PDA

View Full Version : Jawatan Kosong di Singapore Airlines diperlukan


adamma
12-06-2007, 10:29 PM
Kawan saya cari
Sesiapa yg menganggur dan ingin mencari pekerjaan tetapi kelulusan hanya peringkat SPM, saya ada jawatan kosong untuk anda. Pekerjaan ini bukan saja untuk org JB, tetapi untuk sesiapa saja yg berminat.

Kelayakan:

Umur: 20-35tahun
Kelulusan: Minimum SPM

Kemudahan:
Tempat tinggal disediakan
Segala urusan Passport akan dilakukan sendiri oleh beliau


Gaji:
Gaji ditawarkan: min RM1600

Pekerjaan yg ditawarkan adalah naik turun barang Kargo

Jika berminat, sila PM saya beserta nombor telefon anda untuk beliau hubungi anda atau anda boleh menghubungi beliau sendiri ditalian 016-320 1268 atau 017-729 4418(Firdaus).

zamzamri
12-06-2007, 11:43 PM
Bang,

Firdaus ni asal utara juga ka,
Kalau boleh minta alamat detail
senang nak suruh anak buah pegi cari

picilon
12-06-2007, 11:44 PM
utk aerospace degree ada keje kosong tak ??

goldendream
13-06-2007, 12:13 AM
uish... kebetulan aku pun menganggur ni.... jom ramai2...sambil angkat bagasi..sambil menorex./....:p

adamma
13-06-2007, 12:47 AM
Firdaus ni asal bukan utara, tp KL, saya tlg dia carikan sesapa nkkan keja.

adamma
13-06-2007, 12:48 AM
utk aerospace degree ada keje kosong tak ??

saya cuma tlg kwn je bro, kalau nk tau lebih lanjut, hubungi dia terus, Singapore Airlines mmg perlukan org skrg ni

brownknight
13-06-2007, 01:13 AM
Keje Kat JB,
Tempat tinggal disediakan,
RM 1600

Hmmm...
Macam Menarik Jer :-?

adamma
13-06-2007, 01:19 AM
Keje Kat JB,
Tempat tinggal disediakan,
RM 1600

Hmmm...
Macam Menarik Jer :-?

Bukan keja kt JB, tp keja kt Singapore, sbb tu kena wt passport, tp jgn risau,urusan passport dia yg uruskan

goldendream
13-06-2007, 02:05 AM
yaaa...aku pun telah main sms ngn bro firdaus.... kerja muat turun bagage dari kapal terbang.... kerja memang taff... tapi rasanya berbaloi.... 50% berkata yaa nak pergi...

izery
13-06-2007, 04:50 AM
Kawan saya cari
Sesiapa yg menganggur dan ingin mencari pekerjaan tetapi kelulusan hanya peringkat SPM, saya ada jawatan kosong untuk anda. Pekerjaan ini bukan saja untuk org JB, tetapi untuk sesiapa saja yg berminat.

Kelayakan:

Umur: 20-35tahun
Kelulusan: Minimum SPM

Kemudahan:
Tempat tinggal disediakan
Segala urusan Passport akan dilakukan sendiri oleh beliau


Gaji:
Gaji ditawarkan: min RM1600

Pekerjaan yg ditawarkan adalah menjaga kawasan Kargo (naik turun barang)

Jika berminat, sila PM saya beserta nombor telefon anda untuk beliau hubungi anda atau anda boleh menghubungi beliau sendiri ditalian 016-3201268(Firdaus).

bro.. napa keje sgpore gaji dlm RM? dah convert siap2 ke tu? kiranya gaji tu lebih kurang S$750 la ek...

hah!? jawab2.. btw.. kwn tggu siang kang nak sms firdaus tu.. thanks anyway.. ::peace:::)cgrock

adamma
13-06-2007, 07:39 PM
bro.. napa keje sgpore gaji dlm RM? dah convert siap2 ke tu? kiranya gaji tu lebih kurang S$750 la ek...

