PDA

View Full Version : Kehidupan orang Eskimo di kutub bumi


sanz
30-07-2011, 04:52 PM
Eskimo adalahistilah yang dipakaiuntuk menyebut orang-orang yang menghuni daerahkutub bumi. Kewujudanmereka tersebar di sebahagian besar daerah Siberia(Rusia), Alaska(Amerika Syarikat), Kanada, dan Greenland. Pada masa initercatat ada dua sukubangsa Eskimo yang menghuni kawasan-kawasantersebut.

http://majikimaje.com/CS-3-800/behold.jpg
Bangsa Eskimo yang hidup di kawasan atas kutub utara memiliki sebuahrumah unik yang bernama Igloo, di katakan unik kerana seluruh bahagianrumah diperbuat daripada ais dan bentuknya setengah bulat( Dome ) danberpintu masuk seperti silinder. Seperti keperluan rumah manusia lainnya,orang orang eskimo juga mempunyai alasan membuat Igloo untuk berlindungdari udara sejuk, binatang buas ( binatang buas kutub seperti beruang ).

Hidup di -45F tidak menjadikan mereka berdiam diri untuk menghangatkanbadan mereka!!! setidaknya mereka juga melakukan aktiviti dalamkehidupan kutub mereka yang jauh dari peradaban tekhnologi canggih

Pengangkutan

http://majikimaje.com/images/Tuz2.jpghttp://majikimaje.com/images/BoatIce1.jpg

Tempat tinggal mereka di bina seadanya.

Petempatan

http://majikimaje.com/images/watching1.jpg
http://majikimaje.com/images/Luke2.JPG


Satu satunya rumah yang elok:


http://majikimaje.com/collection/village/Lanes-house.jpg

Kerja mereka hanyalah berburu dan berburu!! kerana itulah yang bolehdijalankan untuk hidup!

Kumpulan pemburu Polar Bear:

http://majikimaje.com/collection/ice/trail.jpg

Hasil Buruan Polar Bear:

http://majikimaje.com/nt.jpghttp://majikimaje.com/2BEARS.JPGhttp://majikimaje.com/JJ.JPG

Hasil Buruan yang lain:

http://majikimaje.com/2brnbears.jpg
http://majikimaje.com/beardpg.jpg

Kalau ada salah seorang warga yang meninggal dunia, ternyata merekakuburkan di dalam ais

kemungkinan mayat-mayat masih utuh, kerana tidak ada bakteria hidup didaerah bersuhu negatif!!

Kubur Eskimo:

http://majikimaje.com/images/wbgy.jpg

Ladang perburuan ikan :

http://majikimaje.com/images/BoatIce2.jpg

Kalau yang ini boleh disebut sebagai tempat bersantai atau tempatrekreasi

Pemandangan Laut Eskimo:

http://majikimaje.com/barrow/what.jpg

Sebahagian besar dari mereka adalah penduduk ALASKA [Amerika]dan RUSIA

Wajah Asli Penduduk Eskimo:

http://majikimaje.com/images/04s.JPG
http://majikimaje.com/BT-6-800/SIT.JPG
http://majikimaje.com/images/Kezia.jpg

Tak ada tilam yang empuk,apa sahaja boleh jadialas tempat untuk bermalam atau istirehat

Cara Tidur Penduduk Eskimo

http://majikimaje.com/images/sleepinga.jpg
http://majikimaje.com/images/sleep-sit.jpg

sanz
30-07-2011, 04:52 PM
teringat kartun avatar. ice nation.

Bro_Izantie
30-07-2011, 04:54 PM
best thread ni

zerovirus
30-07-2011, 04:56 PM
mcm mana cara hidup dalam keadaan sejuk je

kiddd2
30-07-2011, 04:57 PM
bro.. maner gambar igloo??

xder pun..

skYnEt-gEnIUs
30-07-2011, 05:10 PM
huhu best....

mzak
30-07-2011, 05:11 PM
Tak silap aku kadang2 die orang nie tak akan jumpa malam utk beberapa bulan dalam tempoh2 tertentu..

Betol ker???:-?:-?

qayyum2009
30-07-2011, 05:19 PM
mesti best dok sana kan..xyah pikir nk byar loan rumah,loan kereta,loan hitu loan hinii...klau pki kereta pn xyah pikir nk road tax huhuhu bumi terbentang luas...

akuslamberjer
31-07-2011, 12:10 AM
cemana nak mandi wajib pagi2 sebelum subuh ni.. :((

insyiİ
31-07-2011, 12:15 AM
cemana nak mandi wajib pagi2 sebelum subuh ni.. :((


adesss...ke situ plak dia....:)) :))

good sharing ni TT :)

Phantom Knight
31-07-2011, 12:17 AM
cemana nak mandi wajib pagi2 sebelum subuh ni.. :((

adeh... xleh nak pikir nie ~X(~X(

dR-Nazar
31-07-2011, 12:20 AM
thanks TT, saya sukakan salji...

