PDA

View Full Version : "Kewangan Islam" Adakah Sistem Kewangan Islam Sekarang Berlandaskan Islam?


faizal_bulat
14-10-2009, 04:02 PM
Bai Bithaman Ajil beban peminjam


GEORGETOWN: Bank Negara Malaysia (BNM) perlu mencari alternatif terbaik bagi melindungi pelanggan pembiayaan rumah Bai Bithaman Ajil (BBA) yang gagal membayar pinjaman.

Dekan Institut Perbankan dan Kewangan Islam, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Dr Ahmed Kameel Mydin Meera, berkata BNM perlu bertindak supaya orang ramai yang meletakkan kepercayaan kepada sistem itu tidak mengalami kerugian.

Ketika ini, peminjam yang gagal membayar balik pinjaman melalui pembiayaan BBA akan berakhir dengan beban yang lebih teruk berbanding pinjaman perumahan konvensional.

Beliau memberi contoh kes seorang peminjam yang membeli sebuah kondominium yang sedang dalam pembinaan berharga RM249,000 tetapi melalui perjanjian BBA bank berkenaan menjual kepadanya dengan harga RM744,766.

Malangnya, projek itu terbengkalai tetapi bank sudah membayar RM9,543 kepada pemaju. Bebanan itu kini terletak di bahu peminjam yang perlu membayar balik RM505,368.

"Peminjam itu menawarkan untuk membayar balik kepada bank sebanyak RM10,000 tetapi bank menuntut sebanyak RM505,368," katanya pada sidang media di pejabat Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) di sini, semalam.

Hadir sama, Presiden CAP, SM Mohamed Idris.

BBA adalah pembiayaan yang mana pengguna menjual harta yang ingin dibeli kepada bank sebelum bank menjual semula kepadanya dengan harga yang lebih tinggi.

Kebanyakan bank yang menyedari masalah itu, menukar semula pembiayaan itu kepada konsep Musharakah Mutanaqisah yang memberi kelebihan kepada peminjam yang gagal supaya tidak berakhir dengan jumlah hutang yang tinggi.

Ahmed Kameel berkata, jumlah pembayaran semula sangat tinggi dan ia boleh memberi kesan ketika kegawatan ekonomi.

Sehubungan itu, katanya BNM perlu memastikan rebat yang diberikan adalah besar kepada peminjam yang gagal membayar supaya pengurangan pinjaman dapat diberikan secara adil tanpa campur tangan bank yang berat sebelah.

Salam to all,

Aku ada sedikit topik yg aku rasa perlu dibincangkan berkaitan kewangan islam di negara ini.
Semua sedia tahu dalam malaysia ni kebanyakan bank2 konvensional ada islamic devision nya sendiri, sebagai contoh HSBC ngan HSBC Amanah, OCBC ngan OCBCAmin nye..
Dan Semua sedia maklum kita diberi pilihan untuk memilh bankkonvensional ataupun islamic untuk keperluan kewangan kita..

Tetapi dalam memastikan kehidupan kita ini sebagai umat islam, kita sentiasa memantau perkara halal dan haram dalam kehidupan seharian ini.. So berbalik pada institusi kewangan tadi, ada yg mengatakan konvensional itu haram, dan yg islamic itu halal..

Maka ingin saya bertanya pada mereka yg mahir dalam kewangan islam, sebab saya bukan dari bidang itu, adakah konsep kewangan islam di malaysia sekarang betul-betul islam? maksud saya mematuhi hukum syarak?

Diatas saya quote kan satu artikel dari Berita Hairan..

Please discuss ngan penuh berhemah..

TT
14-10-2009, 04:14 PM
aku pun krg paham..kenapa interest atau keuntungan yg dikenakan dlm islamic banking lebih tinggi hingga membebankan peminjam..


dulu time amik degree aku belajar subjek islamic finance..byk benda2 yg aku tak setuju sangat psl islamic banking..bukan menolak kaedah islamic ni..cume kalau ikut logik pun mmg membebankan..ade unsur2 or propaganda nak menjatuhkan perbankan islam or wat aku pun xtau..

tokputih
14-10-2009, 04:16 PM
sistem tu dah betul.. tapi pelaksanaan tu yang melampau. sangat... bukan membantu tapi menyusahkan...

faizal_bulat
14-10-2009, 04:23 PM
sememangnya mencari yg halal itu satu kewajipan bukan..
aku bukan sokong sgt bank2 konvensional, aku cuba menaikkan kewangan islam, tetapi ada institusi yg menggunakan konsep "Islam" ini untuk mencari keuntungan..

berbalik soal mahal dan murah? yg mahal adalah halal, dan yg murah adalah haram (betul ke ayat aku ni).. mana pilihan korang untuk memilh institusi bank yg islamic @ konvensional?

T2T
14-10-2009, 04:34 PM
aku pun bukan lah pakar dalam bidang nih,

Sistem BBA nih dah patutnya dilupuskan, sebab konsep kontrak pinjaman berdasarkan beli dan jual

Konsep MMP (Musharakah Mutanaqisah Partnership), pulak kontrak partnership, untung rugi, sama2lah customer dan bank tanggung.. :)

kat negara2 timur tengah, BBA ni dah tak pakai, kebanyakan pakai MMP, kat asia tenggara je masih pakai.

faizal_bulat
14-10-2009, 04:49 PM
aku pun bukan lah pakar dalam bidang nih,

Sistem BBA nih dah patutnya dilupuskan, sebab konsep kontrak pinjaman berdasarkan beli dan jual

Konsep MMP (Musharakah Mutanaqisah Partnership), pulak kontrak partnership, untung rugi, sama2lah customer dan bank tanggung.. :)

kat negara2 timur tengah, BBA ni dah tak pakai, kebanyakan pakai MMP, kat asia tenggara je masih pakai.

ok, aku paham tapi adakah dengan menukar konsep itu sudah menjadikan sistem tersebut berlandaskan islam? contoh konvensional panggil BLR, islamic panggil BFR, kadar faedah, kadar keuntungan? nilai yg sama tp halal dan haram.. patut kah?

qba437
14-10-2009, 04:51 PM
aku masih gak konfius pasal kewangan islam yang diamalkan oleh bank2 di negara kita

kuhik
14-10-2009, 04:52 PM
bagi saya, perbankan Islam yang ada sekarang ini adalah alternatif kepada perbankan konvensional yang jelas ada RIBA yang HARAM.

perbankan konvensional ini sudah lama wujud di Malaysia, hampir 300-400 tahun lagi. berbanding perbankan Islam moden yang hanya wujud kurang daripada 50 tahun. dengan kata lain, dana-dana yang ada pada perbankan Islam tidaklah sekukuh perbankan konvensional.

tambahan pula, perbankan Islam hari ini adalah lahir daripada perbankan konvensional. terdapat satu dalam kaedah Fiqh (tak ingat apa nama dia), di mana yang HARAM juga boleh melahirkan yang HALAL.

so, elakkan riba, gunakanlah alternatif Islamik yang ada.

