PDA

View Full Version : CIMB salah masuk duit aku ke akaun org lain~HELP ME PLS


afahmi
07-05-2010, 01:18 PM
Guys,
Aku nak mintak pendapat korang ngan case aku ngan CIMB ni. Tak sangka kena jugak kat aku w.pun slama ni byk je aku baca problem ngan CIMB cheque system ni.

Ni kronologi aku:

31-Mac: Aku deposit cheque dr acc OCBC ke CIMB current account. Aku assume sumer ok since aku pun tak pakai duit tu, just to transfer. So aku pun tak check my CIMB account

3-May : Aku baru sedar yg duit aku tu takde dalam CIMB acc aku. Kol OCBC(superb Cust.Serv KUDOS) and afer few calls, dorang confirm cheque aku dah cleared with all the proof in hand. So aku tau la CIMB yang buat palat. Kol CIMB sana sini log report.

4-May : Nasib baik aku simpan slip transaction. Aku pegi CIMB branch yg aku deposit cheque aku tu utk tnjuk kat dorang slip tu sbg bukti yg aku tak silap tekan no. acc.
Later petang sket Manager Branch call(ngan suara cuak2 dan sedey) bg tau yg dorang dah silap masuk duit aku kat orang lain(WTFFFFF!!) And worst part, org yg terima duit tu pun dah guna duit aku tu(ye la saper taknak kan duit free dalam akaun tu bley beli RXZ sebijik cash). trus lemah aku dgr jawapan dia tu..aku ckp aku nak duit aku balik..dia kata dia tak sure bila bole dapat tp dia kata dalam 7 hari dia kasi tau update (hr rabu 12/5) sbb incident report dah buat katanya. aku tak bley nak marah dah that time.. geram,sedey,syukur pun ada..tp aku still tak puas hati dgn estimation time dorang kasi tu..

5-May : aku visit cimbclicks and email dorang complaint yg aku tak puas hati ngan estimate resolution time dorang tu.

6-May : Takde jawapan dari cimbclicks. Aku call BNM mintak nasihat. Dorang suruh email BNM. So aku email complaint aku kat BNM cc sekali customercare CIMB and beberapa org lagi nama CIMB yg aku dapat dari BNM website.

7 May : Somebody from CIMB customercare call aku ckp case aku dalm investigation. Again dia pun ckp yg dia hanya bole kasi update Rabu depan(12/5) jugakk...aku geram je dengar..sebulan lebey tak dapat duit aku pastu kena tunggu lagi 7 hari..tu pun tak tau dapat balik duit aku ke tak..aku dah tak larat dah nak maki hamun..aku mintak nama no. tepon dia just in case kalo dia tak followup ngan aku rabu depan..

Being helpdesk myself, aku dah try my best to go to proper channel to address my problem..aku tau there's no point aku hentak2 phone and jerit2 sbb bukan bley dapat duit aku on the spot..i'm a HD too..HD tu pun bukan bley buat apa..paling2 koman pun dorang mute je dgr aku memekak..pastu log my call..

tapi deep inside my heart aku rasa macam ada yg tak kena..tp aku tak tau dah nak report kat saper lagi..BNM sudah..customercare sudah..
ko bayangkan la kalo aku bisnes man..confirm aku dah muflis or rugi teruk kan.. sebulan lebey aku tak dapat duit aku..aku tak bley bayar vendor..stok barang aku tak sampai..bisnes tak jalan beb..

Tapi Aku rasa CIMB mmg patut kena penalti..abg aku suggest aku bring up this issue to police as FRAUD case..and file a case at tribunal pengguna.. or harus kah aku pegi ke TV3 or media cetak? or harus kah aku tunggu sampai hari rabu depan baru aku start 2nd step to go to police etc?

apa pendapat korang..mana tau koranng ada cadangan lebey baik..

thanks jugak membaca masalah aku..sebenarnya aku dah tak tau dah nak lepaskan kat saper..

BlackPepper
07-05-2010, 01:20 PM
bnk yg salah deposit..??:o ptt dorang ble detect cepat sebab acc xkan balance ngan report la kalo camtu.. apasal la dorang ni..

fine net
07-05-2010, 01:21 PM
sini baru park yg btol...hehe..

ko hired lawyer bro.......x bleh biarkan....

mokhaini
07-05-2010, 01:30 PM
call ceo datuk nazir razak.

endingman86
07-05-2010, 01:49 PM
ni boleh saman nieh....

moneyloopholes
07-05-2010, 02:02 PM
Guys,
Tapi Aku rasa CIMB mmg patut kena penalti..abg aku suggest aku bring up this issue to police as FRAUD case..and file a case at tribunal pengguna.. or harus kah aku pegi ke TV3 or media cetak? or harus kah aku tunggu sampai hari rabu depan baru aku start 2nd step to go to police etc?

biasanya bank akan cuba dapatkan balik duit tu dr org yg tersalah masuk akaun tu. apa cara pun mereka akn cuba lengah2kan kita sehingga diaorg dpt balik duit tu. benda ni makin lama akan jadi semakin sulit sbb bila dah lama sgt mereka timbulkan alasan itu dan ini. tahulah mereka kalau boleh tak mahu menanggung kerugian walau kesalahan itu dr mereka sendiri. saya punye suggestionlah mmg patut pun kalau nk buat polis repot atau ke media cetak sblm kedudukan menjadi semakin parah.

my.name.is.nad
07-05-2010, 02:04 PM
Dah call tak ngan cimb..? Skrg call cimb.

