PDA

View Full Version : Ask/Help kucing melepas merata kat halaman rumah..


azarulez
04-07-2011, 02:00 PM
salam..nak minta pendapat member2 CG sekalian..

aku ni bukan peminat atau pembela kucing..tapi x juga benci kat haiwan tu..camni ceritanya..rumah aku ni corner lot, dekat dgn pantai..so, tanah halaman rumah aku ni jenis berpasir la..

yg menjadikan aku geram sgt2, kucing sape ntah n kucing2 terbiar selalu je melepas kat halaman rumah aku ni..aromanya kaw2 menusuk hidung la sebab terlalu banyak..huhu..

sekarang ni aku x boleh nak buka tingkap langsung sebelah halaman rumah aku ni..sebab aromanya tu akan masuk dalam rumah n banyak lalat yg dok hurung najis2 kucing ni akan masuk..takut lalat tu hinggap kat makanan la..kalau xbuka, xde pengudaraan la pulak..~X(

macam mana nak halang kucing2 ni dari melepas kat halaman rumah aku ye..nak halau diorang pun susah gak sebab aku kerja..balik rumah je, dah berlonggok2 najis kucing 2..:((

hope member2 kat sini especially peminat tegar kucing tu dapat bagi cadangan la untuk aku settlekan masalah ni..

TamingSari
04-07-2011, 02:04 PM
kene pam racun kat pasir ko tu... bila dah takde bau najis nye, kucing dah tak berak lagi kat situ.. cari port lain..

playermmc
04-07-2011, 02:09 PM
taruk karbaid bro kasi meletop time dorg nk berak hehe

azarulez
04-07-2011, 02:10 PM
kene pam racun kat pasir ko tu... bila dah takde bau najis nye, kucing dah tak berak lagi kat situ.. cari port lain..

owh..camtu ke?maknanya selama ni kucing tu tiap2 hari datang sebab dia dpat bau najis dia la kat halaman rumah aku..huhu..baru aku tau..kena cari racun la pasni..tapi racun ape tu bro?huhu

art
04-07-2011, 02:11 PM
ko tanam rumput byk2..xpun tar je..

azarulez
04-07-2011, 02:11 PM
taruk karbaid bro kasi meletop time dorg nk berak hehe

:)):))..seperti yang aku fikirkan sebelum ni..tapi xtau menjadi ke x,nak cari tu pun 1 hal..:eek:

sfauzie
04-07-2011, 02:11 PM
Nasib kita sama bro...

Sweet Rose
04-07-2011, 02:12 PM
yeke... kucing dah terbiasa kat port tu kot lagipun bau kan...
kucing2 tu dah anggap kawasan tu seolah tandas awam dorang...
sy cadangkan cuba bro bersihkan laman tu dan letak wangi-wangian,

maybe klu dah wangi maka kucing pun kurang nak melepas kat situ...
nanti klu dah wangi lalat pun kurang...huhu

azarulez
04-07-2011, 02:12 PM
ko tanam rumput byk2..xpun tar je..

huhu..tar ke?

art
04-07-2011, 02:18 PM
huhu..tar ke?

ada duit lebih, ko tar kan je tmpt tu.
lagi satu, petua member aku. bubuh minyak hitam kereta yang terpakai kat kawasan tu. aku pun pernah wat cmtu, alhamdulillah ok.:D

abdhamid86
04-07-2011, 02:21 PM
ade org ajar aku..tp kalau kucing nya banyak mungkin xsesuai ler. tp ak share jek kot2 tt larat nak buat.

1. Bahan buangan dibersihkan...pastu curah minyak tanah kt pasir tu. Kalau xberjaya..

2. amek minyak kapak letak kt buntot kucing tu..kekeke jgn la byk sgt. ak da buat n ternyata berhasil.

