PDA

View Full Version : sapa otai/hasler dalam bidang kelapa sawit harap membantu!!


mat rambo
25-05-2010, 02:57 PM
Mat dapat offer dr kawan mat...
Ada sorang melayu ni nak pajakkan Ladang Kelapa Sawit dia seluas 80 ekar. Rega pajak tu RM 55 seekar/bulan kira RM4400 sebulan la..

Mat juga ada gak kawan2 yg buat sawit ni, dr respon diaorg, diaorg cakap cuba la.. Pokok kelapa sawit ni pun tgh zaman membuah iaitu 8-9 tahun. Kontrak buat 5 tahun dulu, then lps tu tgk macamana plak..

Tp yg mat susah hati mat dah bajet, mat nk kena kuar duit dlm 20k dulu utk sistem pengangkutan, mcm jln dh rosak teruk... titi kena buat lain (bubuh kok je):p

Dah tu kena kuar duit sebanyak RM 26400 utk 6 bulan pajakan tu siap2..

Maksudnya, Mat nk kena kuar dekat RM 50k utk stat pajak kelapa sawit ni..

Apa pandangan otai sawit dlm cg ni?

(Yg mat tringin nk buat ni, psl jiran mat buat pajak 50 ekar sawit dia punya Income RM8k-RM10k sebulan hanya goyang kaki, skali skala je pi melawat kebun, yg lain2 semua upah org..)

mat rambo
25-05-2010, 03:16 PM
huhuhu
cgrian ni mesti main biz online, ofline yg komersil je..
sawit2 tak layan kot..
takpela...

sains_metafizik
25-05-2010, 06:57 PM
saya tak pandai sangat...tapi melalui apa yang mak dan abah cakap..(saya dok kat FELADA) untung buat sawit kalau kita uruskan sendiri...kalau pajak RM55 seekar kira murah tu...sebab 1 ekar sawit pun dah untung banyak jugak lepas tolak kos pengangkutan dan pekerja.
tapi kene cari org yang betul2 kita percaya untuk pantau pergerakan sebab takut ada kecurian buah sawit...
sekadar komen2 sikit2 je banyak tak tahu...kalau getah tau la jugak... :D

n70_king
26-05-2010, 09:50 PM
55 seekar tu murah bro..abah ngn atok aku ade felda..dari pajakkan..baik upah org..leh dpt lebih dari 55seekar tu..nak2 bile hrge melambung nih..biase da nak dekat2 *pilihanraya t harga top..pham2 je la..bile depa da menang harga trus down menjunam dgn pelbagai alasan..

*berdasarkan kes yg lepas2..cuba check harga sawit setiap 4 @5 tahun klu x cye..:D

=Vortex=
26-05-2010, 09:59 PM
Kalau mat ada 50k tu cepat sambar memang berbaloi.

En. Rhoma Irama
26-05-2010, 11:36 PM
mat..

boleh kawan tau lokasi ladang di mana.

Berkenaan dengan harga banyak faktor kita kene kaji samada berpadanan dengan nilai pajakan atau tidak.

Antara faktor yang perlu dikaji sebelum bersetuju untuk memajak ladang sawit:

Lokasi
Jauh atau dekat untuk kita ulang-alik ke ladang kerana kos transportation termasuk dalam kos operasi
Keadaan kawasan ladang
Jalan di dalam ladang dalam keadaan baik untuk memudahkan urusan pengambilan buah. Kalau jalan tak cantik lori cepat rosak, kadang-kadang sangkut dalam tanah berlumpur. Rugi masa, rugi tenaga, kos tinggi
Keadaan pokok sawit
Walaupun bermumur 8-9 tahun tetapi sekiranya pokok tidak dijaga dawri awal, pokok takkan menghasilkan buah yang berat dan cantik. Penjagaan pokok termasuklah membaja, meracun kawasan, prunning dan menyusun pelepah. Pokok yang tidak dijaga perlu dipulihkan terlebih dahulu. Jangkamasa untuk pulihkan pokok dalam lingkungan 1-2 tahun.
Pekerja untuk memotong buah, membaja, meracun dan prunning.
Untuk ladang seluas 80 ekar pekerja seramai 3-4 orang sudah memadai. Potong buah setiap 2 minggu sekali. Masa yang diperlukan untuk potong buah mungkin seminggu. Ada masa lagi seminggu sebelum buah dipotong kembali. Gunakan masa seminggu untuk upah pekerja membaja, meracun dan prunning. Kerja memotong buah dikira berdasarkan berat keseluruhan buah yang dipotong. ada sesetengah tempat dikra berdasarkan jumlah tandan. Kerja membaja, meracun dan prunning dikira lump sump
Tempat tinggal pekerja
Sebaiknya ada rumah kongsi dalam ladang. Tak perlu nak angkut tiap-tiap hari pekerja ke ladang.


