PDA

View Full Version : Debate Mengapa aku meninggalkan jemaah tabligh???


real_rolls
23-06-2012, 12:09 PM
MENGAPA AKU MENINGGALKAN JEMAAH TABLIGH???

Aku berkelahiran dari negeri che Siti Wan Kembang. Walaupun begitu, aku dibesarkan di negeri Selangor Darul UMNO.

Kehidupanku semasa kecil banyak dihabiskan masanya di Selangor berbanding Kelantan. Ini disebabkan ibu bapaku merupakan orang yang telah lama menetap di Selangor.

Kehidupan di Negeri Kelantan bermula setelah aku berumur 13 tahun, dimana ketika itu aku menuntut ilmu agama di salah sebuah pusat pengajian Islam di sana.

Aku mengenali Jemaah Tabligh dari seorang kawan yang sama-sama belajar denganku. Dia telah mengajakku untuk keluar selama 3 hari di sebuah masjid di daerah Pasir Mas. Aku mula mempelajari kehidupan sebagai seorang pendakwah bercarakan Jemaah Tabligh.

Aku tidak mengerti, mengapa aku bersama-sama dengan jemaah tersebut. Aku memandangnya sebagai satu jemaah yang baik, kerana pada pandanganku ketika itu, Jemaah Tabligh merupakan satu-satunya jemaah yang betul-betul mengamalkan sunnah, disamping di “sumbat” di pemikiranku bahawa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan ke masjid-masjid merupakan amalan Nabi SAW dan para sahabat.

Aku aktif dengan gerakan Jemaah tabligh ini, sehinggakan aku belajar di Pondok Lubuh Tapah Pasir Mas. Aku masih ingat, seorang “karkon besar” dari Dusun Raja, iaitu markaz besar tabligh di kelantan telah datang berjumpa dengan Tuan Guruku, iaitu Tuan Guru Haji Abdullah bin Abdur Rahman, atau dikenali sebagai Tok Guru Haji Lah Lubuh Tapah, untuk keluar selama 3 hari bagi berusaha kearah kesempurnaan Iman.

Amat mengejutkanku, respon dari Tuan Guru terhadap ajakkan itu amat buruk sehinggakan tuan guru telah mengambil sikap menghentam “karkon” tersebut.

Pada mulanya, aku agak tidak boleh menerima cara pendekatan tuan guruku itu, tetapi selepas dari itu, aku menerima alasan yang dikemukakan oleh Tuan Guru dengan hujjah firman Allah;

وأنذر عشيرتك الأقربين

Maksudnya;
“Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat”

(Surah As-Syuara’ : 214)

Mendengar hujjah dari tuan Guru, aku beranggapan itu adalah pandangan tuan Guru yang patut di hormati.

MARHALAH BAKISTANIYYAH

Aku tetap belajar di Pondok Lubuk Tapah, di situ aku mula mengenali PAS lebih dalam, ini kerana, Tuan Guru Haji Abdullah merupakan salah seorang bahan rujukan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang dihormati, yang selalu datang ke Pondok menziarahi tuan Guru dan berbincang tentang beberapa perkara yang berkaitan dengan pemerintahan negeri berlandaskan Agama.

Tuan Guru Haji Abdullah merupakan seorang Tuan Guru yang tidak lokek untuk menceritakan pengalamannya kepada anak-anak muridnya sehinggakan kami dapat belajar dari pengalaman beliau untuk menjadi bekal kami di kala pulang menyampaikan dakwah kepada masyarakat akan datang.

Antara pengalamannya yang diceritakan kepada kami adalah berkenaan persahabatan beliau dengan tuan Guru Nik Abdul Aziz yang merupakan menteri Besar Kelantan.

Aku mula berminat dengan Karisma kepimpinan tuan Guru Nik Abdul Aziz, yang didapati merupakan seorang Tuan Guru yang mendapat pendidikan Agamanya dari Negara India, Pakistan dan Mesir.

Disebabkan aku merupakan seorang “karkon”, aku mempunyai kawan-kawan rapat yang belajar di Pakistan. Daripada situ, aku mula bertanya kepada mereka tentang pengajian disana.

Sehinggakan aku berjumpa dengan seorang kawan yang memperkenalkanku dengan seorang pelajar yang masih belajar di Pakistan.

Aku pun menanam azam yang tinggi untuk belajar di sana dan akhirnya aku berjaya ke Pakistan dan menyambung pengajianku di Pakistan.

Aku bernasib baik, kerana aku ke Pakistan melalui persatuan Pelajar Islam di sana yang kepimpinannya terdiri dari orang yang berfikrah PAS, bukan ABIM, bukan Salafi dan bukan UMNO (laktanullah Alaih).

Kefahamanku tentang perjuangan Islam berwadahkan PAS semakin menjadi sebati didalam memahami perjuangan Islam ini, khususnya di Malaysia.

Walaupun begitu, aku tetap seorang karkon, yang masih beristiqamah dengan konsep dakwah Tablighiyyah ini. Aku sentiasa mengunjungi sebuah Universiti di Karachi yang bernama Jamiah Binuri Town yang disitu merupakan sebuah Universiti Islam yang kebanyakan pelajar Malaysia bermazhab tabligh ini belajar di situ.

Aku dijumpai seorang kawan dari Jemaah Tabligh, yang merupakan kawan lamaku semenjak di Malaysia lagi. Dia telah mengajakku meninggalkan perjuangan Islam berkonsepkan kepartian, ini kerana, kedatangan kita ke Pakistan, bukanlah untuk berpolitik, tetapi untuk belajar.

Aku menerima pandangan itu sebagai pandangan semata-mata, tetapi aku tetap tidak “beriman” dengan pandangan itu, kerana, walaupun masih belajar, tetapi memahami dakwah kepartian merupakan sesuatu kepentingan didalam gerakan Islam. Walaupun tabligh sudah lama bergiat menyampaikan Islam, tetapi tabligh belum mampu melaksanakan undang-undang Islam didalam system pemerintahan, ini menyalahi PAS, kerana, kejayaannya terbukti dengan memperkenalkan rang undang-undang Hudud kepada masyarakat, tutup kedai arak, judi dan sebagainya.

AKU MULA MEMBENCI TABLIGH

Didalam jangka lebih kurang 3 bulan selepas itu, aku telah menziarahi Jamiah Binuri Town buat kali keduanya. Kali ini, baru tembelang Jemaah Tabligh Malaysia di Pakistan terbongkar, ini kerana, aku dapati, boleh dikatakan 90 peratus dari mereka merupakan ahli Kelab UMNO Pakistan.

Kebencian makin memuncak, apabila didapati, kawan yang mendakwa kedatangan kita ke Pakistan bukan untuk berpolitik, tetapi untuk belajar, merupakan seorang ketua Kelab UMNO Pakistan.

Aku mula membenci Tabligh disebabkan dengan cirri-ciri kemunafikan dan kesyaitanan yang ada pada pejuang-pejuang Tabligh itu.

Kebencian itu menyebabkan aku mufaraqah dari jemaah tersebut dan aku sudah menjadi seorang yang “jamaat tabligh ko, bohot nafrat hota hai”, atau “orang yang sangat membenci jemaah tabligh”.

Di Pakistan, orang mula mengenaliku sebagai pengkritik keras kepada jemaah tabligh. Aku tidak kesah semua penganalan itu, yang penting, padaku jemaah tabligh ada sebuah jemaah yang sesat.

Dikala aku dikenali sebagai pengkritik jemaah tabligh yang kuat, Tok Guruku, iaitu Mufti As-Syaikh Salimullah Khan, iaitu ketua wefaq deobandi Pakistan didalam siri kuliahnya mengajar Bukhari, yang ketika itu aku sedang berada didalam kelas pengajian tersebut, telah menyatakan bahawa Jemaah tabligh adalah jemaah yang sesat, menyebabkan kritikanku kepada Jemaah tabligh itu semakin kuat.

Alasan yang diberikan oleh Syaikh adalah kerana, beliau pernah mendengar dari ucapan Bhai Wahab, iaitu ketua Tabligh sedunia pernah mengatakan bahawa Islam bangkit dengan tidak menggunakan Jihad.

Yang dikala itu, beliau sedang mengulas berkenaan hadis didalam bukhari yang membincangkan tentang Jihad fi sabilillah.

AKU BERDEBAT DENGAN TABLIGH MELAYU YANG BERKAHWIN DENGAN ANAK ORANG TABLIGH DARI AFGANISTAN

Setelah aku selesai menghabiskan pengajian tafsirku di “Bumi Debu” itu, aku pulang dengan membawa segulung sanad pengajian tafsir dari Guru tafsirku, iaitu Syaikh Zarwali Khan, hingga kepada Rasulullah SAW.

Aku berbangga, kerana pengajian tafsirku, bukanlah pengajian dari pembacaan dari kitab-kitab semata-mata, tetapi mempunyai hubungan kuat melalui sanad-sanad yang bersambung kepada Rasulullah SAW.

Semasa aku berada di Malaysia, aku mula dikenali sebagai pendakwah Bebas, sehinggakan aku mengajar disalah sebuah surau di kawasan lembah Klang, yang dikala itu, aku telah mengkritik amalan-amalan Jemaah tabligh.

Kritikan itu didengari oleh seorang karkon yang mendakwa bahawa kekuatan karkonya sehinggakan dia berkahwin dengan seorang perempuan berbangsa Afghanistan yang ayahnya merupakan “bara karkon tha” (seorang karkon besar).

Dia mempersoalkan hujah-hujahku sehingga berlaku perdebatan kecil diantaraku dan dia.

Kami berdebat tentang dakwaan sunnah atas amalan keluar fi sabilillah selama 3 hari, 40 hari dan 4 bulan itu.

Aku menyatakan, bahawa semua amalan itu bukan sunnah, bahkan ianya dibawah ketagori Ijtihad.

Sesuatu amalan ijtihad tidak boleh dikatakan sunnah, ini kerana, Rasulullah SAW bersabda;

من كذب علي متعمد فليتبوأ مقعده من النار


Maksudnya;
“Barangsiapa melakukan penipuan atasku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat didalam neraka[1]”

APAKAH DALIL KELUAR 3 HARI, 40 HARI DAN 4 BULAN YANG DI HUJJAHKAN OLEH TABLIGH?




sumber (http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2006/12/mengapa-aku-meninggalkan-jemaah.html)

sharing is caring... :)

skYnEt-gEnIUs
23-06-2012, 12:37 PM
beribadah dan menuntut ilmu xpe,tp jgn terlalu taksub dan terpengaruh dgn keadaan sekeliling....
x tahu lak ade UMNO branch pakistan,huhu..
x kesah la klua 3 hari ke brp2 ke,asalkan dapat pengisian dan pengajaran rohani itu yg penting,part politik tolak tepi..

orangkuatumno
23-06-2012, 12:43 PM
Kalau orang PAS yg buat tabligh tu, boleh ikut ke tak payah ikut? Ko tak ikut tabligh tu pasal
UMNO je ke? Atau ada sebabx lain yg lebih besar lagi?

zaralove
23-06-2012, 12:46 PM
erm, keluar dari tabligh sebab yang kat pakistan tu ramai umno? aku tak paham la TT. explain sikit..

wolfverine182
23-06-2012, 01:07 PM
Semoga ALLAH merahmati kita semua..AMIN..

Amberan
23-06-2012, 01:12 PM
Kat Penang bersepah Mamu tabligh..
Keris dalam lipatan ...
kalau bab politik jgn cerita depan depa, marah..
tapi depa sokong UMMMMMMMMM.......

REMEDY KARUNG GUNI
23-06-2012, 01:16 PM
sangat menarik di sini...ini kisah tt atau org lain ya..?

zed_zium
23-06-2012, 01:17 PM
nice info... apa apa pon setiap insan perlulah belajar dan memahami sefaham fahamnya dan sebolehnya mencarik segala ilmu yang benar lagi lurus...

aqua.self
23-06-2012, 01:26 PM
nak gtaw perumpaan jer...


"kalo ada org lemas dalam laut"
, adakah kita perlu mintak tunggu dulu kat orang lemas tu ,sebab nak buat kapal besar2?"
baru nak selamatkan dia??agak2 mati lemas lah dia..hehhe..
:D

aqua.self
23-06-2012, 01:29 PM
sangat menarik di sini...ini kisah tt atau org lain ya..?
a'ah... TT ker sape?
:D:D:D:D
...

xpew org cakap sesat, sebab nabi dulu pon org hina dia jer bila bua dakwah sampaikan hak yg benar,,
:D

KaZEI
23-06-2012, 01:29 PM
UMNO (laktanullah Alaih).