hah!? jawab2.. btw.. kwn tggu siang kang nak sms firdaus tu.. thanks anyway.. ::peace:::)cgrock

sorry lambat jwb, saya bru balik kelas, emm gaji tu dah diconvert ke RM.

adamma
13-06-2007, 07:42 PM
so sesapa yg nk keja kt luar negara, ini tmptnya, lelaki bujang digalakkan, tp yg dah kahwin pun boleh diterima.Gaji tu hanya minimum, mgkin akan dinaikkan, goldendream pun dah sms, anda bagaimana?

Brad Pitt
13-06-2007, 09:01 PM
ada elaun tambahan tak..ot ker..kerja berapa hari??:D

adamma
13-06-2007, 11:41 PM
so camna? elaun akan diberi. kerja ikut kemampuan. Nak tau lebih lanjut, sila hubungi beliau, saya hanya penyampai shj.

gengjawa
13-06-2007, 11:59 PM
bagus nie ader keje kosong kat luar negara, teringin gak wak nak naik kapal terbang free

adamma
14-06-2007, 12:32 AM
a'a btul tu naik kapal terbang free, bkn 1hari sekali tp berkali² dlm sehari, mmg best...

VAMP
14-06-2007, 12:37 AM
rsenya gaji 2 rendah sgt la.. cukup ke nk survive kt kota metropolitan 2.. gud luck.. hehe :D :)

sgojita4
14-06-2007, 12:44 AM
hehehe...menarek tu...
keje laen xde ke kat SIA tu..
steward ke stewardess ke pilot ke??
saje je tanye..
jgn marah ek adamma... :p

adamma
14-06-2007, 12:57 AM
hehehe xde la, saya cuma sampaikan apa yg dia nk, mmg tgh cari org skrg ni, lgpun tmpat tinggal disediakan kt JB dan kt Singapore. Urusan passport semua dia yg buat.

gengjawa
14-06-2007, 01:04 AM
a'a btul tu naik kapal terbang free, bkn 1hari sekali tp berkali² dlm sehari, mmg best...

tu la, naik turun, naik turun tangga kapal terbang, free jee:)) :))

adamma
14-06-2007, 01:13 AM
so sesapa yg teringin nk naik kapal terbang free:D , sini la tmptnya, dan bleh kerja di luar negara lg.:"> :)

goldendream
14-06-2007, 09:29 PM
aku teringin nak keje singapore ni..tapi apakan daya... aku org sabah... kena buat passport kat sabah..makan masa 2/3 bulan baru siap... lagipun kebetulan..aku dah beli tiket balik sandakan hujung bulan ni sebelom aku jumpa thread ni...huhuhu...melepass...

manCatur
14-06-2007, 10:10 PM
aku teringin nak keje singapore ni..tapi apakan daya... aku org sabah... kena buat passport kat sabah..makan masa 2/3 bulan baru siap... lagipun kebetulan..aku dah beli tiket balik sandakan hujung bulan ni sebelom aku jumpa thread ni...huhuhu...melepass...

huhu..aku dulu pon pernah dpt keje kat Singapore (1992) keje ngan OCBC Bank masa tu...gaji dia kasik 1205 Dollar + Rumah Sewa.Tp x jadi pegi sbb passport aku lambat siap 1 minggu adoih..melepas gak. Pastu dpt ikut interview jadi Kadet Pilot kat SIA.TP x lepas. So, mmg x de rezki keje kat Singpaore ni.Kos hidup tinggi.Nasib baik dpt keje kat Petronas...syukur..:D

adamma
15-06-2007, 11:23 PM
huhu..aku dulu pon pernah dpt keje kat Singapore (1992) keje ngan OCBC Bank masa tu...gaji dia kasik 1205 Dollar + Rumah Sewa.Tp x jadi pegi sbb passport aku lambat siap 1 minggu adoih..melepas gak. Pastu dpt ikut interview jadi Kadet Pilot kat SIA.TP x lepas. So, mmg x de rezki keje kat Singpaore ni.Kos hidup tinggi.Nasib baik dpt keje kat Petronas...syukur..:D