WangEmas
14-10-2009, 04:53 PM
itu le pasal, interest dalam pinjaman Islamic lebih membebankan berbanding konvensional. antara 7-8% plak tu..

kuhik
14-10-2009, 04:59 PM
itu le pasal, interest dalam pinjaman Islamic lebih membebankan berbanding konvensional. antara 7-8% plak tu..

betul, tapi ini adalah risiko yang terpaksa ditanggung oleh perbankan Islam.

berbanding dengan rate konvensional, interest konvensional boleh berubah mengikut keadaan ekonomi semasa. kalau kita tengok masa kegawatan ekonomi 1998 hari tu, mana-mana yang pinjam dengan cara konvensional memang sampai diisytiharkan muflis. rate naik 100%-200%. rate yang berubah hanyalah rate perbankan Islam.

lagipun, yang menetapkan rate interest ni bukan pihak bank, tapi BNM yang tetapkan rate setiap tahun :)

jadi, bab rate tinggi ni jangan salahkan pihak bank Islam, salahkan BNM :D heheheh

faizal_bulat
14-10-2009, 05:53 PM
betul, tapi ini adalah risiko yang terpaksa ditanggung oleh perbankan Islam.

berbanding dengan rate konvensional, interest konvensional boleh berubah mengikut keadaan ekonomi semasa. kalau kita tengok masa kegawatan ekonomi 1998 hari tu, mana-mana yang pinjam dengan cara konvensional memang sampai diisytiharkan muflis. rate naik 100%-200%. rate yang berubah hanyalah rate perbankan Islam.

lagipun, yang menetapkan rate interest ni bukan pihak bank, tapi BNM yang tetapkan rate setiap tahun :)

jadi, bab rate tinggi ni jangan salahkan pihak bank Islam, salahkan BNM :D heheheh


memang kita xpatut menyalahkan pihak bank2 islam.. tetapi wajarkah kita mengaplikasikan sistem konvensional yg dasarnya menindas org kepada islamic hanya menukarkan term2 tertentu saja? contoh nye ada akad, harga fixed tidak berubah dsb.

Bukankah sepatutnye islam itu adil, tidakkah zalim jika kita meminjam RM100, kita bayar RM180 dipanggil riba? Tetapi jika konsep BBA kita meminjam RM100, dibayar pula RM180 itu halal? Adakah halal ini terikat pada akad saja?

Ok bg contoh, ahmad perlukan RM10000 untuk kos perubatan, ahmad pi bank-i dan cuba meminjam RM10000, tetapi ditolak kerana kemampuan ahmad untuk membayar balik.. Disini kenapa tidak mengikut cara islam iaitu tolong menolong sesama muslim? Kenapa bank tidak bole ubah term dia untuk membantu ahmad? Adakah sektor kwangan islam sekarang sama ngan konvensional dalam cara mengejar profit?

kuhik
14-10-2009, 06:09 PM
memang kita xpatut menyalahkan pihak bank2 islam.. tetapi wajarkah kita mengaplikasikan sistem konvensional yg dasarnya menindas org kepada islamic hanya menukarkan term2 tertentu saja? contoh nye ada akad, harga fixed tidak berubah dsb.

Bukankah sepatutnye islam itu adil, tidakkah zalim jika kita meminjam RM100, kita bayar RM180 dipanggil riba? Tetapi jika konsep BBA kita meminjam RM100, dibayar pula RM180 itu halal? Adakah halal ini terikat pada akad saja?

Ok bg contoh, ahmad perlukan RM10000 untuk kos perubatan, ahmad pi bank-i dan cuba meminjam RM10000, tetapi ditolak kerana kemampuan ahmad untuk membayar balik.. Disini kenapa tidak mengikut cara islam iaitu tolong menolong sesama muslim? Kenapa bank tidak bole ubah term dia untuk membantu ahmad? Adakah sektor kwangan islam sekarang sama ngan konvensional dalam cara mengejar profit?

satu persoalan yang bagus.

1) BANK bukan CHARITY, tapi BANK adalah BUSINESS.

2) pinjaman dalam perbankan Islam adalah disandarkan kepada akad JUAL-BELI, bukan akad kepada HUTANG.

kalau HUTANG, BANK kasi pinjam 100, bayar 180. yang 80 adalah RIBA dan RIBA adalah HARAM.

kalau JUAL-BELI, BANK beli 100, jual 180. yang 80 adalah UNTUNG. jadi tak timbul soal HARAM kat sini.

3) kisah Ahmad tu ialah satu situasi yang sangat sukar nak komen. jika betul Ahmad ikut pesan Nabi, "ingatlah waktu sihat sebelum waktu sakit", sudah tentu Ahmad akan masuk Takaful Kesihatan sebagai langkah berjaga-jaga. kalau kita nak sandarkan kepada KEBAJIKAN, maka KEBAJIKAN adalah perkataan yang sangat RETORIK + HIKPOKRIT dalam ertikata kat Malaysia ni.

yang kedua, memberi pinjaman adalah satu BUSINESS yang menguntungkan mana-mana bank sekalipun. apabila pihak BANK mengkaji dan menilai Ahmad tidak mampu untuk membayar balik pinjaman yang diberikan, Bank pasti tidak akan mengambil risiko untuk memberi pinjam kepada Ahmad.

samada BANK, TAKAFUL, atau mana-mana institusi kewangan Islam kat Malaysia ni bukan CHARITY, tapi adalah BUSINESS.

dalam Islam, BAITUL MAL adalah institusi charity nombor 1, bukan Bank. yang menyedihkan, negara kita tidak begitu bersungguh-sungguh untuk mengembangkan BAITUL MAL, kenapa?

sebab diorang takleh nak songlap duit KEBAJIKAN :)

faizal_bulat
14-10-2009, 07:28 PM
satu persoalan yang bagus.