anakmalaya
07-05-2010, 02:13 PM
selagi owner account yg tersalah bank in tu x sedar yg ada duit terlebih kat account bank die bleh dapat blk duit tu.. kalo die da sedar kene guna budi bicara dgn owner...

ezis2u
07-05-2010, 02:14 PM
aku terpikir apa kata ko tepon karam singh walia...buat aduan rakyat...

cepat kot dorang bertindak sebab nak jaga imej...

mtx_69
07-05-2010, 02:19 PM
SAMAN jer bro,boleh dapat juta2 ni..dorang ni makan riba berapa banyak takat nak bayar $8k tu tutup mata je..tapi saja nak menlengahkan masa..saman2

man_spaq
07-05-2010, 02:23 PM
susah jugak nak masukkan balik duit tuh...pasal org yg dpt duit free tuh dah gunakan dah duit tuh..

CIMB kena ganti balik laaa...

sconsult
07-05-2010, 02:28 PM
tt kena buat surat hitam putih....lepas 2 minggu, reminder sehingga 3 kali. lepas tu baru serah kes kat lawyer.

parcofolgore
07-05-2010, 02:28 PM
nak saman cimb?kan najibu msk skali..hahah

TT
07-05-2010, 02:31 PM
benda ni yg menyusahkan org atas bank la..klo nk saman lgla dorg lengah2kan..saman pn klo setakat dpt blik duit mmg xbbaloi

kaklong
07-05-2010, 02:38 PM
Sian kaklong baca kisah ko bro..byk cadangan member2 kat sini bro boleh pakai..Yg penting bro takleh duk diam tggu. If nk ke TV3 semua tu, kalau tak silap kaklong kena ada polis report dulu. Usaha bro..hak kita kena tuntut sampai dapat.

hooree290
07-05-2010, 02:46 PM
tp org yg gune wet tu aper citer ekk?..

sconsult
07-05-2010, 02:48 PM
tp org yg gune wet tu aper citer ekk?..

kalau ikutkan, cimb yg lalai kena bayar gantirugi kpd tt, kerana bank2 di malaysia di JAMIN oleh kerajaan Malaysia. Orang yg terima duit tu secara silap tak bersalah. Itu urusan bank dgn dia.

fine net
07-05-2010, 02:50 PM
benda ni yg menyusahkan org atas bank la..klo nk saman lgla dorg lengah2kan..saman pn klo setakat dpt blik duit mmg xbbaloi

tnye peguam bleh cas ape keatas bank....

nnti peguam yg atur kn.....

peguam pn nk percent jgak....

bleh cas atas kelalaian pihak pengurusan bank....

peguam x kn nk tuntut amount yg tt pnye je...peguam akan cari point lain......

GilerGold
07-05-2010, 02:55 PM
org yg terima duit tersalah masuk tu dia kena bagitau bank...klu dia gunakan jugak duit tu, dia dah membuat kesalahan

mint
07-05-2010, 03:01 PM
klau saman bro..panjang kes..nanti dgn kos lawyer lagi..silap2 kos civil lebih byk daripada jumlah yg bro hilang..nasihat aku, g ke tribunal pengguna..walaupun mungkin lambat, tp bro pasti akan dapat semula duit..klau fight pun, tribunal yg akan fight utk bro..IMHO.. :) :)

clorox_bersih
07-05-2010, 03:05 PM
Guys,
Aku nak mintak pendapat korang ngan case aku ngan CIMB ni. Tak sangka kena jugak kat aku w.pun slama ni byk je aku baca problem ngan CIMB cheque system ni.

Ni kronologi aku:

31-Mac: Aku deposit cheque dr acc OCBC ke CIMB current account. Aku assume sumer ok since aku pun tak pakai duit tu, just to transfer. So aku pun tak check my CIMB account

3-May : Aku baru sedar yg duit aku tu takde dalam CIMB acc aku. Kol OCBC(superb Cust.Serv KUDOS) and afer few calls, dorang confirm cheque aku dah cleared with all the proof in hand. So aku tau la CIMB yang buat palat. Kol CIMB sana sini log report.

4-May : Nasib baik aku simpan slip transaction. Aku pegi CIMB branch yg aku deposit cheque aku tu utk tnjuk kat dorang slip tu sbg bukti yg aku tak silap tekan no. acc.
Later petang sket Manager Branch call(ngan suara cuak2 dan sedey) bg tau yg dorang dah silap masuk duit aku kat orang lain(WTFFFFF!!) And worst part, org yg terima duit tu pun dah guna duit aku tu(ye la saper taknak kan duit free dalam akaun tu bley beli RXZ sebijik cash). trus lemah aku dgr jawapan dia tu..aku ckp aku nak duit aku balik..dia kata dia tak sure bila bole dapat tp dia kata dalam 7 hari dia kasi tau update (hr rabu 12/5) sbb incident report dah buat katanya. aku tak bley nak marah dah that time.. geram,sedey,syukur pun ada..tp aku still tak puas hati dgn estimation time dorang kasi tu..

5-May : aku visit cimbclicks and email dorang complaint yg aku tak puas hati ngan estimate resolution time dorang tu.

6-May : Takde jawapan dari cimbclicks. Aku call BNM mintak nasihat. Dorang suruh email BNM. So aku email complaint aku kat BNM cc sekali customercare CIMB and beberapa org lagi nama CIMB yg aku dapat dari BNM website.