Setiap org ada pengalaman masing², erm so xde sape yg berminat ke? blum ada tarikh tutup lg buat masa ni, sbb masih mencari org. sape nk keja full time kt luar negara, Singapore la tmptnya

NEMO
17-06-2007, 01:13 AM
minat2 jugk...aku call si firdaus tu mcm suara cina je..tapi xde pulus la nak buat passport..

badan aku ni kecik je..larat ke nak angkat bagasi..angkat makan minum ok la:D

adamma
17-06-2007, 01:45 AM
minat2 jugk...aku call si firdaus tu mcm suara cina je..tapi xde pulus la nak buat passport..

badan aku ni kecik je..larat ke nak angkat bagasi..angkat makan minum ok la:D

pasal buat passport tu jgn risau, dia yg setelkan, dia tu cina muslim.

adamma
17-06-2007, 02:21 AM
xde sape berminat ke

NEMO
17-06-2007, 02:32 AM
xde sape berminat ke

pasti ke selamat nih...nanti kena tipu dgn agent kan...dah bnyk kes camni..risau gak..pegi2 sana..kena buat keje lain

adamma
24-06-2007, 04:14 PM
btul la, aku xtipu, dia tu kwn baik aku, xde sape berminat ke ni

SedBen
24-06-2007, 04:20 PM
agak2 sedben kene cukor ke tak kalo nak keje ni?
kalo kene aku takmo lah :D

JiraiyaSama
24-06-2007, 10:45 PM
btui ka keje ni?skali ic kene pegang ngan broker tu x leh lari la ke johor....

khairilhusni
25-06-2007, 08:16 AM
aku muda remaja hensem bergaya gagah perkasa, tawaran mcm best jer.

ada risiko pape tak keje ni?

VAMP
25-06-2007, 09:40 AM
btui ka keje ni?skali ic kene pegang ngan broker tu x leh lari la ke johor....

klau.. broker.. pegang.. passport.. gud luck je la.. hehe :) :D

jibam70
25-06-2007, 10:18 AM
sekadar kongsi pengalaman oleh adik aku sendiri.

Ini kes tipu kerje, mula2 tawarkan keje lain tapi dah sampai sana kena keje cleaner. Masa datang agen uruskan semua termasuk passport dan tpt tinggal. Agen pegang passport dia, kena keje sampai habis kontrak baru pasport dipulangkan atau kena bayar balik kos bawa dia ke sana dlm RM1000 baru dia pulangkan pasport.last2 aku yg bayarkan Rm1k tu,dapat passport terus balik KL,nasib baik la dia pulangkan passport tu lepas bayar. Takut gak agen tu pusing cerita lain saja tak nak kasi..naya je.. so hati2 dan konpem betul2.

NEMO
29-06-2007, 11:42 PM
sekadar kongsi pengalaman oleh adik aku sendiri.

Ini kes tipu kerje, mula2 tawarkan keje lain tapi dah sampai sana kena keje cleaner. Masa datang agen uruskan semua termasuk passport dan tpt tinggal. Agen pegang passport dia, kena keje sampai habis kontrak baru pasport dipulangkan atau kena bayar balik kos bawa dia ke sana dlm RM1000 baru dia pulangkan pasport.last2 aku yg bayarkan Rm1k tu,dapat passport terus balik KL,nasib baik la dia pulangkan passport tu lepas bayar. Takut gak agen tu pusing cerita lain saja tak nak kasi..naya je.. so hati2 dan konpem betul2.