3. Amek sebatang lidi..ukur sama panjang ngn ekor kucing tu..pastu buang jauh dpd kawasan yg diorang slalu melpas tu..

Try ler mane2 teknik yg sesuai..:)cgrock

snipers
04-07-2011, 02:21 PM
ada orng kata , letak air dlm botol ( mcm botol lutsinar air mineral) lagi besar botol lagi baik. tujuan botol air tu supaya nampak macam cermin. jika kucing tu nampak ada "mamat" lain dekat port dia, dia tak leh nak melepas sbb " mamat " tu duk perhati dia melepas. so, dia cari port lain...

cadangan dari kawan aku lerr.. betul ker tak entahlah.

forexworld
04-07-2011, 02:22 PM
ada orng kata , letak air dlm botol ( mcm botol lutsinar air mineral) lagi besar botol lagi baik. tujuan botol air tu supaya nampak macam cermin. jika kucing tu nampak ada "mamat" lain dekat port dia, dia tak leh nak melepas sbb " mamat " tu duk perhati dia melepas. so, dia cari port lain...

cadangan dari kawan aku lerr.. betul ker tak entahlah.

cam nk halau lalat je ni...nk try gak arr:D

mazri_myie
04-07-2011, 02:24 PM
samala..tanah sekangkang kera dpn umah sewa aku pon jadik port kucing berak
umah taman..byk sungguh kucing

abdhamid86
04-07-2011, 02:25 PM
ada orng kata , letak air dlm botol ( mcm botol lutsinar air mineral) lagi besar botol lagi baik. tujuan botol air tu supaya nampak macam cermin. jika kucing tu nampak ada "mamat" lain dekat port dia, dia tak leh nak melepas sbb " mamat " tu duk perhati dia melepas. so, dia cari port lain...

cadangan dari kawan aku lerr.. betul ker tak entahlah.

klu letak cermin terus pon orite rasanye..nanti kucing tu pelik ade klon die..hehehehe

forexworld
04-07-2011, 02:25 PM
klu letak cermin terus pon orite rasanye..nanti kucing tu pelik ade klon die..hehehehe

silap2 ade aweks mai singgah sekali nk mekap guna cermin:))

mazri_myie
04-07-2011, 02:26 PM
ada orng kata , letak air dlm botol ( mcm botol lutsinar air mineral) lagi besar botol lagi baik. tujuan botol air tu supaya nampak macam cermin. jika kucing tu nampak ada "mamat" lain dekat port dia, dia tak leh nak melepas sbb " mamat " tu duk perhati dia melepas. so, dia cari port lain...

cadangan dari kawan aku lerr.. betul ker tak entahlah.

yg ni petua takmo bagi kucing lepaking tdo atas bumbung kete..mmg mujarab.aku slalu wat..kalau tak,mmg slamba badak la dia pi lepak tido.tido saje takpe..tak tahan time dia mngeliat tu..mo xcalar kete :mad:

abdhamid86
04-07-2011, 02:27 PM
silap2 ade aweks mai singgah sekali nk mekap guna cermin:))

huuuiii..tu da kire bagus tu..haa ni petua megeportkn awek2 kat umah ye..:eek::eek:

snipers
04-07-2011, 02:27 PM
klu letak cermin terus pon orite rasanye..nanti kucing tu pelik ade klon die..hehehehe

Member saya kata , cermin terus tak jadi, sbb saiz badan sama dengan saiz yg dok melepas tu. kalau letak air dlm botol tu, bayangan dlm air jadi membesar semcam jee. jadi dia mesti mikir,, post ni rimau punya. tak nak sakit baik cari tempat lain.

forexworld
04-07-2011, 02:30 PM
aku baru tanya org opis aku depa kata tabur serbuk kari kat tempat kejadian...aku pun nk cuba gak arr sebab kes aku cam TT gak

diez10
04-07-2011, 02:39 PM
klu aku bele serigale or bruang ksi ngap kekucing tu.ko upah budak rm2 klu dpt sekor kucing pstu g tohok jauh2..klu dtg g.amek semelih wat sate!

azarulez
04-07-2011, 03:19 PM
aku baru tanya org opis aku depa kata tabur serbuk kari kat tempat kejadian...aku pun nk cuba gak arr sebab kes aku cam TT gak

hehe..setakat ni,yg ni paling mudah nak buat..sebab serbuk kari byk kat umah aku..blh try gak ni..

