?

TamingSari
26-11-2006, 04:09 PM
ako xpuas hati la.. mana blog dia erk..hari tu kat metro dia kasik.. so kuar tak taming sari time tue?

aku ada gambo dia lepas dah wat naik.. ko tgk page sebelah aku ada upload

StanNero
26-11-2006, 04:18 PM
kalau Hang Tuah---->HANG TOO AHH

Hang Jebat------------>HANG JEE BAT

Hang Lekiu-----------> HANG LEE KIU

Hang Lekir-----------> HANG LEE KIR

Hang Kasturi--------> HANG KUIH NYONYA(YAM CAKE)

Hang Nadim---------> HANG NGA DIM SUM

Hang Setia----------->HANG SEE TIA

Hoben Jang Hoben--> Ah Beng Jang Ah Beng

Hang nak pi mana? ---- wapucitau

Hang Nasution ------> Abd halim

huhuhu

TamingSari
26-11-2006, 04:20 PM
yang ni ker?

http://www.sultanmelaka.com.my

StanNero
26-11-2006, 04:22 PM
yang ni ker?

http://www.sultanmelaka.com.my

pamdai hang yg nie la..now dah .com.my.. dulu tak

StanNero
26-11-2006, 04:57 PM
yg ngaku waris Hang tuah pun ada..susah la..

Tapi bagi ako kenapa diorg takut sgt erk nak masuk court? sebab Sulatn baru tu nak cabar Majlis raja2 masuk court

fazarudin
26-11-2006, 05:24 PM
aku x percaya kalau ada org ngaku dia jebat or tuah .. mustahil...

StanNero
26-11-2006, 05:30 PM
aku x percaya kalau ada org ngaku dia jebat or tuah .. mustahil...

heheh kenapa bro..share la dalil2 atau bukti2 ngan kami.. hehe :)

maksud bro hang tuah xwujud ke atau mengaku cucu cict Tuah?

TamingSari
26-11-2006, 05:45 PM
kalau majlis raja2 sahkan dia sultan... wakaka... balik melaka la aku ngadap sembah...

fazarudin
26-11-2006, 05:52 PM
heheh kenapa bro..share la dalil2 atau bukti2 ngan kami.. hehe :)

maksud bro hang tuah xwujud ke atau mengaku cucu cict Tuah?

takde bukti kan yg mengatakan hang tuah nih ada anak bini .. lagipun , ada juga org persoal hang tuah and the geng nih x wujud..

lagi satu , kalau ada atok2 yg ngaku dia hang tuah , hang jebat ..mmg aku x percaya .. hebat sangat ke sampai panjang umur ratusan tahun sedangkan Nabi Muhammad pon x sampai seratus umornya..

:rolleyes:

StanNero
26-11-2006, 06:03 PM
emm tui tu..sapa bini dia erk? mcm mana dia leh ada anak cicit plak? EMM.. kena byk research lagi nie..

tapi kan.masalahnya dlm buku sejarah cina pun ada tercatat kedatangan Hang tuah ke China.. Korang tau la kan negeri China punya rekod terperinci.. so nak kata tuah tak wujud byk hal kena sangkal coz ada dlm manuskrip negara China.

Maybe nak sangkal pun kalau setakat dia punya power ke, ilmu batin ka.. apa yg pasti byk dalil kata tuah tu wujud.. nanti ako carik Balik email pasal dakwaan yg Hang tuah keturunan cina ..ako baca secara teliti memang berunsur racism and nak buktikan yg hang tuah tu Cina bukan melayu.. Skali baca nampak professional.. dua kali baca korang sendiri akan perasan

TamingSari
26-11-2006, 06:06 PM
emm tui tu..sapa bini dia erk? mcm mana dia leh ada anak cicit plak? EMM.. kena byk research lagi nie..

kat muzium melaka ngan alor gajah ada citer sape bini ngan anak dia.. anak hang tuah pun jadi laksamana gak.. tapi lagi sedih kisah dia... sultan melaka dulu memang zalim la...

roses
26-11-2006, 06:17 PM
Apa citer anak hang tuah tu ek? Tak pernah tau la. Citer la skit.

TamingSari
26-11-2006, 06:22 PM
Apa citer anak hang tuah tu ek? Tak pernah tau la. Citer la skit.

aku tak ingt nama bini dia.. tp sultan masa tu berkenan sgt ngan bini anak hang tuah ni... sultan sengaja suruh dia pergi ngan angkatan perang kononnye ada apa ntah aku lupa... tp anak hang tuah ni dah tak sedap hati, bila blik tgk sultan dah naik rumah nak usik wife dia... hampeh...

StanNero
26-11-2006, 06:26 PM
emm kenapa melaka xder sultan erk? ako masih xpaham..sedangkan zaman dulu ada sultan? lain la Penang.. memang sah sultan kedah yg kasik tanah tue..so xder la sultan

roses
26-11-2006, 08:58 PM
aku tak ingt nama bini dia.. tp sultan masa tu berkenan sgt ngan bini anak hang tuah ni... sultan sengaja suruh dia pergi ngan angkatan perang kononnye ada apa ntah aku lupa... tp anak hang tuah ni dah tak sedap hati, bila blik tgk sultan dah naik rumah nak usik wife dia... hampeh...
Ooo....gitu ek. Nak kena cari citer lengkap ni. Kdg2 mcm tak caya Sultan2 dulukala nih. Kejam.

StanNero
28-11-2006, 02:27 PM
dulu biasa la.. dah one man show..dia sumer ada kuasa..manusia kan.. huhuh..

hilal
17-01-2007, 12:13 PM
emm kenapa melaka xder sultan erk? ako masih xpaham..sedangkan zaman dulu ada sultan? lain la Penang.. memang sah sultan kedah yg kasik tanah tue..so xder la sultan

aku dengar dulu mase portugis serang, diorang lari ke johor ngan perak kan? tu yang waris kat melaka dah takde...so johor plak naik..

yang aku tau dari cite org2 tua ynag power rangers, diorang berlima memang ade, memang wujud, diorang ni dikumpulkan oleh sultan dari seluruh negara..... ok ni nak caye , caye tak caye sudahh.... ni aku dapat cite dari seorang tua, dan org tua ni tak pernah mengaku yamg die ni reti pasal2 gama, walhal org ramai bagitau aku yang die ni dah bertaraf wali..ha tu jgn tanye aku... ok hang tuah melayu, hang lekir pun melayu..hang jebat pun melayu... tapi dalam tiga2, hang jebat yang paling handfal..dengan muka bengisnye..... hang tuah ni die boleh bercakap, ngan jadi leader...hang lekiu( lee kiew) ni china... panglima dari china,... die bermain senjata `tepi`(yang macam arwah p ramlee main dalam 6 jahanam tu)...die ni pakai topi yang besar kat atas kepala tu..alah yang macam2 cite pahlawan2 china lame tu. hang kasturi berasal dai india.... cube tanye org2 india kat india famous tak name kasturi kat india... die bermain silambam.... nanti ade mase aku sambung.... cube kaitkan fakta2 yang ade ngan cite aku ni...

kasturi
08-02-2007, 11:43 AM
hang kasturi berasal dai india.... cube tanye org2 india kat india famous tak name kasturi kat india... die bermain silambam.... nanti ade mase aku sambung.... cube kaitkan fakta2 yang ade ngan cite aku ni...

pembetulan fakta :
hang kasturi tu bukan dr benggali
tapi dari negeri cik siti wan kembang....
pueihhhhh........:D

sun_star
14-04-2007, 09:42 PM
Aik..boleh hidup sampai 500 tahun, pas tu mati pasal strok ??? Moral cerita : boikot pau kaya :D

Zulkarnine
19-07-2007, 07:00 PM
Susah nak caya kalau betul Hang Tuah Masih hidup..
Tapi org zaman dulu2 mmg umur diaorg panjang2 belaka..zaman Para Nabi dulu ada yg beribu tahun pun ada...
Sebagai Umat Islam kita kena Percaya akan berlakunya Turunnya Nabi Isa suatu hari nnt...korang kira la berapa umur Nabi Isa skrg ni??Yg ni mmg ada dalil..tp pasal Hang Tuah ni..no komen...Kena panggil saintis dan ahli kaji purba utk mengesahkan..

*umur seseorang boleh dikaji kat gigi..so..kalo betul la dia dh berumur lebih 500tahun..leh di awetkan cepat2 sebelum bertambah tua dan mereput..

AILA2002
14-04-2008, 11:46 AM
dari kecil kita dah dengar sejarah hang tuah lima bersaudara.
dan ada juga ahli akedemik dari satu bangsa ni dok kata hang tuah ni dari bangsa depa...
dan yang menarik, hang tuah tak mati lagi...cuma hilang atau ghaib di ulu perak (antara sempadan perak, kelantan dan thailand)

dan yang lebih menarik... aku terbaca sejarah silat gayong malaysia

http://www.silat-gayong.com/test_website_000007.htm

antara lainnya sedutan dari website tu...

For three years, Meor Abdul Rahman trained and learned with other students of Syed Zanial. At 19, Meor Abdul Rahman successfully achieved the understanding and the 'selok-belok' (the ins and outs), the art of seni gayong. However, his grandfather did not perform the "ritual of authorisation" of silat gayong on him, as he had foreseen in a prophecy that Meor Abdul Rahman will have this ritual performed on him by a greater (unseen) warrior.

In 1936, the "ritual of authorisation" was performed on Mahaguru Meor Abdul Rahman by none other than the legendary Hang Tuah. Needless to say, this was an incident on the meta-physical (spiritual) level. Some stories report that the whole ceremony took place in a kind of "dream". This incident occurred on a large black rock by the river at Hutan Menam (now Southern Thailand). All the secrets and knowledge of Silat were transmitted to him and he was given the trust to teach and spread Silat Seni Gayong to the best of his ability.

jadi kalau sesiapa ada sumber yang lebih sahih siapa sebenarnya hang tuah..marilah kita berkongsi cerita.....

joelabu
14-04-2008, 11:50 AM
Hang Tuah nie bukan mitos...Hang Tuah nie wujud...cuma ada diantara kisah² nya sahaja mitos.. Laksamana Hang Tuah mmg wujud..tetapi kisah Hikayat Hang Tuah yang mempunyai keris Tamin Sari yang dikatakan sakti itu sahaja belum dpt diperjelaskan secara bukti yang sahih..yang itu kot mitos...tetapi kewujudan Hang Tuah adalah benar dan terbukti...

profesor
14-04-2008, 11:57 AM
Ada sorg member pernah bg persoalan kat aku, Dikatakan Hang Tuah dan Hang2 yg lain bukanlah Pahlawan Melayu.. drg semua sebenarnya berasal dari negara China yg ditugaskan utk menjaga keselamatan Puteri Hang Li PO.. kerana secara logiknya nama Hang Tuah dan Hang2 yg lain pun sama spt nama Hang Li Po.. Aku tak reti nak jwb, no komen jer.. Kalo ada sapa2 yg leh bg jawapan atau fakta berkaitan leh bg kat sini.. Leh jugak nak ulas balik..

Baby
14-04-2008, 11:58 AM
Pada pendapat haku.. ianya wujud... walopong haku tak sertakan dengan apa2 artikel bagi menguatkan kenyataan haku, apapun layanzz je..

Masakan ianya MITOS semata-mata atau dongengan biarpun kita sering dihidangkan dengan cerita2 rakyat semasa kecil? Masakan sebuah filem (rasanya lebeh) diadaptasikan dari kesah2 Hang Tuah 5 sekawan jika ianya tidak wujud? Di manakah mereka mendapatkan sumber? Tentunya daripada SEJARAH... :D

stevie-g
14-04-2008, 12:02 PM
mmg ada kot pendekar2 gagah di zaman kemasyuran melaka dulu....

ps : aku sokong hang jebat....:)paid

AILA2002
14-04-2008, 12:02 PM
dan berkaitan dgn kaitan silat gayong malaysia dengan Hang Tuah..baca la ni....
Bersua Hang Tuah di Batu Hitam

Ketika keluar berburu bersama-sama dengan enam orang rakannya di dalam hutan belantara di Menam(di sempadan antara Siam dan Tanah Melayu), sekonyong-konyong dengan takdir Tuhan hujan ribut telah turun disertai dengan kilat petir sabung-menyabung. Serentak dengan itu kawan-kawan beliau yang seramai enam orang tadi telah terpisah dengannya dan tidak kelihatan lagi. Keadaan itu berlaku hingga hampir ke tengah hari. Setelah keadaan pulih seperti sediakala, Meor Abdul Rahman menyedari bahawa dirinya tinggal bersendirian sahaja di hutan belantara itu. Beliau lalu meneruskan perjalanannya dengan merayau-rayau tanpa mengetahui arah yang hendak dituju, sehinggalah ke petang hari. Dalam keadaan diri yang sangat letih serta kebingungan, beliau mengambil keputusan untuk berehat lalu terlelap di atas suatu batu hampar berwarna hitam selebar kira-kira satu rantai.

Dalam keadaan antara tidur dan jaga, tiba-tiba muncul bayang-bayang lembaga seorang manusia yang berpakaian persis seorang hulubalang Melayu zaman dahulu, dengan dipinggangnya tersisip sebilah keris. Lembaga tersebut lalu berkata,

"Kamu janganlah berasa bimbang dan takut. Kamu akan kami penuhkan lagi diri kamu dengan ilmu-ilmu pertahanan dalam Ilmu Kepahlawanan."

Dalam keadaan diri antara sedar dan tidak, Meor Abdul Rahman pun diajar dengan berbagai ilmu kependekaran zahir dan batin. Hang Tuah telah mencurahkan segala rahsia ilmu Silat Seni Gayong dan mempertahankan diri kepada beliau. Selepas beliau melalui pelbagai ujian dan cubaan, beliau telah dibawa ke sebatang anak sungai yang berdekatan dan dimandikan dengan tujuan mengkhatamkannya. Di sanalah Meor Abdul Rahman diamanahkan supaya ilmu yang telah dipelajarinya (Seni Gayong), diperkembangkan dengan seluas-luasnya di dalam negera ini dengan mengikut adat-istiadatnya yang tertentu. Pada saat-saat itu juga, lembaga itu memperkenalkan dirinya dengan mengatakan bahawa beliau ialah Datuk Laksamana Hang Tuah.

"Akulah Laksamana Hang Tuah, hulubalang Raja Melaka. Aku berkhalwat di sini. Aku penjaga di sini."

Hang Tuah akhirnya meminta Meor Abdul Rahman mengangakan mulut lalu, diludahkannya ke dalam mulut Meor Abdul Rahman, sebagai tanda sempurnalah sudah pengkhataman beliau.

Hang Tuah juga mendakwa bahawa Meor Abdul Rahman adalah orang yang paling gagah dan tiada orang lain yang dapat menewaskannya selagi ia patuh kepada pantang-larang tertentu.

"Kamu tidak akan dapat dikalahkan oleh sesiapapun asalkan kamu tidak derhaka kepada kedua orang tua dan kamu hendaklah menghormati mereka."

Hang Tuah telah mengarahkan Meor Abdul Rahman menghadap sultan yang memerintah negerinya(Perak) ketika itu untuk menyembahkan taat setia serta mengarahkan beliau meninggalkan tempat itu dengan segera menuju ke arah matahari naik.

Setelah tersedar daripada tidurnya, Meor Abdul Rahman merasakan terdapat suatu kelainan pada dirinya; beliau seolah-olah telah diresapi oleh kegagahan yang amat luar biasa.

VERSI KEDUA

Ketika Meor Abdul Rahman sedang duduk berzikir di atas sebuah batu hitam, tiba-tiba sekonyong-konyong muncul lima lembaga manusia yang lengkap berpakaian hulubalang zaman dahulu sambil masing-masing bersenjatakan sebilah keris. Salah satu daripada lembaga tersebut memperkenalkan dirinya sebagai "Datuk Laksamana Hang Tuah", hulubalang Raja Melaka yang termasyhur pada zaman dahulu. Hang Tuah telah berkata,

"Sekarang tibalah masanya untuk kamu dikhatamkan..."

Hang Tuah kemudian telah mengarahkan keempat-empat lembaga yang mengiringinya supaya menyerang Meor Abdul Rahman secara serentak. Meor Abdul Rahman telah berjuang bersungguh-sungguh menentang serangan ramai tersebut, biar pun ketika itu diri beliau tidak bersenjata langsung. Serangan yang datang dari pelbagai arah tersebut dihadapinya dengan gagah, dan berjaya dipatahkan satu demi satu. Akhirnya, keempat-empat lembaga tersebut berjaya ditewaskan oleh Meor Abdul Rahman, dan Meor Abdul Rahman berjaya menendang dan merampas satu daripada keris yang digunakan oleh lembaga-lembaga yang menyerangnya. Keris yang berada di dalam genggaman Meor Abdul Rahman khabarnya adalah keris Pendawa Lima yang menjadi miliknya sekarang dan keempat-empat lembaga tersebut dipercayai sebagai "Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu". Hang Tuah kemudian meminta agar perlawanan diberhentikan, lalu menyuruh Meor Abdul Rahman mengangakan mulut. Hang Tuah kemudian meludah ke dalam mulut Meor Abdul Rahman sambil mengamanahkan ilmu silat yang telah dipelajarinya(Seni Gayong) diajar kepada keseluruhan insan dengan mengikut adat istiadat yang sejati, pada masa-masa yang tertentu. Hang Tuah juga meminta Meor Abdul Rahman menghadap raja yang memerintah negerinya untuk menyembahkan taat setia dan berbakti kepada sultan sebagaimana Hang Tuah berbakti kepada Raja Melaka. Hang Tuah juga mendakwa bahawa Meor Abdul Rahman adalah orang yang paling gagah dan tiada seorang pun yang dapat menewaskannya selagi beliau patuh kepada syarat-syarat yang tertentu. Hang Tuah kemudian menyuruh Meor Abdul Rahman meninggalkan tempat tersebut menuju ke arah matahari naik.

http://www.freewebs.com/pusakagayong/datomeorabdulrahman.htm

atlantis
14-04-2008, 12:03 PM
betul ker satu hang pun tadak?... dah baca ke buku teks sejarah malaysia :D

satu zuriat pun tak tinggal !
1 hang punya zuriat pun takder !

camna tu ??http://emoticons4u.com/violent/sterb086.gif

dablues79
14-04-2008, 12:08 PM
hang tuah memang wujud...dan telah dighaibkan..

joelabu
14-04-2008, 12:22 PM

ada kebenaran jugak persoalan ko nie.. :-? ker diorg nie mandul.. :-? :-p

hazualuv
14-04-2008, 12:27 PM
pada aku hang tuah ni sejarah masa lalu

greatbiz2u
14-04-2008, 12:33 PM
Hang Tuah memang wujud...
bukti2 tentang kewujudan hang tuah memang wujud dan dibawa pergi oleh penjajah.