ni yg xsedap ati ni

zairul
29-06-2007, 11:49 PM
better pada sape2 yg nak keje kat s`pore tuh baik buat pasport senirik pastu search sendiri apa2 keje kosong kat s`pore pakai jobstrett,pastu setting interview pastu pei keje senirik...lagik satu kalau pakai agen nih gaji kita kena potong tiap2 bulan :)

adamma
02-07-2007, 10:21 PM
kalau takut pasal passport, better buat sendiri, tawaran tu utk sesapa yg xtahu nk buat je, di jamin, saya xtipu kawan

adamma
02-07-2007, 10:24 PM
better pada sape2 yg nak keje kat s`pore tuh baik buat pasport senirik pastu search sendiri apa2 keje kosong kat s`pore pakai jobstrett,pastu setting interview pastu pei keje senirik...lagik satu kalau pakai agen nih gaji kita kena potong tiap2 bulan :)

ni bkn dr agen, cuma tlg kwn≤ sape nk keja, saya tlg carikan je

adamma
02-07-2007, 10:25 PM
hostel disediakan, jgn takut, jgn bimbang, tanya je dia kalau xpuas ati

likik83
05-07-2007, 08:36 PM
xde sape berminat ke

aku berminat la...so tarikh tamat ke lagi??? kalo aku nk p minggu depan maybe isnin atau selasa (09/07/2007) boleh tak? aku memang minat ni??

satu lg nak tanya, passport n tambang masuk singapore dia uruskan ke??

p/s: hr tu firdaus call aku, aku igt org cina...rupanyer melayu sebb dia jawap salam aku:D

adamma
06-07-2007, 02:56 PM
aku berminat la...so tarikh tamat ke lagi??? kalo aku nk p minggu depan maybe isnin atau selasa (09/07/2007) boleh tak? aku memang minat ni??

satu lg nak tanya, passport n tambang masuk singapore dia uruskan ke??

p/s: hr tu firdaus call aku, aku igt org cina...rupanyer melayu sebb dia jawap salam aku:D

a'a dia cina muslim, Muhammad Firdaus Abdullah, passport n tambang, dia akan uruskan, ok nnti saya bgtau dia..

khairilhusni
06-07-2007, 04:03 PM
soalan aku aritu, ada risiko pape tak keje ni?

likik83
06-07-2007, 11:45 PM
soalan aku aritu, ada risiko pape tak keje ni?

betol tuh...aku pon risau gak, kejer negara:D org ni susah tau

khairilhusni
06-07-2007, 11:48 PM
kang tak pasal2 kene jual kat sana. gaji pulak kene hold. dahla takde sedara mara kat sana. kalau si adamma join sekali, yakin gak la aku.

likik83
06-07-2007, 11:55 PM
kang tak pasal2 kene jual kat sana. gaji pulak kene hold. dahla takde sedara mara kat sana. kalau si adamma join sekali, yakin gak la aku.

xpasal pasal kena jual n dipaksa jd pelacur lelaki nanya aku...huhuhuhuh:((

salleh
22-07-2007, 01:51 PM
singapore pakai SPM ekk??

khairilhusni
19-08-2007, 11:34 AM
http://www.hmetro.com.my/Sunday/BeritaUtama/20070819093046/mainpix

Eksklusif: Dilayan macam binatang

JOHOR BAHRU: “Kami dijual S$800 (RM1,808) seorang dan dilayan seperti binatang apabila barangan peribadi kami dirampas dan dipaksa bekerja sehingga 21 jam sehari,” kata Shukur Abu, 47, yang mendakwa ditipu ejen pekerjaan di Singapura.

Shukur berkata, dia juga dipukul jika tidak mengikut arahan, bekalan makanan tidak mencukupi dan tidak halal, manakala gaji bukan seperti dijanjikan.

“Kami dijanjikan bekerja di atas kapal dengan gaji S$1,000 (RM2,260) tapi setibanya di sana, kami dipaksa bekerja sebagai buruh untuk membersihkan sampah di kawasan pasar seluas lebih satu kilometer. Tiada bayaran diberikan, sebaliknya kami dikatakan berhutang dengan mereka,” katanya kepada Metro Ahad.