Baek punya statement... I like :)cgrock

aqua.self
23-06-2012, 01:30 PM
erm, keluar dari tabligh sebab yang kat pakistan tu ramai umno? aku tak paham la TT. explain sikit..
tabligh mintk suh keluar dijalan Allah jer..
bukan masuk tabligh..hehe:D

aqua.self
23-06-2012, 01:33 PM
beribadah dan menuntut ilmu xpe,tp jgn terlalu taksub dan terpengaruh dgn keadaan sekeliling....
x tahu lak ade UMNO branch pakistan,huhu..
x kesah la klua 3 hari ke brp2 ke,asalkan dapat pengisian dan pengajaran rohani itu yg penting,part politik tolak tepi..
benar.. lagi pon ulamak dh kaji kenapa diorg buat 3hari,40hari dan 4bulan tue..

sebab perjuangan islam umt akhir zaman nie,kita buat 1/10 drp perjuanagn sahabat2 rasulullah saw, kita dh berjaya...

aqua.self
23-06-2012, 01:35 PM
Ibn Juraij berkata: “Ada seseorang yang menceritakan kepada saya bahawa pada suatu malam ketika Umar radiyalaahu anhu sedang berkeliling (ghast) di sekitar lorong-lorong kota Madinah, tiba-tiba beliau mendengar seorang wanita sedang melantunkan sya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Daku tidak boleh tidur kerana tiada yang tersayang yang boleh ku ajak bercumbu
Andai bukan kerana takut berdosa kepada Allah yang tiada sesuatu pun dapat menyamaiNya
Sudah pasti ranjang ini di goyang oleh yang lainnya
Ketika Umar r.a. mendengar sya’irnya itu, maka dia bertanya kepada wanita tersebut, “Apa yang terjadi padamu?” Wanita itu menjawab, “Saya sangat merindukan suami saya yang telah meninggalkan saya selama beberapa bulan.” Umar r.a. betanya, “Apakah kamu bermaksud melakukan hal yang buruk?” Wanita itu menjawab, “Saya berlindung kepada Allah.” Umar r.a. berkata, “Kuasailah dirimu! Sekarang saya akan mengutus orang untuk memanggil suami mu.”
Setelah itu Umar r.a. bertanya kepada anak perempuannya Hafsah r.anha, “Aku akan bertanya padamu mengenai sesuatu masalah yang membingungkan aku, mudah-mudahan kamu boleh memberi jalan keluar untukku. Berapa lama seorang wanita mampu menahan kerinduan ketika berpisah dari suaminya?” Mendengar pertanyaan itu, Hafsah r.anha menundukkan kepala merena merasa malu. Umar r.a. berkata, “ Sesungguhnya Allah tidak pernah merasa malu dalam hal kebaikan.” Hafsah menjawab sambil berisyarat dengan jari tangannya, “Tiga sampai empat bulan.” Kemudian Umar r.a. menulis surat kepada setiap amir (pimpinan) pasukan tentera Islam supaya tidak menahan anggota pasukannya lebih dari 4 bulan.” (Riwayat Abdur Razzaq dalam kitab Al-Kanz Jilidl VIII, m/s.308).

Ibnu 'Umar (Radiallahu'Anhu) mengatakan bahawa pada suatu malam Umar r.a. keluar (untuk melihat ehwal orangramai), tiba-tiba belaiu mendengar seorang wanita sedang bersya’ir:
Betapa panjang malam ini dan betapa gelap di sekelilingnya
Aku tidak boleh tidur kerana tida yang tersayang yang boleh kuajak bercumbu.
Kemudia Umar r.a. bertanya kepada Hafsah r.anha, “Berapa lama wanita dapat bertahan tidak bertemu dengan suaminya?” Hafsah r.anha menjawab, “Enam atau empat bulan.” Maka Umar r.a. berkata, “Untuk selanjutnya saya tidak akan menahan tentera lebih dari masa itu.” (Hr. Baihaqi dalam kitabnya jilid IX m/s 29)
[seperti yang dipetik dari kitab Hayatus Sahabah, bab Al-Jihad]

Keluar 40 hari:
"Seorang lelaki telah datang kepada Saiyidina Umar ibnu Khattab r.a. maka Saiyidina Umar r.a. pun bertanya: Di manakah engkau berada? Dijawabnya: Saya berada di Ribat. Saiyidina Umar r.a. bertanya lagi: Berapa hari engkau berada di Ribat itu? Jawabnya tiga puluh hari. Maka berkata Saiyidina Umar r.a.: Mengapa kamu tidak cukupkan empat puluh hari?
(Kanzul Ummal, Juzuk 2 muka surat 288, dipetik dari kitab 'Risalah ad Dakwah - Apa itu Dakwah Tabligh', susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al Fusani Thailand, terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)

Keluar 3 Hari:
Daripada Ibnu Umar r.a. berkata: Nabi SAW telah memanggil Abdul Rahman bin Auf r.a. lalu bersabda: Siap sedialah kamu, maka sesungguhnya aku akan menghantar engkau bersama satu jama'ah maka menyebut ia akan hadis dan katanya: Maka keluarlah Abdul Rahman hingga berjumpa dengan para sahabatnya, maka berjalanlah mereka sehingga sampai ke suatu tempat pertama bernama Daumatul Jandal, maka manakala ia masuk ke kampung itu ia mendakwah orang-orang kampung itu kepada Islam selama tiga hari. Manakala sampai hari yang ketiga dapat Islamlah Asbagh bin Amru al Kalbi r.a. dan adalah ia dahulunya beragama Nasrani dan ia ketua di kampung itu.
(Hadith riwayat Darul Qutni, dipetik dari kitab 'Risalah ad Dakwah - Apa itu Dakwah Tabligh', susunan Hj. Abdul Samad Pondok Al Fusani Thailand, terbitan Perniagaan Darul Khair, 1988)

KaZEI
23-06-2012, 01:35 PM
ape yg org islam skrg perjuang kan?

aqua.self
23-06-2012, 01:38 PM
ape yg org islam skrg perjuang kan?
mntk org islam kembali pada iman yang sebenar.,
bila iman kuat baru blh laksanakan hukum hudud..ibadah boleh sempurna..

aqua.self
23-06-2012, 01:40 PM
Fatwa Ulama:
Oleh Mufti Ebrahim Desai, Darul Ifta, Madrasah In'aamiyyah, Camperdown, South Africa.

Istilah, 'Tashkeel' (yang biasa digunakan dalam Jamaah Tabligh), bermaksud menyeru orang ramai kaum Muslimin untuk memberi masa mereka, untuk keluar ke Jalan Allah bagi tujuan pengislahan diri dan membuat kerja dakwah dan tabligh dalam jangkamasa tertentu, seperti 3 hari, 10 hari, 15 hari, 40 hari, 4 bulan, 7 bulan, 1 tahun dsbnya. Jangkamasa tersebut bukan satu kemestian tapi ianya hanya dianjurkan seperti mana seseorang yang mengikuti kursus kecemasan (first aid), misalnya, dianjurkan untuk mengikuti kursus praktikal selama sebulan. Walaupun tidak bermakna yang dia terus akan jadi doktor pakar, sekurang-kurangnya dia tahu apa yang perlu dia lakukan semasa kecemasan. Begitu juga, seseorang yang keluar ke Jalan Allah selama 3 hari, atau 40 hari, atau 4 bulan dsbnya, bukan bermakna dia telah menjadi seorang yang ahli atau pakar dalam Shari’ah, tapi sekurang-kurangnya dia tahu apa kehendak-kehendak asas dalam Shari’ah. Lebih lama masa yang dia berikan untuk keluar ke Jalan Allah, lebih banyak dia akan belajar dan menyempurnakan dirinya sebagai seorang Mukmin. Jangkamasa keluar tersebut bukanlah kriteria yang diwajibkan mengikut Shari’ah..
Dan Allah Maha Mengetahui.
(Mufti Ebrahim Desai, FATWA DEPT, Jawapan No. 2611)

Mereka berkata: Orang-orang Tabligh membuat bida’ah berupa keluar di jalan Allah secara berjemaah dan membatasi masa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan.

Kami katakan: Sesungguhnya keluar untuk memperbaiki diri adalah seperti keluar untuk menuntut ilmu dan hidayah. Juga seperti keluar untuk mendakwah manusia kepada Allah dan mengajar mereka hal-hal yang bermenafaat di dunia dan akhirat. Semuanya itu adalah keluar di Jalan Allah, apabila di landasi niat yang benar dan untuk mengapai redho Allah Ta’ala, bukan untuk memperolehi harta dan penghormatan atau untuk hiburan, permainan dan kebatilan. Adalah termasuk kelakuan ***** atau pura-pura ***** apabila ada orang yang mengingkari keluarnya Jemaah Tabligh untuk kepentingan hidayah bagi manusia, mengajar mereka, memperbaiki diri mereka dan mendidik rohani mereka. Padahal Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) bersabda, “Satu petang atau satu pagi keluar di jalan Allah, lebih baik daripada mendapatkan dunia dan segala isinya. Juga sabda Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam), “Barangsaiapa mendatangi masjid ini, semata-mata untuk kebaikan yang ia ajarkan atau ia pelajari, laksana mujahid fi sabilillah.” Dan banyak lagi hadith sahih dan hassan yang mengajarkan dan memberi semangat untuk keluar di Jalan Allah. Alangkah ajaibnya perkataan mereka bahawa keluarnya Jemaah Tabligh adalah bida’ah! Dan lebih ajaib lagi mereka berhujah terhadap “keluar fi sabilillah secara berjemaah adalah bida’ah” dengan jangkaan mereka bahawa Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) mengirimkan Mu'az (radiyalaahu anhu) ke Yaman sendirian saja dan tidak berjemaah. Mereka lupa atau tidak tahu bahawa Rasulullah (sallalaahu alayhi wasalam) tidak mengirimkan Mu'az (radiyalaahu anhu) sendirian tetapi mengirimkan Abu Musa Al Asy’ary (radiyalaahu anhu) bersamanya. Baginda (sallalaahu alayhi wasalam) bersabda kepada keduanya, “Gembirakanlah mereka dan jangan kalian buat mereka lari. Mudahkan mereka dan jangan kalian persulit. Bertolong-tolonglah kalian dan jangan berselisih.” Juga beliau mengirimkan Ali bin Abi Talib dan Khalid bin Sa’id bin al Ash (radiyalaahu anhuma). Bersama mereka baginda (sallalaahu alayhi wasalam) mengirimkan rombongan besar untuk dakwah, ta’leem dan memutuskan perkara diantara manusia.

Tentang pembatasan masa keluar yang mereka katakana sebagai Bidaah, adalah peraturan dakwah sebagaimana peraturan sekolah dan universiti yang mengenal batasan masa belajar dan kerehatan, untuk menyiapkan bekal dan perbelanjaan selama masa keluar. Apakah dengan demikian, orang-orang Tabligh dianggap membuat bida’ah kerena mereka mengatur hari-hari untuk kepentingan dan khuruj fi sabilillah (keluar di jalan Allah)? Subhanallah!
Mereka yang mengatakan demikian seperti yang dikatakan di dalam syair “Pandangan ridho/senang selalu tumpul terhadap setiap aib, sedang pandangan benci selalu membongkar keburukan.”
Apakah yang menyebabkan kemarahan kalian, wahai hamba-hamba Allah!?
Seorang hamba Allah, mendakwah manusia pada Allah Ta’ala, kemudian dia mendapat keredhaan untuk dirinya dan saudara-saudaranya yang ia dakwah. Jiwa mereka menjadi suci, hati mereka menjadi bersih dan akhlak mereka menjadi mulia disebabkan mereka selalu mengucapkan kata-kata yang baik dan melakukan amal-amal yang soleh.
Apakah yang menyebabkan kalian marah, wahai hamba-hamba Allah!? Semoga Allah sentiasa menjaga kita. Kami tidak dapat mengatakan bahawa dalam Jemaah Tabligh ada sesuatu yang dapat di anggap sebagai penghalang manusia dari Jalan Allah. Alhamdulillah.

Ditulis oleh Sheikh Abu Bakar Jabir Al-Jazairy
Guru Besar di Masjid Nabawi dan Universiti Madinah Al-Munawarrah
Dipetik dari buku “Menyingkap Tabir Kesalahfahaman Terhadap Jemaah Tabligh"

cebisan
23-06-2012, 01:59 PM
Kembali kepada asas. Niat lillahi taa'la. Kalu ye pun da jemaaah umngo ke pas ke apo ke yang penting niat kena betoi. Dan kita tak dilahirkan dengan kebolehan untuk mengawal hati insan lain. Menyampaikan. Menyampaikan ilmu ALLAH. Amar makruf nahi mungkar. Bukan kah itu sifat yang sudah cukup mulia.

KaZEI
23-06-2012, 02:10 PM
mntk org islam kembali pada iman yang sebenar.,
bila iman kuat baru blh laksanakan hukum hudud..ibadah boleh sempurna..

dan jangan lupa... Jihat Ekonomi
"Hina besi kerana karat...
hina manusia kerana melarat..."