7 May : Somebody from CIMB customercare call aku ckp case aku dalm investigation. Again dia pun ckp yg dia hanya bole kasi update Rabu depan(12/5) jugakk...aku geram je dengar..sebulan lebey tak dapat duit aku pastu kena tunggu lagi 7 hari..tu pun tak tau dapat balik duit aku ke tak..aku dah tak larat dah nak maki hamun..aku mintak nama no. tepon dia just in case kalo dia tak followup ngan aku rabu depan..

Being helpdesk myself, aku dah try my best to go to proper channel to address my problem..aku tau there's no point aku hentak2 phone and jerit2 sbb bukan bley dapat duit aku on the spot..i'm a HD too..HD tu pun bukan bley buat apa..paling2 koman pun dorang mute je dgr aku memekak..pastu log my call..

tapi deep inside my heart aku rasa macam ada yg tak kena..tp aku tak tau dah nak report kat saper lagi..BNM sudah..customercare sudah..
ko bayangkan la kalo aku bisnes man..confirm aku dah muflis or rugi teruk kan.. sebulan lebey aku tak dapat duit aku..aku tak bley bayar vendor..stok barang aku tak sampai..bisnes tak jalan beb..

Tapi Aku rasa CIMB mmg patut kena penalti..abg aku suggest aku bring up this issue to police as FRAUD case..and file a case at tribunal pengguna.. or harus kah aku pegi ke TV3 or media cetak? or harus kah aku tunggu sampai hari rabu depan baru aku start 2nd step to go to police etc?

apa pendapat korang..mana tau koranng ada cadangan lebey baik..

thanks jugak membaca masalah aku..sebenarnya aku dah tak tau dah nak lepaskan kat saper..

saman je la bro..lame benau nak setel case macam tu..
dah salah diorang,bukan salah kau pun

ammar5
07-05-2010, 03:20 PM
mcm mana da...if kes customer yg salah sure die org akan ugut.gi jumpa lawyer if ko ada geng yg keje as lawyer la.maybe dlm CG nie ada lawyer,minta nasihat apa yg harus dilakukan.kita as customer xkan at a losing side jerk,kena gak menang w/pun sekali....:):)

amer87
07-05-2010, 03:28 PM
bro..kuar belanja sikit, p pejabat lawyer, minta diorg nengok case bro ni, apa yg patut boleh buat..

yazaedar
07-05-2010, 03:30 PM
pengalaman aku....

kes 1=bank tersalah blacklist pakcik aku...upah lawyer hantar surat tunjuk sebab...
hantar surat saman...minta 20k....bank minta settle kat luar(nak jaga imej koperat) hasil...dapat 15k(saman malu/gantirugi.dan lain lain.....

kes 2= bank return cek sedangkan ada duit.....saman....tuntut 10k....saman malu...gantirugi....kes ni dlm proses....

kesimpulannya......SAMAN....kalau jumlah 50k duit ko....ko saman 100 ribu...malu/gantirugi/kos/ko taruk la....guaman fee pun tak baykak...tak lebih 10k.(masih ada 90k)...setengah lawyer tak ambil caj...cuma kalau menang,,,dia ambil 30%...kalah...ko tak yah bayar...

sekian

fine net
07-05-2010, 03:30 PM
mcm mana da...if kes customer yg salah sure die org akan ugut.gi jumpa lawyer if ko ada geng yg keje as lawyer la.maybe dlm CG nie ada lawyer,minta nasihat apa yg harus dilakukan.kita as customer xkan at a losing side jerk,kena gak menang w/pun sekali....:):)

btol bro....klu kite missed bayar bulan2 sure kejap je surat lawyer smpai...klu die pnye mistake,leceh2 kn.....bincang dgn lawyer...x pn gi biro bantuan guaman...mintak die pnye advice mcm mane...cume bayar rm3.00 je utk fee advice die....

koman
07-05-2010, 04:21 PM
klau saman bro..panjang kes..nanti dgn kos lawyer lagi..silap2 kos civil lebih byk daripada jumlah yg bro hilang..nasihat aku, g ke tribunal pengguna..walaupun mungkin lambat, tp bro pasti akan dapat semula duit..klau fight pun, tribunal yg akan fight utk bro..IMHO.. :) :)

kalau saman bole duit lebih ,kalau tribunal dapat duit sikit tq

sawamura
07-05-2010, 04:26 PM
saman ajer..

kalo ada bukti betul mmg menang nyer.. yg pasti ending dia TT dpt duit..

n jgn lupa kami2 yg menghulurkan nasihat nih..

takder consultation fee pon, cukuplha tehoais sambil tgk final champions league nante :D:D:D

Guys Peace
07-05-2010, 04:32 PM
klau saman bro..panjang kes..nanti dgn kos lawyer lagi..silap2 kos civil lebih byk daripada jumlah yg bro hilang..nasihat aku, g ke tribunal pengguna..walaupun mungkin lambat, tp bro pasti akan dapat semula duit..klau fight pun, tribunal yg akan fight utk bro..IMHO.. :) :)

btl tu bro..aku sokong.:)cgrock

Guys Peace
07-05-2010, 04:34 PM
leh gak mintak kos rugi ko skali..pakai lawyer jer la aku rasa yang terbaikk.
kdg2 dierg nie dgn kita kan layan sngt..kasi lawyer baru tau..

Jeb
07-05-2010, 04:36 PM
mcm mana la cimb tu boleh masik acc orang lain.nama orang tu sama ke ngan cek?