Bapa empat anak berasal dari Senggarang, Batu Pahat, dekat sini, berkata mujur hanya selepas tujuh hari bekerja di republik itu dari 1 hingga 7 Ogos lalu, dia berjaya melarikan diri dan pulang semula ke Malaysia.

Menurut Shukur, dia membuat keputusan mencari rezeki di Singapura kerana pendapatannya sebagai nelayan merosot berikutan tangkapan ikan dan jualan umpan semakin berkurangan sejak kawasan kampungnya dilanda banjir besar, Januari lalu.

“Sejak bencana itu kehidupan kami tertekan, sedangkan saya perlu menyara dua anak yang masih bersekolah dan seorang menuntut di institut pengajian tinggi swasta (IPTS). Apabila seorang rakan memberitahu ada iklan di akhbar menawarkan pekerjaan di Singapura, saya tidak teragak-agak mengikutnya.

“Sebelum ke Singapura, saya terpaksa menjual bot dan motosikal. Berbekalkan wang RM3,000, saya bersama rakan pergi ke Johor Bahru pada 30 Julai lalu,” katanya.

Menurut Shukur, selepas berkenalan dengan ejen berkenaan, mereka ditempatkan di sebuah pangsapuri di Bandar Baru Uda, di sini, dan dilayan dengan baik.

Keesokan harinya, mereka dibawa ke sebuah kondominium di Teluk Danga, di sini, untuk menandatangani kontrak bekerja dengan syarikat perkapalan dan dijanjikan gaji melebihi S$1,000 (RM2,260).

Shukur berkata, mengikut kontrak itu dia perlu bekerja 12 jam sehari, tempat tinggal disediakan, selain kemudahan pinjaman tunai harian sebanyak S$10.

“Ketika itu kami tidak perlu bayar apa-apa kerana ejen itu mendakwa mereka adalah majikan yang mencari pekerja, bukan ejen pekerjaan,” katanya.

Menurutnya, dari kondominium itu dia dan rakannya bersama lima wanita tempatan dibawa ejen berkenaan ke Singapura. Setibanya di republik itu, mereka menjalani pemeriksaan perubatan sebelum dibawa ke sebuah pejabat di Chinatown untuk mendaftarkan diri sebagai pekerja.

“Ketika mendaftarkan diri, saya melihat ejen Malaysia berdiri di sebelah ejen Singapura yang duduk dan mengambil keterangan kami. Sebaik selesai urusan pendaftaran seorang pekerja, ejen Singapura itu membayar S$800 (RM1,808) kepada ejen Malaysia.

“Saya bertanya ejen Malaysia, mengapa dia menerima duit daripada ejen Singapura dan dia menjawab, ‘hutang lama’, tetapi ketika itu saya mula tidak sedap hati,” katanya.

Shukur berkata, selepas selesai urusan pendaftaran, semua pekerja baru dari Malaysia disuruh pergi membeli barang keperluan diri masing-masing dengan alasan selepas menaiki kapal untuk bekerja, sukar mendapatkan barang keperluan.

“Ketika itu lima wanita yang datang bersama kami sudah tiada. Saya tidak tahu ke mana mereka dibawa. Yang tinggal hanya saya dan kawan saya. Kami terus membeli barang keperluan sebagaimana diarahkan dan segera kembali ke pejabat.

“Kami seterusnya diberi pakaian seragam, tapi saya terkejut apabila mereka merampas semua barangan yang baru kami beli serta wang tunai kami. Saya bertanya, bukankah kami sepatutnya bekerja di kapal seperti dijanjikan.

“Mereka menjawab, tiada kapal tapi kami kena kutip sampah. Jika enggan, kami akan dipukul. Kami kemudian dipaksa menyerahkan pasport dan kad pengenalan masing-masing, selain diarah menandatangani satu surat perjanjian yang menyatakan kami berhutang kepada mereka S$2,500 (RM5,650),” katanya.