Kyat Hunter
23-06-2012, 02:13 PM
Susah kalau org taksub pd politik.....

aqua.self
23-06-2012, 02:16 PM
dan jangan lupa... Jihat Ekonomi
"Hina besi kerana karat...
hina manusia kerana melarat..."
betul..skrg belum masa lagi nak wa mcm tue..
kita kena kembali mcm zaman rasulullah,
mcm mana nabi buat, sebelum perintah solat diturunkan..
jumpa manusia dengan pujuk rayu supaya dapat mentauhidkan Allah..
...

iman yg sebenar, keyakinan pada perkara ghaib...

aqua.self
23-06-2012, 02:18 PM
Susah kalau org taksub pd politik.....
nie bukan politik.... tapi parti yg dh dibuat oleh penjajah..
kita ckp panggil politik..
buat islam bergaduh sama sendiri,,
betul nabi ckp,doa baginda tidak diterima, iaitu islam akan bergaduh sama sendiri..

KaZEI
23-06-2012, 02:20 PM
betul..skrg belum masa lagi nak wa mcm tue..
kita kena kembali mcm zaman rasulullah,
mcm mana nabi buat, sebelum perintah solat diturunkan..
jumpa manusia dengan pujuk rayu supaya dapat mentauhidkan Allah..
...

iman yg sebenar, keyakinan pada perkara ghaib...

tak boleh ke kita buat perkara ni seiring?
bila lagi bangsa kita & agama kita nak naik balik?
janggan tunggu & tangguh lagi... sbb bangsa & agama kita dah jauh terkebelakang..

world
23-06-2012, 02:31 PM
Orang Islam kini hanya mampu bersatu ketika solat berjamaah....

Buktinya ...

Pengalaman sendiri bersolat betul2 dihadapan hajar aswad kaabah baru2 ini... habis sahaja imam memberi salam kekanan terus ada jemaah yang melompat saf hadapan untuk menerkam kearah hajar aswad... berebut,bertolakan sesama sendiri ... siapa kuat dia akan dapat .. siapa lemah akan ketinggalan...

beskompecah
23-06-2012, 03:16 PM
nie citer lama dah nie.. tt copy jer nie
ambe dah bace dah 4 thn lepas..
bnyk persangkaan dari kebenaran..

Dewa19Kangen
23-06-2012, 03:17 PM
mita maaf ada 2 cerita yg berlaku dkehidupan lalu.PETAMA melihat seorang cikgu vok' yg selalu bg tazkirah ala tabligh pas solat asar dtukarkan sek pas cikgu beso dpt laporan dr mak bapak junior aku yg anti agama(aku pun dngo jg masa tu tuk amik isi,xda hal pun).KEDUA pengalaman seorang insan ceritakan dia yg kuar ikut geng tabligh lari apabila sorang guru tabligh ajak dia sodomi dlm surau.tu dia tabligh pya penangan..

sharemalaysia
23-06-2012, 03:21 PM
Orang Islam kini hanya mampu bersatu ketika solat berjamaah....

Buktinya ...

Pengalaman sendiri bersolat betul2 dihadapan hajar aswad kaabah baru2 ini... habis sahaja imam memberi salam kekanan terus ada jemaah yang melompat saf hadapan untuk menerkam kearah hajar aswad... berebut,bertolakan sesama sendiri ... siapa kuat dia akan dapat .. siapa lemah akan ketinggalan...

nak terkam hajar awswad buat apa? dia nak cium ke?

azanney
23-06-2012, 03:23 PM
haahhaaha...mcm2...

beskompecah
23-06-2012, 03:24 PM
dan jangan lupa... Jihat Ekonomi
"Hina besi kerana karat...
hina manusia kerana melarat..."

Kemulian dalam taat perintah Allah
kehinaan dalam langgar ALLah.

copy left
23-06-2012, 03:38 PM
MENGAPA AKU MENINGGALKAN JEMAAH TABLIGH???

Aku berkelahiran dari negeri che Siti Wan Kembang. Walaupun begitu, aku dibesarkan di negeri Selangor Darul UMNO.

Kehidupanku semasa kecil banyak dihabiskan masanya di Selangor berbanding Kelantan. Ini disebabkan ibu bapaku merupakan orang yang telah lama menetap di Selangor.

Kehidupan di Negeri Kelantan bermula setelah aku berumur 13 tahun, dimana ketika itu aku menuntut ilmu agama di salah sebuah pusat pengajian Islam di sana.

Aku mengenali Jemaah Tabligh dari seorang kawan yang sama-sama belajar denganku. Dia telah mengajakku untuk keluar selama 3 hari di sebuah masjid di daerah Pasir Mas. Aku mula mempelajari kehidupan sebagai seorang pendakwah bercarakan Jemaah Tabligh.

Aku tidak mengerti, mengapa aku bersama-sama dengan jemaah tersebut. Aku memandangnya sebagai satu jemaah yang baik, kerana pada pandanganku ketika itu, Jemaah Tabligh merupakan satu-satunya jemaah yang betul-betul mengamalkan sunnah, disamping di “sumbat” di pemikiranku bahawa keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan ke masjid-masjid merupakan amalan Nabi SAW dan para sahabat.

Aku aktif dengan gerakan Jemaah tabligh ini, sehinggakan aku belajar di Pondok Lubuh Tapah Pasir Mas. Aku masih ingat, seorang “karkon besar” dari Dusun Raja, iaitu markaz besar tabligh di kelantan telah datang berjumpa dengan Tuan Guruku, iaitu Tuan Guru Haji Abdullah bin Abdur Rahman, atau dikenali sebagai Tok Guru Haji Lah Lubuh Tapah, untuk keluar selama 3 hari bagi berusaha kearah kesempurnaan Iman.

Amat mengejutkanku, respon dari Tuan Guru terhadap ajakkan itu amat buruk sehinggakan tuan guru telah mengambil sikap menghentam “karkon” tersebut.

Pada mulanya, aku agak tidak boleh menerima cara pendekatan tuan guruku itu, tetapi selepas dari itu, aku menerima alasan yang dikemukakan oleh Tuan Guru dengan hujjah firman Allah;

وأنذر عشيرتك الأقربين

Maksudnya;
“Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat”

(Surah As-Syuara’ : 214)

Mendengar hujjah dari tuan Guru, aku beranggapan itu adalah pandangan tuan Guru yang patut di hormati.

MARHALAH BAKISTANIYYAH

Aku tetap belajar di Pondok Lubuk Tapah, di situ aku mula mengenali PAS lebih dalam, ini kerana, Tuan Guru Haji Abdullah merupakan salah seorang bahan rujukan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang dihormati, yang selalu datang ke Pondok menziarahi tuan Guru dan berbincang tentang beberapa perkara yang berkaitan dengan pemerintahan negeri berlandaskan Agama.

Tuan Guru Haji Abdullah merupakan seorang Tuan Guru yang tidak lokek untuk menceritakan pengalamannya kepada anak-anak muridnya sehinggakan kami dapat belajar dari pengalaman beliau untuk menjadi bekal kami di kala pulang menyampaikan dakwah kepada masyarakat akan datang.

Antara pengalamannya yang diceritakan kepada kami adalah berkenaan persahabatan beliau dengan tuan Guru Nik Abdul Aziz yang merupakan menteri Besar Kelantan.

Aku mula berminat dengan Karisma kepimpinan tuan Guru Nik Abdul Aziz, yang didapati merupakan seorang Tuan Guru yang mendapat pendidikan Agamanya dari Negara India, Pakistan dan Mesir.

Disebabkan aku merupakan seorang “karkon”, aku mempunyai kawan-kawan rapat yang belajar di Pakistan. Daripada situ, aku mula bertanya kepada mereka tentang pengajian disana.

Sehinggakan aku berjumpa dengan seorang kawan yang memperkenalkanku dengan seorang pelajar yang masih belajar di Pakistan.

Aku pun menanam azam yang tinggi untuk belajar di sana dan akhirnya aku berjaya ke Pakistan dan menyambung pengajianku di Pakistan.

Aku bernasib baik, kerana aku ke Pakistan melalui persatuan Pelajar Islam di sana yang kepimpinannya terdiri dari orang yang berfikrah PAS, bukan ABIM, bukan Salafi dan bukan UMNO (laktanullah Alaih).

Kefahamanku tentang perjuangan Islam berwadahkan PAS semakin menjadi sebati didalam memahami perjuangan Islam ini, khususnya di Malaysia.

Walaupun begitu, aku tetap seorang karkon, yang masih beristiqamah dengan konsep dakwah Tablighiyyah ini. Aku sentiasa mengunjungi sebuah Universiti di Karachi yang bernama Jamiah Binuri Town yang disitu merupakan sebuah Universiti Islam yang kebanyakan pelajar Malaysia bermazhab tabligh ini belajar di situ.

Aku dijumpai seorang kawan dari Jemaah Tabligh, yang merupakan kawan lamaku semenjak di Malaysia lagi. Dia telah mengajakku meninggalkan perjuangan Islam berkonsepkan kepartian, ini kerana, kedatangan kita ke Pakistan, bukanlah untuk berpolitik, tetapi untuk belajar.

Aku menerima pandangan itu sebagai pandangan semata-mata, tetapi aku tetap tidak “beriman” dengan pandangan itu, kerana, walaupun masih belajar, tetapi memahami dakwah kepartian merupakan sesuatu kepentingan didalam gerakan Islam. Walaupun tabligh sudah lama bergiat menyampaikan Islam, tetapi tabligh belum mampu melaksanakan undang-undang Islam didalam system pemerintahan, ini menyalahi PAS, kerana, kejayaannya terbukti dengan memperkenalkan rang undang-undang Hudud kepada masyarakat, tutup kedai arak, judi dan sebagainya.

AKU MULA MEMBENCI TABLIGH

Didalam jangka lebih kurang 3 bulan selepas itu, aku telah menziarahi Jamiah Binuri Town buat kali keduanya. Kali ini, baru tembelang Jemaah Tabligh Malaysia di Pakistan terbongkar, ini kerana, aku dapati, boleh dikatakan 90 peratus dari mereka merupakan ahli Kelab UMNO Pakistan.

Kebencian makin memuncak, apabila didapati, kawan yang mendakwa kedatangan kita ke Pakistan bukan untuk berpolitik, tetapi untuk belajar, merupakan seorang ketua Kelab UMNO Pakistan.

Aku mula membenci Tabligh disebabkan dengan cirri-ciri kemunafikan dan kesyaitanan yang ada pada pejuang-pejuang Tabligh itu.

Kebencian itu menyebabkan aku mufaraqah dari jemaah tersebut dan aku sudah menjadi seorang yang “jamaat tabligh ko, bohot nafrat hota hai”, atau “orang yang sangat membenci jemaah tabligh”.

Di Pakistan, orang mula mengenaliku sebagai pengkritik keras kepada jemaah tabligh. Aku tidak kesah semua penganalan itu, yang penting, padaku jemaah tabligh ada sebuah jemaah yang sesat.

Dikala aku dikenali sebagai pengkritik jemaah tabligh yang kuat, Tok Guruku, iaitu Mufti As-Syaikh Salimullah Khan, iaitu ketua wefaq deobandi Pakistan didalam siri kuliahnya mengajar Bukhari, yang ketika itu aku sedang berada didalam kelas pengajian tersebut, telah menyatakan bahawa Jemaah tabligh adalah jemaah yang sesat, menyebabkan kritikanku kepada Jemaah tabligh itu semakin kuat.

Alasan yang diberikan oleh Syaikh adalah kerana, beliau pernah mendengar dari ucapan Bhai Wahab, iaitu ketua Tabligh sedunia pernah mengatakan bahawa Islam bangkit dengan tidak menggunakan Jihad.

Yang dikala itu, beliau sedang mengulas berkenaan hadis didalam bukhari yang membincangkan tentang Jihad fi sabilillah.

AKU BERDEBAT DENGAN TABLIGH MELAYU YANG BERKAHWIN DENGAN ANAK ORANG TABLIGH DARI AFGANISTAN

Setelah aku selesai menghabiskan pengajian tafsirku di “Bumi Debu” itu, aku pulang dengan membawa segulung sanad pengajian tafsir dari Guru tafsirku, iaitu Syaikh Zarwali Khan, hingga kepada Rasulullah SAW.

Aku berbangga, kerana pengajian tafsirku, bukanlah pengajian dari pembacaan dari kitab-kitab semata-mata, tetapi mempunyai hubungan kuat melalui sanad-sanad yang bersambung kepada Rasulullah SAW.

Semasa aku berada di Malaysia, aku mula dikenali sebagai pendakwah Bebas, sehinggakan aku mengajar disalah sebuah surau di kawasan lembah Klang, yang dikala itu, aku telah mengkritik amalan-amalan Jemaah tabligh.

Kritikan itu didengari oleh seorang karkon yang mendakwa bahawa kekuatan karkonya sehinggakan dia berkahwin dengan seorang perempuan berbangsa Afghanistan yang ayahnya merupakan “bara karkon tha” (seorang karkon besar).

