PDA

View Full Version : Petua Hilang Mengantuk


gween
03-10-2007, 10:25 PM
Buat semua kengkawan muslimin/muslimat CG...

Semua orang, apabila memandu kereta terutama untuk perjalanan jauh spt balik kampung berhariraya, travelling kerana tugas rasmi dsbnya, akan merasa mengantuk yg teramat sangat ketika memandu. Hal ini boleh mengundang padah kerana hanya sedetik shj anda terlelap ketika memandu, kemungkinan untuk anda ditimpa kemalangan adalah 99% kerana ketika terlelap itu, otak anda tidak lagi berfungsi dan sedar, mata tertutup dan anggota tangan dan kaki tidak lagi dpt mengawal kenderaan yg dipandu. Berdasarkan pengalaman saya, sepotong ayat Al Quran di dalam Ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk ini. Potongan ayat tersebut berbunyi...

" LA TAKKHUDZUHU SINATUW WALA NAUM..."

(maknanya: "[DIA - ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR")

Selain itu, amalan mustajab untuk mengelak berlakunya kemalangan adalah dengan membaca Ayat Qursi 3x sebelum memasukkan gear pertama mahu memulakan perjalanan anda ditambah dengan ayat

"BISMILLAHIL LADZI LA YADHURUHU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDHI WALA FISSAMAA' WAHUWASSAMIUN 'ALIIMM" 3X.

biliswira
03-10-2007, 10:30 PM
Thanks bro

akan aku amal kan sentiasa :D

sifuku
03-10-2007, 10:31 PM
bagus ni..insyaallah boleh kurangkan kes kemalangan di malaysia sekiranya setiap orang islam mengamalkannya...

dino
03-10-2007, 10:33 PM
Yuppp..........
tq gween,ni nak balik kg ni,kita sama2 pakat amalkan..insya-Allah:D

Sapa2 yg balik naik kenderaan awam tu,suh driver tu amal kan (kalau driver tu Islam laaa),utk keselamatan semua penumpang gak.....

gween
03-10-2007, 10:43 PM
InsyAllah...mudah-mudahan semuanya selamat.... :D

HangTuah
06-10-2007, 12:23 PM
bagus jugak boleh amalkan.aku selalu travel jauh2.:D :D

pedagang cyber
06-10-2007, 12:48 PM
bagus jugak boleh amalkan.aku selalu travel jauh2.:D :D
kalau mengatuk gak gigit la cili merah tu:))

adamma
06-10-2007, 01:00 PM
gigit cili merah, nnti mrh la plak

awek_goku
06-10-2007, 01:03 PM
petua kau kalau ngantuk aku nyanyi lagu medley dikir barat + engliosh tambah lagu peter pan :D

STSE
09-10-2007, 02:12 AM
Insyallah bagus boleh amalkan.Terima kasih

iswa77
09-10-2007, 02:37 AM
cikgu aku ajar kalau nak hilangkan mengantuk nih tido jee ubat dia
lepas bangun sure segar

HangTuah
09-10-2007, 05:37 AM
cikgu aku ajar kalau nak hilangkan mengantuk nih tido jee ubat dia
lepas bangun sure segar

cuba hang tidur dlm kelas cikgu tu.......aku nak tahu apa dia buat nanti.....:)) :)) :))

dino
09-10-2007, 06:16 AM
Aku last tidur semlm..kul 2.00 pgi-5.00 pgi (07-10-2007)....sampai sekarng tak tidoo lg ni,dah 24 jam lbh..mata dah berair,tp report blm gak siap......ada saper blh bg petua sepaya aku tak tumbang? :((

HangTuah
09-10-2007, 08:35 AM
Aku last tidur semlm..kul 2.00 pgi-5.00 pgi (07-10-2007)....sampai sekarng tak tidoo lg ni,dah 24 jam lbh..mata dah berair,tp report blm gak siap......ada saper blh bg petua sepaya aku tak tumbang? :((

buat kerja sambil meniarap ke...baring ke .....sure tak tumbang punye......:)) :)) :))

badangiler
09-10-2007, 09:03 AM
buat kerja sambil meniarap ke...baring ke .....sure tak tumbang punye......:)) :)) :))

:eek: :)) :eek: :)) :eek: :))
btol btol tuh...