1) BANK bukan CHARITY, tapi BANK adalah BUSINESS.

2) pinjaman dalam perbankan Islam adalah disandarkan kepada akad JUAL-BELI, bukan akad kepada HUTANG.

kalau HUTANG, BANK kasi pinjam 100, bayar 180. yang 80 adalah RIBA dan RIBA adalah HARAM.

kalau JUAL-BELI, BANK beli 100, jual 180. yang 80 adalah UNTUNG. jadi tak timbul soal HARAM kat sini.

3) kisah Ahmad tu ialah satu situasi yang sangat sukar nak komen. jika betul Ahmad ikut pesan Nabi, "ingatlah waktu sihat sebelum waktu sakit", sudah tentu Ahmad akan masuk Takaful Kesihatan sebagai langkah berjaga-jaga. kalau kita nak sandarkan kepada KEBAJIKAN, maka KEBAJIKAN adalah perkataan yang sangat RETORIK + HIKPOKRIT dalam ertikata kat Malaysia ni.

yang kedua, memberi pinjaman adalah satu BUSINESS yang menguntungkan mana-mana bank sekalipun. apabila pihak BANK mengkaji dan menilai Ahmad tidak mampu untuk membayar balik pinjaman yang diberikan, Bank pasti tidak akan mengambil risiko untuk memberi pinjam kepada Ahmad.

samada BANK, TAKAFUL, atau mana-mana institusi kewangan Islam kat Malaysia ni bukan CHARITY, tapi adalah BUSINESS.

dalam Islam, BAITUL MAL adalah institusi charity nombor 1, bukan Bank. yang menyedihkan, negara kita tidak begitu bersungguh-sungguh untuk mengembangkan BAITUL MAL, kenapa?

sebab diorang takleh nak songlap duit KEBAJIKAN :)

memang jelas penerangan saudara kuhik :D.. siapa makan cili terasa pedasnya.. hehehe

tapi atas dasar apa bank itu mengikut syariat islam? sebab mcm saudara terangkan td bank islam yg ada sekarang follow sebiji apa yg konvensional lakukan.. sebagai satu soalan kenapa perlu kita menyokong bank2 islam ni? sy emang yakin dgn bank islam, home loan, kete, cc, smuanya bank-i.. macamana sy nk yakinkan umat islam yg lain kenapa mesti pilih bank2 islam walhal tiada beza kadar faedah atau keuntungan nya.. adakah melalui perjanjian jual beli bank2 islam dibenarkan untuk mengambil untung berganda2? adakah hal sedemikian jika ikut waras adalah patut dan tidak zalim?


ada juga mengatakan, sy ambil contoh ye.. Maybank islamic dan Maybank tiada bezanya kerana maybank islamic adalah divisyen maybank dan ternyata maybank islamic mnyumbang pendapatan pada maybank (konvensional)dan wangnya bercampur-campur (halal haram).

kuhik
14-10-2009, 07:37 PM
memang jelas penerangan saudara kuhik :D.. siapa makan cili terasa pedasnya.. hehehe

tapi atas dasar apa bank itu mengikut syariat islam? sebab mcm saudara terangkan td bank islam yg ada sekarang follow sebiji apa yg konvensional lakukan.. sebagai satu soalan kenapa perlu kita menyokong bank2 islam ni? sy emang yakin dgn bank islam, home loan, kete, cc, smuanya bank-i.. macamana sy nk yakinkan umat islam yg lain kenapa mesti pilih bank2 islam walhal tiada beza kadar faedah atau keuntungan nya.. adakah melalui perjanjian jual beli bank2 islam dibenarkan untuk mengambil untung berganda2? adakah hal sedemikian jika ikut waras adalah patut dan tidak zalim?


ada juga mengatakan, sy ambil contoh ye.. Maybank islamic dan Maybank tiada bezanya kerana maybank islamic adalah divisyen maybank dan ternyata maybank islamic mnyumbang pendapatan pada maybank (konvensional)dan wangnya bercampur-campur (halal haram).

saya juga mengalami masalah dilema seperti kamu. perbankan Islam tidaklah follow sebijik sama cam perbankan konvensional. saya fikir, perbankan Islam hari ini lebih menepati konsep "darurah" iaitu "lebih baik ada daripada takde langsung".

jika sebelum wujudnya perbankan Islam, orang Islam terpaksa menggunakan sistem perbankan konvensional yang ada RIBA. sehinggakan terdapat segelintir ulamak mengHALALkan sistem konvensional ini atas dasar DARURAH & MASLAHAH.

dan, apabila lahirnya perbankan Islam seperti hari ini, maka seluruh Ulamak bersepakat, perbankan konvensional adalah HARAM dan orang Islam digalakkan menggunakan alternatif perbankan Islam yang baru wujud tersebut.

kita hanya ada 2 pilihan. satu jelas perbankan yang ada RIBA, satu lagi perbankan yang mengaku Islam (entah betul atau tidak). kalau bab RIBA, maka pilihan konvensional telah menjadi HARAM yang mutlak yang WAJIB tidak dipilih oleh orang Islam. maka, pilihan ke-2 yang ada menepati syarat DARURAH sebagai satu-satunya pilihan yang orang Islam ada buat masa sekarang.

mungkin perbankan Islam ni lebih membebankan berbanding perbankan konvensional. bagi saya, lebih baik beban kat dunia daripada tanggung beban dosa RIBA kat akhirat :)

lainlah kalau dia nak mudah dan murah, dia sanggup la nak tanggung beban dosa RIBA kat akhirat nanti la kot, tak gitu? :)