kalau ade cadangan lain lagi,blh la share..mana tau lepas ni ramai pulak yg hadapi masalah ni,blh jenguk2 thread ni..hehe

azarulez
04-07-2011, 03:20 PM
klu aku bele serigale or bruang ksi ngap kekucing tu.ko upah budak rm2 klu dpt sekor kucing pstu g tohok jauh2..klu dtg g.amek semelih wat sate!

kejam sgt..#:-S

carnival
04-07-2011, 05:34 PM
salam...
bab serbuk kari tu nnti sya pn nk try arr...
tq..

avatar13
04-07-2011, 05:49 PM
masaalah yg sama dgn aku....
tapi.........

cite 1)
-rumah lama aku...
jiran sblh rmh aku punya kucing ni slalu mlepas dkt garaj kete aku..
sdgkn simen bknnya rumput/pasir...
kdg2 tu betul2 dpn pintu nk masuk rmh.nk pg keje da siap smart2 kena bersihkn lantai..blk keje penat2 kena cuci lg...da mcm rutin aku lak..
klu ada masa aku bersihkn dgn dettol&taburkn softlan kasi harum2 ckit...
1-2 ari tu ada lg...(kdg tk sampai 1 ari)
x ni awal pagi nk g keje,buka je pintu terus bttang mata dgn kucing tu (yg jiran panggil comey2)jarak tk sampai 2kaki dr aku..tgh mlepaskn hajat dpn pintu rmh aku,
apa lg tkejut berok kucing tu..lari lntang pukang sambil hajat yg masih ada lg tkuntil2 tk putus lg..keke...
slonggok lg hajat da mmg ada kt dpn mata aku..
x ni tkleh jd.aku angkat pakai pmugut sampah aku lempar kt umah sblh(tuan dia)tepat2 atas cermin keta dia,ada gak tpecik2 kt moto anak dia.kt pintu rmh,baju yg tgh sidai pon kena.
apa lg ...jiran aku yg agak sombung ni..trus mlenting anak branak hamunkn kucing dia.&pg2 diaorg da gotong royong bersihkn.pewangi dr kucing ksygan diorg..
diaorg ingt kucing tu bgaduh sampikn tburai2..keke..aku sj je tggu dlm kete nk tgok apa diaorg bt...sejak tu aku da tk nmpk kucing tu lg...
rasa bsalahla pulak

cerita 2)
-rumah baru..
rmh aku ni tgh2,belah kiri tuan dia bela kucing betina..rmh kanan bela kucing jantan...so time nk mgawan ni kawasan rmh aku jdla port diaorg mlepaskn napsu...
so korg tau kn mcm mn kucing jantan bg tanda klu dia tgh gersang..dia akan kencingkn tempat2 dmana dkat dgn kucing btina...apa lg rmh aku lg jd mangsala sbb tgh2...kdg2 tu ada 3-4 ekor kucing jantan dtg rmh aku smata2 nk mgusha C betina tu...mmg kuatla bau kencing kucing ni...klu jrg2 tkpe ni tiap2 hari...slalu kucing2 jntan ni 2-3pagi bgaduh.nk tido pon tk bole..ermm...
smlm ahad
-pagi aku br je cuci bersihkn & hilangkn bau kencing kucing pkai pwagi
-ptg nk rehat kt branda bau kencing kucing yg amat kuat..(ilang mood nk dok branda smbil minum ptg&on9)
aku terus masuk dlm..jap lg c jantan ni tgh mgayat c betina kt laman aku ..
2 ekor jantan lg tgh mgadap c betina ni...masa c betina ni tgh bg pluang c jantan anjat atas dia(bak kata anak sdara aku kucing main anjat2)..tetiba smua kucing tu tpelanting lintang pukang lari...korng nk tau knp??

ermm...skali lagi aku rasa bsalah..aku simbah air panas sgayung....!!!
(tp tdkla yg mgelegak tu campur skit air sejuk)

YA ALLAH..AMPUNKNLA HAMBAMU INI.......