nonama
09-10-2007, 09:14 AM
Bagus ni untuk amalan, xyah time driving time keje bulan pose ni pon asik ngantuk jek nih~ Thx gween... :D

aced
09-10-2007, 12:21 PM
1st sekali bila masuk je kete tu bacalah bismillah..
pastu baca lak baca doa naik kenderaan ...
SUBHA NALLAZI SAHROLANA HA ZA WA MA KUN NA LAHU MUKRININ WA INNA ILA ROBBINA LAMUN QOLIBUN.

biasanya kalau ngantuk sy stanby asaam/ halia pedas/jeruk.lagi msm lagi bagus. dah sah kalau mkn msm2 ni,terang la sikit mata tu. cuba lah.

HangTuah
10-10-2007, 08:20 AM
1st sekali bila masuk je kete tu bacalah bismillah..
pastu baca lak baca doa naik kenderaan ...
SUBHA NALLAZI SAHROLANA HA ZA WA MA KUN NA LAHU MUKRININ WA INNA ILA ROBBINA LAMUN QOLIBUN.

biasanya kalau ngantuk sy stanby asaam/ halia pedas/jeruk.lagi msm lagi bagus. dah sah kalau mkn msm2 ni,terang la sikit mata tu. cuba lah.


habis kalu bulan puasa ni mcm ne......takan nak bedal asam jugak kot.

mfathi
24-10-2007, 09:06 AM
sapu je minyak cap kapak kat mata tu, hilang la ngantuk:D

gunungemas
24-10-2007, 09:10 AM
Kalau kita cuba gunting kelopak mata boleh tak???

Shukz Isma
24-10-2007, 09:44 AM
kalau dah tak tahan sangat,sampai nak terkeluar biji mata tu,petuanya TIDUR la.ianya ubat yang mujarab

sri mawar
24-10-2007, 10:12 AM
betul... kalau ngantuk tido je..

emoney
24-10-2007, 02:53 PM
Thanks...saya akan cuba amalkan.:D

mylepak
24-10-2007, 02:55 PM
kalu yang secara fizikal plak, kalu ada member kat sebelah suruh dorang jerkah kuat2 ataupun menampar pipi korang dengan separa kuat(50 % kekuatan tangan :D) secara mengejut :

p/s: cuba la try test tengok, jadi tak :D

HangTuah
24-10-2007, 03:57 PM
kalu yang secara fizikal plak, kalu ada member kat sebelah suruh dorang jerkah kuat2 ataupun menampar pipi korang dengan separa kuat(50 % kekuatan tangan :D) secara mengejut :

p/s: cuba la try test tengok, jadi tak :D


kalu aku try kat hang mcm ne...hang dah bisa kot tentu dah tak sakit punya...:eek: :eek: :eek:

potsmoker
24-10-2007, 04:08 PM
kalau dah ngantuk.........tido je.....tak pyah nak tahan2.....

vios7
24-10-2007, 04:09 PM
makan lada sure tak ngantuk...huhu

little confius
25-10-2007, 03:45 PM
lorh............tok memandu je ke???aku slalo mgantok time lecturer mgajar....tapi neway its a gud advised.tengkiu

papaxjahat
25-10-2007, 03:53 PM
itu aku pon tau......:)

gween
25-10-2007, 03:54 PM
lorh............tok memandu je ke???aku slalo mgantok time lecturer mgajar....tapi neway its a gud advised.tengkiu

welkam..

title tuh kan petua tuk ilang ngantuk....:D :D

bellaluna
12-06-2008, 10:23 AM
carik u all punye medula oblongata yg kt blakang tengkuk u all tue. yg ade 2 tue. pilih slh satu. cube cengkam then sentap sekuat yg mungkin. insyaAllah x nantok lg pastue.

uztaz kt skola i dlu wat camtue ar. :)

Gila Komik
12-06-2008, 10:25 AM
peh ni petua bgs ni...aku klu kje memanjang ngantok je...

rafina_80
12-06-2008, 10:28 AM
membaca ayat kursi sebelum memulakan perjalanan sememangnya dah jadi amalan aku dan asben..

thanks for sharing..

mydreamerz
12-06-2008, 10:44 AM
salam...