Harga semasa sawit masih ditahap yang belum memberangsangkan. Tapi masih berbaloi untuk diusahakan. Harga purata adalah RM470/tan.

Sekiranya nak pass kat kawan ladang tu pun ok jugak :D. Tapi kawan kene tengok lokasi dulu dan keadaan ladang.

Hanya sebagai panduan.

mat rambo
27-05-2010, 10:37 AM
tq tuan rhoma( nama mcm penyani indon plak :p), memang membantu cg ni..mat sukaa..

1.lokasi, selama, kedah, kira2 25km dr umah mat..
tp xpe, ada sedar mat duduk1. kt situ bleh tgk2an..

2. keadaan kwsn ladang- tu yg membe mat quote rm20k utk buat balik jln ada yg runtuh2, lopak, parit yg dalam termasuk utk upah browning (tul ke eja? ala yg buang daun lama tu..)
termasuk nk sewa back hoe semua la ni..

3. keadaan pokok sawit - semua pokonk tgh berbuah, cuma lama tak baja.. dlm 6 bulan gitu.. tp potensi utk kekal subur dan membuah tetap tinggi..

4. pekerja mat indon mmg duk survey dah..rasanya xdak masalah, upah berpatutan, x deal betul2 lagi.. sini byk bleh cari mat indon yg illegal buat keje sawit... hurm, tgk kat imigresen masakk mat.. hehe

5. tempat tinggal membe mat suggest buat rumah mcm kongsi dh cukup..
takde api pun takpe.. depa x kesah...

tuan rhoma, brp agak2 mat bleh utg sebulan kalu 80 ekar ni?

mat rambo
27-05-2010, 10:39 AM
n70 king, apsal rega sawit nk kait dgn pilihanraya plak?

semua benda smpai sawit pun kena politik ka?

ada ka patot, yg mat tau komoditi ni based on demand n supplay...

n70 nk kutuk umno le tu.. silap le.. org umno tempat mat mmg supportif..

bkn mcm di kedah, kwn2 mat mengeluh sejak bawah zizan sbb slalu tadak ayaq..

zack807
27-05-2010, 10:59 PM
mat dapat offer dr kawan mat...
Ada sorang melayu ni nak pajakkan ladang kelapa sawit dia seluas 80 ekar. Rega pajak tu rm 55 seekar/bulan kira rm4400 sebulan la..

Mat juga ada gak kawan2 yg buat sawit ni, dr respon diaorg, diaorg cakap cuba la.. Pokok kelapa sawit ni pun tgh zaman membuah iaitu 8-9 tahun. Kontrak buat 5 tahun dulu, then lps tu tgk macamana plak..

Tp yg mat susah hati mat dah bajet, mat nk kena kuar duit dlm 20k dulu utk sistem pengangkutan, mcm jln dh rosak teruk... Titi kena buat lain (bubuh kok je):p

dah tu kena kuar duit sebanyak rm 26400 utk 6 bulan pajakan tu siap2..

Maksudnya, mat nk kena kuar dekat rm 50k utk stat pajak kelapa sawit ni..

Apa pandangan otai sawit dlm cg ni?

(yg mat tringin nk buat ni, psl jiran mat buat pajak 50 ekar sawit dia punya income rm8k-rm10k sebulan hanya goyang kaki, skali skala je pi melawat kebun, yg lain2 semua upah org..)

pm saya..kasi detail contact..saya pun org minat dengan projek nih..orang kedah jugak..

hannanistisyad
27-05-2010, 11:00 PM
Salam.. Saya orang baru..

Ayah saya & rakan kongsi dia ada lesen CPO.. Ada kaitan ke dgn perbincangan korang ni?

zack807
11-06-2010, 10:14 AM
Bump tuk tt......

sconsult
11-06-2010, 10:19 AM
kalau tt rasa susah sangat....meh kita buat sama2.

Ajidan
15-06-2010, 03:36 AM
Aku rasa semua bergatung pada lokasi, baja & racun yang di pakai, benih jenis apa? keadaan ladang dan berapa jauh dengan kilang. Purata se ekar dapat 1 tan. 80 ekar jadi 80 tan. Katalah $300 se tan,dah dapat 24 ribu sebulan. Harga dapat full kalau ada lori sendiri dan ada akaun dengan kilang. Boleh hantar ke kilang. Kalau guna lori peraih, tak dapat full. Kalau baja bagus mungkin boleh dapat 2 tan se ekar. Itupun payah sebab kawasan besar. Kalau takat 5-6 ekar guna baja baik...terutama dari negara jiran kat atas tu...boleh dapat sampai 3 tan se ekar.