mick2030
04-07-2011, 05:56 PM
cerita 2)
-rumah baru..
rmh aku ni tgh2,belah kiri tuan dia bela kucing betina..rmh kanan bela kucing jantan...so time nk mgawan ni kawasan rmh aku jdla port diaorg mlepaskn napsu...
so korg tau kn mcm mn kucing jantan bg tanda klu dia tgh gersang..dia akan kencingkn tempat2 dmana dkat dgn kucing btina...apa lg rmh aku lg jd mangsala sbb tgh2...kdg2 tu ada 3-4 ekor kucing jantan dtg rmh aku smata2 nk mgusha C betina tu...mmg kuatla bau kencing kucing ni...klu jrg2 tkpe ni tiap2 hari...slalu kucing2 jntan ni 2-3pagi bgaduh.nk tido pon tk bole..ermm...
smlm ahad
-pagi aku br je cuci bersihkn & hilangkn bau kencing kucing pkai pwagi
-ptg nk rehat kt branda bau kencing kucing yg amat kuat..(ilang mood nk dok branda smbil minum ptg&on9)
aku terus masuk dlm..jap lg c jantan ni tgh mgayat c betina kt laman aku ..
2 ekor jantan lg tgh mgadap c betina ni...masa c betina ni tgh bg pluang c jantan anjat atas dia(bak kata anak sdara aku kucing main anjat2)..tetiba smua kucing tu tpelanting lintang pukang lari...korng nk tau knp??

ermm...skali lagi aku rasa bsalah..aku simbah air panas sgayung....!!!

YA ALLAH..AMPUNKNLA HAMBAMU INI.......

hehe... aku pun pernah terfikir nak buat benda yang sama, tapi x sampai hati. Setakat pakai air paip, boleh kot :)

syam82s
04-07-2011, 06:08 PM
kucing tu dah terbiasa berak kat situ...macam derang ingat tu tandas awam lak... :D

mustopa_a
04-07-2011, 06:12 PM
perah air limau .. lemon ka limau nipis ka.. depa tak suka bau tu..:D:D

hairy84
04-07-2011, 06:13 PM
aku plak kucing org suke kencing depan umah aku..kalau tingal selipar @ kasut abis die kencing... tapi kucing aku xpenah pun kencing dlm umah.. kencing depan umah pun xpenah.. tah2 kucing aku kencing umah org lain kot :)) :))

slayer7815
04-07-2011, 06:15 PM
ada spray khas tuk bg kucing tak berak kat situ. bule beli kat kedai kucing.. umah bro kat mana kat tepi pantah?? manala tau jiran hehehe

mrlan09
04-07-2011, 06:37 PM
http://freepixload.com/images/1002610.jpg
ambik penyodok,..kasi sodok semua tempat yg kucing tu selalu melepas,...pahtu pegi buang satu tempat lah agak2 jauh skit dari tempat tadi....nanti kucing tu akan pi berak situ lah ,pasal dia bau taik dia ada kat situ,....tempat asal tadi tu kasi hilang semua bau-bau taik kucing tu...siram minyak tanah pun boleh...

RuthlessFairy
04-07-2011, 06:39 PM
tahan plak ko biarkan tahi tu kat situ.

cuci la.

fanlee
04-07-2011, 06:55 PM
aku pernah kena situasi mcm nie
owner plak tokei kedai makan sebelah kedai aku nie jer
dah macam zoo kucin dah
ade kot dlm 10-15 ekor
bila aku bising dia wat derk jer

last2 time dia cuti aku mmg dah plan peram telur
tambah tepung mase hari dia cuti aku pecah kan semua 30biji telur yg dah simpan dlm 1 bulan +tepung au pecahkan kat kakilima kedai aku
then kebetulan aku cuti 2 hari
aku balik cuti jer dia bising2 konon custeme komplain bising
aku pon ckp slamber tue bukan bau taik kucing ker mase tue custeme dia leh tahan ramai gak la
2-3 hari lepas tue terus dia simpan kucing dia kat umah jer
sampai la skang aman kedai aku bau kucing