Wea Izre
14-10-2009, 07:42 PM
sistem wang kertas itu sendiri adalah bukan dari sistem islamik,kalo akarnye dah x islamik,the rest leh piki sendiri,x reti nak komen lebih drp tu dah

abahmu
14-10-2009, 07:44 PM
aku pnh kena mcm ni dgn bank rakyat..aku charge tanah 2 lot bernilai 100k satu lot..jd 2 lot 200k..aku dh tebus 100k..sepatutnya baki lg 100k+- le..bila keluar tebus gadai terakhir 200k jgk...sbb dlm perjanjian mcm tu..last2 aku cakap dgn manager dia ni bank islam ke bank kafir...loan kafir x mcm ni...manager tu berkeras jgk..last2 aku ugut nak bwk kes ni ke bank negara..baru la manager tu slowtalk n ubah balik tebus gadai aku...dpt la 95k..

mmg loan islamic ni memalukan imej islam...sbb tu arrajhi bank x finance rumah yg belum siap..

kuhik
14-10-2009, 07:55 PM
sistem wang kertas itu sendiri adalah bukan dari sistem islamik,kalo akarnye dah x islamik,the rest leh piki sendiri,x reti nak komen lebih drp tu dah

tak semestinya asalnya HARAM tak boleh jadi HALAL. dalam Fiqh ada beberapa kaedahnya.

contohnya, makan penyu adalah HARAM, tapi telur penyu adalah HALAL. jika dikatakan akar umbinya HARAM, maka telur penyu juga sepatutnya HARAM, tak gitu? :)

THX
14-10-2009, 08:14 PM
tak semestinya asalnya HARAM tak boleh jadi HALAL. dalam Fiqh ada beberapa kaedahnya.

contohnya, makan penyu adalah HARAM, tapi telur penyu adalah HALAL. jika dikatakan akar umbinya HARAM, maka telur penyu juga sepatutnya HARAM, tak gitu? :)

cth ni tak kuat pasal isu makanan laut banyak betul khilaf 4 mazhab. ada contoh lain tak?

THX
14-10-2009, 08:18 PM
aku pnh kena mcm ni dgn bank rakyat..aku charge tanah 2 lot bernilai 100k satu lot..jd 2 lot 200k..aku dh tebus 100k..sepatutnya baki lg 100k+- le..bila keluar tebus gadai terakhir 200k jgk...sbb dlm perjanjian mcm tu..last2 aku cakap dgn manager dia ni bank islam ke bank kafir...loan kafir x mcm ni...manager tu berkeras jgk..last2 aku ugut nak bwk kes ni ke bank negara..baru la manager tu slowtalk n ubah balik tebus gadai aku...dpt la 95k..

mmg loan islamic ni memalukan imej islam...sbb tu arrajhi bank x finance rumah yg belum siap..

aku salah sorang yg terjebak dgn BBA. waktu tu tak paham pasal hukum sebab aku tak ambil tau dalil yg digunakan oleh ulamak yg menghalalkannya. lar ni baru aku paham naper ulamak timur tengah menentang BBA. takleh nak komen lebih :)

kuhik
14-10-2009, 08:21 PM
cth ni tak kuat pasal isu makanan laut banyak betul khilaf 4 mazhab. ada contoh lain tak?

memang ada khilaf, tapi sekarang kita pakai mazhab Syafie, jadi mazhab lain tu sekadar rujukan sahaja.

kuhik
14-10-2009, 08:23 PM
cth ni tak kuat pasal isu makanan laut banyak betul khilaf 4 mazhab. ada contoh lain tak?

banyak contoh lain,

contohnya dalam munakahat.

seorang yang kafir, melahirkan seorang anak. persoalan dalam hukum Fiqh, bolehkah kita berkahwin dengan anaknya tersebut.

jika anaknya memeluk Islam, maka bolehlah kita berkahwin dengannya. namun, jika dikatakan akar umbinya HARAM, maka sepatutnya berkahwin dengan anak orang kafir juga sepatutnya HARAM walaupun dia adalah Islam?

Wea Izre
14-10-2009, 08:54 PM
wang kertas adalah nilai yang dipaksa,tanpa nilai yang dipaksa ia hanyalah sekeping kertas,berbeza dengan sistem dinar emas,ianya tetap bernilai walau bukan sebagai matawang

kuhik
14-10-2009, 09:05 PM
wang kertas adalah nilai yang dipaksa,tanpa nilai yang dipaksa ia hanyalah sekeping kertas,berbeza dengan sistem dinar emas,ianya tetap bernilai walau bukan sebagai matawang

betul. ini ialah prinsip asas.
well, selagi ulamak berijtihad kata duit kertas ni boleh dipakai dan hukumnya HARUS, kita pakai aje lah.

lainlah kalau ada jumhur ulamak plak lepas ni berijtihad ramai-ramai kata takleh pakai duit kertas, maka kita tak perlu la pakai lagi..

faizal_bulat
15-10-2009, 01:01 AM
saya juga mengalami masalah dilema seperti kamu. perbankan Islam tidaklah follow sebijik sama cam perbankan konvensional. saya fikir, perbankan Islam hari ini lebih menepati konsep "darurah" iaitu "lebih baik ada daripada takde langsung".

jika sebelum wujudnya perbankan Islam, orang Islam terpaksa menggunakan sistem perbankan konvensional yang ada RIBA. sehinggakan terdapat segelintir ulamak mengHALALkan sistem konvensional ini atas dasar DARURAH & MASLAHAH.

dan, apabila lahirnya perbankan Islam seperti hari ini, maka seluruh Ulamak bersepakat, perbankan konvensional adalah HARAM dan orang Islam digalakkan menggunakan alternatif perbankan Islam yang baru wujud tersebut.

kita hanya ada 2 pilihan. satu jelas perbankan yang ada RIBA, satu lagi perbankan yang mengaku Islam (entah betul atau tidak). kalau bab RIBA, maka pilihan konvensional telah menjadi HARAM yang mutlak yang WAJIB tidak dipilih oleh orang Islam. maka, pilihan ke-2 yang ada menepati syarat DARURAH sebagai satu-satunya pilihan yang orang Islam ada buat masa sekarang.