Dia mempersoalkan hujah-hujahku sehingga berlaku perdebatan kecil diantaraku dan dia.

Kami berdebat tentang dakwaan sunnah atas amalan keluar fi sabilillah selama 3 hari, 40 hari dan 4 bulan itu.

Aku menyatakan, bahawa semua amalan itu bukan sunnah, bahkan ianya dibawah ketagori Ijtihad.

Sesuatu amalan ijtihad tidak boleh dikatakan sunnah, ini kerana, Rasulullah SAW bersabda;

من كذب علي متعمد فليتبوأ مقعده من النار


Maksudnya;
“Barangsiapa melakukan penipuan atasku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempat didalam neraka[1]”

APAKAH DALIL KELUAR 3 HARI, 40 HARI DAN 4 BULAN YANG DI HUJJAHKAN OLEH TABLIGH?




sumber (http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2006/12/mengapa-aku-meninggalkan-jemaah.html)

sharing is caring... :)

aku ingatkan tablik tu dari kalangan pas @ atas pagar rupanya sangkaan aku meleset.
org umno pun ade jugak,kan bagus kalau tablik boleh satukan prinsip org2 umno dan pas.

copy left
23-06-2012, 03:42 PM
nie bukan politik.... tapi parti yg dh dibuat oleh penjajah..
kita ckp panggil politik..
buat islam bergaduh sama sendiri,,
betul nabi ckp,doa baginda tidak diterima, iaitu islam akan bergaduh sama sendiri..

apa yg nabi cakap tu 1400 tahun dulu,mmg xleh nak elakkan bab gaduh2 ni yg penting individu tu kena selamatkan diri masing2 dari fitnah dajjal.

jumanjimd
23-06-2012, 03:43 PM
Tak fahamlah TT ni. Rupa2nya politik...Susah2

lambda123
23-06-2012, 03:46 PM
hmm....nie kena kupas lebih dalam baru kita paham.

zamreda
23-06-2012, 03:50 PM
dah masuk bab politik lah nie...

tabligh apa nie masuk bab politik..tapi aku stuju cara tabligh tu asingkan diri dari dunia nie..

Dzoolhelmi™
23-06-2012, 03:52 PM
tabligh = umno? :-? :))

aqua.self
23-06-2012, 03:55 PM
dah masuk bab politik lah nie...

tabligh apa nie masuk bab politik..tapi aku stuju cara tabligh tu asingkan diri dari dunia nie..
benda ni kita xkan paham jika kita xkeluar jemaah..
bila dh keluar, baru paham apa itu agama.(bru rasa kita memang jahil)..

aqua.self
23-06-2012, 03:55 PM
tabligh = umno? :-? :))
hahahah....teruk statment..
:D:D:D:D:D

aqua.self
23-06-2012, 03:57 PM
apa yg nabi cakap tu 1400 tahun dulu,mmg xleh nak elakkan bab gaduh2 ni yg penting individu tu kena selamatkan diri masing2 dari fitnah dajjal.
benar... nabi dah gtaw sebelum nie,, kita je yg xpaham.. asyik2 gaduh, asyik2 marah.. hahha..

BlueDream
23-06-2012, 04:02 PM
Bagus tabligh ni sbb suka mengajak org mengimarahkan masjid...
Hanya saja mungkin ilmu karkon tabligh tidak sama level dengan ulamak.

kOmAnDeR
23-06-2012, 04:03 PM
tabligh da jd umno la plak...tmpat aku puak2 umno ckp tabligh cenderung pd pas...poning daa

aqua.self
23-06-2012, 04:09 PM
tabligh da jd umno la plak...tmpat aku puak2 umno ckp tabligh cenderung pd pas...poning daa
jangan poning.... :D, tabligh nie nk bentuk kita.. nak belajar iman dengan mujahadah, bukan jer belajar dgn sifat 20.."belajar dgn praktikal"..:D
betulkan pecakapan seharian kita, dr x langsung cakap kebesaran Allah, sekurang-kurangnya kita dapat cakap kebesaran Allah..
...

keluar jemaah tabligh nie, mcm g kurusus...
untuk belajar cmner nk buat tabligh sebenar..
tabghligh sebenar kat kawasan tempatan kita..

aqua.self
23-06-2012, 04:13 PM
Bagus tabligh ni sbb suka mengajak org mengimarahkan masjid...
Hanya saja mungkin ilmu karkon tabligh tidak sama level dengan ulamak.
yelah... mengimarahkan surau / masjid,,. sebab skrg banyak dh masjid , org kurang dr batang tiang masjid....
hehe:D....
dan ada jugak surau dh tutup dan dirobohkan,,sebab xda org nk g solat berjemaah..
sedangkan hati pada kampung ialah rumah Allah iaitu surau @ masjid..

aqua.self
23-06-2012, 04:17 PM
tak boleh ke kita buat perkara ni seiring?
bila lagi bangsa kita & agama kita nak naik balik?
janggan tunggu & tangguh lagi... sbb bangsa & agama kita dah jauh terkebelakang..
benar2... iman kita kalo x cukup kuat, akan ckp agama nie susah..sebab tu ramai yg buat doasa,, ramai yg keluar islam..
banayk dh yg keluar islam..
kalo ikut islam, pancung tue,,,,,kalo bg amaran x dgr2...

isaac68
23-06-2012, 05:02 PM
1) Nape aku tengok pengikut tabligh semua berjanggut panjang, tapi misai dicukur licin? Bukan ke kedua-dua janggut & misai tu sunat disimpan kemas? Janggut pun secekak je paling panjang?
2) Nape pengikut tabligh mcm tak suka mandi bila keluar? Pakaian pun lusuh semacam? Bukan ke Islam itu galakkan pakaian yg kemas dan bersih?
3) Nape tabligh suka gula-gulakan pengikutnya dgn ganjaran pahala dan balasan syurga Allah. Bukan ke kita patut beribadah dgn ikhlas dan tanpa mengharapkan ganjaran pahala dan syurga dari Allah
4) Nape pengikut tabligh lebih pentingkan perjumpaan di India @ Pakistan berbanding haji dan umrah di Mekah?
5) Nape aku tengok serban pengikut tabligh dililit seakan-akan salib dan ekornya panjang nak cecah punggung?..

aqua.self
23-06-2012, 05:17 PM
nk cuba jawablah..

1)kan sunnah panjangkan janggut dan pendekkan misal?
betul dop?:D
2)ada ker cmtu? xpnh tgk plak..
3)nabi dulu pon banyak ceriatakn ttg kelebihan, sebab manusia ni fitrah yea memang sukakn benda yg menguntungkan,,contoh: kalo nak bg singgit dgn 27ringgit?mana nak? mst 27kan?? kalo nak 1 tu, betul tolak rezeki..hehe
4)india tempat perjumpaan seluruh org islam yg mahukan belajar cara berdakwah sebenar..org arab pon g sana..hehe
5) xpernah lihat plak, sampai cecah punggung..pnh tgk duk kat belakang jer... hehe...ada ekor belakang..nak lilit mcm mana pon blh, jgn menyerupai agama lain sudah.=D...

tokok_tambah
23-06-2012, 05:32 PM
tahun lepas ade geng tabligh dtg umah aku tgh cuci kete. yg xsedapnya geng tabligh ni cara die paksa org g surau. bukan bg ayat yg menarik. kebetulan ayah aku pun kuar jap tgk mcm ade org ramai depan umah. dari bab ajak g surau, ayah aku plak masuk bab makanan halal haram. mase tu jgk ayah aku basuh cukup2 geng2 ni knp tabligh ni asik benda yg same asik ajak g surau itu la ini la. tp knp makanan tak dititikberatkan. panjang berjela ayah aku pot pet. silap besar la geng tabligh tu dtg suro g surau sbb surau yg die ajak g tu ayah aku byk kali imam kan.

tokok_tambah
23-06-2012, 05:33 PM
satu lg pengakuan bekas tabligh yg dh lame join tabligh. ade yg xkene menuntut kat india tu. katenye byk yg die ragu2.

Ibn Raffar
23-06-2012, 05:38 PM
tinggalkan jemaah tabligh tiada masalah tapi jangan tinggalkan ajaran Islam serta sunnah2 Rasulullah SAW.

aqua.self
23-06-2012, 05:39 PM
tahun lepas ade geng tabligh dtg umah aku tgh cuci kete. yg xsedapnya geng tabligh ni cara die paksa org g surau. bukan bg ayat yg menarik. kebetulan ayah aku pun kuar jap tgk mcm ade org ramai depan umah. dari bab ajak g surau, ayah aku plak masuk bab makanan halal haram. mase tu jgk ayah aku basuh cukup2 geng2 ni knp tabligh ni asik benda yg same asik ajak g surau itu la ini la. tp knp makanan tak dititikberatkan. panjang berjela ayah aku pot pet. silap besar la geng tabligh tu dtg suro g surau sbb surau yg die ajak g tu ayah aku byk kali imam kan.
lagi2... cer bg ayat mcm mana dia ajak tue?cam best jer..hehhe

aqua.self
23-06-2012, 05:40 PM
tinggalkan jemaah tabligh tiada masalah tapi jangan tinggalkan ajaran Islam serta sunnah2 Rasulullah SAW.
:">:">:">,,
asalkn ada satu golongan yang menyeru pada mentauhidkan Allah macam dalam Al-quran citer tu...

aqua.self
23-06-2012, 05:41 PM
satu lg pengakuan bekas tabligh yg dh lame join tabligh. ade yg xkene menuntut kat india tu. katenye byk yg die ragu2.
jgn dgr jer.. jom g sana..nak x?hehe... ambe xnak sponser.

cikepong
23-06-2012, 05:49 PM
islam itu ajar untuk membenci ke?dari kisah tersebut nampak kebencian memuncak muncak.berpuak puak terserlah.

aqua.self
23-06-2012, 05:51 PM
islam itu ajar untuk membenci ke?dari kisah tersebut nampak kebencian memuncak muncak.berpuak puak terserlah.
betul... islam nie satu agama... 1puak... betul dop? kalo berpuak2 susah boss... takpe2,, sebab nabi pernah gtaw, islam ni akan berpecah pada 72golongan.. 1 golongan jer yg akan masuk syurga.. dan 1golongan tu pulak dipecahkan kepada 2 pulak.. 1 masuk syurga tanpa hisap dan 1 lagi masuk syurga dengan hisap..:">

tokok_tambah
23-06-2012, 05:52 PM
lagi2... cer bg ayat mcm mana dia ajak tue?cam best jer..hehhe

dh lame.. aku pun dh xingt.. tp ayat ajak diorg tu lebih kurang je mane2. melaka ke.. johor ke.. aku sendiri pena join sehari. folo diorg dtg umah ke umah. tp yg xbestnye tula aku tgh cuci kete diorg dtg. at least bg la aku habiskan ke. xpun pesan sekejap pun jd la. 10 minit tu ajak aku. mcm nk komfemkan aku nk g ke x.. so kalo aku g jgk surau tu rasenye x ikhlas aku kerana Allah tp kerana nk tnjuk muke kat geng tu.

tokok_tambah
23-06-2012, 05:56 PM
jgn dgr jer.. jom g sana..nak x?hehe... ambe xnak sponser.

xpe bro.. aku xterbukak hati nk ke sane. lg pun budak yg aku kate die kuar dr tabligh tu dh meninggal. xlame lepas die kuar dr tabligh..

aqua.self
23-06-2012, 05:58 PM
dh lame.. aku pun dh xingt.. tp ayat ajak diorg tu lebih kurang je mane2. melaka ke.. johor ke.. aku sendiri pena join sehari. folo diorg dtg umah ke umah. tp yg xbestnye tula aku tgh cuci kete diorg dtg. at least bg la aku habiskan ke. xpun pesan sekejap pun jd la. 10 minit tu ajak aku. mcm nk komfemkan aku nk g ke x.. so kalo aku g jgk surau tu rasenye x ikhlas aku kerana Allah tp kerana nk tnjuk muke kat geng tu.
LAMANYA,, selalunya diorg mntk masa 4 5 minit jer...sebab banyaklagi yg nk g jumpa..hehe:D.. lagipon biasalah, nk ckp akhirat, sekejap pon jadilah...kalo bab dunia gak, berjam2 pon xpew... kalo duk wat keje tu tinggal jer kalo bab dunia..hehe..
boss,, satu hari xcukup, belum kenal lagi..(mcam kita masuk sekolah baru 1 hari jer, mana ada kita kenal lagi dgn cikgu2)hehe,dah cabut pindah sekolah

Ariff81
23-06-2012, 05:59 PM
tahun lepas ade geng tabligh dtg umah aku tgh cuci kete. Yg xsedapnya geng tabligh ni cara die paksa org g surau. Bukan bg ayat yg menarik. Kebetulan ayah aku pun kuar jap tgk mcm ade org ramai depan umah. Dari bab ajak g surau, ayah aku plak masuk bab makanan halal haram. Mase tu jgk ayah aku basuh cukup2 geng2 ni knp tabligh ni asik benda yg same asik ajak g surau itu la ini la. Tp knp makanan tak dititikberatkan. Panjang berjela ayah aku pot pet. Silap besar la geng tabligh tu dtg suro g surau sbb surau yg die ajak g tu ayah aku byk kali imam kan.

dah lepas tanggugjawab dia..:)

aqua.self
23-06-2012, 06:01 PM
xpe bro.. aku xterbukak hati nk ke sane. lg pun budak yg aku kate die kuar dr tabligh tu dh meninggal. xlame lepas die kuar dr tabligh..
xpew bro..kalo xnak g sana.kat negara mana nak g erk?sebab semua negara dan negeri ada markas jemaah..

aqua.self
23-06-2012, 06:03 PM
dah lepas tanggugjawab dia..:)
a'ah..dah lepas dh... kan 6t padang mashyar diorg kaki nak tuduh menuduh jer.. kalo ckp ajak, diorg akan ckp nape x ajak 2kali... kalo ajak 2kali, yea ckp npe xjak 3 kali... pah sudah x menang ..haha

my.name.is.nad
23-06-2012, 06:03 PM
Tt apa maksud krapton tu

Abdullah
23-06-2012, 06:06 PM
Berapi kali daa nak ulang citer yang sama , pelik ngn TT .