Tapi yang mengatakan Hang tuah MASIH HIDUP adalah TIPU dan TIDAK SOHIH...dan JANGAN MEMPERCAYAINYA sama sekali...

sedanfx
14-04-2008, 12:40 PM
aku dgr2 ada yg menyatakan hang tuah itu ppuan sbnrnya...
sb itu hang jebat xlawan, serah diri je kat hang tuah....
sape2 ada info menngenai status jantina hang tuah ni?:-?

hazualuv
14-04-2008, 12:41 PM
hang tuah pompuan ker..???
mustahil la...

sedanfx
14-04-2008, 12:44 PM
hang tuah pompuan ker..???
mustahil la...

try tanya bomoh2.... aku dpt info ni dulu dr bomoh... entahla..

AILA2002
14-04-2008, 12:50 PM
cerita bab bomoh...aku pernah sembang sgn sorang bomoh di batu pahat(kalau dia salah..salah le aku)...dia tunjuk keris taming sari yg ada pada dia(ikut cerita dia...dapat dari gunung ledang)..katanya jebat kalah sebab senjata makan tuan...bukan tuah yg tikam...pada ulu keris sebelum pemegang...ada mata keris yang sompek..kononnya jebat masa tarik keris dari sisi pinggang..terobek perut sendiri...

keihin
14-04-2008, 01:02 PM
bomoh sbnrnya leh caya ke ? adik sharlini xleh jumpe2 lg...

Bomoh?...hehe nih geng pakai jin and khadam.
Carilah perawat Islam. :">

Bagi pendapat personal aku.
Tuah mmg wujud.
Dan pada aku jua...Mungkin Allah nak sorokkan kisah nih.
Ye la..kalo ikut sejarah..ada ke kuburnya?
Ada ke fakta yg betul2 sahih?
Tapi bg aku mmg Tuah wujud.:">

TamingSari
14-04-2008, 01:18 PM

ape lak takde bro... anak hang tuah jadi laksamana gak.. sayangnye isterinye cuba diusik sultan.. cuba selak2 sejarah bro.. dan zuriat2 yg lain cuba disembunyikan sebb kejatuhan melaka dan takut dibunuh pertogis

kalau
14-04-2008, 01:21 PM
ape lak takde bro... anak hang tuah jadi laksamana gak.. sayangnye isterinye cuba diusik sultan.. cuba selak2 sejarah bro.. dan zuriat2 yg lain cuba disembunyikan sebb kejatuhan melaka dan takut dibunuh pertogis

camner lak ngan hang2 yg lain tu bro? tak sepower anak hang tuah ke?:-?

TamingSari
14-04-2008, 01:23 PM
Ada sorg member pernah bg persoalan kat aku, Dikatakan Hang Tuah dan Hang2 yg lain bukanlah Pahlawan Melayu.. drg semua sebenarnya berasal dari negara China yg ditugaskan utk menjaga keselamatan Puteri Hang Li PO.. kerana secara logiknya nama Hang Tuah dan Hang2 yg lain pun sama spt nama Hang Li Po.. Aku tak reti nak jwb, no komen jer.. Kalo ada sapa2 yg leh bg jawapan atau fakta berkaitan leh bg kat sini.. Leh jugak nak ulas balik..

name 5 bersaudara dah wujud sebelum kedatangan putri hang li po lg.. dan ada dikatakan tu smua gelaran je.. cam org kedah panggi ..tp jgn lupa melayu dikatakan berasal dari china gak ...

TamingSari
14-04-2008, 01:25 PM
camner lak ngan hang2 yg lain tu bro? tak sepower anak hang tuah ke?:-?

anak jebat dihantar ke temasikbudak bijak yg bername hang nadim yg cadangkan guna btg pisang .. dia dikatakan anak hang jebat.. tp fakta ni tak dapat di buktikan

AILA2002
14-04-2008, 01:36 PM
..tp jgn lupa melayu dikatakan berasal dari china gak ...
sebenarnya...yang dimaksudkan cina tu bukan nye cine shanghai..cine hong kong..tapi dari yunnan....kira dah penghijrahan depa kesini dah puluh ribu tahu dulu sebelum wujudnya kerajaan melayu...kalu nak ikut kita semua dari mana..cina pon asal dari afrika...

apa pun...aku rasa bukti kewujudan hang tuah tu sebenarnya memang dah diangkut balik dek penjajah barat..bermula dari portugis hingga le ke british...

atlantis
14-04-2008, 01:42 PM

zuriat2 dari sepupu sepapat, makcik/pakcik sahabat berlima ni pun takder !

mana gi ?? http://emoticons4u.com/violent/sterb200.gif

goldtrader
14-04-2008, 02:17 PM
dulu aku ade bukak thread pasal article mengatakan hang tuah ni orang cina yang datang dengan hang li po ...

armins_eye
14-04-2008, 02:21 PM
itulah berbezanya orang berilmu dengan orang yang tidak...
Hang Tuah ni memang berbangsa Melayu...
zuriat2 mereka pun ada di sekeliling kita sekarang tapi mereka takkan guna dengan nama "Hang" atas dasar kesematan diri dan keluarga...

kepada keluarga2 "Hang", bersedialah berjuang kerana tanahair kita kembali dijajah dalam bentuk baru...

Dan Bangsa Melayu merupakan 5 bangsa utama di dunia yang rupa wajah bangsa Melayu takkan dapat sama dengan bangsa2 lain.
Melayu ini indah,
kerana itulah senjata keris hanya terdapat di dalam kawasan Nusantara iaitu daerah Melayu, sedangkan senjata2 perang lain juga ada dimili Melayu.
Banyakkan mengkaji...

hang tuah tu wujud ok...

aku nak tanya kau,
Nabi Khildir tu masih hidup ke dah mati?
Nabi Isa masih hidup ke dah mati ?
mereka berdua masih hidup...

Nabi isa sememangnya sudah diangkat ke langit dan tiada di Planet Bumi sehingga hari ini sejak 2000 tahun bumi mengelilingi matahari lalu,
dan berada di galaksi lain yang mana lokasi tersebut hanya Allah yang tahu,
langit yang saya maksudkan itu bukan langit di bumi ok !
Langit itu amatlah luas di atas sana...
hanya Allah sahaja yang tahu...

Nabi khildir pula adalah nabi yang bukan pangkatnya Rasul tapi telah hidup mulai sezaman dengan Nabi Musa dan diberitakan bahawa baginda juga semenjak itu telah bertemu dengan banyak nabi lain yang bukan pula sezaman dengan baginda sehinggalah beliau juga masih hidup sehingga sezaman dengan Nabi Muhammad,
mengikut perhitungan catatan hadis ketika baginda Khildir bertemu dengan kumpulan seorang panglima askar para2 sahabat Nabi Muhammad yang ingin melakukan Azan untuk Solat Subuh di suatu bukit,
panglimanya telah mendengar sahutan dari se2orang,
dipendekkan cerita,
orang yang menyahut itu mengaku beliau adalah Khildir...
baginda banyak menasihatkan tentang kejadian2 lepas dan tanda peristiwa akan datang pada panglima tersebut,
selepas peristiwa itu,
kelibat baginda tidak dijumpai lagi...
cerita ini dapat diketahui oleh angkatan sahabat iaitu kumpulan lain di barisan belakang,
mereka ingin test balik di situ selang beberapa bulan kemudian,
harapan mereka tak kesampaian kerana baginda tak muncul2 pun sesudah peristiwa pertama kali itu.

Fikir2kan...
mengapa ini berlaku,
kalau membuat kira2an matematik hukum alam,
sejak dari era Nabi Musa sehingga era Nabi Muhammad,
ada 12 orang Rasul silih berganti,
tidak lagi nabi2 di daerah lain yang tidak disebutkan dalam AlQuran...
setiap 1 Nabi ada yang muncul serentak bersama2 ada yang muncul selang 300 tahun sekali sehinggalah era Nabi Muhammad,
fikir2kan,
lebih dari 12 nabi baginda Khildir telah melalui dan baginda dipanjangkan umur mungkin atas2 sebab tertentu mungkin kerana amlannya atau mungkin baginda sendiri yang memohonnya,
tetapi setiap ilmu pastilah ada pantangnya,
dan apa yang saya ketahui,
orang2 begini hanya muncul dan menzahirkan diri mereka selang berpuluh2 tahun atau ratusan tahun sekali atau ikut keperluan peribadinya untuk tujuan hikmah dan supaya juga untuk tujuan tidak mendatangkan fitnah kerana wujudnya manusia2 yang cetek mentalitilinya seperti kebanyakan orang di zaman ini.
Maka beliau hanya akan muncul di saat2 genting sahaja.
ini hanyalah 1 contoh di antara banyak2 manusia yang Allah kurniakan kelebihan...

Ok, saya tambahkan 1 cerita dari Hadis Nabi,
dicatatkan akan datang pada Dajjal seorang lelaki di hadapannya,
umum mengetahu fitnah dajjal itu besar kerana dajjal ni mampu menghidupkan dan mampu mematikan ikut suka dia...
Pada masa lelaki itu jumpa dajjal,
lelaki itu cakap,
aku tak percaya yang kau seorang dajjal yang boleh menghidupkan selepas kau mematikan,
dipendekkan cerita,
dajjal membunuh lelaki terbabit dan menghidupkannya semula,
setelah lelaki itu hidup balik,
tak semena2 lelaki itu bercakap pada Dajjal:
"memang benarlah kau yang dimaksudkan dengan AlMasih Al Dajjal,
seperti yang apa Nabi Muhammad khabarkan pada umatnya, sesungguhnya akulah Nabi Khildir."
Selesai peristiwa itu,
Dajjal tergamam dan tak mampu untuk lakukan apa2 pada baginda,
baginda kemudian kembali ke kota Madinah,
peristiwa ini berlaku ketika saat "Pembersihan Madinah"

-melalui hadis ini, menunjukkan Nabi Khildir masih lagi hidup di celah2 umat kita mungkin ada manusia yang bertuah pernah berjumpa dengan beliau mungkin ada mungkin tidak, hanya Allah sahaja yang tahu...
-mengikut catatan sejarah yang lain pula, iskandar zulkanain yang namanya pernah tercatat dalam AlQuran kerana membuat tembok besi untuk mengurung Yakjuj dan Makjuj juga diberitakan adalah sahabat baik Khildir, mereka berdua diceritakan akan mencari sama2 "WATER OF LIFE" ,
SEHINGGALAH EKSIDISI MEREKA BERAKHIR DI SEBUAH GUA YANG GELAP.
dipendekkan cerita,
di gua itulah tersimpannya takungan "AIR HIDUP",
jadi, barangsiapa yang berjumpa dulu air ini,
maka dialah yang mendapat rahmat dari Allah,
ditakdirkan Nabi Khildir yang dapat minum air ini,
mungkin ada pantang2nya ...
Panjangnya umur baginda mungkin ada kaitan dengan cerita ini,
siapa tahu?

Begitu juga manusia2 lain yang ikhlas dan taat setia pada sesuatu bidang atau negara mahupun raja,
atau manusia itu pernah berbakti dengan cara yang amat luar biasa di zamannya dan pada waktu beliau dalam keadaan yang amat mabrur siapa tahu beliau pernah memohon doa atau mengamalkan sesuatu ilmu yang orang ramai tak tahu tapi Allah izinkan untuk orang ini amalkan, siapa tahu?
Boleh jadi Laksamana Tuah dan sahabat2 telah mendapat ilmu ini,
jadi ada pulak kesannya dan pantangnya iaitu,
tak boleh reveal(muncul) pada manusia sekitar kalau tidak ilmu menjadi batal dan akan mati serta merta, siapa tahu...
saya ada ingat 1 surah dalam AlQuran nama surah ayat keberapa dah lupa:
"Hai Manusia, Berhentilah kamu semua pertikaikan urusan ROH, sesungguhnya ROH itu adalah urusan ku, sedangkan manusia tidak tahu mengenainya melainkan sedikit sahaja"

Urusan roh adalah urusan Allah,
kadang2,
manusia yng ikhlas akan menghampiri darjat2 yang menghampiri darjat2 para2 ulamak , anbiyak, nabi, apakan pula darjat rasul...
oleh itu,
boleh jadi Hang Tuah itu memang benar masih wujud kerana rohnya dizinkan Allah untuk sesuatu perkara,
kalau nak tanya para ulamak pun tak semua yang terror jawap ataupun setidak2nya dapat jawap dengan puas hati,
itulah yang saya nak sampaikan...
iaitu point...

Kalau tak percaya pi ke Melaka,
di dalam Muzium ada 1 cerita,
baru berlaku kira2 15 tahun lepas,
seorang anak tempatan mengaku berjumpa Hang Tuah 3 kali,
anak tempatan tu tak percaya tapi yang hairannya dah 3 kali ambik wudhuk sama2 pada waktu solat di malam hari berturut2,
so saya pendekkan cerita ok,
maka anak tempatan ini pun ajak ketua surau dan hang tuah untuk berjumpa di surau yang sama pada hari ketiga yang mereka pun tak tahu itulah hari terakhir mereka jumpa Hang Tuah,
last2, 3 orang saksi melihat hang tuah,
duduk selantai dengan beliau,
ketua surau pun bertanya,
kalau engkau betullah yang dimaksudkan dengan Laksamana Hang Tuah,
tunjukkan diri mu...
Tidak semena2 Hang Tuah yang rupanya sudah tua itu bangkit berdiri lalu melafazkan surah2 tertentu dengan permulaan bismillah lalu disapukan ke mukanya,
maka lantas wajah dan tubuh beliau berubah,
yang berdiri tadi bukan orang tua tadi,
tapi yang berdiri skrg seorang lelaki muda berambut panjang, berwajah tampan,
segak, sasa, berpakaian kuning bertengkolok melayu, berikat dengan keris, rupanya seakan2 Jalaludin Hasan (kata2 saksi),
lalu lelaki itu jawap,
akulah Hang Tuah, panglima Sultan Melaka dahulu,
kemudian beliau mintak senaskah AlQuran,
di hadapan 3 orang saksi surau tadi Hang Tuah bersumpah,
dengan bersaksikan AlQuran ini,
kalau aku bukan Hang Tuah, terbakarlah badan aku sekarang juga kalau aku menipu...
Hang Tuah senyum dan beliau kembali kepada rupa asalnya dan berborak2 sampai malam sehinggalah waktu yang dijanjikan, beliau pun menghilangkan diri dalam kawasan surau itu...
tak percaya ?
luangkan masa dan pi muzium Melaka atau orang2 sejarah,
pihak istana dan kerajaan negeri siap bagi cop mohor lagi dengan perakuan iaitu kisah ini memang sah2 berlaku,
kerana saksi penting malam itu juga bukan orang seberangan...

Pointnya di sini,
roh itu urusan Allah,
boleh jadi ada manusia ditakdirkan hidup lama tapi ada amalan2nya yang tertentu yang menyebabkan mereka ini jarang ditemui.
Mereka2 ni mungkin ada di sebelah kita aje tapi susah nak jumpa,
tengoklah keliling kita dunia serba lengkap dengan maksiat, lagilah kalau orang2 macamni diizinkan Allah untuk muncul, akan menjadi fitnah....

Tu sebab dari dulu saya pernah cakap,
kalau sesetengah ilmu tu kalau diceritakan kepada ORANG KEBANYAKAN ,
maka mereka ini akan kata kita gila...
so,
secara logiknya itu sebab Nabi Muhammad itu sesuai diturunkan pada zaman 1450 tahun dulu....pointnya banyak di situ...
contoh aje, tapi dah banyak jadik pun...

Kesimpulannya:
-Hang Tuah dan sahabat2nya itu wujud
-sesi khatam di dalam hutan melalui ludahan itu wujud
-perlawanan di antara Meor dan Bruce Lee tu memang terjadi (bruce lee kalah teruk) berlaku di Changi Airpot, Singapore.
-bapak kepada pelakon cerita Isabella (filem amy) menjadi saksi dan berkata memang Meor yang kalahkan Brice Lee..

Ingat,
seni perlawanan diri paling hebat ialah Silat - Cabang Gayong

Buat Perkiraan:
-sejarah Tuah hanyalah 500 tahun sahaja
-cuba kira sejarah zaman Nabi Musa dengan zaman kita berapa tahun?
-cuba kira sejarah zaman Nabi Isa dengan zaman kita berapa tahun?
-cuba kira sejarah zaman Nabi Muhammad dengan zaman Nabi Isa berapa tahun?
-cuba kira sejarah zaman Nabi Adam dengan zaman kita berapa tahun pulak ya?

Semua jawapannya ada pada saya,
tetapi yang lebih betul jawapannya hanya Allah lebih tahu...

Sekian.
Banyakkan mengkaji...
Sila baca balik di petikan atas , saya ada buat penambahan...

AILA2002
14-04-2008, 02:57 PM
betul...dan bila membaca..buka semua deria...baru la yg tersirat dapat dinilai...
dan untuk makluman pembaca...tujuan saya membuka thread ini bukan apa, cuma mengajak kawan-kawan mencari kembali siapa diri kita ini....
dan juga tentang kalau nak cari lima bersaudara...cuba-cuba lah tanya orang sekitar muar dan batu pahat...dan kalau ada saudara mara umur sekitar 50-60an...mesti ada yang tahu macamana nak cari mereka ni....

kalau
14-04-2008, 03:37 PM
bro taming sari ade ulasan ngan penjelasan yg panjang leber tu?

TamingSari
14-04-2008, 03:47 PM
sebenarnya...yang dimaksudkan cina tu bukan nye cine shanghai..cine hong kong..tapi dari yunnan....kira dah penghijrahan depa kesini dah puluh ribu tahu dulu sebelum wujudnya kerajaan melayu...kalu nak ikut kita semua dari mana..cina pon asal dari afrika...

apa pun...aku rasa bukti kewujudan hang tuah tu sebenarnya memang dah diangkut balik dek penjajah barat..bermula dari portugis hingga le ke british...

yup... china adalah negara.. byk suku kat sane..bkn bangsa cina.. ramai yg keliru bnde camni

TamingSari
14-04-2008, 03:53 PM
mase aku kecik sekolah rendah selalu gi masjid kampung hulu ngan tengkere ket bndar melaka... kat situ org tabligh selalu berkumpul.. depa selalu gak cite pasal 5 bersaudara ni.. depe cite hang tu adalah nama gelaran je.. dan yg paling penting 5 bersaudra kuat agama dan sampai tahap wali... depa siap cite hang tuah ikut sultan ke indon tuk berdakwah...

TamingSari
14-04-2008, 04:38 PM
yg tak sedapnye cite mulut ke mulut versi tokok tambah..hang tuah mcm suria baja hitam dah keteroran nye.. gi la kmpg duyung.. sambil2 mndi air telaga hang tuah leh dgr cite :D

nsvision
14-04-2008, 04:52 PM
mase aku kecik sekolah rendah selalu gi masjid kampung hulu ngan tengkere ket bndar melaka... kat situ org tabligh selalu berkumpul.. depa selalu gak cite pasal 5 bersaudara ni.. depe cite hang tu adalah nama gelaran je.. dan yg paling penting 5 bersaudra kuat agama dan sampai tahap wali... depa siap cite hang tuah ikut sultan ke indon tuk berdakwah...