mungkin perbankan Islam ni lebih membebankan berbanding perbankan konvensional. bagi saya, lebih baik beban kat dunia daripada tanggung beban dosa RIBA kat akhirat :)

lainlah kalau dia nak mudah dan murah, dia sanggup la nak tanggung beban dosa RIBA kat akhirat nanti la kot, tak gitu? :)

ye beban di dunia lg ringan jika dibandingkan dengan akhirat, alhamdulillah, tepuk dada tanya selera..

kalau betul2 islam kenapa di bagi pilihan? kenapa org islam sendiri yg tidak memilih bank2 islam sebagai bank pilihan? adakah bank nye sendiri yg bermasalah? majlis penasihat syariah yg silap atau sesiapa saje.. apa yg bermain di benak fikiran org2 islam terutama di malaysia ini, yg masih beranggapan bnk konvensional dan islam tiada bezanya..

adakah betul2 sistem sekarang berlandaskan islam?
"jangan kamu jual barang yg tiada milikmu" itu sabda Nabi SAW, apa pula hukum jual beli rumah yg tiada lagi? bank beli RM150K, bank jual RM350K walhal rumah nye tiada siap nye lagi, andai kata rumah tidak siap, bank akan menuntut RM350K bukan RM150K seprti harga beli..
apa yg bank beli? apa yg bank jual? kenapa jual sampai untung berlipa ganda? kenapa xjual bila brg ada (rumah siap)..

Sorry sekrg bincang pasal pinjaman2 yg ada.. nanti kita beralih ke takaful dan lain2.. TQ.. :)cgrock :)cgrock :)cgrock

kuhik
15-10-2009, 06:20 PM
ye beban di dunia lg ringan jika dibandingkan dengan akhirat, alhamdulillah, tepuk dada tanya selera..

kalau betul2 islam kenapa di bagi pilihan? kenapa org islam sendiri yg tidak memilih bank2 islam sebagai bank pilihan? adakah bank nye sendiri yg bermasalah? majlis penasihat syariah yg silap atau sesiapa saje.. apa yg bermain di benak fikiran org2 islam terutama di malaysia ini, yg masih beranggapan bnk konvensional dan islam tiada bezanya..

saya fikir, ini ialah disebabkan kelemahan ilmu ekonomi Islam di kalangan orang Islam itu sendiri. Ilmu Ekonomi Islam @ Muamalat Islam ni tak banyak diajar di masjid-masjid. biasanya kita pegi masjid, kita dengar pasal Fiqh, Tafsir, Hadith dan sebagainya. boleh dikatakan peratusan yang sangat kecil terdapat satu tempat yang menyediakan kursus kewangan Islam secara menyeluruh.

kenapa diberi pilihan? tak faham soalan ini..

adakah betul2 sistem sekarang berlandaskan islam?
"jangan kamu jual barang yg tiada milikmu" itu sabda Nabi SAW, apa pula hukum jual beli rumah yg tiada lagi? bank beli RM150K, bank jual RM350K walhal rumah nye tiada siap nye lagi, andai kata rumah tidak siap, bank akan menuntut RM350K bukan RM150K seprti harga beli..
apa yg bank beli? apa yg bank jual? kenapa jual sampai untung berlipa ganda? kenapa xjual bila brg ada (rumah siap)..

Sorry sekrg bincang pasal pinjaman2 yg ada.. nanti kita beralih ke takaful dan lain2.. TQ.. :)cgrock :)cgrock :)cgrock

soalan-soalan ini sangat menarik.

apakah sistem kewangan Islam hari ini betul-betul Islam?

pada pengamatan saya, masih belum sempurna lagi sistem kewangan Islam hari ini. sebab kita masih lagi terpaksa bergantung kepada sistem konvensional sebagai back up. ini ialah satu kelemahan yagn terpaksa ditanggung oleh seluruh orang Islam di dunia.

namun, ia tidak bermakna kita tidak boleh memilihnya. kena tengok perbandingan yang dibuat. jika diberi pilihan antara konvensional & kewangan Islam hari ini, maka kita WAJIB memilh sistem kewangan Islam hari ini.

namun, jika pada masa hadapan, satu sistem kewangan Islam yang kononnya BETUL-BETUL 100% Islam, maka kita WAJIB pula menggunakan sistem tersebut dan meninggalkan sistem yang sedia ada.


akad pinjaman perumahan Islam antara Bank dan Pembeli ialah pada akad jual beli. NAMUN, ia sebenarnya bukan jual-beli pada RUMAH. akad jual-beli adalah atas sebidang tanah atau properties lain milik bank.

lebih kurang macam ni sistem dia, sekadar contoh :

1) Pembeli membeli tanah milik bank secara hutang selama 20 tahun yang berharga RM350k. harga pasaran sekarang ialah RM150k. kenapa Pembeli beli RM350k? sebab dengan anggaran 20 tahun lagi, harga tanah milik bank ini akan bernilai RM350k pada 20 tahun akan datang.

2) Pembeli akan membeli dengan BAYARAN TANGGUH @ ANSURAN bulanan mengikut prosedur yang ditetapkan.

mengikut kaedah Fiqh Imam Syafie;

"bayar 4 secara tunai, bayar 5 secara tangguh"

ini bermakna, sesuatu barang itu boleh dijual dengan harga yang lebih tinggi sekiranya pembeli itu ingin membeli secara tangguh.

so, ini ialah akad jual-beli yang pertama - Pembeli membeli tanah milik bank dengan harga RM350k secara hutang selama 20 tahun. secara teknikalnya, tanah ini telah menjadi milik Pembeli.

3) selepas itu, Bank akan membeli balik (sellback) tanah ini dengan harga pasaran sekarang secara TUNAI, iaitu RM150k daripada kamu. dan duit tunai akan diberikan kepada pihak pemaju perumahan yang menjual rumah yang Pembeli nak beli tu. ini ialah akad jual-beli yang kedua.

dengan kata lain, Bank membuat keuntungan dengan menjual dengan harga yang lebih tinggi secara tangguh, dan membeli balik dengan harga yang lebih murah secara tunai.

hutang jual-beli pada akad pertama tetap ditanggung oleh pembeli. that's why Bank akan menuntut RM350k, bukan RM150k.

ibnuqadir
15-10-2009, 08:47 PM
untuk financing bank yg menawarkan pakej yg betul2 berlandaskan syariah bank muamalat..

kalau loan..sebenarnye kite patut malu hanye 3 bank shj yg menwarkan Qardhul hassan the forgotten element in islamic banking..bank itu adelah muamalat, kuwait finace house 1 lagi tak ingat..ade di bincangakn dalam conference hr tu..

kruleznickzam85
16-10-2009, 07:39 AM
ini topik persentation aku nie.. dalam kelas islamic banking..

sebenarnya scholar dan pakar financial islam masih tidak mampu mencipta formula yg boleh digunakan dalam pengiraan profit rate dan kini masih mengunakan formula asal interest rate barat yg semestinya mempunyai unsur riba. Tetapi apa pilihan yg ada??