ya.. memang betul...
atleast bula masuk keta tu rinagnkan mulut baca apa yang patut...
insyaAllah....selamat

kamal_kampong
12-06-2008, 10:47 AM
petua yang bagus gak nih..

tq2

:)cgrock :)cgrock

notrexdame
12-06-2008, 10:48 AM
isap rokok............

monalito
13-06-2008, 08:36 AM
jgn bagi petua yg memudaratkan dahlah.

ims
14-06-2008, 08:11 PM
thx 4 sharing

surfer957
14-06-2008, 11:49 PM
Trimas ...

steveorlando79
14-06-2008, 11:56 PM
Buat semua kengkawan muslimin/muslimat CG...

Semua orang, apabila memandu kereta terutama untuk perjalanan jauh spt balik kampung berhariraya, travelling kerana tugas rasmi dsbnya, akan merasa mengantuk yg teramat sangat ketika memandu. Hal ini boleh mengundang padah kerana hanya sedetik shj anda terlelap ketika memandu, kemungkinan untuk anda ditimpa kemalangan adalah 99% kerana ketika terlelap itu, otak anda tidak lagi berfungsi dan sedar, mata tertutup dan anggota tangan dan kaki tidak lagi dpt mengawal kenderaan yg dipandu. Berdasarkan pengalaman saya, sepotong ayat Al Quran di dalam Ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk ini. Potongan ayat tersebut berbunyi...

" LA TAKKHUDZUHU SINATUW WALA NAUM..."

(maknanya: "[DIA - ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR")

Selain itu, amalan mustajab untuk mengelak berlakunya kemalangan adalah dengan membaca Ayat Qursi 3x sebelum memasukkan gear pertama mahu memulakan perjalanan anda ditambah dengan ayat

"BISMILLAHIL LADZI LA YADHURUHU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDHI WALA FISSAMAA' WAHUWASSAMIUN 'ALIIMM" 3X.

Saya amat setuju dgn saranan saudara............. saya harap pemandu tersebut telah tidur sebentar di tepi jalan yg dianggap selamat minimum 10 minit, kalau tak mampu tidur gak paksa diri utk pejam mata 10 minit............ kemudian bacalah amalan tersebut..................:)paid

ripzer
15-06-2008, 12:18 AM
kalu yang secara fizikal plak, kalu ada member kat sebelah suruh dorang jerkah kuat2 ataupun menampar pipi korang dengan separa kuat(50 % kekuatan tangan :D) secara mengejut :

p/s: cuba la try test tengok, jadi tak :D

jadi kot..member seblah tu jadi gila..tak pon jadi biul 1 minit..tak pasal2 kene penamporr :eek: :eek:

monalito
15-06-2008, 05:37 AM
sape ngantuk ; tampor je pipinya.

nano_tube
15-06-2008, 05:39 AM
ak xngantuk ag....

ExAvantz
15-06-2008, 05:42 AM
"Kepada Engkau kami sembah, kepada Engkau kami mohon pertolongan..."

matttiya88
15-06-2008, 05:43 AM
ble ngantok aq bukak 3gp...

monalito
15-06-2008, 09:20 AM
biasalah kite ni ; kalau dengo khutbah ari Jumaat ; tertido.
kalau nonton bola ; kan main agi. hhehehehehhheheh

miXxer
15-06-2008, 09:23 AM
tido = petua paling mujarab nak ilangkan ngantuk (:| (:| (:|

steveorlando79
16-06-2008, 10:38 PM
biasalah kite ni ; kalau dengo khutbah ari Jumaat ; tertido.
kalau nonton bola ; kan main agi. hhehehehehhheheh

cuba sisip kat pinggang tu sebotol dua kopi O cow:D time khutbah

maligun
16-06-2008, 11:07 PM
cuba sisip kat pinggang tu sebotol dua kopi O cow:D time khutbah

ewah2..main sisip la plak ko nie..kalo ko bagi aku sisip sumandak ngko tu ok gak..ekekekek

manumomar
17-06-2008, 11:16 AM
kalu ngantuk tido le...memang hilang ngantuk tu..

nanonano
17-06-2008, 04:12 PM
cikgu aku ajar kalau nak hilangkan mengantuk nih tido jee ubat dia
lepas bangun sure segar



btl tu. tdo skjap pun jadila.lps tu bangun terus segar.

secret putri
19-06-2008, 02:19 PM
hmm..if ngantuk dalam kuliah la kan..
senang je..
gigit ibu jari tangan kanan..
then..tetiba je da segar..
tapi,gigit 2..bagi kuat lah..

shahrul_hla
19-06-2008, 02:22 PM
Gua dah lama praktikkan teknik nie bila drive balik kampung...ngantuk je, terus tarik bulu idung...sure xjadi mengantuk...

