PDA

View Full Version : Selawat Tafrijiyah


seghi
22-03-2011, 08:44 AM
Salam kepada smua...

Sebenarnya saya ade sedikit kemushkilan mengenai Selawat Tafrijiyah ini. Terus terang sy katakn bhwa sy baru tahu tentang selawat ini.
So sy google la ckit2... Sekali terjumpa website ni:

http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126

Boleh ahli2 ugama lam CG nih bg komen pasal ni x?

Boboi
22-03-2011, 08:47 AM
http://www.youtube.com/watch?v=u0vcX8utlOY

seghi
22-03-2011, 09:22 AM
Agak keliru ngn ustaz yg juga owner website tuh.
beliau menyatakan selawat tafrijiyah tuh salah...
Saper yg boleh beri penjelasan ttg isu ini?

seghi
22-03-2011, 10:22 AM
[Lafaz selawat telah diajarkan jelas oleh Nabi SAW dan dengan itu janganlah menciptakan selawat yang baru kerana perbuatan ini adalah seperti tidak menghargai ajaran Rasulullah SAW atau pun seolah-olah menyatakan bahawa Nabi SAW telah tidak menyampaikan ajaran Islam dengan sempurna sebagaimana telah dijawab oleh imam Maliki ketika manusia hendak menambah amalan berzikir yang tidak diajar Rasulullah SAW. Dalam bahasa kasar berhubung beramal dengan selawat-selawat ciptaan baru ini ialah seolah-olah orang yang menambah dan menciptakan selawat baru ini serta mereka yang beramal dengannya lebih hebat dan pandai berbanding Nabi Muhamad SAW dan Allah SWT. Nauzubillahiminzalik!

Sehingga kini telah terdapat begitu banyak selawat-selawat yang bertentangan dengan apa yang diajarkan Nabi SAW seperti selawat Syifa’, selawat Tafrijiah, Selawat Fateh dll.

Emjay]

Ni sy quote dr website ustaz nih...
Ade komen dr CGrian?

eleena
22-03-2011, 10:47 AM
Setahu eleena sdr. emjay ni mmg wahabi

seghi
22-03-2011, 11:31 AM
Setahu eleena sdr. emjay ni mmg wahabi

Mgkin juga... ada x dalil2 yg menyakinkn bahawa Selawat Tafrijiyah ni tidak sesat? Sy ingt nk jadikn amalan tp risau pula sekiranya ia salah.

EA.Trader
24-03-2011, 10:54 AM
Selawat tafrijiyah memang power bagi orang yang tahu menggunakannya...semuanya dengan izin Allah...dan yakin...

brozul
24-03-2011, 10:55 AM
wahabi2x... hehehe...

flyangler
24-03-2011, 11:28 AM
hanya org2 yg jauh dari rahmat ALLAH dan tidak cintakan Nabi utusan ALLAH sahaja yg mengatakan salawat tafrijiyah ini bid'ah... krn org2 ini berjumpa RasuluLLah (dlm ruhaniyah) pun tak pernah, so nak kata apa lagi?

selain dari salawat tafrijiyah aku ada amik salawat bani hasyim secara bersanad lagi... sapa2 yg teringin p.m je aku

wiraZ
24-03-2011, 11:47 AM
ala..jgnla kita bertengkar pasal selawat ni..tgk kenyataan emjay ni terlalu umumla, penerangan yg tidak mendalam dari segi hujjah2 hadisnya..

ni saya amik dari hujjah website dia
"Sedangkan kami ahlisunnahwaljamaah beriktikad bahawa Nabi SAW sudah wafat dan adalah mustahil baginda boleh kembali ke dunia dan memberi manfaat kepada mereka yang menggunakan doa ini tanpa mengamalkan sunnahnya."

Ni antara hadis shahih yg boleh digunakan hujjah utk balas kenyataan dia tu;
Sabda Nabi s.a.w: “Dari Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : Janganlah kamu jadikan kuburku sebagai tempat perayaan dan berselawatlah kepadaku , maka sesungguhnya bacaan selawatmu
itu akan sampai kepadaku dimana sahaja kamu berada.“ (Hadis Riwayat Abu Daud)

Sabda Nabi s.a.w : “ Tiada dari seseorang yang mengucapkan salam kepadaku melainkan Allah menerima ruhku sehingga aku menjawab salam kepadanya.“ (Hadis Riwayat Abu Daud)

kita sebagai umat nabi muhammad berharap mendapat syafaatnya bila diakhirat kelak. Bayangkan kita yg tak dpt jumpe rasulullah, bagaimana kita nak dpt syafaat dia? kita hanya akan mendapat syafaat dia bila kita mengingati dia (selawat) dan mengamalkan sunnah2nya serta mengamalkan amal makhruf nahi mungkar..