taka
04-07-2011, 07:31 PM
:)) bubuh minyak hitam gan simbah gan air limau... x kan berani jejak kaki lg.. hati2 halaman yg lain..kesan tapak kaki depa pun bleh bg kesan klu x cuci sekali.. -bela kucing gak- :)

forexworld
04-07-2011, 07:32 PM
perah air limau .. lemon ka limau nipis ka.. depa tak suka bau tu..:D:D

aku dah buat...lagi sakan dia berak:))

frybeez
04-07-2011, 07:34 PM
pulas tinger kucing tu..hehehe

taka
04-07-2011, 07:35 PM
aku dah buat...lagi sakan dia berak:))
:)paid ada buang tu najis jauh2?? tmpt melepas tu dah bagi BERSIH...?? :)

soulsix
04-07-2011, 07:41 PM
dah cuba siram minyak tanah?

bob76
04-07-2011, 07:47 PM
aku dah buat...lagi sakan dia berak:))

ko buat tapi najis nya dah bagi bersih dulu belum??.klau bau najis tuh masih ada..ko perah ler limau bayak mana pon ..x guna gak... lagi satu boleh guna..apa kebenda nama ..alah yg org selalu bawak gi camping..serbuk warna kuning yg busuk tuh..buat tabur keliling camp..x mau bagi binatang masuk kawasan kita.

azarulez
04-07-2011, 07:54 PM
ada spray khas tuk bg kucing tak berak kat situ. bule beli kat kedai kucing.. umah bro kat mana kat tepi pantah?? manala tau jiran hehehe

hehe..kat balok sejahtera..betul2 tepi pantai la..ade jual ek spray tu?blh gi usyar ni..spray kat kawasan dia berak ke kat b0nt0t kucing tu?:))

azarulez
04-07-2011, 07:57 PM
ko buat tapi najis nya dah bagi bersih dulu belum??.klau bau najis tuh masih ada..ko perah ler limau bayak mana pon ..x guna gak... lagi satu boleh guna..apa kebenda nama ..alah yg org selalu bawak gi camping..serbuk warna kuning yg busuk tuh..buat tabur keliling camp..x mau bagi binatang masuk kawasan kita.

sulfur ke?

CyberMachine
04-07-2011, 07:57 PM
ko buat tapi najis nya dah bagi bersih dulu belum??.klau bau najis tuh masih ada..ko perah ler limau bayak mana pon ..x guna gak... lagi satu boleh guna..apa kebenda nama ..alah yg org selalu bawak gi camping..serbuk warna kuning yg busuk tuh..buat tabur keliling camp..x mau bagi binatang masuk kawasan kita.

belerang la tuh...

zamreda
04-07-2011, 08:00 PM
sulfur ke?

sulfur dlm sainsnya...klau bmnya..belerang..

thegreathafiz1
04-07-2011, 08:01 PM
yeke... kucing dah terbiasa kat port tu kot lagipun bau kan...
kucing2 tu dah anggap kawasan tu seolah tandas awam dorang...
sy cadangkan cuba bro bersihkan laman tu dan letak wangi-wangian,

maybe klu dah wangi maka kucing pun kurang nak melepas kat situ...
nanti klu dah wangi lalat pun kurang...huhu

sekali depa pk tandas awam depa ada orang bagi bersih bangi wangi hahaha

azarulez
04-07-2011, 08:06 PM
tahan plak ko biarkan tahi tu kat situ.

cuci la.

dah cuci la kak oii..tapi tiap2 ari mesti ade bukit2 baru yang busuk menjelma..huhu

KLVIPER
04-07-2011, 08:18 PM
Tabur je lada hitam ataupun cili kering kat tempat tu. :))

bob76
04-07-2011, 08:48 PM
sulfur ke?

yep..sulfur..heheh..lupalak nama dia...try ar...