Hujimy
07-05-2010, 04:51 PM
ak pernah cek acc dlue...pagi masuk rm9k, petang terus ilang..haha
sape la slh mskkan ke acc ak tu

GABAN_Z
07-05-2010, 04:55 PM
pandangan aku la...

1. gi buat report polis n bersama report BNM.

2. Buat surat hantar kepada CIMB dilampirkan salinan report polis bersama salinan report BNM. ambil surat pengesahan terima dari bank

ulang 3 kali kat bank...3 kali report polis...3 kali surat bersama tempoh yang ditetapkan...kita punya duit...memang lambat cuba depa punya duit tak payah surauh memang cepat jerkkkkkk...potong

fredo
07-05-2010, 05:15 PM
buat surat kt bank menyatakan kes anda dan minta pihak bank pulang duit cepat mungkin....cc(email) le kt cimb hq,bnm,pengguna dll
dan minta pihak bank pula bg satu surat problem report kt anda.
dan baru buat action...

rez313
07-05-2010, 06:21 PM
aku rasa elok bro tunggu sampai rabu depan baru wat 2nd step...

afahmi
07-05-2010, 08:32 PM
wow byknya cadangan..terima kasih majoriti mcm byk suruh ke lawyer..maybe aku akan pertimbangkan..

btw, aku dah dapat 2 reply dari BNM (1 hantar ke CIMB, 1 ke aku), kat bwh reply nya.. hmm haruskan aku tunggu rabu depan baru start report ke polis/lawyer/media massa? aku sebenarnya cam dah tak sabar nak report kat polis ni.. tp sbb dorang janji hari rabu so aku risau cam bertindan2 pulak report aku ngan BNM & CIMB..macam lagi rumit..

wut do you all think?ke aku gi dulu lawyer firm mintak nasihat..? ada lawyer firm yg bleh di rekomen? yazaedar.. since ko cam ada pengalaman sket pasal lawyer n bank ni..any suggestion?


=======
Reply 1 ke CIMB :
Sukacita sekiranya CIMB Bank Berhad dapat mengambil tindakan berhubung isu-isu yang dibangkitkan oleh pengadu dalam e-mail beliau dan memberi maklum balas terus kepada pengadu berkenaan dalam tempoh dua minggu dari tarikh e-mel ini. Sila kemukakan sesalinan e-mail/surat maklum balas kepada Bank Negara Malaysia untuk makluman kami. Kami akan memberi maklum balas kepada pengadu, sekiranya perlu.

======
Reply 2 : kat aku je :

We refer to your email dated 6 May 2010.

We wish to inform you that we have escalated your case to Complaint Management and Advisory Unit, Bank Negara Malaysia for its further action.
======

afahmi
07-05-2010, 08:35 PM
mcm mana la cimb tu boleh masik acc orang lain.nama orang tu sama ke ngan cek?

CIMB tak bgtau pulak sape nama orang yg beruntung dapat duit aku tu..tapi confirm cuai or purposely fraud?

Dev
07-05-2010, 08:36 PM
macam ni pun adaberlaku zaman sekarang? tak profesional betul la bro...

GreenDay
07-05-2010, 10:43 PM
Cadangan Aku Plak...
Hang Wat Loan Ngan Cimb Tu...
Kalu Boleh Loan Tu Sama Ngan Nilai Kurugian Hang...
Pastu Jika Dah Dpt Loan...
Jgn Bayar Loan Tu...
Jika Dia Org Call Utk Bayaran Loan...
Hang Wat Keras Jer... Jgn Bayar...
Ungkit Kisah Kesalahan Cimb... :D

- Just Pendpt -:D

afahmi
08-05-2010, 02:25 AM
Cadangan Aku Plak...
Hang Wat Loan Ngan Cimb Tu...
Kalu Boleh Loan Tu Sama Ngan Nilai Kurugian Hang...
Pastu Jika Dah Dpt Loan...
Jgn Bayar Loan Tu...
Jika Dia Org Call Utk Bayaran Loan...
Hang Wat Keras Jer... Jgn Bayar...
Ungkit Kisah Kesalahan Cimb... :D

- Just Pendpt -:D

heee...nice idea..tp bad credit rapport kat aku nnt..susah pulak nak buat loan kat bank...haih.

afahmi
08-05-2010, 02:31 AM
ni aku jumpa link psal cimb punya cheque system problem..haduss dari 2008 rupanya problem..CIMB outsourcing the cheque clearing..cilake~ patut la byk buat silap...
and BNM already knows about it long time ago..what did they do?hmm mentang2 cimb ada link politician..

http://harismibrahim.wordpress.com/2008/07/23/wheres-my-money-cimb/

rakyat di utamakan (rakyat kena dulu..macam aku)
pencapaian di utamakan(pencapaian yg buruk disorokkan, so nampak la sumernya pencapaian baik..)udahnya aku yg jadi mangsa..hampeh..

zulkifly2z
08-05-2010, 02:48 AM
rakyat di utamakan (rakyat kena dulu..macam aku)
pencapaian di utamakan(pencapaian yg buruk disorokkan, so nampak la sumernya pencapaian baik..)udahnya aku yg jadi mangsa..hampeh..

i like this :D

mohdnor
08-05-2010, 03:02 AM
laaa...duit tt ke rm8888.88 dalam akaun aku itu hari...sori tt.daha bis pun.claim je la dgn cimb ye

fido1
08-05-2010, 03:04 AM
Guys,
Aku nak mintak pendapat korang ngan case aku ngan CIMB ni. Tak sangka kena jugak kat aku w.pun slama ni byk je aku baca problem ngan CIMB cheque system ni.