Ingat Nabi Muhammad tu martabat dia bukan mcm kita. dia adalah kekasih Allah. Dia dah wafat lebih 1400 tapi hakikatnya ruh dia masih ada. Ingat selawat kita kepada dia adalah "wasilah" atau dari kata lain perantaraan kita dgn Allah dalam mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah serta mendapat syafaat (pertolongan)dari Nabi Muhammad diakhirat kelak.

rasenye dia ni ust yg berfahaman wahabi..takpela, biarkan dia dgn iktikad dia..kita teruskan selawat moga2 mendapat syafaatnya dan rahmat dari Allah.

saya bukan ustaz.. tapi nak menegakkan kebenaran berselawat

flyangler
24-03-2011, 02:59 PM
ala..jgnla kita bertengkar pasal selawat ni..tgk kenyataan emjay ni terlalu umumla, penerangan yg tidak mendalam dari segi hujjah2 hadisnya..

ni saya amik dari hujjah website dia
"Sedangkan kami ahlisunnahwaljamaah beriktikad bahawa Nabi SAW sudah wafat dan adalah mustahil baginda boleh kembali ke dunia dan memberi manfaat kepada mereka yang menggunakan doa ini tanpa mengamalkan sunnahnya."

Ni antara hadis shahih yg boleh digunakan hujjah utk balas kenyataan dia tu;
Sabda Nabi s.a.w: “Dari Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w bersabda : Janganlah kamu jadikan kuburku sebagai tempat perayaan dan berselawatlah kepadaku , maka sesungguhnya bacaan selawatmu
itu akan sampai kepadaku dimana sahaja kamu berada.“ (Hadis Riwayat Abu Daud)

Sabda Nabi s.a.w : “ Tiada dari seseorang yang mengucapkan salam kepadaku melainkan Allah menerima ruhku sehingga aku menjawab salam kepadanya.“ (Hadis Riwayat Abu Daud)

kita sebagai umat nabi muhammad berharap mendapat syafaatnya bila diakhirat kelak. Bayangkan kita yg tak dpt jumpe rasulullah, bagaimana kita nak dpt syafaat dia? kita hanya akan mendapat syafaat dia bila kita mengingati dia (selawat) dan mengamalkan sunnah2nya serta mengamalkan amal makhruf nahi mungkar..

Ingat Nabi Muhammad tu martabat dia bukan mcm kita. dia adalah kekasih Allah. Dia dah wafat lebih 1400 tapi hakikatnya ruh dia masih ada. Ingat selawat kita kepada dia adalah "wasilah" atau dari kata lain perantaraan kita dgn Allah dalam mendapat keberkatan dan rahmat dari Allah serta mendapat syafaat (pertolongan)dari Nabi Muhammad diakhirat kelak.

rasenye dia ni ust yg berfahaman wahabi..takpela, biarkan dia dgn iktikad dia..kita teruskan selawat moga2 mendapat syafaatnya dan rahmat dari Allah.

saya bukan ustaz.. tapi nak menegakkan kebenaran berselawat

yes... aku bersetuju dgn sdr wiraZ

caripipzs
14-05-2011, 09:46 PM
Salam kepada smua...

Sebenarnya saya ade sedikit kemushkilan mengenai Selawat Tafrijiyah ini. Terus terang sy katakn bhwa sy baru tahu tentang selawat ini.
So sy google la ckit2... Sekali terjumpa website ni:

http://emjayjb.multiply.com/journal/item/126

Boleh ahli2 ugama lam CG nih bg komen pasal ni x?

salam..

selawat yang mulia dan agung ini juga dinamakn selawat al taziyyah.. kerana di nisbahkan kepada Syeikh Abdulk Wahhhab Al Tazi ( R.A ) guru kepada al imam as sayyid ahmad bin idris.. ( Khalifah Agung Tariqat Ahmadiah )..

selawat ini juga di amalkan oleh ahli2 tariq .. Tariqah Tijani.. dengan membaca nya sebanyak 1000x selepas asar hari jumaat hingga tenggelam matahari...

terlalu banyak sir atau rahsianya.. saya teringat pesan seorang syeikh.. nama dia kalau x silap syeikh soleh sik.. masih ada di kedah.. banyak dengan ilmu hikmah.. amalkan selawat ini 10x tiap2 kali lepas solat.. insyaAllah banyak rahsia terungkap....

Abu_sg.pelik
14-05-2011, 10:57 PM
hanya org2 yg jauh dari rahmat ALLAH dan tidak cintakan Nabi utusan ALLAH sahaja yg mengatakan salawat tafrijiyah ini bid'ah... krn org2 ini berjumpa RasuluLLah (dlm ruhaniyah) pun tak pernah, so nak kata apa lagi?

selain dari salawat tafrijiyah aku ada amik salawat bani hasyim secara bersanad lagi... sapa2 yg teringin p.m je aku

Bro pm aku salawat bani Hashim.

Tentang selawat tafrijjah sendiri amal sendiri rasa la.