Menurut Shukur, sejak itu bermulalah penderitaannya apabila dia dan rakannya diarah menyertai 12 pekerja Malaysia lain mengutip sampah dan membersihkan kawasan pasar seluas kira-kira satu kilometer persegi.

Katanya, 12 pekerja itu semuanya lelaki dan lapan daripada mereka berasal dari beberapa negeri di Semenanjung, manakala empat lagi dari Sabah dan Sarawak.

“Kami diarah bekerja mulai jam 3 petang dan hanya tamat pada jam 5 pagi. Belum puas kami tidur, pada jam 7.30 pagi kami dikejutkan untuk bekerja pada jam 8 pagi hari sama,” katanya.

Shukur berkata, mereka diarah melakukan pelbagai pekerjaan, termasuk mengelap meja, menyapu dan mengutip sampah serta membersihkan sisa makanan.

“Kami juga dipaksa mengutip sisa makanan yang haram seperti daging ****. Paling menyedihkan, apabila kami cuba memakai sarung tangan, kami dipukul majikan kerana setiap pergerakan kami diawasi menerusi kamera litar tertutup (CCTV),” katanya.

Menurutnya, semua pekerja diberi makanan yang dibekalkan dari kedai bukan Islam, menyebabkannya tidak lalu makan, dan tiada tempat tinggal disediakan, menyebabkan kebanyakan mereka tidur berhampiran tong sampah besar.

Disebabkan tidak tahan dengan layanan buruk yang diterimanya, Shukur berkata, dia berpeluang melarikan diri pada hari kelapan dengan bantuan seorang warga Singapura yang simpati terhadapnya dengan memberi wang tunai dan menyewakan teksi.

“Sebenarnya saya nak lari lebih awal tapi tak ada peluang dan masalah lebih besar, saya langsung tiada duit. Kawan sekampung saya berjaya melarikan diri pada hari ketiga, namun sehingga kini kami tidak berjumpa dan saya tidak tahu apa nasibnya.

“Pada hari kelapan bekerja di Singapura iaitu pada 8 Ogos, seorang warga Singapura memberi saya duit dan menyewakan saya teksi untuk ke pejabat Suruhanjaya Malaysia. Dengan wang itu saya berjaya mendapatkan Sijil Kecemasan (EC) selepas membayar S$22 (RM50) untuk pulang ke Malaysia,” katanya.

Shukur berkata, selepas kembali ke Johor dia membuat laporan polis di Balai Sentral pada 11 Ogos lalu mengenai penganiayaan dan penipuan yang dilakukan ejen terbabit terhadapnya.

“Bagi saya, mereka (ejen) hanya menipu dan menganiaya rakyat Malaysia. Bayangkan dalam tempoh cuma tujuh hari, saya bekerja di bawah lima majikan.

“Setiap kali ditukar majikan, ejen memberitahu hutang saya kepadanya bertambah S$500 (RM1,130). Jadi, dalam masa seminggu saja hutang saya berjumlah S$5,000 (RM11,100).

“Saya mahu media mendedahkan penipuan ini kerana tidak mahu lebih ramai lagi rakyat Malaysia menjadi mangsa seperti saya hingga terpaksa melalui pengalaman pahit dilakukan seperti hamba di negara asing,” katanya.

> Dipaksa murtad

JOHOR BAHRU: Selain ditipu dan diberi layanan buruk, pekerja Malaysia beragama Islam yang dibawa ejen tertentu untuk bekerja di Singapura dikatakan dipengaruhi supaya murtad dan memeluk agama lain.

Shukur Abu, 47, mendakwa pada hari ketiga dia bekerja di republik itu iaitu pada 8 Ogos lalu, dia dan beberapa rakan sekerja dibawa ke satu rumah ibadat dan dipaksa mengangkat sumpah untuk memeluk agama berkenaan.