Ada kebenaran tu...HANG ialah satu gelaran dari kesultanan Perak dulu,masa tu CG pun lum ada,Diaorg ni 5 sahabat macam adik beradik.
Ada le org mengamuk jadi diaorg hentam le tergolek dog.So Sultan panggil 5 orang ni.Di tanya nama;maka jawabnya;Hamba Tuah.. sambut sultan:oohh Hang Tuah,Lalu masing2 perkenalkan diri dan kekal le gelaran HANG pada Tuah,Jebat,Lekir,Lekiu,Kasturi.
Dari logik mana de org melaka dulu2 ada nama Hang,Org perak je guna mcmtu. :)) :)) :)) :))

dablues79
14-04-2008, 04:56 PM
dah tu..apa plak citer hang tuah ngan puteri gunung ledang tu??
betul ke citer tu??

TamingSari
14-04-2008, 05:10 PM
dah tu..apa plak citer hang tuah ngan puteri gunung ledang tu??
betul ke citer tu??

aku 1000% yakin dan percaya putri gunung ledang tu wujud tapi bukn la manusia.. jin.. kire melayu panggil bunian.. sebb pasal putri gunung ledang ni aku ada cite pribadi sayangnye aku tak dibenarkan kongsi... suaranye memang sedap....

yg ni leh share.. disebbkan aku org melaka dan belajo pun kat melaka dulu mase wat dip.. aku ada lah pi camping kat gunung ledang ngan member2.. nak dijadikan cite... kawa aku ni mase mendaki.. kami ikut laluan lain.. saje je nak mencabar sikit.. terjumpa batang pokok beso.. yg peliknye tgh btg berlobemang... dan nmpk cam ada tongkat berkilat2 cam emas.. :o bile nak dekat je.. dia dengar suara pempuan tegur jgn usik tuan putri nye.. jeng jeng.. dia je dengar.. dan ajak kite org teruskan perjalann.. dah sampi atas baru dia cite dgr suara tak kasi usik..

dablues79
14-04-2008, 05:14 PM
aku 1000% yakin dan percaya putri gunung ledang tu wujud tapi bukn la manusia.. jin.. kire melayu panggil bunian.. sebb pasal putri gunung ledang ni aku ada cite pribadi sayangnye aku tak dibenarkan kongsi... suaranye memang sedap....

ala..kongsi la ngan kami semua..nak tau jugak..boleh ek..:)

kalau
14-04-2008, 05:15 PM
aku rase hang tuah ni memang ade. cumer citer/biography nye tu ade di tokok tambah. lame2 cam citer myth jer.

TamingSari
14-04-2008, 05:18 PM
pada den x wujud...
nak sedapkan cerita jek...

huhu.. camner lak ngan kes jambatan emas dulu... kat melaka area bandar hilir byk kedai jual barang2 artifak ni.. cuba tanye depa berapa ramai yg jumpa ketulan emas kat bekas tapak jmbtn tu.. dan pada mlm2 tertentu org akan nmpk kawasan tu bercya berkilau emas mcm ada jmbtn emas kek situ.. sygnye sultan zalim nak buat jmbtn tu rampas emas rakyat :mad: :mad:

TamingSari
14-04-2008, 05:21 PM
aku rase hang tuah ni memang ade. cumer citer/biography nye tu ade di tokok tambah. lame2 cam citer myth jer.

citer secara lisan mulut ke mulut camni lah jadinye... kisah pendekar pantai kundur tak kurang hebatnye... yg eman manan berlakon tu...

hilal
14-04-2008, 05:22 PM

yg ni leh share.. disebbkan aku org melaka dan belajo pun kat melaka dulu mase wat dip.. aku ada lah pi camping kat gunung ledang ngan member2.. nak dijadikan cite... kawa aku ni mase mendaki.. kami ikut laluan lain.. saje je nak mencabar sikit.. terjumpa batang pokok beso.. yg peliknye tgh btg berlobemang... dan nmpk cam ada tongkat berkilat2 cam emas.. :o bile nak dekat je.. dia dengar suara pempuan tegur jgn usik tuan putri nye.. jeng jeng.. dia je dengar.. dan ajak kite org teruskan perjalann.. dah sampi atas baru dia cite dgr suara tak kasi usik..

bukan semua yang ade dialam ghaib jin ngan bunian beb...ade juga raibul ghaib...org2 yang terpilih dighaibkan oleh Allah Taala... aku ni ubun2 lembut, so aku dgr cte ni dr org yang ubun2 keras sikit dr aku la.. tapi topik ni memang syok... jom kite try cari kebenaran dan menjadi satu2 nye forum yang dapat rungkaikan bende ni... aku vote.. hang lekiu cina, hang kasturi india...

TamingSari
14-04-2008, 05:25 PM
bukan semua yang ade dialam ghaib jin ngan bunian beb...ade juga raibul ghaib...org2 yang terpilih dighaibkan oleh Allah Taala... aku ni ubun2 lembut, so aku dgr cte ni dr org yang ubun2 keras sikit dr aku la.. tapi topik ni memang syok... jom kite try cari kebenaran dan menjadi satu2 nye forum yang dapat rungkaikan bende ni... aku vote.. hang lekiu cina, hang kasturi india...

leh jadi gak tu.... klu ada bukti2 yg menyokong bagus gak

dablues79
14-04-2008, 05:37 PM

betul tu..sebab Nabi khidir pun Allah ghaibkan..serupala Nabi Idris..

itula menunjukkan betapa agungnya kekuasaan dan ilmu Allah..

rasanya hang tauh ni org alim...sebab zaman dulu..ilmu silat selalunya ada unsur kebatinan..cuma kita tak tau adakah kebatinan itu merujuk kepada yang mensyirikkan Allah atau pun memang salah satu dari ilmu Quran..

kita jgn lupa sewaktu perang dalam zaman Nabi Muhammad dulu..pernah pada satu ketika tentera Islam hanya ada 313 org melawan puluhan ribu tentera quraish..

kalau ikut logik akal..mana mungkin yg 313 org boleh menang???

memang kuasa Allah..tetapi mesti ada rahsia yg kita tidak tau..

ingat lagi waktu perang salib..bilamana tentera kaafieun buang khazanah ilmu Islam ke laut yg sehingga kini kita sebut laut Hitam....bayangkan ilmu yg telah hilang itu..bilamana cebisan ilmu yg ada hingga hari ini telah digunapakai oleh barat dgn 'rebranding'nyer..seolah2 mereka yg menemukan ilmu baru itu..

sesungguhnya Al Quran itu lengkap..

maka itu..setiap sesuatu keperluan manusia itu PASTI ada di dalamnya..

ExAvantz
14-04-2008, 06:02 PM
huhu.. camner lak ngan kes jambatan emas dulu... kat melaka area bandar hilir byk kedai jual barang2 artifak ni.. cuba tanye depa berapa ramai yg jumpa ketulan emas kat bekas tapak jmbtn tu.. dan pada mlm2 tertentu org akan nmpk kawasan tu bercya berkilau emas mcm ada jmbtn emas kek situ.. sygnye sultan zalim nak buat jmbtn tu rampas emas rakyat :mad: :mad:

:D
den duduk melaka...
mana ada jambatan emas tuh... ?
tahyol semua tu...
kalau dah nampak ketulan emas, nape depa tak kaya2 :D

pada aku hikayat hang tuah ni lebih nak sedapkan cerita jek...
nak menambahkan keserian pada cerita kesultanan melayu melaka...

aku penah duduk dengan student indonesia, dia kata bila masa plak keris tamingsari jatuh ke tangan pahlawan melayu ?

pastu yang wujud pasti mati, mana buktinya ?

takyah jauh laa... Rasulullah saw tinggalkan kita dah lebih 1400 tahun, pun ada bukti kewujudan, tempat tinggal, pakaian, pedang2 dan makam ? inikan pula 600 tahun baru...

makam nabi adam yang dikatakan wafat 60,000 tahun dulu pun wujud, inikan pula 600 tahun ? alahai...

makam firaun (Ramses) pun wujud, pedang, senjata, istana dsbnya masih wujud... 5000 tahun lampau...

kesultanan melayu melaka dan kedatangan pedagang arab, cina dan india mmg wujud... ada bukti2 dan kesan peninggalan sejarah... masalahnya takde kesan peninggalan sejarah yang sahih dari arwah Hang Tuah ? dia bukan sembarangan orang... orang atasan... LAKSAMANA wooo... takkan kesultanan melayu melaka buat dek jek...

setahu aku hanya Nabi Isa, Idris dan ada riwayat mengatakan Nabi Khidir jek yang tak mati lagi dengan cara ghaib dan diangkat ke langit oleh Allah... :D masalahnya mereka nabi... :D

wallahualam...

rotok
14-04-2008, 08:17 PM
Ingatkah kita tentang ungkapan 'TAK KAN MELAYU HILANG DI DUNIA' Khabarnya iungkapkan oleh Laksaman Hang Tuah..

Tapi, ada juga fakta yang aku x pasti seberapa sahih, ungkapan tersebut sengaja dicipta oleh PENJAJAH PORTUGIS, bagi melekakan orang2 Melayu.. supaya orang Melayu x berapa nak bangkit menentang pendudukan PORTUGIS..

Hazel
14-04-2008, 08:26 PM
Cerita hang Tuah ditulis oleh Tun Sri Lanang di masa pemerintahan Johor Riau di kala pemerintahan Johor Riau di abad Ke 17 yakni setelah hampir 2 kurun kejatuhan Melaka...

Penulisan tersebut menceritakan dan mengembalikan kegemilangan Kesultanan Melayu dimata masyarakat Melayu ketika itu yg mana unsur-unsur barat dan peradaban luar yg dibawa oleh pedagang yg berdaganag di tanah melayu mula dikagumi oleh orang-orang melayu ketika itu.

Jadi Hang Tuah di jadikan Idol yang idealistik utk ditulis didalam buku Sejarah Melayu, Cerita kegagahan beliau sebagai Pahlawan Melayu yang setia pada Sultan,Ilmu Mistik dan punyai Keris Sakti adalah unsur-unsur yang di tonjolkan dlm kisah tersebut demi mengembalikan jati diri dan kebangaan dikalangan org melayu ketika itu.

hanya penulisan Tun Sri lanang yang menampilkan Kepahlawanan Org melayu di popularkan oleh penjajah sedangkan buku-buku serta kisah-kisah pahlawan melayu lain tidak ditonjolkan atau tidak dipopularkan penulisan dan pengkisahan tentang mereka sampai kehari ni...

Mungkin kita tak kenal siapa megat panji alam, megat terawih dan Lakmana Bentan , Raja Haji ,Dato Bahaman, Abd Rahman Limbong, Mat Kilau Tok janggut dan lain-lain.

So janganlah kita mengeji org-org terdahulu dari kita...mereka telah pun melakarkan sejarah dizaman mereka utk dijadikan panduan pada kita hari ni...kita pula bagaimana?

jiboi
14-04-2008, 09:04 PM
aku rasa yg mitos2 tu aku rasa ada yg wujud..ye la..kita blaja silat pun kita tau pe sket2 pasal ilmu2 ni..keh3!! yg pasti org lama2 ni banyak ilmu2 ni..keh3!!

AILA2002
15-04-2008, 08:23 AM
Cerita hang Tuah ditulis oleh Tun Sri Lanang di masa pemerintahan Johor Riau di kala pemerintahan Johor Riau di abad Ke 17 yakni setelah hampir 2 kurun kejatuhan Melaka...

Penulisan tersebut menceritakan dan mengembalikan kegemilangan Kesultanan Melayu dimata masyarakat Melayu ketika itu yg mana unsur-unsur barat dan peradaban luar yg dibawa oleh pedagang yg berdaganag di tanah melayu mula dikagumi oleh orang-orang melayu ketika itu.

Jadi Hang Tuah di jadikan Idol yang idealistik utk ditulis didalam buku Sejarah Melayu, Cerita kegagahan beliau sebagai Pahlawan Melayu yang setia pada Sultan,Ilmu Mistik dan punyai Keris Sakti adalah unsur-unsur yang di tonjolkan dlm kisah tersebut demi mengembalikan jati diri dan kebangaan dikalangan org melayu ketika itu.

hanya penulisan Tun Sri lanang yang menampilkan Kepahlawanan Org melayu di popularkan oleh penjajah sedangkan buku-buku serta kisah-kisah pahlawan melayu lain tidak ditonjolkan atau tidak dipopularkan penulisan dan pengkisahan tentang mereka sampai kehari ni...

Mungkin kita tak kenal siapa megat panji alam, megat terawih dan Lakmana Bentan , Raja Haji ,Dato Bahaman, Abd Rahman Limbong, Mat Kilau Tok janggut dan lain-lain.

So janganlah kita mengeji org-org terdahulu dari kita...mereka telah pun melakarkan sejarah dizaman mereka utk dijadikan panduan pada kita hari ni...kita pula bagaimana?

asalnya cerita rakyat dan di bukukan jadi hikayat...
yang menariknya, sejarah melayu memang diterima sebagai satu dokumen sejarah...tapi hikayat hang tuah lebih kurang tabloid la kut dalam kontek hari ni...

apa pun, hang tuah memang wujud dahulu...cuma kehebatan dia di besar2kan bagi membangkitkan semangat bangsa yang dah di jajah...

dablues79
16-04-2008, 11:10 AM
jgn la kita pandang enteng cerita rakyat...tidak semuanya palsu dan buat-buatan...

ada yg didasarkan dengan kebenaran...

memnag bila cerita rakyat dalam bentuknya sendiri turun temurun..from the words of mouth from one generation to another...masih ada kebenaran yang tersembunyi yg rasanya kita org melayu Islam kena carik...

kerana mungkin ada ilmu dan iktibar di sebalik setiap cerita yg boleh kita kaji dan jadi pedoman buat meneruskan kehidupan kita..

jgn lupa..Allah itu Maha Kuasa..dan Allah berkuasa untuk menciptakan dari yg tiada kepada ada..

dan dariNya juga lah petunjuk kepada mereka yg terpilih terhadap apa sahaja karamah dan kelebihan..

dablues79
16-04-2008, 11:12 AM
dan sesungguhnya kita boleh perlekehkan sesiapa pun yg kita mau mengikut hawa nafsu kita, tapi...

apa yg kita dapat???

apa kata kita cuba mencari kebenaran dan kongsikan dgn kawan-kawan sebab ilmu itu bila dikongsi akan sentiasa bertambah..

AILA2002
16-04-2008, 11:24 AM
yang pasti kerajaan melayu melaka memang ada sebab memang dah tersurat dalam Sejarah Melayu, walaupun dah dikarang beberapa kurun selepas kejatuhannya...
dan mungkin ada yang berkata, mana bukti lain; bekas istana dan sebagainya? kita kena lah ingat, semasa portugis menjajah bumi melaka, afamosa dibina dari runtuhan melaka, maknanya, setiap struktur termasuk lah batu nisan pembesar dan sultan melayu melaka di jadikan bahan binaan kota itu.
jadi tak mustahil sebenarnya, sekiranya hang tuah lima bersaudara telah meninggal dunia, kuburan mereka telah dimusnahkan oleh penjajah.

dan seperti yang kita tahu, segalanya mungkin, dengan kuasaNya, apa pun boleh terjadi.....

Kehidupan
17-04-2008, 07:09 AM
walau pape pn....

antara tuah dgn jebat....

jebat adlah hero melayu berbanding dgn tuah

putribunian
17-04-2008, 07:11 AM
sokong...jebat mmg best

Gila Komik
17-04-2008, 07:18 AM
aku x tau la nak cye ke x....x cye kot...sbb xde bukti yg betul2 sahih..klu btl die 2 panglima yg tersohor, mst ade bukti2 kewujudan hanh tuah ni...mitos jer ni

Cacharias
27-04-2008, 12:05 AM
Tak kisah ler betul wujud ker tidak... cuma aku tak berapa nak setuju ngan kesetiaan dan sanjungan melampau nyer terhadap sultan... hmmmmm....

armins_eye
12-05-2008, 12:02 AM
Apa2hal,
baca balik petikan saya di http://carigold.com/portal/forums/showpost.php?p=1227714&postcount=38

ejus
16-05-2008, 11:46 AM
sestra saja yg ada menyebut ttg hang tuah kan..sejarah tak pernah pun..saya rasa ni semua mitos juga...tu pandagan saya..

erDrAg00n
16-05-2008, 03:49 PM

ak pun pnh dgr gak psl cta nie...hehehe... tp yg ni btol2 mitos kot...

mitosnya
Hang Tuah = Hang To Ah
Hang Jebat = Hang Jee Fat
Hang Lekir = Hang Lee Kir
Hang Lekiu = Hang Lok Yew

tapi tu semua mitos...sebab hang tuah pernah berkata "Takkan Melayu hilang di Dunia" menunjukkan bahawa dia sayangkan bangsanya...

ajax932
24-05-2008, 02:52 AM
Pada pandangan aku...

Hang Tuah tu xwujud..

ianya satu cerita/mitos utk menceritakan kehebatan supaya org melayu Melaka pada waktu itu ada sesuatu untuk dibanggakan atau di jadikan idola...

Tapi aku berharap aku boleh percaya Hang Tuah itu wujud asalkan bukti2 yg jelas dapat ditunjukkan...

epoi2405
24-05-2008, 03:00 AM
terpulang pada individu masing2 hendak yg mana....jika pikir baik,jadikan ia baik...jika sebaliknya pun sama...mitos atau sejarah point nya hanya satu sebagai pengajaran kita di msa depan

erDrAg00n
24-05-2008, 12:14 PM
aku percaya tuah wujud...

apitqisti
25-05-2008, 05:39 AM
atuk aku ckp dia wujud tapi blanda korek kubur dia alih tempat lain bg org melayu takde smangat....member aku kat skolah pun ada ngaku keturunan hang tuah....so bagi aku...hanya Tuhan yg tahu:)

herokicap
25-05-2008, 10:54 PM
org zaman dulu,
mmg tak macam idup zaman sekarang.

contoh,
arwah moyang aku dulu dari kelantan ke terengganu naik rimau.
ni betul2 punya citer.
makcik aku nampak dia panggil rimau tu,kasi makan bertih,then naik rimau tu.

apa mau heran.
sume dengan izin tuhan la...

eh,
aku ni ni terlari topik laks
hehe

azrul
27-05-2008, 04:11 PM
wujud la kot...kate keris tamin seri ade kat Sultan Perak...klu dah ade keris tamin seri ade la org nye...

Megat Sri Rama
27-05-2008, 05:32 PM
dalam buku rekod senarai tetamu yang pernah mengadap Maharaja Cina ada nama Hang Tuah, cuma bunyinya dicinakan (faktor sistem penulisan bahasa cina) jadi Ang Toah.

Parameswara pun pernah mengadap Maharaja Cina, ada dalam buku rekod.

Dua-dua karaktor ni wujud.

Megat Sri Rama
27-05-2008, 05:32 PM

ye ye or je kau nih...

Hang Nadim tu anak siapa? Yang jadi penguasa di Riau tu siapa?

Megat Sri Rama
27-05-2008, 05:34 PM
Pada pandangan aku...