Ni kronologi aku:

31-Mac: Aku deposit cheque dr acc OCBC ke CIMB current account. Aku assume sumer ok since aku pun tak pakai duit tu, just to transfer. So aku pun tak check my CIMB account

3-May : Aku baru sedar yg duit aku tu takde dalam CIMB acc aku. Kol OCBC(superb Cust.Serv KUDOS) and afer few calls, dorang confirm cheque aku dah cleared with all the proof in hand. So aku tau la CIMB yang buat palat. Kol CIMB sana sini log report.

4-May : Nasib baik aku simpan slip transaction. Aku pegi CIMB branch yg aku deposit cheque aku tu utk tnjuk kat dorang slip tu sbg bukti yg aku tak silap tekan no. acc.
Later petang sket Manager Branch call(ngan suara cuak2 dan sedey) bg tau yg dorang dah silap masuk duit aku kat orang lain(WTFFFFF!!) And worst part, org yg terima duit tu pun dah guna duit aku tu(ye la saper taknak kan duit free dalam akaun tu bley beli RXZ sebijik cash). trus lemah aku dgr jawapan dia tu..aku ckp aku nak duit aku balik..dia kata dia tak sure bila bole dapat tp dia kata dalam 7 hari dia kasi tau update (hr rabu 12/5) sbb incident report dah buat katanya. aku tak bley nak marah dah that time.. geram,sedey,syukur pun ada..tp aku still tak puas hati dgn estimation time dorang kasi tu..

5-May : aku visit cimbclicks and email dorang complaint yg aku tak puas hati ngan estimate resolution time dorang tu.

6-May : Takde jawapan dari cimbclicks. Aku call BNM mintak nasihat. Dorang suruh email BNM. So aku email complaint aku kat BNM cc sekali customercare CIMB and beberapa org lagi nama CIMB yg aku dapat dari BNM website.

7 May : Somebody from CIMB customercare call aku ckp case aku dalm investigation. Again dia pun ckp yg dia hanya bole kasi update Rabu depan(12/5) jugakk...aku geram je dengar..sebulan lebey tak dapat duit aku pastu kena tunggu lagi 7 hari..tu pun tak tau dapat balik duit aku ke tak..aku dah tak larat dah nak maki hamun..aku mintak nama no. tepon dia just in case kalo dia tak followup ngan aku rabu depan..

Being helpdesk myself, aku dah try my best to go to proper channel to address my problem..aku tau there's no point aku hentak2 phone and jerit2 sbb bukan bley dapat duit aku on the spot..i'm a HD too..HD tu pun bukan bley buat apa..paling2 koman pun dorang mute je dgr aku memekak..pastu log my call..

tapi deep inside my heart aku rasa macam ada yg tak kena..tp aku tak tau dah nak report kat saper lagi..BNM sudah..customercare sudah..
ko bayangkan la kalo aku bisnes man..confirm aku dah muflis or rugi teruk kan.. sebulan lebey aku tak dapat duit aku..aku tak bley bayar vendor..stok barang aku tak sampai..bisnes tak jalan beb..

Tapi Aku rasa CIMB mmg patut kena penalti..abg aku suggest aku bring up this issue to police as FRAUD case..and file a case at tribunal pengguna.. or harus kah aku pegi ke TV3 or media cetak? or harus kah aku tunggu sampai hari rabu depan baru aku start 2nd step to go to police etc?

apa pendapat korang..mana tau koranng ada cadangan lebey baik..

thanks jugak membaca masalah aku..sebenarnya aku dah tak tau dah nak lepaskan kat saper..

saman....gerenti leh menang.bawak bukti serta kalau leh dapatkan no repot utk ditunjuk pada peguam. ko leh cas:

1)kau kerugian duit masuk cek
2)kau kerugian sebab tak dapat nak guna duit tu utk siapkan projek
3)ko kol setiap hari kat cimb yang terbabit. bermula dari manager branch tu serta lagi bagus wat repot polis.:D

fido1
08-05-2010, 03:14 AM
Cadangan Aku Plak...
Hang Wat Loan Ngan Cimb Tu...
Kalu Boleh Loan Tu Sama Ngan Nilai Kurugian Hang...
Pastu Jika Dah Dpt Loan...
Jgn Bayar Loan Tu...
Jika Dia Org Call Utk Bayaran Loan...
Hang Wat Keras Jer... Jgn Bayar...
Ungkit Kisah Kesalahan Cimb... :D

- Just Pendpt -:D

bro,bila buat camni, tt tak bayar loan nama tetap akan di black list la..kes tt kes lain dan kes black list ni kes lain..ada 2 kes plak nanti bertindih..senang citer, kita ungkit apa pun tak guna. :)

rizalstudio
08-05-2010, 03:21 AM
Cadangan Aku Plak...
Hang Wat Loan Ngan Cimb Tu...
Kalu Boleh Loan Tu Sama Ngan Nilai Kurugian Hang...
Pastu Jika Dah Dpt Loan...
Jgn Bayar Loan Tu...
Jika Dia Org Call Utk Bayaran Loan...
Hang Wat Keras Jer... Jgn Bayar...
Ungkit Kisah Kesalahan Cimb... :D