“Selepas mengangkat sumpah, saya disuruh makan kek pisang. Selepas itu, saya diminta mengangkat tangan dan menutup muka sebelum dibacakan ayat yang tidak saya fahami.

“Selepas itu saya rasa lain macam. Hati rasa tenang dan saya lupa segala masalah yang dihadapi, termasuk ditipu ejen. Saya kemudian ditawarkan wang, rumah, wanita dan pekerjaan lebih mudah dengan gaji lumayan,” katanya.

Shukur berkata, dia bagaimanapun menolak semua tawaran itu kerana imannya terhadap Islam masih teguh, namun dia kecewa apabila melihat tiga sekeluarga Melayu dari Malaysia tunduk dengan tekanan serta menerima tawaran diberi.

“Saya diberitahu, lelaki itu juga ditipu ejen pekerjaan, tapi dia datang lebih awal. Selepas ditipu, ejen memintanya membayar hutang S$7,000 (RM15,820). Jadi, lelaki itu menelefon isterinya supaya membawa wang diberi.

“Beberapa hari kemudian isterinya datang bersama anak mereka, tapi cuma membawa wang RM7,000. Jumlah itu tidak mencukupi kerana ia cuma lebih kurang S$3,000 sedangkan hutang sebenar suaminya S$7,000.

sambunggg...

khairilhusni
19-08-2007, 11:35 AM
sambungan....



“Jadi, lelaki itu terus diberi tekanan, malah isterinya diugut akan dijual kepada rumah pelacuran. Mungkin kerana panik dan takut, saya lihat lelaki itu akhirnya bersetuju memeluk agama lain,” katanya.

Menurut Shukur, selepas bersetuju menukar agama, lelaki itu diberi wang tunai yang banyak, kereta, rumah dan ditawarkan pekerjaan di republik itu.

“Yang sedihnya, saya diberitahu, lelaki itu bertahan lebih setahun. Dia menerima pelbagai tekanan daripada segi makanan, kerja, tempat tinggal dan bebanan hutang kepada ejen, namun dia masih setia dengan agama Islam.

“Ketika berjumpa saya, dia kelihatan ceria kerana beranggapan isterinya dapat membayar semua hutang. Malangnya, disebabkan tersilap, dia terus ditekan, malah diugut hingga akhirnya dia tewas dan murtad, mungkin kerana tidak sanggup melihat isteri dilacurkan,” katanya.

Shukur berkata, ejen terbabit begitu licik untuk menipu dan menekan pekerja Malaysia melalui taktik menukar majikan, sekali gus menyebabkan pekerja terpaksa berhutang dengan mereka (ejen).

“Biasanya, kita melakukan tugas seperti diarahkan, tetapi ejen ini lebih licik. Mereka menukar seseorang itu ke tempat kerja lain dengan alasan majikan marah, sekali gus menambah hutang S$500 (RM1,130) setiap kali bertukar tempat kerja.

“Dengan cara ini, kita terus berhutang dengan ejen berkenaan dan tidak mampu membayar semula hutang hingga ada sebahagian pekerja akhirnya sanggup menukar agama semata-mata untuk melepaskan diri daripada beban hutang,” katanya.

Shukur berkata, sehingga sekarang dia masih belum pulih sepenuhnya kerana sering teringatkan rumah ibadat agama berkenaan dan dia bercadang mendapatkan rawatan tradisional untuk menenangkan fikirannya.

“Saya merayu rakyat Malaysia supaya jangan terlalu percaya ejen pekerjaan yang banyak membuat iklan di akhbar. Mungkin ada yang betul, tapi ada juga yang palsu. Jadi selidik dulu ejen berkenaan.