Hang Tuah tu xwujud..

ianya satu cerita/mitos utk menceritakan kehebatan supaya org melayu Melaka pada waktu itu ada sesuatu untuk dibanggakan atau di jadikan idola...

Tapi aku berharap aku boleh percaya Hang Tuah itu wujud asalkan bukti2 yg jelas dapat ditunjukkan...

sila cabar fakta aku di atas

anuarinvestor
27-05-2008, 08:29 PM
kat maner.....aku leh dapat cerita sebenar psl hang tuah yer.....teruja aku nak baca

CrusheD_LameR
28-05-2008, 10:53 AM
ermm....sezaman aku kecik..kat sekolah aku belaja sejarah, mmg terdapat hikayat keluarga 'hang' ini....

p rombongan ke muzium...pon jumpe hikayat @ sejarah keluarga hang ini..

tapi aku tak la kata aku percaya atau tidak kewujudannya...cumenye...

pada masa ini...aku perasan, kat sekolah tidak lagi ade pembelajaran berkenaan 'hang' ini...
terasa macam 'bahagian' tersebut telah dimansuhkan...
ini aku tak pasti samaada dimansuhkan atau tidak...

sape2 y ade anak2 y masih bersekolah...cuba tanya...ada tak cikgu2 sejarah diorang ajar atau ceritakan tentang 'hang' di sekolah?...

tapi kalau betul la mmg tak disebut lagi ceritera tersebut...
mengapakah hang tuah si pahlawan melayu, yang menjadi kebanggaan rakyat ini...dimansuhkan??

**tak tau betul ke tak...just dari pandangan mata dan pendengaran telinga ku sendiri...

monalito
28-05-2008, 11:44 AM
sesiap yg berani menafikan "kepahlawanan Laksaman Hang Tuah".dia ni Melayu ke hape?
balik sekolah semula belajar sejarah.
ini bukan ultraman tau , atau doraemon.

CrusheD_LameR
28-05-2008, 11:48 AM
sesiap yg berani menafikan "kepahlawanan Laksaman Hang Tuah".dia ni Melayu ke hape?
balik sekolah semula belajar sejarah.
ini bukan ultraman tau , atau doraemon.

hah itu la masalah y aku tanye tadi...

ade lagi ke sejarah hang tuah kat subjek sejarah tanah melayu?
sape cikgu2 kat sini...sila tolong pastikan..

curios juga nak tau:)

taurusboyz90
10-06-2008, 10:12 PM
pada pendapat saya,hangtuah adalah sejarah:D

five_soul
09-09-2008, 01:29 PM
Astrok ni. Klik kat link bawah ni.

http://carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=34668&highlight=hang+tuah

PipsManiac
09-09-2008, 02:14 PM
Melayu sebenarnya telah terhakis kepercayaan ke Melayuannya. Anda tanya diri anda, mengapa masih mempersoalkan kewujudan Hang Tuah i.e. simbol kemelayuan? Siapa kah yang menghakisnya? Pemerintah? Sistem pembelajaran? Penjajah?

Dalam sistem pembelajaran nasional, sejarah tanah melayu bermula bila? Apa yang berlaku sebelum itu? Mengapa bermula di Melaka? Mengapa ramai sultan? Semua jawapan itu telah dimanipulasikan, sebab itu walaupun sudah lama melayu wujud, melayu masih mempertikaikan kemelayuan masing-masing.

Mengapa kita tidak di dedahkan dengan kewujudan keluarga pahlawan-pahlawan terdahulu, di situlah letaknya sejarah melayu. Mengapa keluarga mereka itu dipinggirkan? Terlupa atau disengajakan???

PipsManiac
09-09-2008, 02:20 PM
Disebuah kampung dalam negeri Pahang, masih ada surat watikah perlantikan Hang Tuah sebagai hulubalang istana Melaka. Tertera cop mohor kerajaan Melaka. Perkara ini ingin disahkan oleh pihak media. tetapi tidak akan mendapat layanan dan kerjasama dari penduduk serta penyimpan watikah tersebut. :-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 02:24 PM
Hang Tuah itu wujud dan hang tuah juga adalah seorg wali allah,beliau ghaib ketika akhir hayatnya.Keris tarming pula di campak kesebatang sungai..tapi keris dan sungai itu telah dighaibkan oleh Allah Taala dari dunia nyata.Jadi sesiapa yg kata dia ada Keris tarming..mereka menipu..sbb keris tarming milik Hang Tuah memang di dunia ghaib skrg..masa hang tuah mencampak kerisnya..ketika itu dia bersumpah "tidak melayu hilang didunia",Keris tarming milik hang tuah,hanya akan timbul kembali bila sampai masanya.Maksud "tidak melayu hilang didunia" adalah satu hari nanti..akan sampai masanya...sebagai wali Allah..hang tuah akan muncul kembali bersama kerisnya..bersama para wali wali yg lain dari seluruh dunia bersama-sama imam mahadi dan nabi isa,memerangi dajal.
Yg ni diceritakan oleh seorang alim pada aku.
Benar atau tidak..Wallahhualam..Allah lagi maha mengetahui ..

PipsManiac
09-09-2008, 02:26 PM
Melayu memang takkan hilang, tetapi ketuannannya dan identitinya semakin hari semakin terhakis atas penjenamaan 'Bangsa Malaysia'. Tengok penduduk di Selatan Sumatera, rata-ratanya adalah melayu, tetapi kita kenali mereka sebagai "indon".

Jika kita diberitahu seseorang asing yang berasal dari UK, Jepun, China, India, Mesir, German, Ghana dsbnya, otomatik kita sudah membayangkan kuasanya, warna kulitnya, perwatakannya, identitinya, dll. peliknya seseorang dari singapura bayangannya adalah penduduk berbangsa cina??$#?? Agaknya apakah bayangan orang luar terhadap rakyat Malaysia - india, melayu, cina??@@?? Mengapa sedemikian???

PipsManiac
09-09-2008, 02:36 PM
Pada sesiapa yg tak tahu atau belum tahu lagi,kwn aku penah ke amsterdam holland,masa tu pergi atas urusan kerja,masa kat sana,beberapa rakan orang belanda ni bawa pergi ke satu muzium,
diorg panggil muzium warisan,dlm muzium warisan tu,ada sejarah belanda yg lampau.Ada kisah indonesia dan ada juga kisah Sejarah Kesultanan Melaka.Kisah Hang Tuah pun ada di Muzium tu.Disertakan dengan beberapa barangan antik asli zaman kesultanan Melaka kat situ.Aku sendiri pun terkejut,selama hari ni aku pun tak tahu ada muzium macam tu kat Holland.Dan aku rasa ramai rakyat Malaysia sendiri tak tahu Muzium warisan kat amsterdam tu,lengkap dengan sejarah Melaka warisan melayu. :o :o :o

AILA2002
09-09-2008, 02:42 PM
mitos atau lagenda lahir dari satu perkara yang pernah berlaku.
cuma penceriteraan ni seperti lazimnya cerita rakyat menjadi satu 'hyperbole' yang ketara dengan segala jenis mukjizat dan kesaktian

secara bertulis kita boleh selak Sejarah Melayu karangan Tun Sri Lanang. Walaupun ramai yang menyatakan Sejarah Melayu di tulis setelah ratusan tahun Kerajaan Melayu Melaka runtuh di jajah oleh negara barat, tetapi pengarangnya pasti mendapat sumber tentang Hang Tuah dari cerita rakyat yang didengar di zamannya.

Secara artifak, mungkin kita boleh lihat dari wujudnya Taming Sari yang kini berada dalam simpanan Kesultanan Perak, waris Kesultanan Melaka. Keris merupakan senjata ataupun maruah melayu dan pernah menjadi milik Laksamana Hang Tuah.

Tentang mengapa Hang Tuah tidak di ajar lagi di sekolah....renungkan kembali mengapa tulisan jawi tidak lagi di ajar di sekolah...salahnya terletak pada bangsa melayu yang enggan memartabatkan pusaka sendiri tetapi sanggup menjualnya demi 'kesamarataan' sesama bangsa di tanah melayu...renungkan yang tersingkap....

RINI ROSES
09-09-2008, 03:00 PM
well walaupun ko punya thread astrok...(sudah ada)

aku suka baca bab sejarah2 melayu ni...

menghargai warisan melayu memang aku suka walau aku idup dunia

pengaruh barat sekalipun....

DDos
09-09-2008, 03:05 PM
aku punya suka la. ade ke rule CG nie kate xleh bkk trhread yg sama??? Klo ade, admin bole padam thread nie.

ni ork kata b.o.d.o. sombong, rule tak mau baca, org tegur marah2
lu pk le sendiri

Pembukaan topik baru mengenai perkara/isu/program/cerita/artikel sama/lebih kurang sama seperti yang telah dibincangkan terdahulu adalah tidak dibenarkan. Oleh itu, anda di nasihatkan supaya membuat 'carian' terlebih dahulu sebelum membuka topik baru.

ko baca law no 5
http://www.carigold.com/portal/forums/rules.html

PipsManiac
09-09-2008, 03:23 PM
Tahukah Anda Siapa Hang Kasturi?

Sebelum tuh, pada hakikat, yg wujud hanyalah Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi. Ini di dinyatakan kerana hanya mereka sahaja yg meninggalkan kesan sejarah, dan dokumentasi.

Di catitkan, semasa latihan bersilat, Hang Tuah akan berpusing mengelilingi lawan sebelum mula bertempur.

Hang Jebat pula sekali di sentuh, akan balas berlipat kali ganda.

Tetapi, Hang Kasturi, tiada siapa dapat menyentuh.

Persoalan pertama. Hebat sangatkah Hang Kasturi sampai tiada siapa dapat menyentuhnya?

Bukan itu sahaja, Hang Kasturi juga dibenarkan keluar masuk Istana setiap masa, tetapi tidak pembesar - pembesar yang lain, termasuk Hang Tuah.

Hebat sangatkah Hang Kasturi sehingga di beri keistimewaan keluar masuk istana sesuka hati?

PipsManiac
09-09-2008, 03:25 PM
ni ork kata b.o.d.o. sombong, rule tak mau baca, org tegur marah2
lu pk le sendiri

ko baca law no 5
http://www.carigold.com/portal/forums/rules.html

ic..

klo cmtu padam la.. >:) >:) >:) >:)

apesal bkn admin yg tegur nie???
td aku ade nmpk sorg admin jenguk.. hmmm

PipsManiac
09-09-2008, 03:27 PM
Sebenarnya Hang Tuah itu hidup di zaman mana? Kalau dikatakan sezaman dgn keturunan Megat Seri Rama........ Itu dah kira zaman selepas Sultan Mahmud II iaitu dipenghujung abad ke 17, dimana politik pada masa itu banyak dipengaruhi oleh org Siak (Raja Kechil) dan orang Minangkabau, dan selepas itu org Bugis pula menguasai politik istana Johor Riau. Adakah Hang Tuah itu keturunan Bugis Pajung? Kalau ikut time line, maka saya katakan ya. Maka siapa pula Taming Sari? Pada masa tersebut, kerajaan Majapahit sudah lama berkubur, dan kerajaan Jawa yg wujud pada masa itu ialah kerajaan Islam Mataram di bawah pemerintahan Sultan Amangkurat II, yg sebelum itu terpaksa melarikan diri akibat digempur oleh Trunojoyo dgn kerjasama org Bugis Makassar.

Kalau mengikutkan fakta di atas, maka saya boleh katakan Hang Tuah itu berbangsa Bugis / Pajung dan hidup pada penghujung abd ke 17 hingga awal abad ke 18. Kerajaan yg bernama Melaka pada masa itu pastinya merujuk kpd kerajaan Johor-Riau-Lingga. Wallhu A'lam.

PipsManiac
09-09-2008, 03:34 PM
Zaman Hang Tuah berbeza sangat dengan zaman sekarang. Untuk menghayati perihal perkara yang berlaku, perlu faham sistem pemerintahan yang ada ketika itu. Politik di zaman itu juga, memang luar biasa, dan banyak boleh dipelajari dari segi jalan cerita Hang Tuah ini. Malah hubungan Islam dengan pemerintah yang berkonsepkan Sultan memberi kata pemutus itu juga perlu kita faham juga. Sebenarnya, bukan semua kata putus datang dari Sultan. Dari segi luarannya dilihat seperti itu, tetapi orang tidak mengerti perihal peranan Bendahara juga...Di sini perlu dikaji. Selain dari itu, sering kita bercerita tentang Hang Tuah, dan tahu perihal dia jadi orang depan pada 4 sahabatnya yang lain. Malah ada lain Hang-Hang juga pada zaman, itu, apakah mereka tak sehebat beliau juga? Malah di Terenganu, Hang Tuah juga sedar ada yang lebih hebat dari dirinya, dan merantau untuk berkawan rapat dengan mereka. Hang Hussein dan Hang Hassan, juga antara penggempur pada zaman kebesaran Melaka. Kita perlu faham permainan politik ketika itu. Cukup cilik dan hebat. Bila ditanya perihal siapa bapa Hang Tuah, berbagai versi boleh dikeluarkan. Bila ditanya, siapa bapa Hang Jebat?...mana jawapannya? Apakah berani Hang Tuah bunuh Hang Jebat? Kita sentuh perihal berani kerana, bunuhnya Jebat akan membawa kepada kederhakaan, bukan sahaja dari segi persahabatan, juga dari segi pemerintahan (iaitu derajat). Siapa Hang Jebat sebenarnya dalam istana Melaka? Beliau ada sebelum datangnya Hang Tuah ke tanah Melaka. Beliau disusukan dan dibesarkan dalam istana. Kalau setakat hikayat, ianya bercerita, tapi ada juga buku buku lain yang perlu dicari dan menjadi rujukan supaya kita faham konsep "bercerita sambil berkias" di dalam ceritanya Hikayat Hang Tuah itu...Nama Hang Jebat sebenarnya ada dicatat di dalam sejarah. Bagi yang mengkaji fahamlah, siapa dia sebenarnya. Itulah saya sebut, mungkin ada baiknya kita hadiahkan alfatihah kepada keduanya, cukup cilik dan hebat permainan politik di zaman itu, sehinggakan, Terengganu pun boleh jatuh ke tangan Melaka hanya dengan penculikan Tun Teja...Sultan pada ketika itu dikerumuni dengan orang yang cerdik pandai yang memberi beliau cara untuk memperbesarkan kerajaannya, ini termasuklah pengambilan orang cerdik pandai dari Majapahit di mana antaranya ialah membawa keturunan Megat Sri Rama. Bayangkan, Tun Teja diculik, jatuh satu kerajaan...tak ke cerdik tu, hitting two birds with one stone... :)

fazarudin
09-09-2008, 03:37 PM
Hang Jebat ialah Hero Pujaan ku

Penbiru
09-09-2008, 03:42 PM
Bro teruskan..aku suka sejarah bangsa kita ni.Best...

PipsManiac
09-09-2008, 03:54 PM
Bro teruskan..aku suka sejarah bangsa kita ni.Best...

TQ bro.. :D :D :D

kancilhijau
09-09-2008, 04:02 PM
best gak baca kisah hang tuah nie...

ader sapa2 nak tambah lagi??

PipsManiac
09-09-2008, 04:06 PM
Pendapat yang mengatakan Hang Tuah membunuh Hang Jebat sebagai taat setia kepada Sultan Melaka secara membuta tuli adalah tidak benar! Kita kena melihat sejarah Hukum dan Perundangan Adat Temenggung yang terdapat /di amalkan pada masa itu merujuk kepada Perundangan Islam. Semasa Hang Jebat "Menderhaka" dan " membela Hang Tuah", Hang Jebat telah banyak merosakkan sistem Undang-undang kerajaan Melayu Melaka. Membunuh sesiapa sahaja tanpa merujuk kepada Ulama atau Bendahara sebagai Penasihat Sultan: walaupun Hang Jebat mengangkat dirinya sebagai Sultan Melaka. Hukuman bunuh dijalankan sewenang-wenangnya. Siapa menyanggah akan dihukum. Hang Tuah Lambang sebagai tiang seri, mengembalikan undang-undang Islam di Melaka. Hang Jebat pada pendapat ulama perlu dibunuh bukan kerana mengambil alih kerajaan tetapi kerana tindakan mengkhianati hukum dan membunuh tanpa siasat dan tanpa ikut undang-undang rasmi melaka iaitu undang hukum Islam. Siapa pembunuh yang bersalah mesti dihukum bunuh! Tiada siapa pada masa itu yang mampu membunuh Hang Jebat pada masa itu. Hanya Hang Tuah yang sanggup menjalankan perintah Agama Islam. Pada masa itu, ketua agama adalah sultan Melaka. Apabila Bendahara mendapat perintah daripada Sultan Melaka agar Hang Tuah membunuh Hang Jebat barulah Hang Tuah bertindak ikut sistem hukum Adat Temenggung. Hang Tuah selepas kematian Hang Jebat juga mula sedar bahawa Sultan Mahmud Melaka juga tidak ikut perundangan Islam ketika itu. Hang Tuah dan Para Ulama melaka melarikan diri ke Sumatera kerana Melaka diperintah oleh Sultan yang Zalim. Akhirnya menjadi titik tolak kejatuhan empayar Melaka dan kegemilangan kerajaan Melayu Indonesia seterusnya Samudera Pasai, Aceh dan kebangkitan Gerakan Wali Songo di Indonesia. Wallahualam..

AILA2002
09-09-2008, 04:06 PM
kalau yg belajar ilmu silat....ada lagi....jadi minta yg lebih arif utk bercerita...

kancilhijau
09-09-2008, 04:07 PM
best baca nie..sambung lagi bro...

kancilhijau
09-09-2008, 04:09 PM
kalau yg belajar ilmu silat....ada lagi....jadi minta yg lebih arif utk bercerita...

haa...sapa yg lebih arif tu...sila2...jgn segan2...:D

PipsManiac
09-09-2008, 04:17 PM
Pergi la ke kepulauan Riau untuk menjejaki Makam Hang Tuah juga ke pulau Penyengat untuk melihat sendiri salsilah keturunan kerajaan Bugis dan nama Hang Tuah ada tertera disitu.
Juga tempat mereka lima saudara pelajari ilmu persilatan juga sebenarnya disana bukan apa yang diceritakan oleh sejarahwan Malaysia katanya di dalam gua.Gua itu memang benar tapi bukan di Malaysia tapi didaerah Riau.Tempatnya tiada siapa yang boleh kesana sebab tempatnya tempat yang mistik dan tenang sekali.

:-? :-? :-?

Penbiru
09-09-2008, 04:19 PM
Pergi la ke kepulauan Riau untuk menjejaki Makam Hang Tuah juga ke pulau Penyengat untuk melihat sendiri salsilah keturunan kerajaan Bugis dan nama Hang Tuah ada tertera disitu.
Juga tempat mereka lima saudara pelajari ilmu persilatan juga sebenarnya disana bukan apa yang diceritakan oleh sejarahwan Malaysia katanya di dalam gua.Gua itu memang benar tapi bukan di Malaysia tapi didaerah Riau.Tempatnya tiada siapa yang boleh kesana sebab tempatnya tempat yang mistik dan tenang sekali.