Islamic banking bukanlah alternetive buat commercial banking tetapi adalah satu2nya pilihan untuk org Islam. Aku pernah dgr ustaz aku cakap jika muslim itu tahu perkara itu riba, tetapi masih menggunakannya, maka nerakalah tempatnya. So aku rasa xda pilihan lain untuk org islam selain menggunakan islamic banking SAHAJA.

Walaupon sekarang islamic banking tidaklah perfect tetapi golongan financial dan scholar islam tengah berusaha memperkemaskinikannya.

p/s: kalu nak terangkan pasal kelemahan Islamic banking products.. agak2 ambil 3-4 pages.. haha

THX
16-10-2009, 08:30 AM
ini topik persentation aku nie.. dalam kelas islamic banking..

sebenarnya scholar dan pakar financial islam masih tidak mampu mencipta formula yg boleh digunakan dalam pengiraan profit rate dan kini masih mengunakan formula asal interest rate barat yg semestinya mempunyai unsur riba. Tetapi apa pilihan yg ada??

Islamic banking bukanlah alternetive buat commercial banking tetapi adalah satu2nya pilihan untuk org Islam. Aku pernah dgr ustaz aku cakap jika muslim itu tahu perkara itu riba, tetapi masih menggunakannya, maka nerakalah tempatnya. So aku rasa xda pilihan lain untuk org islam selain menggunakan islamic banking SAHAJA.

Walaupon sekarang islamic banking tidaklah perfect tetapi golongan financial dan scholar islam tengah berusaha memperkemaskinikannya.

p/s: kalu nak terangkan pasal kelemahan Islamic banking products.. agak2 ambil 3-4 pages.. haha

Apabila jadi satu-satunya, maka menjadi satu kes monopoli dan adakah Islam membenarkan monopoli? Asalnya dulu tiada cop islamic banking maka hukum berurusan konvensional yg kita maklum ialah harus kerna tiada pilihan dan darurat. Kan elok selagi perbankan islam yg betul-betul Islam belum dapat direalisasikan JANGAN jadikan umat Islam 'tikus putih' sebagai experiment para skolar dan ulama demi keuntungan bank kapatalis :(scam

Perbankan ISLAM yang tak SEJAHTERA bukanlah ISLAM yg sebenar, setuju atau tidak? :-?

kruleznickzam85
16-10-2009, 08:40 AM
Apabila jadi satu-satunya, maka menjadi satu kes monopoli dan adakah Islam membenarkan monopoli? Asalnya dulu tiada cop islamic banking maka hukum berurusan konvensional yg kita maklum ialah harus kerna tiada pilihan dan darurat. Kan elok selagi perbankan islam yg betul-betul Islam belum dapat direalisasikan JANGAN jadikan umat Islam 'tikus putih' sebagai experiment para skolar dan ulama demi keuntungan bank kapatalis :(scam

Perbankan ISLAM yang tak SEJAHTERA bukanlah ISLAM yg sebenar, setuju atau tidak? :-?

sebenarnya xda kes monopoli di sini.. sbb setiap bank sekarang dah da produk islamic banking mereka sendiri. walaupon bukan sepenuhnya tetapi yg penting dah ada. Jadi kenapa kita nak pilih konversional pinya sedangkan dah ada yg Islamic punya..

ramai antara kita (org Islam) xtahu dan da yg xmahu tahu pasal apa sebenar islamic banking.. Islamic banking mmg xperfect lagi buat masa ini tapi itu saja yg ada sekarang dan pihak2 yg terlibat sedang memperkemaskini sistem banking ini.. insyaallah..

faizal_bulat
16-10-2009, 03:35 PM
sebenarnya xda kes monopoli di sini.. sbb setiap bank sekarang dah da produk islamic banking mereka sendiri. walaupon bukan sepenuhnya tetapi yg penting dah ada. Jadi kenapa kita nak pilih konversional pinya sedangkan dah ada yg Islamic punya..

ramai antara kita (org Islam) xtahu dan da yg xmahu tahu pasal apa sebenar islamic banking.. Islamic banking mmg xperfect lagi buat masa ini tapi itu saja yg ada sekarang dan pihak2 yg terlibat sedang memperkemaskini sistem banking ini.. insyaallah..

itulah soalan yg aku maksudkan dari mula, kenapa mesti dibagi pilihan? macam sorang yg dilahirkan islam, xbole menukar agama asalnya.. tapi knapa tidak pd perbankan islam? kan elok islam untuk islam.. bila semua org islam memilih sistem kewangan islam, yelah bila kurang permintaan terhadap konvensional, maka konvensional akan terhapus..

faizal_bulat
16-10-2009, 03:41 PM
ini topik persentation aku nie.. dalam kelas islamic banking..

sebenarnya scholar dan pakar financial islam masih tidak mampu mencipta formula yg boleh digunakan dalam pengiraan profit rate dan kini masih mengunakan formula asal interest rate barat yg semestinya mempunyai unsur riba. Tetapi apa pilihan yg ada??

Islamic banking bukanlah alternetive buat commercial banking tetapi adalah satu2nya pilihan untuk org Islam. Aku pernah dgr ustaz aku cakap jika muslim itu tahu perkara itu riba, tetapi masih menggunakannya, maka nerakalah tempatnya. So aku rasa xda pilihan lain untuk org islam selain menggunakan islamic banking SAHAJA.