“Jika diikutkan, saya tidak perlu mendedahkan semua itu kerana saya selamat, tetapi sebagai umat Islam saya rasa terpanggil untuk menceritakannya supaya tiada lagi rakyat Malaysia menjadi mangsa, bukan saja dilayan seperti haiwan, malah ada yang dipaksa keluar daripada agama Islam,” katanya.

> Imigresen tiada terima permohonan jadi ejen bawa pekerja ke Singapura

JOHOR BAHRU: Jabatan Imigresen tidak pernah menerima permohonan daripada individu atau syarikat untuk menjadi ejen membawa pekerja Malaysia bekerja di Singapura.

Oleh itu, iklan di akhbar yang menawarkan khidmat menyediakan peluang pekerjaan untuk rakyat Malaysia di Singapura dipercayai beroperasi secara haram atau berkemungkinan sindiket penipuan serta perdagangan manusia.

Jurucakap Jabatan Imigresen Johor berkata, setakat ini jabatan itu hanya menerima pendaftaran ejen membawa masuk pekerja asing ke Malaysia.

Katanya, pihaknya langsung tidak pernah menerima permohonan mendaftarkan perkhidmatan membawa keluar rakyat Malaysia bekerja di luar negara, termasuk Singapura.

“Kami hanya menerima pendaftaran ejen membawa masuk pekerja asing ke negara ini dan bukan membawa keluar rakyat Malaysia ke negara asing.



“Berikutan itu, apabila ada berita mengatakan rakyat kita ditipu ejen pekerjaan, ia sebenarnya silap kerana ejen pekerjaan membawa keluar rakyat Malaysia bekerja di luar negara sebenarnya tidak wujud,” katanya.

Jurucakap itu berkata, biasanya jika sesebuah syarikat luar negara, termasuk Singapura, ingin mencari pekerja dari Malaysia, mereka menghantar wakil syarikat yang turut bertanggungjawab menguruskan proses kemasukan pekerja ke negara berkenaan.

“Dengan cara ini tiada penipuan berlaku kerana wakil syarikat itu yang datang dan mencari pekerja dan bukan menggunakan orang tengah seperti ejen.

“Berikutan itu, penggunaan ejen pekerjaan lebih mendedahkan seseorang itu kepada risiko ditipu ejen seperti berlaku sekarang,” katanya.

Jurucakap itu berkata, jika wakil syarikat luar negara datang untuk mencari pekerja di negara ini, istilah ‘pasti lulus’ tidak wujud kerana mereka melakukan proses temuduga yang ketat, pemeriksaan perubatan dan hanya yang layak akan diterima bekerja.

Berikutan itu, tindakan kebanyakan ejen tidak mengenakan bayaran dan memberi jaminan untuk memberi pekerjaan menunjukkan ia berkemungkinan besar hanya sindiket penipuan.

kes naya ni.... aku tak percaya peluang pekerjaan di Singapore.

adamma
19-08-2007, 11:45 AM
yeker? thanks KH, aku pun xtau sampai jadi lagu tu, apapun,

THREAD CLOSED

khairilhusni
19-08-2007, 11:49 AM
ko nyer ada kaitan tak?

adamma
19-08-2007, 11:56 AM
ntah la bro, aku kenal kwn aku tu, dh lama kenal, mmg dia xde mslh la... Tp ko wt mcm ni, camna org nk cari kerja

adamma
19-08-2007, 11:57 AM
aku wat kerja cara yg halal, buka nk penaya org, kalau korang takut, xyh la kerja, cari kt malaysia...Tp kalau korang nk rasa keja kt sana, sila kan

khairilhusni
19-08-2007, 11:59 AM
aku bukan nak kata kawan ko tipu org.

tp tu kes leh jadi 1 pengajaran.

adamma
19-08-2007, 12:04 PM
xpa la, lgpn dh lama dah, aku pun dh lama xcontact dia, dia pun xcontact aku pun pasal ni, biar je la...

AutoGlobalZone
19-08-2007, 10:04 PM
Takpe..fikir la dulu...sebelum buat sesuatu :)