:-? :-? :-?

Bro terangkan lagi ttg tempat bersilat tu bro.

PipsManiac
09-09-2008, 04:26 PM
Menurut Hikayat Hang Tuah, dia dan keluarganya sudah wujud sejak sebelum ataupun pada awal penubuhan Kerajaan Melayu Melaka. Ketika itu orang-orang dari negara China belum membuka perkampungan di sini. Belum datang Laksamana Yin Ching dan belum datang Allahyarham Laksamana Cheng Ho. Belum datang juga Hang Li Po yang dikatakan pencetus keluarga Hang di Melaka.

HANG TUAH : Melayu Atau Cina?

Di beberapa forum, isu ini ditimbulkan. Ada yang percaya Hang Tuah berbangsa Melayu dan ada yang percaya Hang Tuah berbangsa Cina. Masing-masing ada hujah tersendiri dan mampu meyakinkan pembaca. Yang pasti, ia bukanlah perkara penting yang menjadi tuntutan kepada kita para pendakwah untuk mengkajinya pada masa ini.

Hang Tuah seorang Melayu. Di bawah ada disertakan beberapa sandaran. Sebelum itu, kepada mereka yang berminat dengan hal ini, kita mestilah menentukan sandaran penting anda terlebih dahulu iaitu antara Sejarah Melayu ataupun Hikayat Hang Tuah.

Sejarah Melayu disusun oleh Tun Sri Lanang tanpa diketahui siapa pengarangnya. Hikayat Hang Tuah juga tidak diketahui pengarangnya. Antara kedua-duanya, Sejarah Melayu lebih berpijak di bumi nyata. Hikayat Hang Tuah penuh dengan kisah-kisah luar biasa yang melampau dan banyak pertentangan dengan sumber-sumber sejarah lain. Jadi, kita lebih yakin yang mana? Sejarah Melayu ataupun Hikayat Hang Tuah?

Jawapan: …………………………….

Susah untuk memberi jawapan?
Beginilah. Kita percaya siapa yang bertikam dengan Hang Tuah?

Kalau kita mengatakan Hang Jebat, maksudnya kita berpegang dengan Hikayat Hang Tuah yang bertaraf dhaif. Sebaliknya jika kita mengatakan Hang Kasturi, maksudnya kita sedang berpegang dengan Sejarah Melayu yang bertaraf lebih baik sedikit daripada dhaif. Namun saya yakin, majoriti masyarakat Melayu percaya Hang Tuah bertikam dengan Hang Jebat, bukan Hang Kasturi.

Teringat kata seorang guru. Hang Tuah baru lima ratus tahun dahulu, tetapi kisah hidupnya tidak jelas. Nabi Muhammad hidup lebih seribu tahun dahulu namun sirahnya banyak yang bertaraf sahih. Hebat Nabi kita.

Sandaran-sandaran yang membuatkan meyakin Hang Tuah itu seorang Melayu:

Menurut Hikayat Hang Tuah, dia dan keluarganya sudah wujud sejak sebelum ataupun pada awal penubuhan Kerajaan Melayu Melaka. Ketika itu orang-orang dari negara China belum membuka perkampungan di sini. Belum datang Laksamana Yin Ching dan belum datang Allahyarham Laksamana Cheng Ho. Belum datang juga Hang Li Po yang dikatakan pencetus keluarga Hang di Melaka.

Nama bapa Hang Tuah ialah Hang Mahmud. Jika benarpun Hang Mahmud asalnya berbangsa Cina, apabila nama seseorang itu sudah diMelayukan, biasanya nama keturunannya juga tidak berbunyi keCinaan lagi. Bapanya Hang Mahmud, takkanlah anaknya diberi nama Hang Too Wah ataupun Hang Tu Ah? Lainlah kalau nama bapanya Hang Fei Hung, barulah ada kemungkinan nama anaknya keCinaan.
Ringkasnya, nama Hang Mahmud dan Hang Tuah lebih berat kepada nama Melayu.

Hang Tuah dan keluarganya berasal dari Bentan ataupun sekitarnya di Sungai Duyung. Kawasan ini terletak di selatan Semenanjung Tanah Melayu berhampiran kepulauan Riau-Lingga. Setelah dewasa barulah Hang Tuah tinggal di Melaka.
Ringkasnya, Hang Tuah bersaudara tidak ada kaitan dengan kedatangan Hang Li Po ( mungkin disebut Hang Lipur) dan lain-lain bangsa Cina ke Melaka.

Hang Tuah dan saudara-saudaranya difahami beragama Islam sejak kecil. Begitu juga dengan ibu bapa mereka. Padahal sebahagian daripada rombongan Hang Li Po masih kekal dalam agama asal mereka dan membentuk masyarakat baba dan nyonya.
Adakah sumber-sumber yang menunjukkan budaya hidup orang tua Hang Tuah sama dengan budaya baba dan nyonya?

Nama-nama lima bersaudara ini memang berbunyi keCinaan kecuali nama Hang Kasturi. Hang Tu Wah, Hang Chee Bat, Hang Lee Kee dan Hang Lee Kiew memang kena, tapi Hang Kasturi? Hang Kah Too Lee mungkin.

Hang Jebat dikatakan berambut ikal dalam Hikayat Hang Tuah sedangkan majoriti bangsa Cina berambut lurus.

Kata-kata yang dinisbahkan kepada Hang Tuah juga berbunyi “Melayu Takkan Hilang di Dunia”. Jika dia berbangsa Cina, kata-katanya mungkin menjadi “Islam Takkan Hilang di Dunia” ataupun ‘Melaka Takkan Hilang di Dunia”.

PipsManiac
09-09-2008, 04:33 PM
Bro terangkan lagi ttg tempat bersilat tu bro.

:D :D Yg rahsia biarlah rahsia. :D :D

PipsManiac
09-09-2008, 04:35 PM
Memang banyak diperkatakan tentang Hang Tuah berketurunan Cina, terutama setelah Wawasan 2020 diumumkan oleh seorang perdana menteri yang mengubah paradigmanya, dari pendukung ketuanan Melayu kepada pendukung meritokrasi, serta pendukung teori bahawa orang Melayu, berasal dari imigran Indonesia.

Walaupun Hang adalah satu nama keluarga Cina, Hang juga adalah satu gelaran kepada orang Melayu zaman dahulu, seperti Tuan, Wak dan Wan. Dalam loghat orang Melayu Kedah, Hang adalah satu panggilan yang sudah lama dipakai, dan perdana menteri kita juga menggunakannya bila berinteraksi dengan rakyat Kedah yang sering bergaul dengannya.

Dalam sejarah orang Melayu, Hang Tuah adalah anak kepada Hang Mahmud dan Dang Merduwati dari komuniti Orang Laut Bintan, satu daripada suku kaum Orang Melayu Asli, nenek-moyang kepada orang Melayu Deutero (Melayu "Melayu").

Ayah Hang Tuah adalah batin kepada Orang Laut Bintan, dan seorang panglima perang Sultan Iskandar Shah, sultan Melaka yang pertama (baginda yang bergelar Parameswara atau Permaisura sebelum beragama Islam). Hang Mahmud terlibat dalam pembukaan negeri Melaka oleh Sultan Iskandar, yang sebelum itu bersemayam di Kelang, Palembang, Singapura dan Muar, sebagai maharaja empayar Sri Vijaya atau Selangor Tua.

Empayar Sri Vijaya adalah negara yang merentasi Selat Melayu atau sekarang dipanggil Selat Melaka. Ia didirikan oleh Orang Laut Kelang seawal abad ke-2, dan berpusat di beberapa ibu negara, seperti Kelang, Kuala Selangor, Siak Sri Indrapura, Jambi, dan Palembang. Negara ini juga dipanggil Selang Ur (Selangor) iaitu negeri Orang Selang (atau Orang Selat). Orang Selat adalah orang yang memanggil dirinya sebagai Orang Melayu sempena bukit tempat istana raja mereka didirikan.

Hang Mahmud, selain berdarah Orang Laut Bintan, juga berdarah Orang Laut Sulawesi, iaitu Orang Bugis. Keluarga diraja Bugis selalu berdagang dengan keluarga diraja Melayu Sri Vijaya, dan putera raja Bugis berkahwin ke dalam keluarga batin Orang Laut Bintan, yang memimpin angkatan laut Sri Vijaya dan Melaka. Jadi, Hang Tuah melalui bapanya berdarah raja Bugis. Begitu juga sahabat karibnya Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka adalah anak-anak saudara Hang Mahmud.

PipsManiac
09-09-2008, 04:36 PM
Orang Bugis adalah golongan Melayu Asli Borneo (nama betul pulau itu adalah Brunei sempena suku kaum Brunei yang paling berkuasa dan mendirikan negara mereka sendiri). Mereka dan juga orang Melayu Asli lain yang menghuni seluruh kepulauan Melayu asalnya tinggal di pulau Brunei. Orang Melayu Asli pulau Brunei pula, berhijrah dari tanah besar Asia Tenggara, tempat asal bangsa Melayu.

Mengenai Hang Li Po, puteri dinasti Ming di China itu adalah Li Po sahaja dan panggilan Hang diberi kepadanya oleh Sultan Mansur Shah, yang mengahwininya. Hang adalah panggilan rakyat jelata yang berkhidmat untuk Sultan Melaka menerusi sistem kerah. Ini melibatkan ketua-ketua orang Asli (Melayu Proto) dan orang bukan Melayu, termasuk yang menjadi isteri muda raja-raja Melayu. Anak Sultan Mansur dengan Li Po bergelar Paduka Tun Mamat kerana dilantik sebagai pembesar yang menjaga daerah Kelang (sekarang Selangor moden), satu daripada ibu negeri kedua Melaka, selain daerah Johor.

PipsManiac
09-09-2008, 04:38 PM
Hang Tuah bukan pengikut Hang Li Po kerana Hang Tuah adalah menteri pertahanan atau Laksamana Melaka semasa Sultan Mansur Shah melawat negara China untuk meminang puteri Li Po. Hang Tuah mengiringi Sultan Mansur Shah ketika melawat negara China kerana dia adalah Laksamana Melaka, yang anggota tenteranya adalah Orang Laut Bintan

Mengenai Hang Jebat, dia tidak menderhaka kepada raja dalam erti kata yang sebenar. Hang Jebat memberontak kerana Sultan Mansur Shah menghukum bunuh Hang Tuah, yang difitnah oleh ejen Siam, musuh tradisi Melayu Melaka. Bapa saudara Sultan Mansur, Bendahara (Ketua Menteri) Tun Perak, yang menjadi orang kuat Melaka yang sebenar, tahu bahawa Hang Tuah tidak berzina dengan isteri raja. Dia menyembunyikan Hang Tuah di Kelang. Tun Perak telah menasihati Sultan Mansur Shah berangkat bersama keluarganya dan pembesar lain ke Kelang semasa Hang Jebat menguasai Melaka. Di sana, Tun Perak telah membawa Hang Tuah mengadap sultan, dan sultan telah mengampunkan Hang Tuah.

Pengunduran sultan Melaka ke ibu negeri keduanya, Kelang, adalah satu taktik strategik yang dirancang oleh Tun Perak yang bijak. Tun Perak adalah pakar perang secara pengunduran strategik, satu taktik yang berjaya menangkis serangan Siam ke atas Melaka dan Johor. Dari Kelang, Tun Perak, Hang Tuah dan Sultan Mansur telah mengumpulkan tentera-tentera dari negeri-negeri naungan Melaka seperti Kedah, Kelantan, Siak, Minangkabau dan Mandahiling. Tentera ini telah mengalahkan Hang Jebat yang mentadbir Melaka sebagai "wakil raja". Hang Jebat telah ditangkap oleh Sultan Melaka dan dihukum bunuh. Tetapi Sultan Melaka telah membenarkan Hang Jebat, yang pernah berjasa kepadanya, memilih cara hukuman.

hilal
09-09-2008, 04:39 PM
hang kasturi india, hang lekiu cina, hang jebat, tuah,ngan lekir, melayu

PipsManiac
09-09-2008, 04:42 PM
Hang Jebat telah meminta supaya orang yang paling kuat dan berani di empayar Melaka bertikam keris dengannya. Akibatnya, Hang Tuah, yang disangka mati, telah dihantar oleh sultan untuk bertarung dengan Hang Jebat.

Sejarah Melayu yang ditulis oleh cicit Tun Perak, Tun Seri Lanang, sebenarnya banyak memburukkan imej raja dan pembesar Melaka yang awal, seperti Sultan Mansur, Hang Tuah dan Tun Perak. Tun Seri Lanang berkhidmat sebagai bendahara semasa Empayar Melaka berpindah pusatnya ke Johor, dalam abad ke-16. Empayar itu, yang digelar Empayar Johor-Riau-Selangor-Pahang, sempena empat ibu negaranya, banyak dipimpin oleh raja yang lemah, dan pembesar yang rasuah dan zalim.

PipsManiac
09-09-2008, 04:44 PM
hang kasturi india, hang lekiu cina, hang jebat, tuah,ngan lekir, melayu

Di catitkan, semasa latihan bersilat, Hang Tuah akan berpusing mengelilingi lawan sebelum mula bertempur.

Persoalan pertama. Hebat sangatkah Hang Kasturi sampai tiada siapa dapat menyentuhnya?

Bukan itu sahaja, Hang Kasturi juga dibenarkan keluar masuk Istana setiap masa, tetapi tidak pembesar - pembesar yang lain, termasuk Hang Tuah.

Hebat sangatkah Hang Kasturi sehingga di beri keistimewaan keluar masuk istana sesuka hati?

hilal
09-09-2008, 04:48 PM

saya sgt pasti die adalah seorang yang berbangsa india... jika tuan hamba pernah atau sedang wat kajian, pasti tuan hamba pun akan terkejut.. ( peh bro, kite cam bahasa laksamana plak )

MKH
09-09-2008, 04:51 PM
ada 2 thread ttg "hang tuah" ni..
nk bc yg mane satu ni yek??
emm..

MKH
09-09-2008, 04:57 PM
nnt raya ni aku carik balik buku lama2 ayah aku dulu..
dia ada koleksi ttg sejarah melayu kite ni..

PipsManiac
09-09-2008, 05:01 PM
saya sgt pasti die adalah seorang yang berbangsa india... jika tuan hamba pernah atau sedang wat kajian, pasti tuan hamba pun akan terkejut.. ( peh bro, kite cam bahasa laksamana plak )

Ape yg hamba tau, TamingSari dihadiahkn oleh Raja Majapahit. Adakah pada zaman itu india dan china sudah berada ditanah melayu??
Bagaimana pula fakta yg mengatakan penjajah membawa masuk kaum china dan india?? :-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 05:04 PM
Siapa yang tak kenal pada Hang Tuah????????Dikatakan pendekar ini telah bersumpah bahawa "TAK MELAYU HILANG DIDUNIA" menjadikan kita seakan selesa di sini .....
Persoalannya Melayu yang macam mana takkan hilang didunia??????mmmmmm?????adakah melayu yang macam diri kita dizaman nie????melayukah kita jika asal usul kemelayuan kita pun masih cetek.....pernah kah kita terfikir siapa moyang kita ....berasal dari mana darah kita ????? atau macam mana melayu mendapat nama????? dari darah nabi manakah kita ini?????
Tahukah kita tentera melayu diutuskan untuk membantu tentera Khalifah Abu Bakar untuk mengembangkan islam di Iraq.......? Tahukah kita orang melayu telah membuat hubungan diplomatik dgn orang arab sehinggakan ada bandar melayu di yaman satu ketika dahulu??

p/s: cukuplah sekadar renungan bersama.............apa yang boleh kita lakukan adalah MERDEKA kan lah MINDA kita........

anuarinvestor
09-09-2008, 05:06 PM
Tak paham lagi aku teruskan Tuan Tanah...aku tak paham...lagi

hilal
09-09-2008, 05:16 PM
Ape yg hamba tau, TamingSari dihadiahkn oleh Raja Majapahit. Adakah pada zaman itu india dan china sudah berada ditanah melayu??
Bagaimana pula fakta yg mengatakan penjajah membawa masuk kaum china dan india?? :-? :-? :-?

care kemasukan tu hamba tak pasti, tapi kasturi adalah seorang pahlawan yang berketurunan india, dan menggunakan seni silambam... yang menggunakan kayu tu..

anuarinvestor
09-09-2008, 05:21 PM
care kemasukan tu hamba tak pasti, tapi kasturi adalah seorang pahlawan yang berketurunan india, dan menggunakan seni silambam... yang menggunakan kayu tu..

betoi ka ni..gambar ada tak...http://pics2.picvi.com/wp-includes/images/smilies/09.gif

qaz123
09-09-2008, 05:32 PM
bestni....tp kurang jelas la...hm...

selambeyaya
09-09-2008, 06:47 PM
Siapa yang tak kenal pada Hang Tuah????????Dikatakan pendekar ini telah bersumpah bahawa "TAK MELAYU HILANG DIDUNIA" menjadikan kita seakan selesa di sini .....
Persoalannya Melayu yang macam mana takkan hilang didunia??????mmmmmm?????adakah melayu yang macam diri kita dizaman nie????melayukah kita jika asal usul kemelayuan kita pun masih cetek.....pernah kah kita terfikir siapa moyang kita ....berasal dari mana darah kita ????? atau macam mana melayu mendapat nama????? dari darah nabi manakah kita ini?????
Tahukah kita tentera melayu diutuskan untuk membantu tentera Khalifah Abu Bakar untuk mengembangkan islam di Iraq.......? Tahukah kita orang melayu telah membuat hubungan diplomatik dgn orang arab sehinggakan ada bandar melayu di yaman satu ketika dahulu??

p/s: cukuplah sekadar renungan bersama.............apa yang boleh kita lakukan adalah MERDEKA kan lah MINDA kita........

aku dgr fakta nih je buat aku terkesima seketika tuan hamba tuan tanah... benarkah ini? melayu zaman dahulu dah explore? :o :o #:-S

aCiK_08
09-09-2008, 06:47 PM
menariknya info ni. Cikgu aku kata yang Cerita Hang Tuah adalah cerita legenda.. Memang ianya wujud tapi telah ditokok-tambah untuk menunjukkan kehebatan Hang Tuah. Apa kata tuan tanah..

darkkiller
09-09-2008, 06:49 PM
Betul ke hang tuah tu seorang yg boleh cakap dalam pelbagai bahasa?

PipsManiac
09-09-2008, 08:29 PM
bestni....tp kurang jelas la...hm...

ape yg kurang jelas tu?? :-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 08:30 PM
menariknya info ni. Cikgu aku kata yang Cerita Hang Tuah adalah cerita legenda.. Memang ianya wujud tapi telah ditokok-tambah untuk menunjukkan kehebatan Hang Tuah. Apa kata tuan tanah..