MyEfanZ
31-07-2011, 12:22 AM
kawan pon suka keadaan sejuk

skylinegtr34_may
31-07-2011, 12:32 AM
teringin nk g sn.. tp sejuk giler la.. sejuk ujan 2-3 hari pn dh x tahan... mcm mn la klu dh duk sn...

miehensem
31-07-2011, 12:35 AM
aku rasa sistem badan org kutub ni tak sama ngan org biasa la.. leh rilek je kat suhu -40.. mmg power seh..

aku dok 2 hari kat kemeren pun mcm dah nak demam dah.. sebab sejuk sgt..

akuslamberjer
31-07-2011, 12:48 AM
haha suka salji? suka sejuk? setakat melancong 4-5 hari boleh la beb.. kalo dah hari2 sama jer.. masalah tetap problem..

apapun panorama waktu salji turun melayang2 memang cantik beb..

sahastrara
31-07-2011, 01:34 AM
ajaibnya mereka

kraem
31-07-2011, 01:39 AM
cemana nak mandi wajib pagi2 sebelum subuh ni.. :((

aku pun dari dulu tertanye2 soalan yg sama...

akuslamberjer
31-07-2011, 02:17 AM
aku pun dari dulu tertanye2 soalan yg sama...

hahaha..persoalan ini akan membawa rentetan utk persoalan yang selanjutnya..contohnya bagaimana mereka tentukan waktu solat yang tidak boleh ditentukan berdasarkan kedudukan matahari? arah kiblat dengan kompas yang tidak berfungsi? waktu sahur dan waktu berbuka bagaimana utk ditetapkan?

semuanya insyaAllah aku yakin sudah terjawab oleh ulamak2 fiqh dari dulu lagi..

secara peribadi..aku berpendapat di sinilah kepentingan Mazhab yang kita rujuk selama ini..bukanlah bermazhab itu satu kewajiban atau anutan..tetapi ianya pemudahcara bagi menyesuaikan Islam ke atas faktor geografi, budaya & etc.. tanpa menggadaikan prinsip & originaliti ajaran Islam yang asal..


Wallahualam

puyol
31-07-2011, 02:20 AM
Tak silap aku kadang2 die orang nie tak akan jumpa malam utk beberapa bulan dalam tempoh2 tertentu..

Betol ker???:-?:-?

betul la tu..
Kadang2 sampai 6bulan asyik siang jer..

AuraSuccess_88
31-07-2011, 02:21 AM
aku tengah hari tido pon kena selimut..

lau aku dok sana jenuh ar aku....wakakaka

zamreda
31-07-2011, 02:26 AM
mcm2 manusia...klau dari lahir dah mmg berais...tak ade sbb mereka duk kat ais...

klau mereka nie dtg ke malaysia..mau demam...:D

wokyoh fx
31-07-2011, 02:32 AM
kalau diorang dtg malaysia mau terbakar kulit ni ..:"> apatah lg ke pdg pasir ..:p

Megat Sri Rama
31-07-2011, 04:03 AM
mandi wajib tu dah jauh sangat...

yang paling penting, nak pancut tu macam mana... -43.77 Celcius.

Sakit wo.

epicLOL!
31-07-2011, 04:10 AM
mandi wajib tu dah jauh sangat...

yang paling penting, nak pancut tu macam mana... -43.77 Celcius.

Sakit wo.

x sempat kat lekat kat dinding dah jadi ais :eek:

akuslamberjer
31-07-2011, 12:38 PM
mandi wajib tu dah jauh sangat...

yang paling penting, nak pancut tu macam mana... -43.77 Celcius.

Sakit wo.

beruang kutub, rusa kutub, serigala kutub, penguin semua pun boleh hasilkan keturunan :))

agaknya..proses pancutan berlaku di dalam..tak terdedah pada suhu bilik..dibantu oleh pergeseran yang menghasilkan haba yg sesuai.. lagipun bila dah penuh tank, usahkan kutub utara lautan api pun sanggup di renangi.. :))

little_lily
31-07-2011, 01:39 PM
mkn daging jer la diorg yek, xleh mkn sayur, salad, kekacang dgn buah.. x efek kesihatan ke :-?:-?

little_lily
31-07-2011, 01:41 PM
cemana nak mandi wajib pagi2 sebelum subuh ni.. :((

kalo kt gurun just kener guner pasir mcm nk amek wuduk.. xla lumur pasir satu badan
kalo kt area ais pun camtu gak la kot, mcm amek wuduk, xla lumur ais satu badan :-?:-?