Sweet Rose
04-07-2011, 10:36 PM
sekali depa pk tandas awam depa ada orang bagi bersih bangi wangi hahaha

ada kemungkinan juga bila tandas awam wangi nanti
kucing tu fikir keselesaan dorang diutamakan...:eek::D

Sweet Rose
04-07-2011, 10:42 PM
begini la TT, cuba beli alat penghalau kucing,
benda ala2 rupa kucing juga... tak mahal rm5 jer

sy nampak jual di Daiso sebelah KK punya tapi rasanya
semua cawangan Daiso jual barang yg hampir sama kot...:-?

siraweh
05-07-2011, 12:13 AM
ukur ekor kucing guna lidi..
pas tu g tanam mane2 yg ko nak kucing berak.
otomatik berak kt tempat lidi tu..

mr_xhizors
05-07-2011, 12:17 AM
ukur ekor kucing guna lidi..
pas tu g tanam mane2 yg ko nak kucing berak.
otomatik berak kt tempat lidi tu..

aku penah dgr jgk cara ni...tp aku ssh nk p'caya:D..sng je tt..amik lastik je,kasi pengajaran skit kat kucing tu...:))

locos
05-07-2011, 12:32 AM
yep..sulfur..heheh..lupalak nama dia...try ar...

sulfur/ belerang tu skang dah ada jual dlm bentuk serbuk kat kedai hardware dulu yang batu jer jual..

mmg btol binatang tak mau masuk. especially binatang berbisa yang merayap. untuk kucing pun mungkin boleh.

bubuh mcm sam dlm supernatural bubuh garam kat tingkap tu.. kepung kawasan tu la kirenye.

-Johan-
05-07-2011, 12:43 AM
kat depan rumah aku tetiap petang ada je.. jenuh nak membuangnya.. nak kena taruk batu,. takpun tar je...

imatheonlyone
05-07-2011, 12:48 AM
owh..camtu ke?maknanya selama ni kucing tu tiap2 hari datang sebab dia dpat bau najis dia la kat halaman rumah aku..huhu..baru aku tau..kena cari racun la pasni..tapi racun ape tu bro?huhu

bg haiwan tempat dimana mereka membuang najis, di situ la kawaswan dia...sama cam anjing kencing di merata2 sudut...

gerek
05-07-2011, 12:56 AM
kucing mmg pantang jumap kwsn berpasir atau tanah, confirm nak melepas aje.

kwsn umah aku dulu berpasir, mmg port berak kucing. anjing pun kdg2 join port. Sabo je la, setiap pagi aku nak kena timbus semua najis, kalau dah tgh hari, bau dia akan naik.

disebabkan stok taik yg berterusan, kwsn berpasir tu jadi subur. So, byk rumput tumbuh. Tu pun kdg2 kucing berak gak, langsung tak timbus.

Ada gak kwsn yg aku simen, pun kena berak gak.

So, kesimpulan kucing ni kalo nak berak, lantak suke dia aje. Pernah aku siram thinner dan bako kwsn taik kucing, mmg kucing tu takkan berak kat situ lagi. Tapi, lama2 dia akan berak balik kat situ.

Cuma yg aku tgk, kehadiran semut api semakin byk. Dan semut api ini amat cekap membersihkan taik2 tersebut. 1 hari je boleh hilang bersih.

KLVIPER
05-07-2011, 02:26 AM
Saya dulu tangkap kucing guna perangkap musang. 5 6 kucing saya tangkap hantar kat kedai mamak. Yang hairanya kucing jiran saya tak mau berak kat garden tuan dia. Hari2 melepas kat garden rumah saya. Tidur atas kerate saya.

slayer7815
05-07-2011, 05:49 PM
hehe..kat balok sejahtera..betul2 tepi pantai la..ade jual ek spray tu?blh gi usyar ni..spray kat kawasan dia berak ke kat b0nt0t kucing tu?:))

alamak bro balok sejahtera berapa??? aku balok sejahtera 14 uhuhuh

ArePiz
05-07-2011, 07:11 PM
kucing aku ne kucing skolah,berak mst dlm tandas..tpi aku yg kena cebok plak da..~X(~X(

azarulez
05-07-2011, 08:08 PM
alamak bro balok sejahtera berapa??? aku balok sejahtera 14 uhuhuh

hehe..jiran la kita..aku balok sejahtera 12..