Sejak bila plak UMNO ada hantar pelajar ke Pakistan???

Ini satu lagi fitnah yang nyata, kalau x , x perlu lah kawan ak berhempas pulas cari duit semata-mata nak gi belajar di Pakistan :)

Citer kena logik skit . Jika btol UMNO ada terlibat , tentulah budak2 lepasan Pakistan boleh jadi prof kat Universiti , ini x , ilmu diorang x diiktiraf di negara nih .

Mungkin orang PAS x taw , yang TG Nik Aziz pon pernah kuar 40 hari :)

aqua.self
23-06-2012, 06:09 PM
Berapi kali daa nak ulang citer yang sama , pelik ngn TT .

Sejak bila plak UMNO ada hantar pelajar ke Pakistan???

Ini satu lagi fitnah yang nyata, kalau x , x perlu lah kawan ak berhempas pulas cari duit semata-mata nak gi belajar di Pakistan :)

Citer kena logik skit . Jika btol UMNO ada terlibat , tentulah budak2 lepasan Pakistan boleh jadi prof kat Universiti , ini x , ilmu diorang x diiktiraf di negara nih .

Mungkin orang PAS x taw , yang TG Nik Aziz pon pernah kuar 40 hari :)
u yg peliknya... yup, tuan guru pon pernah g sana

aqua.self
23-06-2012, 06:10 PM
Tt apa maksud krapton tu
ape tu?hehe:-?

Abdullah
23-06-2012, 06:13 PM
Mungkin ramai x tahu yang jemaah tabligh sekarang ada paling kurang 2000 Ulama yang khatam Sahih Bukhari & Muslim (untuk malaysia sahaja) .

aqua.self
23-06-2012, 06:15 PM
Mungkin ramai x tahu yang jemaah tabligh sekarang ada paling kurang 2000 Ulama yang khatam Sahih Bukhari & Muslim (untuk malaysia sahaja) .
ambo pon x tahu..hihi:D

tokok_tambah
23-06-2012, 06:20 PM
LAMANYA,, selalunya diorg mntk masa 4 5 minit jer...sebab banyaklagi yg nk g jumpa..hehe:D.. lagipon biasalah, nk ckp akhirat, sekejap pon jadilah...kalo bab dunia gak, berjam2 pon xpew... kalo duk wat keje tu tinggal jer kalo bab dunia..hehe..
boss,, satu hari xcukup, belum kenal lagi..(mcam kita masuk sekolah baru 1 hari jer, mana ada kita kenal lagi dgn cikgu2)hehe,dah cabut pindah sekolah

memang satu hari aku pegi. sblm tu diorg kate 3 mlm. aku kate aku xleh nk masuk. so aku kuar je. btol tu kalo tgh buat keje dunia tggal je kan. tp xsume org bleh terima termasuk aku. 10minit tu sbb area umah aku xbyk muslim. 10 minit tu die tenung aku. die tggu keputusan aku.

kes lain. kat satu poli ni. mmbr aku yg siap suar pendek ni skali ditarik g masjid. dh ajak tu ok la. dh dpt pahala. bergantung pada org yg die ajak nk g ke x. siap marah2 mmbr tu ngan budak tabligh tu. kesimpulannya. geng tabligh ni kene ade pendekatan yg lain. so jgn kuar soalan plak "cube bgtau mcm mane pendekatan tu"

tokok_tambah
23-06-2012, 06:25 PM
xpew bro..kalo xnak g sana.kat negara mana nak g erk?sebab semua negara dan negeri ada markas jemaah..

kalo dh kate sume negara ade markas kenapa nk ajak ke sane :)

zia
23-06-2012, 06:25 PM
Org zaman skrg mana suka dengar cerita bab2 agama nie...panass..hehe
Sbb tu bila jemaah dtg..suka pakat lari..

aqua.self
23-06-2012, 06:27 PM
kalo dh kate sume negara ade markas kenapa nk ajak ke sane :)
sebab markas dunia kat india (nizamuddin)..hehe

aqua.self
23-06-2012, 06:28 PM
Org zaman skrg mana suka dengar cerita bab2 agama nie...panass..hehe
Sbb tu bila jemaah dtg..suka pakat lari..
betul2... kalo ambo pon lari jgk...hehe

Abdullah
23-06-2012, 06:28 PM
memang satu hari aku pegi. sblm tu diorg kate 3 mlm. aku kate aku xleh nk masuk. so aku kuar je. btol tu kalo tgh buat keje dunia tggal je kan. tp xsume org bleh terima termasuk aku. 10minit tu sbb area umah aku xbyk muslim. 10 minit tu die tenung aku. die tggu keputusan aku.

kes lain. kat satu poli ni. mmbr aku yg siap suar pendek ni skali ditarik g masjid. dh ajak tu ok la. dh dpt pahala. bergantung pada org yg die ajak nk g ke x. siap marah2 mmbr tu ngan budak tabligh tu. kesimpulannya. geng tabligh ni kene ade pendekatan yg lain. so jgn kuar soalan plak "cube bgtau mcm mane pendekatan tu"

Ini pengalaman saya dan kawan2

Datang pagi = alasan : nak gi keje takut terlewat
Datang petang = alasan : baru balik keje letih
Datang malam = nak privacy , esok nak keje
Datang masa wat keje = alasan : gua bz buat keje nih, bukan macam lu, keje menyusahkan orang jer (walaupun yg dtang tuh taraf2 dato', proffesor, engineer yang mana 100000% lg sibuk dari orang yang dijumpai tuh)

Datang pagi hari minggu = alasan : hari weekend nak rehat lah bro
datang tengah hari , hari minggu = alasan : nak bawa anak2 berjalan
Datang petang hari minggu = alasan : alah bro, bersukan lah, asyik2 kerje jer, masa bila lagi nak bersukan
Datang malam hari minggu = alasan : asyik muka ko jer, x da keje ker??? pemalas!!!

Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D

Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???

Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???

tokok_tambah
23-06-2012, 06:28 PM
sebab markas dunia kat india (nizamuddin)..hehe

oo... tp kene g petaling jaya tu dulu ke sblm g india?

aqua.self
23-06-2012, 06:33 PM
memang satu hari aku pegi. sblm tu diorg kate 3 mlm. aku kate aku xleh nk masuk. so aku kuar je. btol tu kalo tgh buat keje dunia tggal je kan. tp xsume org bleh terima termasuk aku. 10minit tu sbb area umah aku xbyk muslim. 10 minit tu die tenung aku. die tggu keputusan aku.

kes lain. kat satu poli ni. mmbr aku yg siap suar pendek ni skali ditarik g masjid. dh ajak tu ok la. dh dpt pahala. bergantung pada org yg die ajak nk g ke x. siap marah2 mmbr tu ngan budak tabligh tu. kesimpulannya. geng tabligh ni kene ade pendekatan yg lain. so jgn kuar soalan plak "cube bgtau mcm mane pendekatan tu"

oooo.. kat kawasan banyak non muslim..,
patutlah 10minit.. okay dh tu 10minit... pembuka bicara, sebab ustaz2 jarang taw nak g jumpa org awam nie, sebab banyak duk kat masjid jer.(mengajar)..tugas tabligh lah yg ajak g surau mntk suh dgr ustaz ngjar kat masjid... kalo x ajak, pas sudah x g masjid..hehe...
,,

tapi sesetengah ustaz marah plak tabligh g ajak org ke rumah2, kalo diorg xajak, gerentilah yg duk wakaf tu x g jgk kat surau dgr ustaz ngajor... hehe...
kalo dalm TV ada ceramah, ukar channel.. kalo ada artikel tentang agama,x mau baca.. malas ..hehe.. bila lgi nk dgr agama...

Abdullah
23-06-2012, 06:33 PM
oo... tp kene g petaling jaya tu dulu ke sblm g india?

kalau gi tanpa 'gate' yang btol , anda akan dilayan sebagai tetamu jer selama 3 hari .

Tapi kalau gi melalui 'gate' yang betul , anda akan diberi tempat rehat khas, dan dibantu khas oleh para jemaah khidmat.

Anda juga diberi peluang utk berjumpa dengan maulana2 besar disana , nak menuntut ilmu ker, nak minta nasihat ker, nak minta doa ker, nak minta amalan2 khas ker terpulang . Orang luar x dpt kelebihan nih :)

Tambah2 lagi saudara orang malaysia , orang2 kat sana suka ngn orang melayu :)

aqua.self
23-06-2012, 06:34 PM
oo... tp kene g petaling jaya tu dulu ke sblm g india?
bukan petaling jaya..tapi sri petaling...hehe.
sebelum jemaah dibentuk untuk keluar jemaah 40hari keatas..
kalo 3 hari tu, xyah g markas xpew.. bentuk kat masjid temapatan xpew dh..:D

Abdullah
23-06-2012, 06:36 PM
Nak gi sana biasanya 3 sebab jer :

Khidmat (2 bulan)
Meeting
Khuruj (4 bulan , 2 bulan )

Paling singkat meeting, cuba lah mesyuarat ngn orang kat sri petaling :)

aqua.self
23-06-2012, 06:37 PM
Ini pengalaman saya dan kawan2


Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D

Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???

Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???

nak no. tepon..hehe..
ayah kita imam..hehe

Ariff81
23-06-2012, 06:37 PM
menakutkan bila baca tajuk t.t nie,
dengan terang terangan mengatakan beliau membenci tabligh,
mengapa membenci tabligh? bukankan itu salah satu sifat yang ada
pada baginda nabi Muhammad s.a.w..

aqua.self
23-06-2012, 06:38 PM
Nak gi sana biasanya 3 sebab jer :

Khidmat (2 bulan)
Meeting
Khuruj (4 bulan , 2 bulan )

Paling singkat meeting, cuba lah mesyuarat ngn orang kat sri petaling :)
000 mcm nie ke?

aqua.self
23-06-2012, 06:39 PM
menakutkan bila baca tajuk t.t nie,
dengan terang terangan mengatakan beliau membenci tabligh,
mengapa membenci tabligh? bukankan itu salah satu sifat yang ada
pada baginda nabi Muhammad s.a.w..
jgn membenci tabligh,, takut2 rasulullah xkenal kita 6t..herm:((

Ariff81
23-06-2012, 06:43 PM
kalau silap tolong betulkan, yang aku ingat,
sifat yang ada pada baginda nabi kita:
iaitu amanah, tabligh, fatonah, dan siddiq,
'tabligh' bermaksud 'menyampaikan'
apa yg mereka lakukan sekarang ialah meneruskan kesinambungan
yang dulu telah nabi Muhammad lakukan semasa hayat baginda..

aqua.self
23-06-2012, 06:52 PM
kalau silap tolong betulkan, yang aku ingat,
sifat yang ada pada baginda nabi kita:
iaitu amanah, tabligh, fatonah, dan siddiq,
'tabligh' bermaksud 'menyampaikan'
apa yg mereka lakukan sekarang ialah meneruskan kesinambungan
yang dulu telah nabi Muhammad lakukan semasa hayat baginda..
betul dh tu...
lepas zaman rasullulah, kerja kenabian disambung oleh sahbat2 rasulullah., pastu sambung kat tabiin, sambung lak kat tabi-tabiin, dan seterusnya kat farafussoleh... lepas tu xwat dh dakwah...sibuk karang kitab pulok... sebab tu, agama kita sekrg macam sungai yg kotor... semua ada dlm sungai tue.. xpernah di salurkan keluar jadi bersih...hermm

tokok_tambah
23-06-2012, 06:55 PM
Ini pengalaman saya dan kawan2

Datang pagi = alasan : nak gi keje takut terlewat
Datang petang = alasan : baru balik keje letih
Datang malam = nak privacy , esok nak keje
Datang masa wat keje = alasan : gua bz buat keje nih, bukan macam lu, keje menyusahkan orang jer (walaupun yg dtang tuh taraf2 dato', proffesor, engineer yang mana 100000% lg sibuk dari orang yang dijumpai tuh)

Datang pagi hari minggu = alasan : hari weekend nak rehat lah bro
datang tengah hari , hari minggu = alasan : nak bawa anak2 berjalan
Datang petang hari minggu = alasan : alah bro, bersukan lah, asyik2 kerje jer, masa bila lagi nak bersukan
Datang malam hari minggu = alasan : asyik muka ko jer, x da keje ker??? pemalas!!!

Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D

Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???

Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???


sy cume mampu tersenyum walaupun ade sdikit teguran yg lebih pada fitnah :) :)
walaupun sy ni xde no kontek maulana alim hadis tu ke hafiz quran xsemestinya sy ni xpeka pada agama kan? mane bro tau kitorg anak beranak ni x bercampur org alim. :)

jangan tembak melulu je dan jgn la menunjuk2 ade no kontek tu sume. xsedap bunyinye tu. dh nmpak mcm riak tu. :)

tokok_tambah
23-06-2012, 06:56 PM
kalau gi tanpa 'gate' yang btol , anda akan dilayan sebagai tetamu jer selama 3 hari .

Tapi kalau gi melalui 'gate' yang betul , anda akan diberi tempat rehat khas, dan dibantu khas oleh para jemaah khidmat.

Anda juga diberi peluang utk berjumpa dengan maulana2 besar disana , nak menuntut ilmu ker, nak minta nasihat ker, nak minta doa ker, nak minta amalan2 khas ker terpulang . Orang luar x dpt kelebihan nih :)

Tambah2 lagi saudara orang malaysia , orang2 kat sana suka ngn orang melayu :)

mcm tu.. insya Allah.. dengan izin Allah tggu perniagaan dah stabil teringin nk ke sane.. :)

imzar
23-06-2012, 06:59 PM
selamatkan diri dan keluarga mu dahulu...

aqua.self
23-06-2012, 07:01 PM
sy cume mampu tersenyum walaupun ade sdikit teguran yg lebih pada fitnah :) :)
walaupun sy ni xde no kontek maulana alim hadis tu ke hafiz quran xsemestinya sy ni xpeka pada agama kan? mane bro tau kitorg anak beranak ni x bercampur org alim. :)

jangan tembak melulu je dan jgn la menunjuk2 ade no kontek tu sume. xsedap bunyinye tu. dh nmpak mcm riak tu. :)

betul2... jgn tembak taw..:D

aqua.self
23-06-2012, 07:01 PM
mcm tu.. insya Allah.. dengan izin Allah tggu perniagaan dah stabil teringin nk ke sane.. :)
bila nak stabil nie??hehe..

aqua.self
23-06-2012, 07:03 PM
selamatkan diri dan keluarga mu dahulu...
mcm mana nak selamatkan.. kalo kita sendiri pon merangkak2..
kena g kursus nie.. belajar ckp agama...hehe..
kalo kat rumah, ada ustazah xpew kot?hehe

kOmAnDeR
23-06-2012, 07:05 PM
lagi2... cer bg ayat mcm mana dia ajak tue?cam best jer..hehhe


klau ajak mkn xder plak yg mrh2 kn biar pn bru lpas mkn

aqua.self
23-06-2012, 07:09 PM
klau ajak mkn xder plak yg mrh2 kn biar pn bru lpas mkn
hehe... ajak main takraw ker, okay jgk.. nie ajak g masjid..haha

kOmAnDeR
23-06-2012, 07:11 PM
aku ingt lg msa tabligh nk diharamkan dulu...aku pn mula nk trpngaruh gak ngan media...pastu aku rase confuse plak tul ke dgn apa yg digembar gemburkn oleh media psl masa tu pairin kitingan ketua menteri sabah sibuk jgk marah dan sokong amalan tabligh diharamkn...rupa2 nya brtentangan dgn dakyah dia di sabah masa tu...

aqua.self
23-06-2012, 07:16 PM
aku ingt lg msa tabligh nk diharamkan dulu...aku pn mula nk trpngaruh gak ngan media...pastu aku rase confuse plak tul ke dgn apa yg digembar gemburkn oleh media psl masa tu pairin kitingan ketua menteri sabah sibuk jgk marah dan sokong amalan tabligh diharamkn...rupa2 nya brtentangan dgn dakyah dia di sabah masa tu...
hehe... ramai dh org yg ditarik utk keluar dijalan Allah..
lagipun, bila time keluar dijalan Allah jer.. akan Allah gandakan ganjaran, paling ceket pon 700K kali ganda...
sebab tu semua sahabat2 tglkkan kota mekah dan madinah dan bertebarn diseluruh dunia.. tggl kat madinah dan mekah 10 ribu jer...
sedangkn sahabat rasulullah ada 124,000 sahabat..,

afhum
23-06-2012, 07:19 PM
Ini pengalaman saya dan kawan2

Datang pagi = alasan : nak gi keje takut terlewat
Datang petang = alasan : baru balik keje letih
Datang malam = nak privacy , esok nak keje
Datang masa wat keje = alasan : gua bz buat keje nih, bukan macam lu, keje menyusahkan orang jer (walaupun yg dtang tuh taraf2 dato', proffesor, engineer yang mana 100000% lg sibuk dari orang yang dijumpai tuh)

Datang pagi hari minggu = alasan : hari weekend nak rehat lah bro
datang tengah hari , hari minggu = alasan : nak bawa anak2 berjalan
Datang petang hari minggu = alasan : alah bro, bersukan lah, asyik2 kerje jer, masa bila lagi nak bersukan
Datang malam hari minggu = alasan : asyik muka ko jer, x da keje ker??? pemalas!!!

Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D

Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???

Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???

Wow statement... #:-S

safa69
23-06-2012, 07:19 PM
tt...aku pun dulu join tabligh..tapi aku tak hentam jemaah tabligh sebab dasar nak membantu dan mengingatkan org pada_Nya...yang ko marah pasal tabligh ramai orang umno pasala? betul ker cerita ko ni..nak mereka2 benda tak ada..aku tak dengar dari sepatah mulut karkun cerita pasal politik masa kat dusun raja...walhal dulu masa kat kelantan bila ada masa setiap minggu iktikaf kat sana bila ada masa. Jangan semata2 nak mengejar rating thread ko buat cerita mengarut ni. Walaupun aku tak sokong Umno aku tak melaknat mereka sampai ko laknat depa...walhal mereka islam dan kalau perlu bimbing..bukan melaknat2...pikir pakai otak bukan pakai kepala lutut..

aqua.self
23-06-2012, 07:23 PM
tt...aku pun dulu join tabligh..tapi aku tak hentam jemaah tabligh sebab dasar nak membantu dan mengingatkan org pada_Nya...yang ko marah pasal tabligh ramai orang umno pasala? betul ker cerita ko ni..nak mereka2 benda tak ada..aku tak dengar dari sepatah mulut karkun cerita pasal politik masa kat dusun raja...walhal dulu masa kat kelantan bila ada masa setiap minggu iktikaf kat sana bila ada masa. Jangan semata2 nak mengejar rating thread ko buat cerita mengarut ni. Walaupun aku tak sokong Umno aku tak melaknat mereka sampai ko laknat depa...walhal mereka islam dan kalau perlu bimbing..bukan melaknat2...pikir pakai otak bukan pakai kepala lutut..
betul2...:)cgrock
eratkan silaturrahim ..jgn berbalah sebab benda x sudah

real_rolls
23-06-2012, 08:23 PM
sangat menarik di sini...ini kisah tt atau org lain ya..?

tak.. sy terjumpa artikel ni, saja nak share dan minta pendapat

real_rolls
23-06-2012, 08:26 PM
tt...aku pun dulu join tabligh..tapi aku tak hentam jemaah tabligh sebab dasar nak membantu dan mengingatkan org pada_Nya...yang ko marah pasal tabligh ramai orang umno pasala? betul ker cerita ko ni..nak mereka2 benda tak ada..aku tak dengar dari sepatah mulut karkun cerita pasal politik masa kat dusun raja...walhal dulu masa kat kelantan bila ada masa setiap minggu iktikaf kat sana bila ada masa. Jangan semata2 nak mengejar rating thread ko buat cerita mengarut ni. Walaupun aku tak sokong Umno aku tak melaknat mereka sampai ko laknat depa...walhal mereka islam dan kalau perlu bimbing..bukan melaknat2...pikir pakai otak bukan pakai kepala lutut..



sy takde kena mengena.. sy share kisah blogger ni, kalau nak tau lanjut contact tuan blogger..

http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/2006/12/mengapa-aku-meninggalkan-jemaah.html

Don Malaya
23-06-2012, 08:32 PM
ini sumber dr mane entah...valid ke x...

momoque
23-06-2012, 08:42 PM
tt sbg seorang pelajar pondok tok guru yg hebat x perlula nak benci membenci

tabligh ni...bukan seme tabligh tu ahli umno...

kalo dia umno skalipun...dia ahli umno yg baik...

real_rolls
23-06-2012, 08:46 PM
sy hanya share je.. jika ada perbalahan, sila contact sendiri penulis ini .. ;


al-Bakistani Kelahiran : Kelantan Pendidikan : Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas, Kelantan. Jamiaah Farooqiyyah, Karachi, Pakistan. Jamiaah Al-Azhar, Damanhur, Mesir E-Mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

Don Malaya
23-06-2012, 08:47 PM
tetibe TT kene...hahaha...len kali bace smpai habis..

safa69
23-06-2012, 08:52 PM
tetibe TT kene...hahaha...len kali bace smpai habis..

walaupun dia reference pada sumber lain tapi tanggungjawab up kan thread tu masih pada tt gak...

ajiekoyan
23-06-2012, 08:55 PM
tt sbg seorang pelajar pondok tok guru yg hebat x perlula nak benci membenci

tabligh ni...bukan seme tabligh tu ahli umno...

kalo dia umno skalipun...dia ahli umno yg baik...

betul tu..masa zaman aku lepas form 5 aku folow jemaah tempat aku keluar 3 hari..sorang pokcik ni mang pas dan sorang lagi umno..rileks jer keluar sama,sejak darjah 4 aku perasan pakcik ni tiap waktu solat dia lalu depan umah aku..kalau dia nampak aku dia hon pin pin ambil aku solat sama.tp pakcik tu dah meninggal masa keluar 40 hari di tawau sabah.

atata
23-06-2012, 09:12 PM
1) Nape aku tengok pengikut tabligh semua berjanggut panjang, tapi misai dicukur licin? Bukan ke kedua-dua janggut & misai tu sunat disimpan kemas? Janggut pun secekak je paling panjang?
2) Nape pengikut tabligh mcm tak suka mandi bila keluar? Pakaian pun lusuh semacam? Bukan ke Islam itu galakkan pakaian yg kemas dan bersih?
3) Nape tabligh suka gula-gulakan pengikutnya dgn ganjaran pahala dan balasan syurga Allah. Bukan ke kita patut beribadah dgn ikhlas dan tanpa mengharapkan ganjaran pahala dan syurga dari Allah
4) Nape pengikut tabligh lebih pentingkan perjumpaan di India @ Pakistan berbanding haji dan umrah di Mekah?
5) Nape aku tengok serban pengikut tabligh dililit seakan-akan salib dan ekornya panjang nak cecah punggung?..

yg lain xmau bicara tapi yg no 4 tu mmg kene....igt lg member sekelas aku guna duit pinjaman utk pi ipb(india,pakistan banglades)...sedangkan mak bpk dia larang sbb duit tu bole pki utk byr yuran dan sbgainya...tapi dia pergi juga sbb nak jumpe imam2 besar di sana..sama mcm rakan sekerje aku yg kene tarbiah utk keluar jemaah ke india/bangladesh(pakistan mase tu xleh masuk) mase solat kat masjik jamek..member aku tanye satu soalan aje..."awak dah pergi haji ke blom?rukun islam tu."terus terkebil2 aje mamat tu...tidaklah say memusuhi tabligh sbb pernah kluar 1hr...3hr xdpt sbb mase tuh sibuk sgai student lagi.pengisiannya mmg bagus...cuma ader segelintir sikap jemaah tabligh yg menyebabkan org ramai memandang serong akan jemaah tabligh secara keseluruhannya...nak tahu sikap jemaah tabligh?join ler sekali...1 hr cukup

layanjelah
23-06-2012, 10:19 PM
hidayah hanya dari Allah...serban tebal pun tetap takan paham kalau Allah SWT x izin.

haroondiablo
23-06-2012, 10:25 PM
Nawaitu kena betul... Pasal UMNO ader ko clash dgn tabligh? Kalau orang UMNO ader dalam masjid agak2nyer ko nak tak masuk masjid..?

pundiemas
23-06-2012, 10:55 PM
Pada aku buat sahaja perkara yg baik kerana kita tak tahu amalan yg mana yg menjadi asbab tuhan terima untuk masuk syurga. Teringat kisah pelacur memberi anjing minum air. Sama2lah kita beramal dan kurangkan pertikain. Wallahuaklam.