- Just Pendpt -:D

lawak.. kau ingat cimb tu cam pak abu ke.. ah seng ke.. atau tokey kedai ke bleh ungkit2.. diorang x makan ungkit tu la bro.. hahah.. salah satu pendapat yg aku ketawa sorang2... sori

fido1
08-05-2010, 03:22 AM
wow byknya cadangan..terima kasih majoriti mcm byk suruh ke lawyer..maybe aku akan pertimbangkan..

btw, aku dah dapat 2 reply dari BNM (1 hantar ke CIMB, 1 ke aku), kat bwh reply nya.. hmm haruskan aku tunggu rabu depan baru start report ke polis/lawyer/media massa? aku sebenarnya cam dah tak sabar nak report kat polis ni.. tp sbb dorang janji hari rabu so aku risau cam bertindan2 pulak report aku ngan BNM & CIMB..macam lagi rumit..

wut do you all think?ke aku gi dulu lawyer firm mintak nasihat..? ada lawyer firm yg bleh di rekomen? yazaedar.. since ko cam ada pengalaman sket pasal lawyer n bank ni..any suggestion?


=======
Reply 1 ke CIMB :
Sukacita sekiranya CIMB Bank Berhad dapat mengambil tindakan berhubung isu-isu yang dibangkitkan oleh pengadu dalam e-mail beliau dan memberi maklum balas terus kepada pengadu berkenaan dalam tempoh dua minggu dari tarikh e-mel ini. Sila kemukakan sesalinan e-mail/surat maklum balas kepada Bank Negara Malaysia untuk makluman kami. Kami akan memberi maklum balas kepada pengadu, sekiranya perlu.

======
Reply 2 : kat aku je :

We refer to your email dated 6 May 2010.

We wish to inform you that we have escalated your case to Complaint Management and Advisory Unit, Bank Negara Malaysia for its further action.
======

senang je...main gertak..hehehe :D setiap COmpany KEPARAT ni depa ada tatacara dia... so bro tunggu dengan sabar sehingga tarikh yang dijanjikan. bila takde, kol balik branch n kol balik cimb HQ...tanya dia tentang status masalah bro. kalau customer service dia kata masih dalam pertimbangan/pemerhatian/siasatan , saya minta bro :

"BERKERAS UNTUK CUSTOMER SERVICE TU CONSULT CALL PADA MANAGER OR SUPERVISOR DIA" . dont worry bro,perbualan adalah dirakam. dan sebagai customer service, dia takleh tolak permintaan pelanggan utk bercakap dengan supervisor/manager. masa ni dia akan buat ayat lembut kat bro supaya bro lembut ati.,, tapi pedulikan semua tuh.

once dia da consult kol kat manager dia, bro cakap dengan nada berhemah tetapi tegas. ingat, jangan sesekali MENCARUT atau BERBAHASA KASAR. NAK TINGGI SUARA tu boleh. :D


masa ckp dgn supervisor dia, bro cakap nak bawa hal ni KEPADA MEDIA SEPERTI UTUSAN,METRO,TV3 DAN MANGGA. benda ni la yang paling ditakuti oleh company KEPARAT mcm cimb ni. insyaallah boleh..

jalan terakhir, nak atau tak...saman jela....:)cgrock

fido1
08-05-2010, 03:24 AM
lawak.. kau ingat cimb tu cam pak abu ke.. ah seng ke.. atau tokey kedai ke bleh ungkit2.. diorang x makan ungkit tu la bro.. hahah.. salah satu pendapat yg aku ketawa sorang2... sori

hehehe tau takpe :D

Educ4tedCitiz3n
08-05-2010, 05:55 AM
call ceo datuk nazir razak.dia busy la skng nie nak expand di Thailand..:eek:

afahmi
08-05-2010, 12:56 PM
senang je...main gertak..hehehe :D setiap COmpany KEPARAT ni depa ada tatacara dia... so bro tunggu dengan sabar sehingga tarikh yang dijanjikan. bila takde, kol balik branch n kol balik cimb HQ...tanya dia tentang status masalah bro. kalau customer service dia kata masih dalam pertimbangan/pemerhatian/siasatan , saya minta bro :

"BERKERAS UNTUK CUSTOMER SERVICE TU CONSULT CALL PADA MANAGER OR SUPERVISOR DIA" . dont worry bro,perbualan adalah dirakam. dan sebagai customer service, dia takleh tolak permintaan pelanggan utk bercakap dengan supervisor/manager. masa ni dia akan buat ayat lembut kat bro supaya bro lembut ati.,, tapi pedulikan semua tuh.

once dia da consult kol kat manager dia, bro cakap dengan nada berhemah tetapi tegas. ingat, jangan sesekali MENCARUT atau BERBAHASA KASAR. NAK TINGGI SUARA tu boleh. :D


masa ckp dgn supervisor dia, bro cakap nak bawa hal ni KEPADA MEDIA SEPERTI UTUSAN,METRO,TV3 DAN MANGGA. benda ni la yang paling ditakuti oleh company KEPARAT mcm cimb ni. insyaallah boleh..

jalan terakhir, nak atau tak...saman jela....:)cgrock

yeap..i will surely do that..mmg aku dah set dah..kalo aku tak dapat duit aku hari rabu ni..mmg aku nak suruh dorang escalate my call ke manager trus..takmo aku deal ngan TL or supervisor..buang karang je..aku tau dorang mmg record perbualan and sometimes mmg ada QA(Quality Assurance)dgr live conversation tu.. i'm working as cust.serv too hee..asyik aku je slalu kena maki ngan customer aku..kali ni aku pulak nak tak sabar nak maki balik..7 days should be sufficient enough to get my money back..