Walaupon sekarang islamic banking tidaklah perfect tetapi golongan financial dan scholar islam tengah berusaha memperkemaskinikannya.

p/s: kalu nak terangkan pasal kelemahan Islamic banking products.. agak2 ambil 3-4 pages.. haha

kasik hurai sikit apa kelemahan dia?

kuhik
17-10-2009, 11:52 PM
itulah soalan yg aku maksudkan dari mula, kenapa mesti dibagi pilihan? macam sorang yg dilahirkan islam, xbole menukar agama asalnya.. tapi knapa tidak pd perbankan islam? kan elok islam untuk islam.. bila semua org islam memilih sistem kewangan islam, yelah bila kurang permintaan terhadap konvensional, maka konvensional akan terhapus..

ekceli, saudara kena sedar bahawa kita hidup di bukan di negara 100% muslim. kalau di Makkah Madinah tu, amatlah LOGIK kalau hanya ada perbankan Islam sahaja.

sekarang, negara kita ada rakyat pelbagai agama. jika saudara kata, lebih baik hanya ada perbankan Islam sahaja. apakah ini kita akan memaksa orang bukan Islam menyertai perbankan Islam?

dari sudut Fiqh, adalah HARAM kita memaksa orang bukan Islam melakukan amalan-amalan orang Islam. so, memaksa orang bukan Islam untuk menyertai perbankan Islam adalah HARAM jika dilihat dari sudut Fiqh.

negara kita ada dua jenis, perbankan konvensional dan perbankan Islam kerana banyak sebab.

1) negara kita pernah dijajah. so, perbankan konvensional telah wujud di negara kita sudah berusia lebih 500 tahun.

2) perbankan Islam muncul di Malaysia pada tahun 1960-an, sejurus selepas Merdeka. kalau saudara nak tahu, penubuhan Bank Islam juga menggunakan dana daripada konvensional dengan menggunakan Qardhul Hassan (pinjaman tanpa faedah).

3) oleh itu, dari segi history, kekuatan dana perbankan konvensional adalah jauh lebih kuat berbanding dana perbankan Islam hanya baru wujud tak sampai 50 tahun? 50 tahun vs 500 tahun?

4) that's why kalau kita lihat rate interest perbankan Islam adalah lebih tinggi, kerana kekuatan dana perbankan Islam masih lagi lemah berbanding dengan perbankan konvensional.

hairudi
17-10-2009, 11:54 PM
Dlm islamic finance ni aku xtau sgt tp dlm bab takaful aku tau hehe

gold5666
19-10-2009, 07:02 PM
Thank you for your visiting...wow cheap gold (http://www.vcsale.com/ ) wow gold cheap (http://www.vcsale.com/ ) cheap wow gold (http://www.vcsale.com/ ) cheapest wow gold (http://www.vcsale.com/ ) wow money (http://www.vcsale.com/ )

hairudi
20-10-2009, 12:39 AM
Aku suggest rancang ekonomi masa depan dgn takaful hehe just cdgn tp terpulang kt korg

faizal_bulat
21-10-2009, 01:26 AM
Oleh WAN JEMIZAN WAN DERAMAN


UMAT islam perlu berhati-hati agar tidak terlibat dalam kegiatan riba termasuk dalam membeli rumah.



--------------------------------------------------------------------------------


MELIHAT kepada situasi hari ini, semakin mudah untuk seseorang itu terlibat dengan amalan riba. Bank-bank dan syarikat-syarikat insurans konvensional mengamalkan riba dalam transaksi harian mereka.

Apabila individu mendapatkan pinjaman daripada bank-bank konvensional atau membeli produk-produk insurans daripada syarikat insurans konvensional, secara automatik individu tersebut akan terlibat dengan amalan riba.

Riba jika dilihat dari segi istilah bermaksud mengambil atau mengenakan tambahan ke atas harta atau nilai pokok atau modal secara batil. Ada beberapa pendapat dalam penjelasan makna riba.

Secara umumnya riba boleh disimpulkan sebagai pengambilan tambahan, baik dalam transaksi jual beli mahupun pinjam-meminjam secara batil yang bertentangan dengan prinsip muamalat Islam.

Ia sebagaimana firman Allah SWT yang maksud-Nya: Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu…(an-Nisaa’: 29)

Di dalam al-Quran, perkataan riba ini diulang lapan kali di dalam empat surah iaitu surah al-Baqarah, ali-’Imran, An-Nisaa’ dan Ar-Rum.

Ini menunjukkan bahawa pengharaman riba itu diturunkan secara berperingkat-peringkat seperti juga pengharaman arak kepada manusia.

Dalam Surah Ar-Rum ayat ke-39, Allah SWT telah menerangkan unsur negatif yang terdapat dalam riba. Riba itu tidak dapat memberikan apa-apa faedah sekalipun di sisi Allah SWT.

Sebaliknya, orang yang mengeluarkan zakat itulah yang akan dilipat-gandakan pahalanya serta mendapat keredaan Allah SWT. Inilah teguran pertama daripada Allah SWT kepada pengamal riba.

Riba telah disepakati oleh seluruh ulama akan pengharamannya dan ia juga diharamkan oleh semua agama. Allah SWT melaknat mereka yang melibatkan diri dengan riba.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Rasulullah melaknat pemakan riba, pemberinya, dua orang saksinya dan juru tulisnya”. (riwayat Ahmad, Abu Daud, Tirmizi, An Nasa’i dan Ibn Majah)

Riba adalah salah satu dosa besar. Ia berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Jauhilah tujuh dosa besar, Syirik, Sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yatim, makan riba, lari dari medan peperangan (kerana takut) dan menuduh perempuan yang suci dengan zina (tanpa saksi adil). (riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Terlibat dengan riba menjadi sebab mendapat kemurkaan Allah SWT. Pemakan dan pemberi riba sebenarnya mereka memerangi Allah SWT dan Rasul-Nya sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kamu kepada Allah SWT dan tinggalkanlah saki baki riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan Rasul-Nya. (al-Baqarah: 278)

Al Qurtubi menyebut bahawa tiada dosa yang lebih buruk dari riba sehinggakan Allah SWT sendiri begitu tegas di dalam firman-Nya dengan mengisytiharkan perang.