Abdullah
23-06-2012, 11:41 PM
1) Nape aku tengok pengikut tabligh semua berjanggut panjang, tapi misai dicukur licin? Bukan ke kedua-dua janggut & misai tu sunat disimpan kemas? Janggut pun secekak je paling panjang?
2) Nape pengikut tabligh mcm tak suka mandi bila keluar? Pakaian pun lusuh semacam? Bukan ke Islam itu galakkan pakaian yg kemas dan bersih?
3) Nape tabligh suka gula-gulakan pengikutnya dgn ganjaran pahala dan balasan syurga Allah. Bukan ke kita patut beribadah dgn ikhlas dan tanpa mengharapkan ganjaran pahala dan syurga dari Allah
4) Nape pengikut tabligh lebih pentingkan perjumpaan di India @ Pakistan berbanding haji dan umrah di Mekah?
5) Nape aku tengok serban pengikut tabligh dililit seakan-akan salib dan ekornya panjang nak cecah punggung?..


Soklan ko nih dah ada sejak 1980 lg .

1) Sunnahnya, nipiskan misai (potong/gunting tp bukan cukur) dan panjang kan janggut :) .

2) Sapa x suka mandi tuh???? I have been since in this jamat since 1990s , blum jumpa lg mana2 orang yg x suka mandi , bahkan ada juga yang bawa skali ngn pencuci muka bagai hehe

3) Lu kena faham , fadilat amal tuh HADIS, dan itu method yang nabi guna utk galakkan sahabat2 beribadat . Maksudnya tetap satu, nak cari keredhaan Allah . Serupa u kerja la, u mesti tertarik kerja yang tawarkan gaji yang lebih lumayan kan, tapi maksud kerja satu jer ; nak sara hidup jer sebenarnya :)

Kasar perkataan gula2 tuh , sebab gula2 x bg manfaat, tp pahala beri manfaat :)

4) Simple, they went there because "membtulkan iman" , x guna pergi haji 1000 kali sekalipun tetapi hati ada syirik dengan Allah :) Mungkin u lupa iman rukun islam nombor 1 , so usaha atas iman nombor 1 , haji tuh nombor berapa bang?? Dorang gi sana pon belajar dakwah, buat dakwah , Allah tingkatkan iman , iman meningkat IKHLAS akan datang , amal akan diterima . Selalunya orang2 hardcore dalam Jemaah ini kebanyakan dah tunaikan haji :)

5) Waa, ni statement paling *******, ikotkan kitab (pesan guruku Maulana Kamarul) , ada 11 cara lilit serban , lain kali belajar agama betol2 jangan banyakkan teori konspirasi itu ini .

Hamimi
24-06-2012, 12:05 AM
berjuang melalui kepartian tu la yang sunnah kan? jln pun org yahudi yg tunjuk.. nak ikut jln yahudi sampai kpd Allah ka? TT ni marah tabligh ka marah UMNO?

khairul82
24-06-2012, 12:26 AM
tt...aku pun dulu join tabligh..tapi aku tak hentam jemaah tabligh sebab dasar nak membantu dan mengingatkan org pada_Nya...yang ko marah pasal tabligh ramai orang umno pasala? betul ker cerita ko ni..nak mereka2 benda tak ada..aku tak dengar dari sepatah mulut karkun cerita pasal politik masa kat dusun raja...walhal dulu masa kat kelantan bila ada masa setiap minggu iktikaf kat sana bila ada masa. Jangan semata2 nak mengejar rating thread ko buat cerita mengarut ni. Walaupun aku tak sokong Umno aku tak melaknat mereka sampai ko laknat depa...walhal mereka islam dan kalau perlu bimbing..bukan melaknat2...pikir pakai otak bukan pakai kepala lutut..

rasanya sbb ada pemikiran yg menebal ko umno aku bkn umno tu yg smpai ada yg sembahyang jemaah dua imam kt sesetengah tempat...bile ni group umno x bole nk ikut, nti sesat..xnk sesat buat la saf lain..

KaZEI
24-06-2012, 01:09 AM
selamatkan diri dan keluarga mu dahulu... Aku cukup suka statement ni :D i Like:)cgrock

Ini pengalaman saya dan kawan2

Datang pagi = alasan : nak gi keje takut terlewat
Datang petang = alasan : baru balik keje letih
Datang malam = nak privacy , esok nak keje
Datang masa wat keje = alasan : gua bz buat keje nih, bukan macam lu, keje menyusahkan orang jer (walaupun yg dtang tuh taraf2 dato', proffesor, engineer yang mana 100000% lg sibuk dari orang yang dijumpai tuh)

Datang pagi hari minggu = alasan : hari weekend nak rehat lah bro
datang tengah hari , hari minggu = alasan : nak bawa anak2 berjalan
Datang petang hari minggu = alasan : alah bro, bersukan lah, asyik2 kerje jer, masa bila lagi nak bersukan
Datang malam hari minggu = alasan : asyik muka ko jer, x da keje ker??? pemalas!!!

Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D

Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???

Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???

Aku puji tahap kesabaran saudara-saudara smua... tapi, kalau kena kat aku... aku dah prepair jawapan...

Soalan : Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D
Jawapan : Nak fikir pasal akhirat?? Akhirat tu dah tersedia bro... hanya nak tunggu kiamat dtg jer....

Soalan Cepu emas: Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???
Jawapan Pedih: Bergaul jer, tapi tak belajar.. takguna bro.. tu buang masa...:))

Soalan : Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???
Jawapan : Apa nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan boleh tolong bro?... Oh, agaknya kalau bro ada sedikit kemusykilan.. bole lah bro call ini maulana ulama.. Gua mau tengok laa bro boleh bawak tak henset dalam Lubang Kubur... manalah tau itu maulana boleh kasi jawapan masa itu 2 malaikat tanya sama bro..

aqua.self
24-06-2012, 08:49 AM
Pada aku buat sahaja perkara yg baik kerana kita tak tahu amalan yg mana yg menjadi asbab tuhan terima untuk masuk syurga. Teringat kisah pelacur memberi anjing minum air. Sama2lah kita beramal dan kurangkan pertikain. Wallahuaklam.
best yg nie.. tapi kenapa Allah masukkan dia dalam syurga sedangkan dia seorang pelacur?:-?

aqua.self
24-06-2012, 08:55 AM
Aku cukup suka statement ni :D i Like:)cgrock



Aku puji tahap kesabaran saudara-saudara smua... tapi, kalau kena kat aku... aku dah prepair jawapan...

Soalan : Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D
Jawapan : Nak fikir pasal akhirat?? Akhirat tu dah tersedia bro... hanya nak tunggu kiamat dtg jer....

sabar boss.. memng skrg tgh akhi zaman, tguu masa jer nak mati.. sebab kiamat ni ada 3 jenis.. kalo pnh belajar pondok mesti tahu..hehe

Soalan Cepu emas: Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???
Jawapan Pedih: Bergaul jer, tapi tak belajar.. takguna bro.. tu buang masa...:))
sekadar bergaul xpew.. mesti kena belajar..kan2..hehe.. tapi ada jgk nabi sabda, sahabat yang baik macam jual minyk wangi, yg jaht macam tukang besi... renung2kan..hehe

Soalan : Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???
Jawapan : Apa nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan boleh tolong bro?... Oh, agaknya kalau bro ada sedikit kemusykilan.. bole lah bro call ini maulana ulama.. Gua mau tengok laa bro boleh bawak tak henset dalam Lubang Kubur... manalah tau itu maulana boleh kasi jawapan masa itu 2 malaikat tanya sama bro..
hhaha... statment, jangan marah2 erk.. no. tepon maulana ada, tapi x coll susah jgk tue... :D

overide07
24-06-2012, 08:57 AM
Aku cukup suka statement ni :D i Like:)cgrock



Aku puji tahap kesabaran saudara-saudara smua... tapi, kalau kena kat aku... aku dah prepair jawapan...

Soalan : Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D
Jawapan : Nak fikir pasal akhirat?? Akhirat tu dah tersedia bro... hanya nak tunggu kiamat dtg jer....

Soalan Cepu emas: Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???
Jawapan Pedih: Bergaul jer, tapi tak belajar.. takguna bro.. tu buang masa...:))

Soalan : Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???
Jawapan : Apa nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan boleh tolong bro?... Oh, agaknya kalau bro ada sedikit kemusykilan.. bole lah bro call ini maulana ulama.. Gua mau tengok laa bro boleh bawak tak henset dalam Lubang Kubur... manalah tau itu maulana boleh kasi jawapan masa itu 2 malaikat tanya sama bro..

*****............

aqua.self
24-06-2012, 09:00 AM
tak.. sy terjumpa artikel ni, saja nak share dan minta pendapat
TT... ni agama sungguh mudah diamalkan jika iman kita tinggi memuncak..
iman perlukan mujahadah... bukan kita mntk jer dpt hidayah..
sebab kat dunia nie, darul asbab.. kena usaha bro...(tapi jgn yakin pada usaha) yakin pada Allah...

aqua.self
24-06-2012, 09:03 AM
tt sbg seorang pelajar pondok tok guru yg hebat x perlula nak benci membenci

tabligh ni...bukan seme tabligh tu ahli umno...

kalo dia umno skalipun...dia ahli umno yg baik...
boss.. kebanyakn org pondok xsuka tabligh lah...
yea ckp nk dakwah org tapi x belajar..

betul nak cakap x belajar.... tapi org2 pondok x pulak g dakwah ajak org kg... g pon kat masjid mengajar jer..org kat wakaf x g jgk kat tempat ngajar..hehe.

aqua.self
24-06-2012, 09:05 AM
sy hanya share je.. jika ada perbalahan, sila contact sendiri penulis ini .. ;


al-Bakistani Kelahiran : Kelantan Pendidikan : Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas, Kelantan. Jamiaah Farooqiyyah, Karachi, Pakistan. Jamiaah Al-Azhar, Damanhur, Mesir E-Mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com

TT 6t bukak tred " kenapa orang non muslim lihat islam, tapi x jugak ingin dekatkan diri pada islam" mgkin best tred tue..
kita kena cari salah sendiri, cari salah org lain... kita susah boss..hehe

stop loss
24-06-2012, 09:09 AM
Aku cukup suka statement ni :D i Like:)cgrock



Aku puji tahap kesabaran saudara-saudara smua... tapi, kalau kena kat aku... aku dah prepair jawapan...

Soalan : Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D
Jawapan : Nak fikir pasal akhirat?? Akhirat tu dah tersedia bro... hanya nak tunggu kiamat dtg jer....

Soalan Cepu emas: Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???
Jawapan Pedih: Bergaul jer, tapi tak belajar.. takguna bro.. tu buang masa...:))

Soalan : Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???
Jawapan : Apa nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan boleh tolong bro?... Oh, agaknya kalau bro ada sedikit kemusykilan.. bole lah bro call ini maulana ulama.. Gua mau tengok laa bro boleh bawak tak henset dalam Lubang Kubur... manalah tau itu maulana boleh kasi jawapan masa itu 2 malaikat tanya sama bro..

jawapan mereka yg tergigit cili nii.. :">

kelanapusaka
24-06-2012, 09:26 AM
itu individu la TT.. ade yg pas, ade yg umno.. mgkin TT xjmpe lg org pas dlm jemaah kot..bab politik xbg dibincang mse kluar adalah kerana xmau ade perpecahan,pgaduhan,pselisihan kot?kan?(andaian peribadi) biasela kita ni ble ckp psl poloitik nk bertegang leher.Jadi,lbh baik elakkan perdebatan. tumpukan pd maksud n tujuan keluar. mmg ade karkun ckp xblh ckp psl politik, tp secara kebetulannya karkun tu plak umno. jd xkn kite nk mghukum jemaah. kt msia ni je pn ade umno. jemaah usaha atas iman n amal ni ade seluruh dunia. kt india,pakistan,bangla mne ade UMnO.england,kanada,thailand,burma, pn xde UMNO. jemaah yang buat usaha ni bkn je berdakwah malah melatih iman,mengUSAHA kan iman agar hidayah tersebar,menarik rahmat Allah. bwk kalimah agung la ila ha illallah.

aqua.self
24-06-2012, 09:47 AM
itu individu la TT.. ade yg pas, ade yg umno.. mgkin TT xjmpe lg org pas dlm jemaah kot..bab politik xbg dibincang mse kluar adalah kerana xmau ade perpecahan,pgaduhan,pselisihan kot?kan?(andaian peribadi) biasela kita ni ble ckp psl poloitik nk bertegang leher.Jadi,lbh baik elakkan perdebatan. tumpukan pd maksud n tujuan keluar. mmg ade karkun ckp xblh ckp psl politik, tp secara kebetulannya karkun tu plak umno. jd xkn kite nk mghukum jemaah. kt msia ni je pn ade umno. jemaah usaha atas iman n amal ni ade seluruh dunia. kt india,pakistan,bangla mne ade UMnO.england,kanada,thailand,burma, pn xde UMNO. jemaah yang buat usaha ni bkn je berdakwah malah melatih iman,mengUSAHA kan iman agar hidayah tersebar,menarik rahmat Allah. bwk kalimah agung la ila ha illallah.
benar..:D,
cer bg cara cmner nk keluar jemaah nie?