euphoria
08-05-2010, 04:20 PM
hahh...masak laa nak menjawab mgr bank tu...sape laa clerk yg gii buat keje xtgok betul2 msk acc sape. gilerr arr !!! auditor confirm g branch siasat.
to TT bwk bersabar, kalo CIMB x tunaikan seperti ape yg di janji kan...just get advise from ur lawyer & sue this bank. alaaaa...xkan laa CIMB xblh refund blik duit client, haritu br announce profit juta2...bayor je laa duit client korang tu.

fido1
08-05-2010, 04:33 PM
yeap..i will surely do that..mmg aku dah set dah..kalo aku tak dapat duit aku hari rabu ni..mmg aku nak suruh dorang escalate my call ke manager trus..takmo aku deal ngan TL or supervisor..buang karang je..aku tau dorang mmg record perbualan and sometimes mmg ada QA(Quality Assurance)dgr live conversation tu.. i'm working as cust.serv too hee..asyik aku je slalu kena maki ngan customer aku..kali ni aku pulak nak tak sabar nak maki balik..7 days should be sufficient enough to get my money back..

cara ko cakap macam bekas keje VADS jek :D:)):)) gasak jangan tak gasak..:D

afahmi
10-05-2010, 01:07 PM
cara ko cakap macam bekas keje VADS jek :D:)):)) gasak jangan tak gasak..:D

hehe..takde la bkn VADS..btw..aku dah tanya member atas member punya lawyer..dia kata slalu laywer akan kasi LOD(letter of demand) dulu and kalo takde apa response and dorang tak buat jugak seperti yg diarahkan baru pikir bukak case..hmm..aku harap aku perlu sampai nak buat LOD ni..

afahmi
17-05-2010, 11:29 AM
hi guys,
Alhamdulillah kes aku setel. Hari Rabu tu staff CIMB takde kol pun..siot.aku angin jugak tp rabu n khamis tu aku mmg tak dapat nak follow-up sbb aku bz sket..takut aku tak fokus kat keje aku..tapi jumaat kalu..aku amik hafday semata2 nak maki staff custcare tu..
dan hari jumaat tu jugak aku teringat member aku ada keje cimb..memula aku ingta nak mintak dia nama penuh and supervisor minah customercare tu supaya senang aku nak escalate bila aku kol nanti..tp bila dia dgr citer aku dia cam rasa bertanggungjawab pulak nak tolong kes aku n follow-up with his manager..aku ckp takpe je..aku try dulu kol..tp dia beriya2 nak tolong so aku biarkan ajer..

at the same time aku kol minah custcare tu, dgn tegas aku ckp aku nak sue CIMB.. ckp pun mmg dah takde lembut2 dah..mmg jerit je..dia kata nak check ngan department apa tah..nnti dia kol balik 15 minit..selang baper minit member aku pulak kol ckp duit aku nanti dorang masuk balik dalam masa 20min.abis member aku koll..minah tu pulak kol ckp benda yg sama.. dia kata dia akan kol aku bila duit dah transfer masuk akaun aku..

ALhamdulillah masuk jugak duit aku hari yg sama..thanks all for your help and guidance..

harap jadi pengajaran dan panduan utk sumer..jgn buang slip2 deposit cash and cek tu ok..berguna kalo jadi benda2 camni..kita dah buat betul tapi siapa tau bank pulak buat silap.

maybe boleh lock thread nih..

fareast262
17-05-2010, 11:43 AM
ok klu cam tu kirer setle masalh bro..
good...

aku rs CIMB pakai duit tabung kecemasan dier bayar...
ngeeee
tp kan orng yg free2 dapat duit bro tu paling untung...
lagi untung klu dier dah belanja....
bertambah untung klu dier tak perlu bayar duit yg dier dpt free2 jerk...

d-10
17-05-2010, 11:58 AM
verifier cheq perlu call customer tuk sahkan cek tu nk msuk acc mane.
xkn la xde call.. ni mesti verify cheq pagi2 buta ngh ngntuk.. pakai lps jek.. accept jek..

rizalstudio
17-05-2010, 01:54 PM
hi guys,
Alhamdulillah kes aku setel. Hari Rabu tu staff CIMB takde kol pun..siot.aku angin jugak tp rabu n khamis tu aku mmg tak dapat nak follow-up sbb aku bz sket..takut aku tak fokus kat keje aku..tapi jumaat kalu..aku amik hafday semata2 nak maki staff custcare tu..
dan hari jumaat tu jugak aku teringat member aku ada keje cimb..memula aku ingta nak mintak dia nama penuh and supervisor minah customercare tu supaya senang aku nak escalate bila aku kol nanti..tp bila dia dgr citer aku dia cam rasa bertanggungjawab pulak nak tolong kes aku n follow-up with his manager..aku ckp takpe je..aku try dulu kol..tp dia beriya2 nak tolong so aku biarkan ajer..

at the same time aku kol minah custcare tu, dgn tegas aku ckp aku nak sue CIMB.. ckp pun mmg dah takde lembut2 dah..mmg jerit je..dia kata nak check ngan department apa tah..nnti dia kol balik 15 minit..selang baper minit member aku pulak kol ckp duit aku nanti dorang masuk balik dalam masa 20min.abis member aku koll..minah tu pulak kol ckp benda yg sama.. dia kata dia akan kol aku bila duit dah transfer masuk akaun aku..