Setiap manusia mempunyai kehormatan diri yang sangat tinggi termasuklah dalam soal hartanya. Tidak wajar mencabuli harta yang dimilikinya kerana ia dikira mencabul kehormatannya. Riba adalah salah satu bentuk pencerobohan ke atas harta orang lain secara batil.

Sebagai contoh dalam pinjaman, sebarang pertambahan ke atas nilai pokok yang diberikan dianggap sebagai mendapatkan habuan tanpa ada susah payah malah diperolehinya di atas kesusahan orang lain.

Oleh itu Islam mengharamkan riba untuk menjaga maruah seseorang daripada sewenang-wenangnya dicerobohi.

Islam sangat menggalakkan sifat tolong menolong di antara satu sama lain. Firman Allah yang bermaksud: …dan hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah… (al-Maidah: 2)

Falsafah di sebalik pinjaman dalam Islam ialah untuk memenuhi keperluan seseorang yang dalam kesusahan, memupuk semangat tolong menolong dan untuk menyuburkan kasih sayang di antara satu sama lain.

Dengan mengenakan caj tambahan yang kadangkala berganda-ganda melenyapkan nilai-nilai mulia ini malah dengan amalan riba ini telah menyuburkan sikap mengeksploitasi dan menindas golongan yang sedang dalam kesusahan.

Akhirnya lahirlah manusia yang tamak, mementingkan kepentingan sendiri dan menjadi hamba kepada harta.

Islam mengharamkan riba kerana ia bercanggah dengan fitrah kehidupan manusia di mana setiap individu perlu menjadi anggota atau unsur kepada produktiviti. Akan tetapi menerusi amalan riba ini menyebabkan manusia menjadi malas untuk berusaha dan hanya memikirkan bagaimana hendak melipatgandakan keuntungan di atas keringat orang lain.

Akhirnya harta tidak berkembang dan hanya berlegar di kalangan orang-orang kaya sahaja. Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan (ketahuilah bahawa) sesuatu pemberian atau tambahan yang kamu berikan, supaya bertambah kembangnya dalam pusingan harta manusia maka ia tidak sekali-kali akan kembang di sisi Allah (tidak mendatangkan kebaikan) dan sebaliknya sesuatu pemberian sedekah yang kamu berikan dengan tujuan mengharapkan keredaan Allah semata-mata, maka mereka yang melakukannya itulah orang-orang yang beroleh pahala berganda-ganda. (al-Rum: 39)

Riba juga akan membuka pintu keburukan dan menghilangkan keberkatan harta serta kehidupan. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Riba walaupun lumayan (dari sudut kuantiti) tetapi hasilnya ia akan membawa kepada sedikit dan papa”. (riwayat Ahmad)

Pengamal riba dikira telah melakukan dosa zina ibu bapa sendiri seperti sabda Rasulullah SAW: “Riba mempunyai 73 pintu, riba yang paling ringan (dosanya) seperti seorang lelaki berzina dengan ibunya…” (riwayat Ibn Majah dan Al-Hakim)

Riba itu boleh terjadi dalam dua keadaan iaitu semasa berjual beli ataupun berhutang. Dalam perbahasan kitab fikah ia disebut sebagai Riba Buyu’ (riba dalam jual beli) dan Riba Duyun (hutang).

Riba Buyu’ adalah berlaku pertukaran barangan ribawi yang berbeza dari segi kuantitinya seperti menukarkan 1 kilogram (kg) beras jenis A dengan 2 kg beras jenis B atau berlaku penangguhan dari sudut masa seperti membeli emas secara hutang. Dalam konteks semasa riba jenis ini boleh berlaku sebagai contoh dalam urusniaga mata wang asing (forex).

Barangan ribawi ialah medium pertukaran seperti emas, perak, mata wang dan makanan asasi seperti beras, gandum dan sebagainya. Jual beli yang melibatkan barangan ribawi ini hendaklah mematuhi syarat yang ditetapkan agar tidak berlaku transaksi riba seperti yang dijelaskan oleh Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Said Al-Khudri bahawa Rasulullah S.A.W pernah bersabda: Emas hendaklah dibayar dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, tepung dengan tepung, kurma dengan kurma, garam dengan garam, bayaran harus dari tangan ke tangan (tunai). Barang siapa memberi tambahan atau meminta tambahan, sesungguhnya ia telah berurusan dengan riba. Penerima dan pemberi itu sama-sama bersalah. (riwayat Muslim)

Riba Duyun adalah riba yang berlaku dalam urusan pinjam meminjam, iaitu apa-apa penambahan ke atas amaun pokok sama ada penambahan tersebut dijanjikan oleh peminjam atau ditetapkan oleh pemberi pinjam semasa akad atau semasa apabila telah berlaku default.

Sebagai contoh, seseorang memberi pinjam kepada sahabatnya RM10,000. Semasa beliau memberikan wang tersebut beliau menetapkan kepada sahabatnya supaya membayar lebih RM500 ke atas nilai pokok tersebut daripada awal lagi atau mengenakan caj sebanyak lima peratus jika sahabatnya gagal membayar ansuran atau sahabatnya berjanji untuk membayar lebih sebanyak RM300.

Semua senario ini adalah contoh mudah senario transaksi Riba Duyun dalam pinjaman. Riba jenis ini banyak berlaku di bank-bank konvensional masa kini seperti pinjaman dalam membeli kereta, membeli rumah, pinjaman peribadi dan sebagainya.

Berdasarkan hujah-hujah yang diberikan sama ada daripada ayat-ayat al-Quran, as-Sunnah dan praktis semasa bank-bank dan syarikat-syarikat insurans konvensional pada hari ini, ia menunjukkan amalan riba membawa kepada lebih banyak keburukan daripada kebaikan kepada individu mahu pun ahli keluarga mereka.

Justeru, sebagai ahli masyarakat yang bertanggungjawab serta mementingkan keadilan dalam setiap perkara, seharusnya kita mempromosikan perbankan Islam dan produk-produk yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat Takaful, sebagai alternatif dan jalan penyelesaian daripada terlibat dengan amalan riba.

Sekurang-kurangnya, kita telah berusaha untuk memberi jalan keluar kepada masyarakat daripada terus bergelumang dengan amalan riba yang sememangnya dilaknat oleh Allah SWT.
aku ambil dari sebuah laman web..