Abdullah
24-06-2012, 06:54 PM
Aku cukup suka statement ni :D i Like:)cgrock



Aku puji tahap kesabaran saudara-saudara smua... tapi, kalau kena kat aku... aku dah prepair jawapan...

Soalan : Skang nih cuba bagi taw saya, masa bila anda semua nak fikirkan masa utk akhirat??? :D:D
Jawapan : Nak fikir pasal akhirat?? Akhirat tu dah tersedia bro... hanya nak tunggu kiamat dtg jer....

Soalan Cepu emas: Walaupun saya sibuk, tp saya sibukkan diri juga bergaul ngn orang2 alim . Anda???
Jawapan Pedih: Bergaul jer, tapi tak belajar.. takguna bro.. tu buang masa...:))

Soalan : Dalam henset sy ada nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan . Anda???
Jawapan : Apa nombor sorang maulana alim hadis dan hafiz quraan boleh tolong bro?... Oh, agaknya kalau bro ada sedikit kemusykilan.. bole lah bro call ini maulana ulama.. Gua mau tengok laa bro boleh bawak tak henset dalam Lubang Kubur... manalah tau itu maulana boleh kasi jawapan masa itu 2 malaikat tanya sama bro..

Ni masalah bila ada orang ******* baca post saya ngn terasa hati :)):)):)) .

Mafhum sabdaan nabi

"Tidak beriman seorang dari kamu sehingga kamu mengasihi orang muda, menghormati orang tua dan memuliakan ulama"

So x da istilah buang masa kat sini :)

Yes, akhirat dah memang tersedia , tp saya maksudkan "fikir untuk akhirat" , kiranya ko dah memang confirm masuk syurga lah nih??? :)):)) senang nya cakap camtu

Untuk point ketiga, saya x maksudkan utk perleceh sapa2, tp usaha ikhtiar utk "beri masa utk akhirat" :)

So jalan yg saya ambil bersanad , insyaAllah sampai ke nabi saw . Daripada google x tentu hala :) Bila baca post saya dengan perasaan busuk hati, maka tafsirannya berbeza :)

kerunai
24-06-2012, 07:00 PM
nk dekat PRU banyak la kisah2 benar kuar ..


paham paham jer la...

cerdik tapi tak cerdik.... ;)

SiNoob
24-06-2012, 07:02 PM
Ni masalah bila ada orang ******* baca post saya ngn terasa hati :)):)):)) .

Mafhum sabdaan nabi

"Tidak beriman seorang dari kamu sehingga kamu mengasihi orang muda, menghormati orang tua dan memuliakan ulama"

So x da istilah buang masa kat sini :)

Yes, akhirat dah memang tersedia , tp saya maksudkan "fikir untuk akhirat" , kiranya ko dah memang confirm masuk syurga lah nih??? :)):)) senang nya cakap camtu

Untuk point ketiga, saya x maksudkan utk perleceh sapa2, tp usaha ikhtiar utk "beri masa utk akhirat" :)

So jalan yg saya ambil bersanad , insyaAllah sampai ke nabi saw . Daripada google x tentu hala :) Bila baca post saya dengan perasaan busuk hati, maka tafsirannya berbeza :)

akhirat tu xlari bro..

usaha sungguh-sungguh kat dunia ini..wat kebaikan sebanyak yang boleh..

wat kebaikan pada diri sendiri..jaga kesihatan, jaga makan minum, majukan ekonomi dan lain-lain..

dari situ baru lah boleh berbakti kepada semua makhluk..mula dengan bantu keluarga, kaum kerabat dan seluruh manusia menurut kemampuan..lagi banyak kita berusaha..lagi banyaklah kita mampu..lagi baik kesihatan kita, lagi panjang umur kita, lagi kukuh ekonomi kita..semakin banyaklah kebaikan yang mampu kita lakukan..

baru x menyesal kat akhirat..

kalau setakat simpan no fon ulamak, duk ngan ulamak, pergi camping kat masjid 3 hari, 40 hari, 4 bulan..gi camping setakat main masak-masak, duk berbual pasal kisah dekat padang pasir 1400 tahun dahulu yang tah betul tah tidak..berkongsi-kongsi kisah dongeng yang tah apa-apa..jangan kata 3 hari, 40 hari or 4 bulan..

buatlah sampai mati pun..

confirm menyesal kat akhirat..:))

fzlik
24-06-2012, 07:10 PM
aku pun pernah follow tabligh 4,5 thn.. tak penah dgr plak ada kaitan ngan umno lbh2 lagi kat pakistan... ini fitnah ni..

KaZEI
24-06-2012, 07:38 PM
hhaha... statment, jangan marah2 erk.. no. tepon maulana ada, tapi x coll susah jgk tue... :D

Reality... Terbaek bro ;)

KaZEI
24-06-2012, 08:13 PM
Ni masalah bila ada orang ******* baca post saya ngn terasa hati :)):)):)) .

Mafhum sabdaan nabi

"Tidak beriman seorang dari kamu sehingga kamu mengasihi orang muda, menghormati orang tua dan memuliakan ulama"

So x da istilah buang masa kat sini :)

Yes, akhirat dah memang tersedia , tp saya maksudkan "fikir untuk akhirat" , kiranya ko dah memang confirm masuk syurga lah nih??? :)):)) senang nya cakap camtu

Untuk point ketiga, saya x maksudkan utk perleceh sapa2, tp usaha ikhtiar utk "beri masa utk akhirat" :)

So jalan yg saya ambil bersanad , insyaAllah sampai ke nabi saw . Daripada google x tentu hala :) Bila baca post saya dengan perasaan busuk hati, maka tafsirannya berbeza :)

Aku tak pandai, dan takde ape2, yg ada pada aku, wa'ima akal aku ni pun... bukan hak aku... semuanya pinjaman..
tak bergerak aku walaupn sebesar zarah melainkan dengan izin...

Hidup aku mudah sahaja... Ikut yg baik.. tinggalkan yg tak elok.
ape yg Ibrahim dan Muhammad ajar, semuanya yg benar dan baik... Itu lah yg kita ikut.

pada pendapat aku... Guru ni hanyalah sebagai penunjuk jalan jer... sebab tu bila kita belajar sesuatu.. kita sebut "Menuntut Ilmu"... tuntutlah ilmu kepada mereka-mereka yang tahu...
memuliakan ulama bukan tak boleh beb.. tapi jika terlalu memuliakan golongan-golongan ulama ni... nanti lain plak jadinya...

kan contoh dah banyak depan mata...

akhirat tu xlari bro.. -betul/setuju

usaha sungguh-sungguh kat dunia ini..wat kebaikan sebanyak yang boleh.. -betul/setuju

wat kebaikan pada diri sendiri..jaga kesihatan, jaga makan minum, majukan ekonomi dan lain-lain.. -betul/setuju

dari situ baru lah boleh berbakti kepada semua makhluk..mula dengan bantu keluarga, kaum kerabat dan seluruh manusia menurut kemampuan..lagi banyak kita berusaha..lagi banyaklah kita mampu..lagi baik kesihatan kita, lagi panjang umur kita, lagi kukuh ekonomi kita..semakin banyaklah kebaikan yang mampu kita lakukan.. -betul/setuju

baru x menyesal kat akhirat.. -betul/setuju

kalau setakat simpan no fon ulamak, duk ngan ulamak, pergi camping kat masjid 3 hari, 40 hari, 4 bulan..gi camping setakat main masak-masak, duk berbual pasal kisah dekat padang pasir 1400 tahun dahulu yang tah betul tah tidak..berkongsi-kongsi kisah dongeng yang tah apa-apa..jangan kata 3 hari, 40 hari or 4 bulan.. -betul/setuju

buatlah sampai mati pun..

confirm menyesal kat akhirat..:)) -Memang betul

world
25-06-2012, 01:21 AM
nak terkam hajar awswad buat apa? dia nak cium ke?

yup.. terkam nak kucup ler... tak sempat salam ke kiri dah.. lompat atas kepala orang saf depan...

monst3r
25-06-2012, 01:29 AM
haadoi!! tabligh pun dipolitikkan..

asdasdasd
25-06-2012, 01:33 AM
dunia akhir zaman...

ennoar
25-06-2012, 01:37 AM
pelik ni....tabligh kat tempat aku macang dibelah pas aje....ish pelik karya tt ni....

ennoar
25-06-2012, 01:39 AM
aku pun pernah follow tabligh 4,5 thn.. tak penah dgr plak ada kaitan ngan umno lbh2 lagi kat pakistan... ini fitnah ni..

aku pun sependapat dgn bro ni...:-?

zeal76
25-06-2012, 10:56 AM
Salam TT.... saya bukan nak menegur sapa2... cuma saya rase baik diperbetul "ayat" yg kita bincangkan ini... kesesatan itu datang dalam diri bila kita menafikan apa yang haq dan menerima yang batil... saudara jgn cepat menilai orang... tiada janji syurga kepada mana-mana parti politik... walau apapun parti yg di perjuangkan.. pegangan kepada islam dan ketaqwaan kepada ALLAH adalah menjadi perkara pokok... manusia boleh masuk syurga walau setelah berpuluh tahun dia berbuat jahat tetapi dengan taubat yang ikhlas disaat akhir, akhirnya dia masuk syurga... jadi jgnlah kita menuding jari kepada sesiapa pun... jgn jadi macam Yahudi yang semata-mata mengubah ayat Quran untuk menunjuk kebaikan atas sebab inginkan sokongan dan pengaruh... Wasalam..

bacter
25-06-2012, 11:49 AM
tak paham aq gan TT ni...aku pnh ikut tabliq jugak..ok je...elok pengisian rohani..ap masaalah p pakistan umno taja k.under management umno k...umno tu ahlinya islam jugak...nak beramal ni xpayah ikut pahamn politik la...denga je UMNO terus lebel teruk..ni mesti dah fanatik kuat gan pas ni..smpi pas kata bumi 3 segi pun percaya...

KaZEI
25-06-2012, 12:10 PM
betul ke.. salah ke... diri sendiri yg menilai.
Umno ke.. Pas ke.. kedua-dua entiti ni tak penting bagi aku...
dlm byk-byk jln... 1 jln je yg aku pilih.

KROLBIZ
25-06-2012, 12:27 PM
Merepek punyer cerita, fitnah je lebih... Ni lebih kpd pengalaman & pandangan peribadi drpd realiti yg sebenar. Aku pun ada ramai juga la kenalan terdiri daripada jemaah tabligh, tapi takde la seperti apa yg diceritakan ni. In fact andai ada yg buat salah sikit takkan la habis seluruh jemaaah dikatakan salah! Kata org, kerana nila setitik habis susu sebelanga...

Nonsense....

zharifalimin
25-06-2012, 02:03 PM
erm, keluar dari tabligh sebab yang kat pakistan tu ramai umno? aku tak paham la TT. explain sikit..

aku pn pening ni :o

benartzam
25-06-2012, 03:09 PM
seeloknya tgk diri dulu pastu baru leh tegur > anak isteri / abg adik / ayah ibu > saudara mara > orang lain. kalau keluarga sendiri pun tak betul & tak ckup solat jgn sibuk nak tarbiah org lain.

takda masalah pun dgn tabligh tp ada ahli2 nya yg riak ( bg sy riak ) cite mcm dia je masuk syurga. abaikan bini kat umah. makan duit bini pun ada. terlalu taksub yg sunnah pun da jadi wajib.

thelastsamurai
25-06-2012, 03:26 PM
xkan keluar tabligh sbb benci UMno?

S.Y.E.D
25-06-2012, 03:30 PM
belajo la sampai ke liang lahad. Tabligh tu menyampaikan..tu kan sifat nabi.. kenapa kena tinggal kan.. xpaham ambo. wuwuuuu

zaidin77
25-06-2012, 03:32 PM
aku pun pernah follow tabligh 4,5 thn.. tak penah dgr plak ada kaitan ngan umno lbh2 lagi kat pakistan... ini fitnah ni..

Saya berpendapat dgn saudara ,utk komen lebih2 saya tak pandai susun ayat ,Apa yg saya tahu Mereka hanya menyampaikan mesej agama, selebihnya ALLAH tentukan.

wong_fei_hung
25-06-2012, 03:32 PM
kalau nak beragama .. tak perlu tabligh tebaligh ni