Tang mana yg ditokok-tambah? :-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 08:31 PM
nnt raya ni aku carik balik buku lama2 ayah aku dulu..
dia ada koleksi ttg sejarah melayu kite ni..

cantekk.. dah jumpa kongsi2 la dgn kami. :"> :"> :">

PipsManiac
09-09-2008, 08:33 PM
aku dgr fakta nih je buat aku terkesima seketika tuan hamba tuan tanah... benarkah ini? melayu zaman dahulu dah explore? :o :o #:-S

yess.. Malah, tempat pertama yg hendak didirikan Kaabah juga bukan di arab. :D :D :D

PipsManiac
09-09-2008, 08:41 PM
Hang Tuah Berbangsa Cina
Shahabudeen Jalil

Ramai di kalangan anggota masyarakat kita terutamanya orang-orang Melayu menganggap Hang Tuah adalah legenda pahlawan Melayu. Pada hakikat sebenarnya Hang Tuah bukanlah dari keturunan Melayu sebagaimana yang disangkakan. Itulah yang bakal dihuraikan dalam artikel ini.

Selama ini orang-orang Melayu telah terkeliru atau mungkin tertipu dengan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu yang dibangga-banggakan. Hang Tuah sebenarnya telah diMelayukan untuk tujuan kemegahan semacam bentuk yang tercatat pada Robin Hood.

Di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan, kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal keturunannya.

Di kalangan masyarakat Melayu dewasa ini telah timbul semacam keraguan tentang pahlawan mereka ini, apabila penghormatan kepada pahlawan mereka mula dipersendakan dengan reaksi-reaksi melampau seperti kelihatan dalam filem Hang Tuah.

Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan ‘bahasa jiwa bangsa’ dan ‘manusia mati meninggalkan nama’ . Bagaimana pula kita hendak menafikan kenyataan ‘nama menunjukkan bangsa’. Bahasa ‘nama’ merupakan identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu.

Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah dijalankan dengan bersandarkan kepada ‘nama’ manusia untuk memperolehi jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya.

Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melaayu Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan ‘Hang’. Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China. Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran ‘Hang’ telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya.

Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan Sejarah UKM dengan tajuk ‘Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan,’ cuma menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Mandulika.

Mengikut buku ‘Sejarah Melayu’ edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.

Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan ‘campur’ antara puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula berlaku nama ‘Paduka Hang Mamat’ sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka.

Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah berbunyi seperti Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina, biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang. Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu.

Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.

Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.

Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.

Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.

Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat kediaaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar ‘biduanda Cina’ juga bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau masih memeluk agama asal mereka.

Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.

Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.

Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.

Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.

Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang ‘Sejarah Melayu’ dan pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.

Pertama :Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.

Kedua : Pengarang ‘Sejarah Melayu’ telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.

Ketiga : Pengarang ‘Hikayat Hang Tuah’ adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.

Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.

Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu. Mereka juga menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu persahabatan yang abadi.

Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.

Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman itu telahpun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.

Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan. Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.

Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?:-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 10:33 PM
Nama Hang Tuah hanya gelaran orang dulu dulu.
Apa yang dikatakan mengenai DNA Hang Tuah adalah fitnah sematamata.Hang Tuah ada nama sebenarnya yang masih disimpan turun temurun.Mereka lima saudara berasal dari daerah Riau.Hanya makam Hang Tuah sahaja yang ada di Riau yang sampai sekarang tidak siapa yang tahu kedudukannya tapi pewarisnya yang tahu.

PipsManiac
09-09-2008, 10:35 PM
Kita harus sedar yang kita ditemukan untuk bersaudara dan gembira apa adanya jangan membenci.

Untuk pengetahuan umum bahawasanya Hang Tuah dan Lima saudara adalah keturunan Bugis.Hang Tuah adalah berdarah Raja yang bersangkut paut dengan kerajaan Pahang,Melaka,Johor,Singapura dan Riau sampai lah kerajaan Siak.

PipsManiac
09-09-2008, 10:37 PM
Hang Tuah bukan nama sebenarnya,beliau mempunyai nama aslinya yang rahsia buat kami memberitahu anda anda semua dan beliau adalah Bangsa Melayu Bugis dari wilayah Riau.

Memang selama ini kita orang Melayu telah diper*****-*****kan oleh para sejarahwan tentang makam Hang Tuah yang diMelaka.Itu adalah kuil Hindu dan rekayasa sematamata.

Kami cabar semua ahli scientists, archaeologist dan para sejarahwan untuk membuktikan dimanakah terletaknya MAKAM HANG TUAH sebenarnya.Jikalau para ilmuan semua tidak dapat buktikan kedudukannya,saya minta lah sangat janganlah Tuan Tuan semua per*****-*****kan lagi orang Melayu.

PipsManiac
09-09-2008, 10:38 PM
Para scientists, archaeologist dan para sejarahwan
dari United State, United Kingdom, Germany, Canada, Yemen & Russia yang dinyatakan oleh John Chow tentang penemuan DNA Hang Hang tersebut dari Cina adalah pembohongan dan ada unsur Politik Ketuanan sematamata.Mereka tidak dapat menemukan MAKAM HANG TUAH sebenarnya jadi bagaimana hendak dapatkan tulang tulangnya untuk dibuat kajian dan bukti?

Menurut orang tua tua kami dahulu,dengan menyebut nama rahsianya;beliau adalah Panglima terbilang yang pernah berikhmat dengan keSultanan Melaka dahulu dan pulang kenegeri asalnya untuk menghilangkan rasa sedih dan kecewanya setelah kematian sahabatnya.

Nah itu hanya sedikit saja dapat saya terangkan cukup disitu.Para sejarahwan mencatatkan,Hang Tuah ghaib setelah kematian Hang Jebat.Memang beliau ghaib,tetapi bukan tiada kuburnya.

Orang dulu dulu sememangnya suka menghilangkan diri dari satu tempat ketempat yang lain tanpa diketahui oleh orang lain.Hang Tuah memang pulang ketempat asalnya.

:-? :-? :-? :-?

PipsManiac
09-09-2008, 10:41 PM
Kita dapat tahu tentang pengkajian dan penemuan tulang tulang Hang Hang tersebut oleh orang asing sama ada benar atau tidak.Sedangkan Makam Hang Tuah berada di daerah Riau.Ini yang saya nak ketengahkan sebab saya sudah ketempatnya.

Siapa saja boleh buat akuan dan penulisan mengenai penemuan tulang tulang tersebut sebab kerajaan Malaysia telah menghentikan kurikulum disekolah.Ini lah peluang mereka!

Sebenarnya saya dan kami dilarang untuk memberi butir butir terperinci cukup dengan clue clue yang telah saya ajukan.

Tentang Keris Taming Sari,saya ada dengar ianya berada ditangan Sultan Perak.Tapi tak boleh saya nyatakan benar atau tidak,rahsia buat kami.

PipsManiac
09-09-2008, 10:42 PM
Hang Jebat pula berasal dari pulau Daik.

PipsManiac
09-09-2008, 10:43 PM
WILL GENETIC ANTHROPOLOGY ESTABLISH SCIENTIFIC CRITERIA FOR RACE OR ETHNICITY?

DNA studies do not indicate that separate classifiable subspecies (races) exist within modern humans. While different genes for physical traits such as skin and hair color can be identified between individuals, no consistent patterns of genes across the human genome exist to distinguish one race from another. There also is no genetic basis for divisions of human ethnicity. People who have lived in the same geographic region for many generations may have some alleles in common, but no allele will be found in all members of one population and in no members of any other. Indeed, it has been proven that there is more genetic variation within races than exists between them.

PipsManiac
09-09-2008, 10:45 PM
Kita tidak tahu apa sebenarnya kerajaan Malaysia merahsiakan mengenai asal usul Hang Hang tersebut.
Saya mengharapkan, dimana kuburnya,asal usul negaranya dan bangsanya agar semuanya terbongkar.

Kebenaran harus di junjung dan kesilapan kita terima dan perbaiki.Disinilah kita pelajari diantara satu sama yang lain agar samasama kita nikmati kebahagiaan dan jauh kan permusuhan.

Siapa yang terlibat didalam sejarah Hang Tuah diharapkan sahut cabaran ini dan buktikan.

PipsManiac
09-09-2008, 10:46 PM
Nama kampong Duyung dan sungai Duyung juga ada disana bukan hanya diMalaysia.Makanya kita diNusantara ini memang banyak persamaannya iaitu MELAYU.Bagi pendapat saya Melayu itu adalah Rumpunan Bangsa di Nusantara,ianya adalah suku suku seperti Bawean,Jawa,Banjar,Bugis,Orang Laut,Batak dan lainlain.Apabila diantara mereka berkahwin antara satu suku sama suku yang lain maka jadilah MELAYU.

aginis
09-09-2008, 10:49 PM
kekek... apa pun tu semuanya lagenda lama apa kata kita buat lagenda baru lak kita creatpah lawan baru di alam siber plak supaya lagenda melayu tak pupusssssssssssssssssssssssssss............ yang lama tu dah dalam perut bumi korek naik balik pon dah mati nabi kita pon tak ble jawab hal ini bila dah mati... tok sah dok pebetoi lagi da penini ni buat yang baru lak sejarah boleh di lencong.....

AILA2002
09-09-2008, 10:53 PM
bole beri gambaran sebenar kris yang di guna? Adakah kepalanya berukir dewata?

PipsManiac
09-09-2008, 11:04 PM
bole beri gambaran sebenar kris yang di guna? Adakah kepalanya berukir dewata?

Mintalah pada-Nya agar ditemukan dgn pemiliknya.....Dia Maha Mengetahui... yg pasti keris TamingSari bukan seperti keris Sultan skrg. :D :D :D

sutranilam
09-09-2008, 11:10 PM
Aku pernah berjumpa dengan seseorang yang mengaku sendiri pernah berjumpa Hang Tuah secara nyata.Menurut beliau, Hang Tuah boleh di jumpai di masjid hulu melaka bagi mereka yang bernasib baik.Beliau menceritakan saya seperti berikut:-

1.Hang Tuan mempunyai 4 guru iaitu Adi Purba,Adi Putra, yang ketiga saya dah lupa tapi yang terakhir bernama Sutan Arifin iaitu wali allah yang punya makam di Pulau Besar Melaka.

2.Selepas Hang Tuah bunuh Hang Jebat, beliau bertaubat dan menyesal atas perbuatannya.Lepas tu beliau mendekatkan diri dengan tuhan dengan mempelajari ilmu tasawuf.

3.Oelh kerana darjat ilmu beliau setaraf wali,beliau boleh di jumpai hanya kepada mereka yang bernasib baik dan diizankan Allah.

4.Menurut beliau, keris Taming Sari adalah keris puaka dan perkataan sari bermaksud ratu ular bernama sari yang merupakan khadam kepada keris tersebut.Sebab itulah sesiapa yang pegang keris tersebut akan jadi kebal.Keris taming sari telah di tanam oleh Hang Tuah di tepi pantai dan ghaib begitu saja.

gihaz
09-09-2008, 11:12 PM
ade sorg guru silat kate dia blaja silat dengan hang tuah dlam mimpi...:eek: :eek: :eek:

sutranilam
09-09-2008, 11:24 PM
Menurut rakan saya yang berjumpa Laksamana Hang Tuah, lembaga yang muncul membuat penyaksian seperti berikut

"dengan nama allah bersaksikan 30 juzuk al quran, akulah Laksamana Hang Tuah"...

nebuilannaz
09-09-2008, 11:25 PM
Menurut rakan saya yang berjumpa Laksamana Hang Tuah, lembaga yang muncul membuat penyaksian seperti berikut

"dengan nama allah bersaksikan 30 juzuk al quran, akulah Laksamana Hang Tuah"...

menarik tuh sutranilam..klau ckp dgn org mmg tak caya..tapi akuh rasa ada btulnya

PipsManiac
09-09-2008, 11:40 PM
Puisi Karamah Melayu

Bangsa Melayu pernah kuat,
Buka tanah guna tulang empat kerat,
Masih sempat berbini empat,
Tongkat Ali jamu khasiat.

Bangsa Melayu pernah digentar,
Ular, harimau ditepuk tampar,
Kerisnya bisa, silatnya gempar,
Amuk Melayu, bumi bergegar.

Orang Melayu pernah gagah,
Berkaki ayam, hutan diredah,
Pernah cuba diganyang penjajah,
Melayu mengamuk, jihad sabilillah!!

Bangsa Melayu pernah berdaulat,
Terbilang merata, kesultanannya hebat,
Tujuh bangsa penjajah cuba menempat,
Dengan kudrat semua dihambat!!

Bangsa Melayu bangsa keramat,
Nabi (saw) pernah beri amanat,
Buat dakwah, nun di bumi berekat,
Di akhir masa, ramai wali hebat.

Bangsa Melayu bangsa hikmat,
Sejarah Melayu tertera riwayat,
Nabi (saw) pernah beri alamat,
Raja Melaka mendapat hidayat.

Bangsa Melayu tak makan saman,
Agama dijunjung zaman-berzaman,
Wali Melayu penuh kehebatan,
Karamah, barakah, jadi pakaian.

Bangsa Melayu penuh daulah,
Halusi sahaja kisah sejarah,
‘Wa’ad’ Melayu jangan disanggah,
Sanggah wa’ad, mendapat ‘tulah’.

Tanah Melayu pernah berekat,
Raja dan rakyat sentiasa muafakat,
Alim-ulamak mendapat tempat,
Bumi bertuah, terbilang sejagat.

Bumi Melayu pernah berekat,
Tempat tumpuan ulamak sejagat,
Madrasah & pondok merata tempat,
Menjana insan unggul dan hikmat.

Tanah Melayu intinya hebat,
Bumi zuriat Nabi, itulah kudrat,
Kesultanan Melayu hampir padat,
Pancaran Nabi (saw), penuh keramat.

Bumi Melayu pernah terbilang,
Sejarah rajanya penuh gemilang,
Turunan penjajah, entah mana menghilang,
Turunan Raja Melaka, tetap ditatang.

Melayu pernah berilmu dan berbudaya,
Beribu manuskripnya tersimpan merata,
Dikaji selidik sarjana sedunia,
Kalau sangsi, tanyalah Arkib Negara.

Bangsa Melayu halus seninya,
Hayati warisan persuratannya,
Syair seloka sungguh indahnya,
Pertukangan, sulaman, tiada taranya.

Berkurun Melayu junjung agama,
Adat dijaga bersama-sama,
Bangsa Melayu harum namanya,
Rahmat Allah dimana jua.

Bangsa Melayu usah alpa,
Warisan bangsa bukan sehari dua,
Pusaka Melayu enam kurun lamanya,
Menyimpan sejarah nenek moyang kita.

Orang Melayu usah goyah,
Propaganda bohong supaya kita melatah,
Ungkapan ‘Melayu lemah’ semata tohmah,
Strategi musuh menebar fitnah.

Sejarah Melayu sebenarnya hebat,
Namun dicemar Inggeris keparat,
Propaganda bohong itulah hakikat,
Namun Melayu termasuk jerat.

Jatidiri Melayu sebenarnya kuat,
Bangsa Melayu sebenarnya berdaulat,
Silap Melayu membuang adat,
Silap rajanya membuang muafakat.

Bukan baru musibah Melayu,
Telah bermula sekurun nan lalu,
Serangan musuhnya bertalu-talu,
Sehingga bangsa menjadi terkedu.

Melayu mula ditimpa musibah,
Pabila Inggeris datang menjajah,
Adat dibuang, agama disanggah,
Akhirnya Melayu, mendapat ‘tulah’.

Sekian lama Melayu jadi sasaran,
Sejarah, jatidirinya jadi serangan,
Musuh luar dan musuh dalaman,
Mungkinkah tersirat suatu ramalan?

Melayu kini resah gelisah,
Namun jelas hakikat sejarah,
Mungkinkah tersirat, sebalik musibah,
Melayu pencetus kebangkitan ummah?

Ingatlah pesanan junjungan Rasulullah (saw),
Panji hitam dari timur, bumi karamah,
Bangsa Melayu usah menyerah,
Cari kekuatan dari sejarah.

Sejarah Melayu sebenarnya hebat,
Jatidiri Melayu sebenarnya kuat,
Bumi ahlul-bait itulah kudrat,
Umarak ulamak kuncinya terletak!

Laksamana Hang Tuah gagah orangnya,
Berguru, bertarikat, berisi dirinya,
Jangan perlekeh riwayat firasatnya
‘Takkan Melayu hilang didunia’!!

AILA2002
10-09-2008, 08:06 AM
Aku pernah berjumpa dengan seseorang yang mengaku sendiri pernah berjumpa Hang Tuah secara nyata.Menurut beliau, Hang Tuah boleh di jumpai di masjid hulu melaka bagi mereka yang bernasib baik.Beliau menceritakan saya seperti berikut:-

1.Hang Tuan mempunyai 4 guru iaitu Adi Purba,Adi Putra, yang ketiga saya dah lupa tapi yang terakhir bernama Sutan Arifin iaitu wali allah yang punya makam di Pulau Besar Melaka.

2.Selepas Hang Tuah bunuh Hang Jebat, beliau bertaubat dan menyesal atas perbuatannya.Lepas tu beliau mendekatkan diri dengan tuhan dengan mempelajari ilmu tasawuf.

3.Oelh kerana darjat ilmu beliau setaraf wali,beliau boleh di jumpai hanya kepada mereka yang bernasib baik dan diizankan Allah.

4.Menurut beliau, keris Taming Sari adalah keris puaka dan perkataan sari bermaksud ratu ular bernama sari yang merupakan khadam kepada keris tersebut.Sebab itulah sesiapa yang pegang keris tersebut akan jadi kebal.Keris taming sari telah di tanam oleh Hang Tuah di tepi pantai dan ghaib begitu saja.
tepat dan padu.....
cuma nak tanya satu lagi....dimana hang kasturi?

Viere
10-09-2008, 11:08 AM
sebenarnya kisah2 orang melayu dan sejarah melayu dahulu ada lagi.. Dia ada di satu perpustakaan di Belanda.. Tak silap saya sebuah universiti. Dulu geng2 belanda ni bawak balik semua kesitu.. Dan kalau nak masuk baca pun takleh lama2.sat2 ja.. kawalan sekuriti pun tinggi.. dan akan check habis2san..

dengar cerita pernah sekali kerajaan malaysia nak amek smua sejarah tu. Tp belanda tak bagi.. Mau bagi taktau lah.. Baru terbuka buku dan ruas dan harapnya perkauman tidak dimainkan lagi lpas tu.

Alva_83
10-09-2008, 12:41 PM
Hang Tuah nie bukan mitos...Hang Tuah nie wujud...cuma ada diantara kisah² nya sahaja mitos.. Laksamana Hang Tuah mmg wujud..tetapi kisah Hikayat Hang Tuah yang mempunyai keris Tamin Sari yang dikatakan sakti itu sahaja belum dpt diperjelaskan secara bukti yang sahih..yang itu kot mitos...tetapi kewujudan Hang Tuah adalah benar dan terbukti...

bg aku sume mitos2 nie ade n real,habis tu cite nabi sume percaya plak,walaupun ditulis di al quran yg kite bace tp x paham tu...

so bg aku mana dtg citer kalau tak ade org tau bende2 mcm2 nie..terpulang samada citer tu dicatit atau secara verbally..