ALhamdulillah masuk jugak duit aku hari yg sama..thanks all for your help and guidance..

harap jadi pengajaran dan panduan utk sumer..jgn buang slip2 deposit cash and cek tu ok..berguna kalo jadi benda2 camni..kita dah buat betul tapi siapa tau bank pulak buat silap.

maybe boleh lock thread nih..

taniah bro sebab duit dpt balik tapi kau kena sue CIMB! seriously!.. ingat suka2 masuk kat tempat org lepas tu cover balik duit kau cam tu je.. setakat bape2 ribu tu diorang leh byr balik la.. janji nama dia bersih.. abis saapa nak tanggung kerugian kau? masa kau? followup kau? call? semua tu kau nak diam & sedekah cam tu ke? sue tetap sue bro... bagi pengajaran..

ibarat anjing menyalak.. kau bagi tulang.. senyap...

haudli
17-05-2010, 05:21 PM
kasi saman...kalau tahun depan baru tt cek,,,perghh..silap2 tak ingat ada masuk cek kat akaun tu..

rez313
18-05-2010, 03:01 AM
bro dah dapat lom yg janji hari rabu tuh??

rez313
18-05-2010, 03:04 AM
lambat die bagi eh bro....
try tanya lawyer...
kalo bley saman...
claim balik apa yg rugi

afahmi
22-05-2010, 11:13 PM
taniah bro sebab duit dpt balik tapi kau kena sue CIMB! seriously!.. ingat suka2 masuk kat tempat org lepas tu cover balik duit kau cam tu je.. setakat bape2 ribu tu diorang leh byr balik la.. janji nama dia bersih.. abis saapa nak tanggung kerugian kau? masa kau? followup kau? call? semua tu kau nak diam & sedekah cam tu ke? sue tetap sue bro... bagi pengajaran..

ibarat anjing menyalak.. kau bagi tulang.. senyap...

hmm...btul gak yek..nnt aku try cek ngan lawyer..bole buat case tak..dan mau cek ongkos nya sekali utk lawyer ni..

rizalstudio
22-05-2010, 11:17 PM
hmm...btul gak yek..nnt aku try cek ngan lawyer..bole buat case tak..dan mau cek ongkos nya sekali utk lawyer ni..

baik kau cek betul ngan lawyer sebab.. setau aku.. dlm nk saman2 ni.. kau try tanya lawyer.. lawyer akan cek segala bukti2 dan dapatkan setiap fakta2 yg kukuh.. kalau kes kau kuat.. lawyer maybe x minta bayaran tapi akan minta percent dari jumlah saman kau eg 25%..

sebab adik aku kena cam tu la.. tapi kes eksident... org langgar... takyah byr lawyer.. diorang akan setelkan sebab diorang akan dpt percent..

cam adik aku, try push insuran 100k... kalau dpt lawyer tu senang2 dpt 25k... sapa x nak beb

abahmu
22-05-2010, 11:22 PM
jgn risau..mcm mana pun bank akan ganti...dan satu lg klu nak duit lebih ko saman je cimb tu..mesti diaorg ajak nego kot luar...dpt lg duit lebih :))

aku suka sgt saman2 bank ni :))

yg bestnya ape..bila kta ugut nak saman cepat2 bos besar diaorg turun jumpe kta mcm kta ni raja plak jadinya :))

rizalstudio
22-05-2010, 11:26 PM
jgn risau..mcm mana pun bank akan ganti...dan satu lg klu nak duit lebih ko saman je cimb tu..mesti diaorg ajak nego kot luar...dpt lg duit lebih :))

aku suka sgt saman2 bank ni :))

yg bestnya ape..bila kta ugut nak saman cepat2 bos besar diaorg turun jumpe kta mcm kta ni raja plak jadinya :))

skrang ni kalat TT tak buat apa2.. bos bank mesti goyang kaki senang hati...company yg sahkan cek mesti kena maki.. staff bod0 yg salah masukkan mesti kena warning letter... anyway.. bos besar dah senang hati sebab kes tak sampai ke CEO...

pipsgreen
04-06-2010, 04:13 AM
step 1: cari detail cimb complain unit untuk complaint directly pada complaint officer

step 2.. follow up call dgn complaint unit cimb sekali dgn official letter mengenai complain kita.

step 3 : kalau bank issues deadlock letter kepada kita.. ini bermakna issue itu tak bleh resolved. jika masih tidak berpuas hati.. boleh submit complain kepada Financial Mediation Bureau..ataupun hantar surat kepada bank negara..

step 4: kalau masih tak puas hati jugak sebab tak dapat solve.. take legal action sebab all procedure dah buat dan bawak ke court..biar yang arif dgr..

bro punye cheque cheque yang baru ke yang guna system ccts..

RIDERFx
04-06-2010, 11:41 AM
tt...aku dulupun terkena jugak..tp maybak yg tersalah transfer paymet dr cek aku ke akaun org lain.Tapi mybank kasi balik..cuam ambil masa seminggu gak tu.Dlm kes ini anda boleh fail saman dan minta ganti rugi serta pampasan

sekiranya wang tersebut tidak dkembalikan dlm masa 14 hari.bermula dr tarikh kesilapan itu.

saman dkategorikan atas
ganti rugi menanggung delay
ganti rugi kecuaian.
ganti rugi pekerjaan/kos sara hidup selama beberapa hari
ganti rugi modal pusingan(jika anda berniaga)
ganti rugi guaman

qarzza
04-06-2010, 12:07 PM
haa... cane skang? da dapat blik ke TT?