GamezStar
31-07-2011, 02:34 PM
hahaha..persoalan ini akan membawa rentetan utk persoalan yang selanjutnya..contohnya bagaimana mereka tentukan waktu solat yang tidak boleh ditentukan berdasarkan kedudukan matahari? arah kiblat dengan kompas yang tidak berfungsi? waktu sahur dan waktu berbuka bagaimana utk ditetapkan?

semuanya insyaAllah aku yakin sudah terjawab oleh ulamak2 fiqh dari dulu lagi..

secara peribadi..aku berpendapat di sinilah kepentingan Mazhab yang kita rujuk selama ini..bukanlah bermazhab itu satu kewajiban atau anutan..tetapi ianya pemudahcara bagi menyesuaikan Islam ke atas faktor geografi, budaya & etc.. tanpa menggadaikan prinsip & originaliti ajaran Islam yang asal..


Wallahualam

betul tu.. den sokong.. sebb tu ade beberape mazhab yg berbeza utk kawasan yg berbeza .. so x de masalah la nak menunaikan ibadah

mr_x6006
31-07-2011, 04:16 PM
diorg klu nak buang air besar basuh pkai pe??

eisyaziman
31-07-2011, 07:21 PM
besh gk kalu bleh try dk sane smnggu..

fish
01-08-2011, 12:24 PM
adeh... xleh nak pikir nie ~X(~X(

Solutionnya .... jangan projek malam2, buat masa tengahari pas tu boleh mandi wajib:D

WeWe
01-08-2011, 12:25 PM
memang beku la duduk sana...xtahan sejuk

Don Malaya
01-08-2011, 12:31 PM
tempat dorang nie..24 hour siang...~~

namasaya
01-08-2011, 12:37 PM
banyak persoalan y xdpt di pk dgn akal kte...ape kata kte bt rombongan kat sana...:)cgrock:)cgrock:)cgrock

logammaut
01-08-2011, 12:37 PM
tempat dorang nie..24 hour siang...~~

Tu kalau summer kat hemisfera utara. Kalau winter 24 jam malam.

ihw666
01-08-2011, 12:38 PM
fikiran manusia terbatas....

camne ngan pesakit asma... sejok sana tu.. mau selalu kong ja...

zerovirus
01-08-2011, 12:39 PM
Tu kalau summer kat hemisfera utara. Kalau winter 24 jam malam.

mmg tak balance .. :))

mr.dede
01-08-2011, 12:51 PM
kenapa dorg tak pindah ye?
dorg ingt tu je ke bumi?
better hidup setinggan or dlm utan dr duk sn kot.
dtg je mesia ni kena tngkap duk dlm jel lg cun kot.

maxbiz77
01-08-2011, 01:00 PM
org kutub nih.. selsema pun tak pernah kena. heheh.

logammaut
01-08-2011, 01:04 PM
mmg tak balance .. :))

Best kalau bulan pose jatuh masa winter.

mr.dede
01-08-2011, 01:10 PM
awek kat sn mesti tutop aurat je smua sebb sejuk.
ke ade yg seksi?
gilo la klu ade yg brani pakai legging n t shirt kat sn

crown9916
01-08-2011, 11:41 PM
diaorang ni mandi cmne

iqwan
01-08-2011, 11:43 PM
Dasyat jugak kehidupan diorang ye..

miexkronic
02-08-2011, 10:14 AM
tejuttt boboii..

tamin
03-08-2011, 01:42 AM
kalo tak silaple singat aku masa belaja geografi kat sekolah dulu,tempat dia orang mengalami 6 bulan siang dan 6 bulan malam .Maknanya matahari tak terbit 6 bulan dan tak tenggelam 6 bulan.Satu keadaan yg.kita tak pernah rasa.

zaimi2
03-08-2011, 01:55 AM
sejuk nye adeh...aku kena aircond 2 hari berturut2 dah demam..

reyz
03-08-2011, 10:11 AM
Mane igloonya TT?

oomoo
03-08-2011, 11:20 AM
puasa, solat kt sane..mcmanevyer agak-agaknye..
kalau asyik mlm je 2-3 bln

syahrizal2703
03-08-2011, 03:20 PM
mcm best plk tnggal kt sana..

izzam
03-08-2011, 03:30 PM
Tu kalau summer kat hemisfera utara. Kalau winter 24 jam malam.

mcm citer 30 Days of Night :eek::eek:

Neverstop
05-08-2011, 11:42 AM
tak dapat bayangkan kalau aku kat sana. 0 degree pun tak tahan.