MMidie
10-09-2008, 08:39 PM
Salam semua,

Macam2 pendapat kawe dengar, tp dari ilmu yg kawe dapat drpd tok guru kawe, hang tuah bukan nama sebenar. Ada nama lain.

Saper2 tahu:
Nama Sebenar?
Kubur sebenar Hang Tuah?
Kenapa Dia Hilang?
Adakah dia Wali?
Semuany ada kaitan dengan Gunung Ledang.

wsalam
Hanya Allah Yg Maha Mengetahui.

rizan
10-09-2008, 09:39 PM
Hang Tuah adalah laksmana atau menteri pertahanan kepada Sultan Mahmud Syah..kalau Hang Tuah x wujud sapa laksmana kepada sultan Mahmud Syah ni..dan kalau Hang Tuah x wujud bermakna sejarah Kesultanan Melayu Melaka terutama zaman Sultan Mahmud Syah ni pun byk yg mitos la dari kebenaran..sanggupkah ahli sejarah kita memitoskan kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka?

lamborghini06
10-09-2008, 10:15 PM
Keseluruhannya ana sependapat dgn.armins_eye kerana melalui pengalaman ana sendiri yg tidak boleh diceritakan di sini dan hidayah drpd Allah s.w.t seseorang itu tidak semestinya diberikan kpd. mufti, prof, tuan guru, ttp kpd yang dikehendakiNya lalu akan mengetahui dgn lebih
mendalam atau kasyaf yg menyebabkan terbuka sesuatu perkara ghaib itu. Contohnya melalui mimpi yg diberikan oleh Allah utk melihat sesuatu yg baik itu hanyalah bentuk sehala sahaja. Lebih meyakinkan lagi sekiranya dapat berdialog sendiri dgn Hang Tuah, Puteri Saadong yg ternyata ghaib tanpa kubur itu.
Hang Tuah ada sejarahnya, ada ibu bapanya bukan cerita dongeng seperti wayang kulit yg tak tahu keturunannya.
Semasa Israk Mikraj nabi Muhammad s.a.w berdialog dgn para rasul. Mengapa tidak bertanya tok guru bagaimana dapat berdialog sedangkan semuanya telah wafat? Inilah rahsia yg tidak diketahui oleh org awam. Itulah sebabnya wali Allah hanya dikenali oleh wali Allah sahaja.

Kesimpulannya perkara2 ghaib lebih banyak dan sukar diketahui drpd. perkara konkrit kecuali oleh org yg rapat dgn Allah yg tidak semestinya mereka yg ada PhD,mufti, dan yg terkenal pada pandangan mata manusia yg tidak melihat dgn mata hati!

MKH
11-09-2008, 10:55 AM
td aku ada terbaca dlm section isu semasa, pak engku dah jmpa keris taming sari..cam no plak nih? betoi ke..
kalau cam tu, mst pak engku dah kebal..

five_soul
11-09-2008, 12:01 PM
http://truly-malaysia.com/images/History/04PerigiHangTuah_a2.gif
Perigi Hang Tuah

five_soul
11-09-2008, 12:03 PM
http://library.thinkquest.org/C001252F/images/tuah2.gif
"Hikayat Hang Tuah ialah epik Melayu di dalamnya dilahirkan cita-cita dan kebesaran bangsa Melayu. Ia telah mencatatkan riwayat bangsa ini dari sejarah mulanya, melewati zaman pembangunan lalu di zaman kebesarannya. Tokoh Hang Tuah mewakili bangsa melayu sendiri."

five_soul
11-09-2008, 12:06 PM
http://daftarwarisan.gov.my/admin/mypicture/20070627_063148_7213_%20Pandangan%20Hadapan%20Manu skrip%20Hikayat%20Hang%20Tuah.jpg
Gambar 1: Pandangan Hadapan Manuskrip Hikayat Hang Tuah

Bidang : Bahasa dan Persuratan
Subjek : Persuratan
Jenis : Manuskrip
Objek Warisan : Manuskrip Hikayat Hang Tuah

Latar Belakang Sejarah :
Hikayat Hang Tuah merupakan epik Melayu yang bukan sahaja terkenal di kalangan bangsa Melayu tetapi juga di seluruh rantau Nusantara. Ia melukiskan wira agung Melayu yang diperlihatkan mempunyai ciri-ciri hebat sebagai seorang wira pada zaman kesultanan Melayu. Hikayat ini mencatatkan keperwiraan Hang Tuah disamping gambaran bangsa Melayu dalam tiga zaman. Zaman permulaan sesebuah kerajaan, zaman kegemilangan dan zaman kejatuhannya diperikan secara jelas dalam hikayat ini. Hang Tuah mewakili zaman dan bangsanya merupakan tokoh yang gemilang dari segi perjalanan hidup dan pencapaiannya. Hikayat Hang Tuah pada dasarnya menceritakan sejarah serta kenyataan hidup bangsa Melayu itu sendiri.

five_soul
11-09-2008, 12:10 PM
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ms/thumb/3/3f/TuahNatlHistoryMuseumKL.jpg/225px-TuahNatlHistoryMuseumKL.jpg
Arca Hang Tuah

Qy_viceVersa
11-09-2008, 12:12 PM
da sejarah y pnh aku bace hang tuah ni pompuan..
smpi skrg 5 hang ni jd tnda tnye je..xde spe tau cite sbnr

five_soul
11-09-2008, 12:15 PM
http://inlinethumb41.webshots.com/7272/2814694780101797828S200x200Q85.jpg

http://inlinethumb12.webshots.com/41291/2224289340101797828S425x425Q85.jpg

http://lh6.ggpht.com/_cxjIzv4SyWY/RqIBwREmPiI/AAAAAAAABQQ/vG02WuRD0bY/Taming+Sari.jpg
Keris Taming Sari

Realiti atau replika?

darkkiller
11-09-2008, 12:51 PM

http://lh6.ggpht.com/_cxjIzv4SyWY/RqIBwREmPiI/AAAAAAAABQQ/vG02WuRD0bY/Taming+Sari.jpg
Keris Taming Sari

Realiti atau replika?

Gambar ni dari Istana Perak ke?Seingat aku dari cerita yg aku dengar,taming sari ada dalam istana Perak dan yg telah memegangnya rasa kebas mungkin kerana tidak sesuai

maligun
14-09-2008, 10:16 PM
..so amcam tuan tanah...dah jumpe ke blom ngan hang tuah tu?

...ekekekeke...

p/s: ader fakta yg lu bagi tu salah le beb...ekekekek

darkkiller
14-09-2008, 11:54 PM
hang tuah ni sebenarnya menggunakan persilatan jenis apa?

kancilhijau
15-09-2008, 09:44 AM

...ekekekeke...

bab mana yg salah tu bro...??:-?

kalau ada info share la kat sini..:D

bumantara
15-09-2008, 07:12 PM
kalu hangpa semua nk tau
panggilan Hang tu adalah
panggilan cam datuk ar time zaman melayu melaka dulu
cthnya cam puteri hang li po
ada hang jugak kt belakang dia

tp pd aku kisah hang tuah ni dh ditokok tambah dh
tatau ar citer betul dia camna

cikepong
15-09-2008, 07:44 PM

Keris Taming Sari

Realiti atau replika?

mungkin bukan kot...tu keris sultan.Ada dolat...

123hahaha
15-09-2008, 07:44 PM
apa yang saya tahu ialah,hang tuah dan semua "hang" adalah semua "bodyguard" kepada puteri Hang li po semasa mereka datang ke Melaka.Maksudnya,mereka adalah orang cina.Tapi i not sure this is correct news or not

mj12
15-09-2008, 10:22 PM
hang tuah ni sebenarnya menggunakan persilatan jenis apa?

silat melayu lama ( silek tuo ) yg telah dipelajari oleh anak2 negeri sumatera, hingga tersebar ke seluruh dunia sekarang ini.:)cgrock :)cgrock

cikepong
16-09-2008, 08:33 AM

kalau yang ni memang betul... sebab banyak cerita pasal pendakwah-pendakwah zaman dahulu dah lama datang kat tanah melayu ni sebelum tarikh batu bersurat kat Terengganu tu...SAQJ pon pernah datang tanah melayu ni...:)cgrock

PipsManiac
28-09-2008, 08:20 AM

Keris Taming Sari

Realiti atau replika?

Sudah pasti replika kerana keris TamingSari hadiah dari raja majapahit. Sudah tentu berbentuk keris majapahit. :D

PipsManiac
28-09-2008, 08:29 AM

...ekekekeke...

fakta yg mana? bgtau la. mmg ade yg salah. sebab hamba kumpulkan semua cerita tentang hang tuah yg hamba dengar/baca dan tulis disini.

beepinkyz
28-09-2008, 08:45 AM
kepercayaan kepada keris tamingsari yang puaka dan hang tuah ni diutuskan oleh Allah S.W.T. tu semua ternyata TAHYUL belaka.. lagi teruk ada plak yang kata Hang tuah akan turun bersama wali-wali lain dan juga Imam Mahadi ternyata lagi tahyul.. ada dalam Al-Quran ke? yang citer kat ko tu orang alim ajaran sesat mana tuue???

kalau kata hang berlima tu dari china datang ke sini untuk jaga puteri hang li po mungkin ada logiknya jugak.. mungkin dorg berlima ni nampak hebat sebab dorg ni pandai berkungfu lompat sana lompat sini..

papepon aku lansung tak pecaye yang hang tuah ni ada kuasa hebat macam tue..
aku heran arr naper yang percaya giler-giler pasal hang tuah ni semuanya orang UMNO?? huhuhuhuhuhu kelakar plak rase

pokyaz
06-10-2008, 01:30 AM
up sikit...
:D

Sayyid Thanauddin salah seorang Wali tujuh
dipercayai adalah juga AdiPutra,
mahaguru yang mengajar
Hang Tuah akan ilmu peperangan!

wmrn1
06-10-2008, 09:54 AM
Payah nak buktikan sebab Sejarah Melayu pun ditulis lbh kurang satu abad dari zaman tuah serta faktanya tiada jebat cuma kasturi, so mana jebatnya? Hang pula bukan gelaran melayu, kalau benar Hang tu gelaran Melayu mesti ramai orang Melaka sekarang bergelar Hang (Cth: Hang Ali Rustam B Hang Pa) sebagaimana gelaran Wan, Nik, Megat, Tengku dsbnya. So, tiada bukti sejarah. So tiadalah.

kozu
07-10-2008, 09:06 AM
hang tuah sejarah melayu..mungkin mitos jer

Alva_83
07-10-2008, 11:22 AM
hang tuah sejarah melayu..mungkin mitos jer

history became legend,legend became myth and for 10000 years it shall be forgotten....(mcm citer lord of the ring pulak) :D

mana dtg citer kalau tak de bende nyer...!!

klon8504
08-10-2008, 05:00 PM
setahu aku lah kan.. hang tuah niee donggeng..
sbb aku kata donggeng..
pada masa dahulu.. mana ada org melayu pangil gelaran org dgn mengunkan 'hang'... sebenernye hang tuah berasal dari cina.. bermaksud hang tu ah (nama cina) besama dgn hang li po...
kalu xpercyee try cheak dgn pakar kaji purba,.. hehehhe

Biggie
08-10-2008, 05:39 PM
aku rasa cam wujud jek... 50/50 ni...

monalito
10-10-2008, 10:59 AM
janganlah menafikan sejarah kita.

AILA2002
10-10-2008, 11:53 AM
itu la akibatnya bila melayu lupa diri dan buta sejarah....

adil2604
15-10-2008, 09:25 AM

dah beratus tahun...tu yang susah nak kaji...kalau dulu ada buku n pensel senang..zaman dia (hanh tuah) entah2 apepun tak ada.....
:)cgrock

emit
16-11-2008, 12:10 PM
Pada aku peminat sejarah ni...Hang Tuah memang tak wujud sama sekali...kepada forumer cuba samakan kisah Hang Tuah dengan Nabi2 yang dighaibkan Allah tu kena hati2 dengan kenyataan anda..takut
tersimpang..jika adapun Hang Tuah ni..aku ingat dia ni termasuk golongan penipu or jenis2 orang2 tak bernafsu..sbg contoh, dengar citernya dia di arahkan Sultan Melaka untuk membawa Puteri dari Pahang..setelah berjaya membuat Puteri Pahang jatuh cinta dengan dia dan beberapa hari bersama sebelum di bawa ke Melaka..takkan x jadi 'apa2' kot..hehehe..and kalo ada jadi 'apa2' maknanya Sultan Melaka dah dapat 'bekas' Hang Tuah...

Kesimpulannya pada aku Hang Tuah memang tak wujud..

are yong
24-11-2008, 10:21 AM
sebenarnya banyak citer yg x betoi tentang sejarah yg kita belajar...
banyak hilang nye yg betoi diganti dengan citer yg palsu..

Kehidupan
24-11-2008, 10:27 AM
sebenarnya banyak citer yg x betoi tentang sejarah yg kita belajar...
banyak hilang nye yg betoi diganti dengan citer yg palsu..

so, apa yang betulnya yerk....?

meh la kongsi bersama.....:">:">

Azrienaldinho
24-11-2008, 10:49 AM
aku plak dengar2 dari sumber kajian, hang tuah and friend sebenarnya org cina..
Wallahualam.. skang pun aku rasa dalam buku sejarah sekolah dah xde citer pasal
hang tuah.. x tau la..

ezis2u
24-11-2008, 10:53 AM
klu hang tuah dalam citer nih dah arwah keris tamingsari yang dia bawak tu ada kat mana takkan kebumi sekali kat ampang tuh...

"We buried him at Ampang Cemetery, right across from the grave of Tan Sri P. Ramlee, who played him in that film. I visit the grave sometimes just to tell him that I'm now a lecturer in Malay History at Leyden University."

Demonix
10-12-2008, 07:31 PM
ak rase btul gak citer ni..cost kite x tau mane kubur jebat n tauh..btul x?

Wea Izre
27-01-2009, 09:31 AM
try klik sini,mungkin ia membantu

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

tuahmlk70
27-01-2009, 09:43 AM
nak cari hang Tuah ...cari aku....aku tinggal di Duyung ..memang ada kesan sejarah yang ditinggalkan ...

0122742621... www.penawar2u.com

GreenDay
27-01-2009, 11:31 AM
Just Pendapat Den Je...

Crita2 'Hang' Ni Crita Dongeng Je...:)
Like Pak Pandir...:)

-Peace- :)cgrock

LoBye
27-01-2009, 12:15 PM
aku pun ada gak terbaca psl nih..mungkin gak..skg nih yg tinggal cuma Hang MOkhtar jer..:D:D:D

qreemall
27-01-2009, 01:35 PM
Amaran: kurangkan merapu disini.
Sebarang posting yg merapu dan offtopic
yg akan dtg akan didelete tanpa belas kasihan.
Terima kasih.

GT
27-01-2009, 02:18 PM
Aku masih tak faham dengan mitos berkenaan Hang Tuah dan Rakan2 berasal dari Negara China ni.... mana bukti yang menyatakan demikian....

qreemall
27-01-2009, 02:32 PM
Aku masih tak faham dengan mitos berkenaan Hang Tuah dan Rakan2 berasal dari Negara China ni.... mana bukti yang menyatakan demikian....

stakat nih bukti yang ada hanya datang dr
kecurigaan terhadap nama mereka sahaja yg bole
ditulis dlm bentuk nama-nama bangsa Cina....
seperti:
1.Hang Tuah - Hang Too Ah
2.Hang Jebat - Hang Jee Bat/Fat
3.Hang Lekiu - Hang Lee Kew
4.Hang Lekir - Hang Lee Kir/Kee

dalam majalah mastika juga ada keluarkan
artikel mengenai isu ini untuk bacaan lanjut.
:)

cikepong
27-01-2009, 03:04 PM
manusia pon boleh hidup lama.

dulu masa ku baru lepas sunat kira dah senang la lepas seminggu ku gi kenduri kawin atok su ku.Atok su ku ni kira alim jugak orangnya.Nenek ku pon ikut sama pegi kenduri ni.Masa kenduri kawin tu ada sorang wali datang ke majlis kawin tersebut.Ada kenalan atok su ku ni bawak.Umurnya dah 500 lebih.Muka bersih berseri-seri.ku tak dapat tengok orang tu sebab ramai yang nak bersalam dengan orang tu.Nenek ku dapat jugak tengok dan berbual dengan dia sebab orang yang bawak wali tu pon kenal dengan nenek ku.orang yang bawak wali ni kata dia jumpa orang tu dekat gunung jerai.Lepas tu dia bawak wali tu duduk dengan dia dekat batu pahat.sekarang tak tau apa ceriter.

qreemall
27-01-2009, 03:06 PM

dulu masa ku baru lepas sunat kira dah senang la lepas seminggu ku gi kenduri kawin atok su ku.Atok su ku ni kira alim jugak orangnya.Nenek ku pon ikut sama pegi kenduri ni.Masa kenduri kawin tu ada sorang wali datang ke majlis kawin tersebut.Ada kenalan atok su ku ni bawak.Umurnya dah 500 lebih.Muka bersih berseri-seri.ku tak dapat tengok orang tu sebab ramai yang nak bersalam dengan orang tu.Nenek ku dapat jugak tengok dan berbual dengan dia sebab orang yang bawak wali tu pon kenal dengan nenek ku.orang yang bawak wali ni kata dia jumpa orang tu dekat gunung jerai.Lepas tu dia bawak wali tu duduk dengan dia dekat batu pahat.sekarang tak tau apa ceriter.

dengan izin Allah segalanya boleh menjadi realiti....

GT
27-01-2009, 03:10 PM

Agaknya apa rahsia dia yer....:-?

wmrn1
27-01-2009, 03:46 PM
Lagenda Hang Tuah 5 bersaudara adalah sekadar lagenda yg direka cipta oleh penjajah dlm usaha utk melemahkan semangat keIslaman orang Melayu agar percaya kepada tahyul dan ketaatan secara membabi buta kepada pemerintah. Tiada fakta sejarah lengkap, manakala ungkapan Tidak Melayu hilang di dunia adalah 1) merupakan usaha menanam bibit asabiyah tulen 2) menidakkan keesaan Allah SWT yg boleh mengganti, memusnahkan bangsa yg alpa 3) mengikut kajian seharah berfakta istilah Melayu hanya timbul di abad ke 18 yg dicipta oleh saintis antropology German utk menamakan suku suku di Nusantara dan Asia pasifik secara menyeluruh, mcmana Tuah mendahului beliau sedangkan Sejarah Melayu sendiri jelas mengistilahkan Melayu mengikut suku masing-masing spt orang Jawa, orang Pasai, orang Terengganu, orang Kelantan, orang Pahang, orang Maluku dsbnya.

sarawak_lineup
27-01-2009, 07:05 PM
Benarkah Hang Tuah 5 bersaudara bukan anak jati Melayu?