azarulez
05-07-2011, 08:08 PM
kucing aku ne kucing skolah,berak mst dlm tandas..tpi aku yg kena cebok plak da..~X(~X(

nape x flush je?:))

slayer7815
05-07-2011, 09:27 PM
hehe..jiran la kita..aku balok sejahtera 12..

hahaha aku 14,

azarulez
06-07-2011, 06:01 PM
hahaha aku 14,

dekat je..aku lalu tiap2 ari depan umah kau la masa nak gi keja..hehe..

yg aku hairannye, sejak aku post thread ni kat CG, dah xde kucing yg pegi melepas kat umah aku..aku xbuat ape2 tindakan pun lagi?ke ade geng2 kucing balok sejahtera ni yg online CG gak?:eek::eek:

zaza nana
18-07-2011, 03:00 PM
tabur serbuk klorin satu paket kat kawasan tuuu

eizzbizz
18-07-2011, 03:16 PM
ambe pun ada masalah kucing nih ..biasa nyer kencing @ selipar / berak dlm pasu bunga ..
siap beli cat deterent @ DAISO (RM5) tapi tak menjadi jugak ..
ambe tabor ubat tu .. dlm mase 30 minit dah kena kencing ..
ambe igt nak beli peper spray ..kasi spray bior pedih mate kucing tu ..

istinggar
19-07-2011, 09:13 AM
Daripada pengalaman sendiri, penggunaan minyak tanah, minyak hitam, belerang & apa jua produk berasaskan petroleum akan mematikan tanah & kehidupan di dalamnya, dan ini sebenarnya satu kerugian. Ibarat marahkan nyamuk kelambu dibakar.

Jadi gunalah minyak berasaskan sayuran seperti minyak kelapa, minyak masak (kelapa sawit) dsb (minyak urut pun boleh!) sebab minyak ini akan basi (reput) dan kembali kepada tanah dalam keadaan tidak beracun.

Kalau rajin, buang tahi tu dan tabur minyak kat situ. Aku tak buang pun, cuma timbus sikit lagi & curah minyak. Tak perlu banyak, satu sudu pun dah cukup. Kucing tu akan cium-cium pastu dia geleng kepala (tak suka la tu!).

Kalau tangan petani, bila dah timbus tu korang boleh letak benih sayur jenis buah (cili, bendi, terung dsb). Jangan letak betul-betul atas tahi tu pulak, timbus dulu. Pastu biarkan je, takyah siram pun. Tahi tu akan mereput dalam 2 minggu, membaiki struktur tanah (udara & air). Tapi tak sesuai untuk sayur jenis daun & batang (sawi, kangkung dsb). Benda Allah cipta ni tak sia-sia beb!

Atau korang tembak je kucing tu dengan air. Lama-lama dia takut nak masuk kawasan rumah ko. Tapi membazir air, baik siram pokok.

Masa korang tembak tu, jangan maki hamun kalau tak nanti dia balas dendam, dia berak betul-betul atas selipar. Celaka betul :)). Cukup sekadar "TAKDE TEMPAT LAIN KE KO NAK BERAK!!!" sambil melepaskan air ke arahnya. Nak percaya, percayalah, tak nak percaya sudah.

Keyrul37
19-07-2011, 09:24 AM
kucing baru berak depan pintu luar rumah...hampeh tol...

bukan ke kucing suka berak atas tanah, lps tu kambus2kan...

bmnsolution
05-09-2012, 01:53 AM
Bro,
Untuk masalah kucing berak merata-rata ni, boleh try guna Produk Cat Repellent dari Jepun.
Produk ni bila diletakkan ditempat kucing berkeliaran akan mengeluarkan bau yang menyebabkan kucing menjadi tak selesa dan segera beredar.

Yang Penting Murah, Mudah Guna (DIY) dan tak aniaya binatang.

Boleh tengok info Produk di http://www.tenringgitshop.com atau email tenringgitshop@gmail.com.

Semoga menyelesaikan masalah bro

KLVIPER
05-09-2012, 02:19 AM
Anak je Myanmar datang rumah tt!