Jep-p
19-06-2008, 02:27 PM
Gua dah lama praktikkan teknik nie bila drive balik kampung...ngantuk je, terus tarik bulu idung...sure xjadi mengantuk...

klu tiap2 minggu balik kampong, habislah bulu idung tu.(gurau je jgn mare):eek: :eek:

LINEBIZZ
19-06-2008, 02:33 PM
Gua dah lama praktikkan teknik nie bila drive balik kampung...ngantuk je, terus tarik bulu idung...sure xjadi mengantuk...

ngntuk2..ngntk...smlm aku tak tido..anak demam..tp bila bce ko punya nih...aku ase cm segar plak...hahha..klakar la...:)cgrock :D :D

LINEBIZZ
19-06-2008, 02:34 PM
klu tiap2 minggu balik kampong, habislah bulu idung tu.(gurau je jgn mare):eek: :eek:
:eek: :eek: :eek: :eek:

anida80
20-07-2008, 08:50 PM
ubat mengantuk sebenarnya ialah tido...selain kita baca doa...cara selamat jugak...kita berhenti dan tido...pastu segar balik...insyalllah...x perlu gesa2 nak sampai...ingatlah org tersayanggggggg

mr reyes
20-07-2008, 10:16 PM
kalu ngantuk dalam kelas lak camne?
ada tips tak?
asyik kantoi je...

:)) :)) :)paid

Untung_Deras
20-07-2008, 11:12 PM
Buat semua kengkawan muslimin/muslimat CG...

Semua orang, apabila memandu kereta terutama untuk perjalanan jauh spt balik kampung berhariraya, travelling kerana tugas rasmi dsbnya, akan merasa mengantuk yg teramat sangat ketika memandu. Hal ini boleh mengundang padah kerana hanya sedetik shj anda terlelap ketika memandu, kemungkinan untuk anda ditimpa kemalangan adalah 99% kerana ketika terlelap itu, otak anda tidak lagi berfungsi dan sedar, mata tertutup dan anggota tangan dan kaki tidak lagi dpt mengawal kenderaan yg dipandu. Berdasarkan pengalaman saya, sepotong ayat Al Quran di dalam Ayat Qursi boleh dijadikan penawar untuk menghilangkan rasa mengantuk ini. Potongan ayat tersebut berbunyi...

" LA TAKKHUDZUHU SINATUW WALA NAUM..."

(maknanya: "[DIA - ALLAH] TIDAK MENGANTUK DAN TIDAK TIDUR")

Selain itu, amalan mustajab untuk mengelak berlakunya kemalangan adalah dengan membaca Ayat Qursi 3x sebelum memasukkan gear pertama mahu memulakan perjalanan anda ditambah dengan ayat

"BISMILLAHIL LADZI LA YADHURUHU MA'ASMIHI SYAIUN FIL ARDHI WALA FISSAMAA' WAHUWASSAMIUN 'ALIIMM" 3X.


bro apa maksud yang kaler merah tu?
:-?

g r a n p a
21-07-2008, 12:03 AM
sambil beramal sambil dapat pahala...:D

levitez
21-07-2008, 12:07 AM
Gua dah lama praktikkan teknik nie bila drive balik kampung...ngantuk je, terus tarik bulu idung...sure xjadi mengantuk...

wow...idea bagus neh. Takyah lagi pegi trim ngan apek tukang guntung tu...trim dalam perjalanan balik kampung daaa...

reeez80
21-07-2008, 07:42 AM
tq fou ur info... boleh diamalkan nie...

rafina_80
20-08-2009, 03:49 PM
boleh amalkan ni...

Acidrein
20-08-2009, 03:52 PM
boleh amalkan .. tapi kes yg tarik bulu idung yang tak boleh tahan tu .. hahahahaha ..