Pernah tak kita terpk ttg keaslian cerita Hikayat Hang Tuah?..Benarkah Hang Tuah merupakan hero Melayu kita seperti yg terdapat dalam buku2 Sejarah Melayu..atau adakah beliau sebenarnya dari keturunan Cina yg datang ke Tanah Melayu bersama rombongan Puteri Hang Li Po di zaman Sultan Mansur Syah?...

ikuti hipotesis yg direncanakan di bawah ini..

Ramai di kalangan anggota masyarakat kita terutamanya orang-orang Melayu
menganggap Hang Tuah adalah legenda pahlawan Melayu. Pada hakikat sebenarnya
Hang Tuah bukanlah dari keturunan Melayu sebagaimana yang disangkakan.
Itulah yang bakal dihuraikan dalam artikel ini.

Selama ini orang-orang Melayu telah terkeliru atau mungkin tertipu dengan
kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu yang dibangga-banggakan.
Hang Tuah sebenarnya telah diMelayukan untuk tujuan kemegahan semacam bentuk
yang tercatat pada Robin Hood.

Di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan
sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan,
kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang
diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal
keturunannya.

Di kalangan masyarakat Melayu dewasa ini telah timbul semacam keraguan
tentang pahlawan mereka ini, apabila penghormatan kepada pahlawan mereka
mula dipersendakan dengan reaksi-reaksi melampau seperti kelihatan dalam
filem Hang Tuah.

Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah
menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan
secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan 'bahasa jiwa
bangsa' dan 'manusia mati meninggalkan nama' . Bagaimana pula kita hendak
menafikan kenyataan 'nama menunjukkan bangsa'. Bahasa 'nama' merupakan
identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu.
Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat
disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah
dijalankan dengan bersandarkan kepada 'nama' manusia untuk memperolehi
jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya.

Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melaayu
Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang
Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan
'Hang'. Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang
bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau
asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China. Kemungkinan
untuk mendakwa bahawa gelaran 'Hang' telah dianugerahkan oleh Raja-Raja
Melayu juga tiada asasnya.

Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan
Sejarah UKM dengan tajuk 'Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan,' cuma
menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah
diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana,
Shahbandar dan Mandulika.

Mengikut buku 'Sejarah Melayu' edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya
Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun
Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah
membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po.
Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini
dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.

Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama
puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan 'campur' antara puteri Hang Li Po
dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi
nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula
berlaku nama 'Paduka Hang Mamat' sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li
Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan
Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku
kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka.

Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah
berbunyi seperti Hang Too Ah . Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang
Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew.
Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina,
biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula
diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang.
Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu.

Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.
Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan
anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.
Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh
4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang
kekal.
Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh
masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut
loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh
beliau.
Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan
Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat
kediaaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang
dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar 'biduanda Cina' juga
bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau
masih memeluk agama asal mereka.

Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.
Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang
memeluk agama Islam.
Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah
keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.
Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam
tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas
sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang
Lekiu.

Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan
pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini
meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi. Percanggahan pendapat ini
berlaku antara pengarang 'Sejarah Melayu' dan pengarang 'Hikayat Hang Tuah'
mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang
Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah
Pula menuduh Hang Jebat.

Pertama :Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua
tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua
pengarang serta pakar sejarah lampau.

Kedua : Pengarang 'Sejarah Melayu' telah menggunakan bahan dalam
penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan
terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal
yang menyeluruh.

Ketiga : Pengarang 'Hikayat Hang Tuah' adalah lebih formal kerana
menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal
peribadi Hang Tuah secara lebih detail.
Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang
Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang
telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal.Rumusan
daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang
melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut
kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan
demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat
bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.

Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang
datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah
Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan
ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang
Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee
Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat
dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu. Mereka juga
menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu
persahabatan yang abadi.

Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka
menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima
kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu
telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau
orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.

Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman
itu telahpun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama
seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah
yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.

Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan
seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan. Walaupun
demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka
kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah
menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.

Hang JEE FAT??mcm hero dlm komik alam perwira lak....:-?:-?#:-S#:-S~X(~X(

peija06
27-01-2009, 07:25 PM
diorg ni main kungfu, wushu ke silat??

Dai_na
27-01-2009, 10:41 PM
erm kalo wujud..
dimana kah makam nyer??
sbb 4 saudara nyer mempunyai makam
hang tuah jer x jumpe lg...

lelakiselamanya
27-01-2009, 10:54 PM
hang tuah mmg ade...tp dia di alam lain..alam mana? alam barzakh....jgn nak mengarutla ckp hangtuah x mati lagi...tiap yg bernyawa pasti akan mati....xkan umur hang tuah ble cecah ribuan tahun...manusia @ jin ?

fard
27-01-2009, 11:13 PM
hang tuah mmg wujud...tapi setahu aku x da org pn yg jumpa lagi..klo hang jebat mmg die ader ajar silat kt someone(name aku x ingat)gambar dia pn ader..skrg nie x tahu la hidup lg @x..sama aku tgk gambar dia,muka die dah tua,,,dlm gmbr 2 ader 3 org lg..salah satu anak murid die,,yg lain x dinyatakan...benda nie aku dah wat research,,dan terbukti ader fakta yg kukuh......cuma aku heran tok guru hang tuah ade bg ilmu yg x diberi kepada yg lain,,,,,,ilmu aper tah...thankssssssssss

GT
27-01-2009, 11:17 PM
seperti:

Kalau berdasarkan Majalah Mastika, memang sah pekara ini mitos semata2....~X(

GT
27-01-2009, 11:18 PM
Lagenda Hang Tuah 5 bersaudara adalah sekadar lagenda yg direka cipta oleh penjajah dlm usaha utk melemahkan semangat keIslaman orang Melayu agar percaya kepada tahyul dan ketaatan secara membabi buta kepada pemerintah. Tiada fakta sejarah lengkap, manakala ungkapan Tidak Melayu hilang di dunia adalah 1) merupakan usaha menanam bibit asabiyah tulen 2) menidakkan keesaan Allah SWT yg boleh mengganti, memusnahkan bangsa yg alpa 3) mengikut kajian seharah berfakta istilah Melayu hanya timbul di abad ke 18 yg dicipta oleh saintis antropology German utk menamakan suku suku di Nusantara dan Asia pasifik secara menyeluruh, mcmana Tuah mendahului beliau sedangkan Sejarah Melayu sendiri jelas mengistilahkan Melayu mengikut suku masing-masing spt orang Jawa, orang Pasai, orang Terengganu, orang Kelantan, orang Pahang, orang Maluku dsbnya.

Adakah ini bermaksud yang Hang Tuah Lima Bersaudara memang tidak pernah wujud sama sekali di bumi Melayu ini?:-?

qreemall
27-01-2009, 11:21 PM
Kalau berdasarkan Majalah Mastika, memang sah pekara ini mitos semata2....~X(

erm.
kalau begitu nampaknya sukar untuk kita menyimpulkan isu ini.
setakat ini sy boleh katakan: tepuk dada tanya selera. terpulang
pada anda untuk percaya yg mana satu.

GT
27-01-2009, 11:24 PM
erm.

Takpe... isu di sini bukan berkenaan dengan asal usul Hang Tuah dari China....

buytosell
27-01-2009, 11:25 PM
yup..aper pun semuanya makhluk ciptaanNya..
erm.

anuarinvestor
27-01-2009, 11:27 PM
seperti:

bukan ada seoarang lagi ke ..orang india.....orang cakaplah:)

qreemall
27-01-2009, 11:31 PM
bukan ada seoarang lagi ke ..orang india.....orang cakaplah:)

sy pun kurang pasti mengenai hal tersebut.
tapi yg isu nama tu hanyalah jika nama-nama
hang tuah bersaudara disebut dalam bentuk bahasa cina.
hang tuah bersaudara ada orang India? saudara ada tak sumber
untuk kenyataan tersebut? agak menarik untuk dibincangkan disini.

evilkronos
27-01-2009, 11:47 PM
hang tuah memang wujud...dan telah dighaibkan..

sape meghaibkan hang tho wah nie?

evilkronos
27-01-2009, 11:53 PM
Satu Lg Dongeng Rakyat...:)
Hiburan Mangsa Lapang...:)

aku sokong gak kenyataan ni..
keturunan orang melayu ni xde tinggalkan apa2 yg boleh menjadi bukti ketamadunan mereka waktu dulu2..
lalu direka le cerita tentang kehebatan orang melayu dulukala kononnya ..
(orang cina 2000 tahun lps dah membina The Great Wall of China sebagai salah satu tinggalan ketamadunan dan kehebatan mereka..
tapi pada masa tu, kat mana kita org melayu???)
cerita penglipur lara je nie

cikepong
28-01-2009, 01:31 AM
dah kena jajah dan dihancurkan memang la dah takde apa-apa.Lagi satu mind set dah di setkan ke minda penjajah.

hang tuah tu ada.yang cina tu tegelak ku membacanya.:eek::)):eek:

hang lipo duduk sini panggil hang ler.nama dia li po je.

cikepong
28-01-2009, 01:37 AM
hang tuah mmg ade...tp dia di alam lain..alam mana? alam barzakh....jgn nak mengarutla ckp hangtuah x mati lagi...tiap yg bernyawa pasti akan mati....xkan umur hang tuah ble cecah ribuan tahun...manusia @ jin ?

boleh beb nabi khidir hidup lagi sampai sekarang.:)cgrock

janggut_X
28-01-2009, 01:38 AM
ado orang cakap lah,hang tuah ni tak wujud.just nak melambangkan kekuatanorang melayu..eden pun tak pasti ar..

cikepong
28-01-2009, 01:40 AM
ntah la ada orang ceriter hang tuah ni dia berguru dengan diri dia sendiri.Lepastu bersatu.Tu yang umur jadi panjang tu.ilmu yang dia berguru tu ilmu yang dicari oleh shekh abdul qadir jelani.

ntah ler.

anuarinvestor
28-01-2009, 01:41 AM
tapi yg kubur tu sapa punya ya..kat tanjung keeling tu....teringat lak masa belajar sejarah:)

anuarinvestor
28-01-2009, 01:44 AM
ntah la ada orang ceriter hang tuah ni dia berguru dengan diri dia sendiri.Lepastu bersatu.Tu yang umur jadi panjang tu.ilmu yang dia berguru tu ilmu yang dicari oleh shekh abdul qadir jelani.

ntah ler.

mungkin gak atau dia(Hang Tuah) jumpa air..seperti nabi khidir a.s..jumpa air dan di minum oleh baginda...membuat kan baginda umur panjang...dengan izin Allah SWT...

Wallahualam...

cikepong
28-01-2009, 01:45 AM
tu kubur alim ulamak.bukan hang tuah.ulamak dari gujerat kalau tak silap.

adar
28-01-2009, 01:47 AM

ntah ler.

itu semua dah garut tu. penah baca buku hikayat hang tuah? yg tebalnya mengalahkan kamus dewan. :))

aku ingat lg baca buku tu masa darjah 6. buku plg tebal rasanya kat perpustakaan sekolah.

kalo baca buku tu mmg banyak sgt tahyulnya. kisah hang tuah berlawan dgn mahaguru apa ntah. yg boleh menjadi harimau jadian. tp syg kalah gak gn hang tuah.

pastu anak murid org jahat tu bawa mayat tok guru dia tanam atas gunung apa ntah. lepas berapa purnama org jahat tu idup blk. lawan blk gn hang tuah. adeh... berapa punya panjang dah cerita tu. patut la tebal mengalahkan kamus dewan DBP.

tak sure plak aku saper tulis buku tu tp buku tu mmg buku lama. dikeluarkn blk oleh DBP. rasanya sezaman dgn hikayat raja2 melayu kot.

cikepong
28-01-2009, 01:53 AM
itu semua dah garut tu. penah baca buku hikayat hang tuah? yg tebalnya mengalahkan kamus dewan. :))

aku ingat lg baca buku tu masa darjah 6. buku plg tebal rasanya kat perpustakaan sekolah.

kalo baca buku tu mmg banyak sgt tahyulnya. kisah hang tuah berlawan dgn mahaguru apa ntah. yg boleh menjadi harimau jadian. tp syg kalah gak gn hang tuah.

pastu anak murid org jahat tu bawa mayat tok guru dia tanam atas gunung apa ntah. lepas berapa purnama org jahat tu idup blk. lawan blk gn hang tuah. adeh... berapa punya panjang dah cerita tu. patut la tebal mengalahkan kamus dewan DBP.

tak sure plak aku saper tulis buku tu tp buku tu mmg buku lama. dikeluarkn blk oleh DBP. rasanya sezaman dgn hikayat raja2 melayu kot.

ilmu tu ada oii berleluasa kat indon...macan ali nama ilmu...rimau berantai namanya..macam-macam tapi ilmu bleh buat manusia jadi rimau.

asyar76
28-01-2009, 11:14 AM
assalamualaikum.

pada aku, hang tuah tu memang wujud, memang laksamana melayu melaka, berjasa pada melaka, tapi setakat tu je la. bab ilmu kesaktian dia, tu semua satu budaya hindu yang dicedok oleh orang melayu lama. kalau kita tengok, sejarah dulu-dulu memang suka memuja membanggakan pahlawan mereka, tu semua satu cara psikologi utk menimbulkan rasa gah dan gerun di hati musuh. cerita boleh terbang boleh hidup lama semua tu, dah masuk macam kisah dewa-dewa hindu, kisah hanuman semua. kena igt, melayu klasik memang tebal pengaruh hinduisme.

hang tuah dah lama pergi, yang patut kekal semangat sayangkan bangsa dia je. teringat teater PGL.. hang tuah mix english. kalau hang tuah ada lagi sekarang, mesti dia sedih tengok benggali putih yang diangkat untuk menggambarkan dia.

wallahualam.

butterland
28-01-2009, 03:09 PM
Taming Sari

Taming Sari adalah nama seorang pendekar Jawa dalam kerajaan Majapahit seperti yang tersebut di dalam Hikayat Hang Tuah. Menurut hikayat ini, Taming Sari adalah seorang panglima yang paling handal di Majapahit ketika itu, dan beliau telah ditugaskan oleh Bendahara Majapahit, Patih Gajah Mada untuk membunuh Hang Tuah.

Taming Sari dikatakan seorang yang kebal tidak dapat dicederakan oleh senjata. Bagaimanapun, kekebalannya adalah terletak pada keris yang digunakannya. Hang Tuah pula pada masa itu telah berguru kepada seorang ahli pertapaan Jawa bernama Sang Adi Putera. Gurunya itu telah memberitahu akan kelemahan Taming Sari. Oleh itu, pada hari pertarungan antara kedua pendekar ini di hadapan Sultan Melaka dan Betara Majapahit, Hang Tuah telah berjaya merampas keris Taming Sari dan menggunakan keris itu untuk menikamnya hingga mati.

Sebagai menghargai kejayaan Hang Tuah itu, Betara Majapahit telah menganugerahkan keris itu kepada Hang Tuah. Keris ini dikenali sebagai "Keris Taming Sari" dan telah dibawa pulang ke Melaka. Keris yang sama juga telah digunakan oleh Hang Jebat untuk menderhaka Sultan Melaka. Hang Jebat juga dikatakan kebal kerana memiliki keris Taming Sari. Dalam pertarungannya yang terakhir dengan Hang Tuah, keris Taming Sari telah berjaya dirampas semula oleh Hang Tuah yang kemudiannya menikam mati Hang Jebat.

Selepas kejatuhan empayar Melayu Melaka, tidak lagi diketahui ke mana perginya keris Taming Sari ini. Pelbagai kisah dan mitos tersebar mengenai keris ini. Ada yang mengatakan bahawa keris ini telah hilang bersama-sama Hang Tuah di Hulu Muar selepas Hang Tuah gagal membawa pulang Puteri Gunung Ledang untuk Sultan Melaka. Ada pula yang percaya bahawa keris Taming Sari telah dibawa ke Perak dan disimpan oleh keturunan raja-raja Perak.

http://img228.imageshack.us/img228/2761/16273105mh1.png
keris taming sari

jah2008
28-01-2009, 03:56 PM
assalamualaikum.

pada aku, hang tuah tu memang wujud, memang laksamana melayu melaka, berjasa pada melaka, tapi setakat tu je la. bab ilmu kesaktian dia, tu semua satu budaya hindu yang dicedok oleh orang melayu lama. kalau kita tengok, sejarah dulu-dulu memang suka memuja membanggakan pahlawan mereka, tu semua satu cara psikologi utk menimbulkan rasa gah dan gerun di hati musuh. cerita boleh terbang boleh hidup lama semua tu, dah masuk macam kisah dewa-dewa hindu, kisah hanuman semua. kena igt, melayu klasik memang tebal pengaruh hinduisme.

hang tuah dah lama pergi, yang patut kekal semangat sayangkan bangsa dia je. teringat teater PGL.. hang tuah mix english. kalau hang tuah ada lagi sekarang, mesti dia sedih tengok benggali putih yang diangkat untuk menggambarkan dia.

wallahualam.

aku setuju dgn bro....

pd dasarnya hang tuah & hang jebat ni wujud. perihal kehebatan yg di ceritakan yg berlebihan tu hanya la dongeng...tujuan hanya nak tokok tambah agar kerajaan melaka pd masa tu memang betul gah di mata dunia. pe tak nya,hikayatnya (sebelum dibukukan)di ceritakan dari mulut ke mulut pd masa tu,oleh tok selampit dll ...jd tukang nasik tambah nya pun ramai la.lg pun dari satu versi ke satu versi byk yg bercanggah....dari buku sejarah melayu oleh tun sri lanang,mayat hang jebat di buang ke laut tp ade pulak kuburnya. begitu gak, di kisah kan hang tuah ghaib kat sg duyung...tp ade gak kuburnya kalau tak salah kat melaka kan.... wallahualam

strange_hole
29-01-2009, 03:09 PM
aku setuju dgn bro....

pd dasarnya hang tuah & hang jebat ni wujud. perihal kehebatan yg di ceritakan yg berlebihan tu hanya la dongeng...tujuan hanya nak tokok tambah agar kerajaan melaka pd masa tu memang betul gah di mata dunia. pe tak nya,hikayatnya (sebelum dibukukan)di ceritakan dari mulut ke mulut pd masa tu,oleh tok selampit dll ...jd tukang nasik tambah nya pun ramai la.lg pun dari satu versi ke satu versi byk yg bercanggah....dari buku sejarah melayu oleh tun sri lanang,mayat hang jebat di buang ke laut tp ade pulak kuburnya. begitu gak, di kisah kan hang tuah ghaib kat sg duyung...tp ade gak kuburnya kalau tak salah kat melaka kan.... wallahualam

tambah laukpauk lg best hikayat ni..
sape tau bila hang tuah ni dilahirkan? ari ape? tahun bile?

adar
29-01-2009, 03:23 PM
tambah laukpauk lg best hikayat ni..
sape tau bila hang tuah ni dilahirkan? ari ape? tahun bile?

rasanya mcm takder je bro. sbb aku baca hikayat hang tuah pun takder disebutkan tarikh specific tarikh lahir hang buah ni.